TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | [Törölt felhasználó] | 6 hozzászólás
A puszta személyes megszabadulás (Hinayana) Kis Ösvényén a “Nirvana” (Megszabadulás) egyike a Négy Nemes Igazságnak, de a Négy Ösvényen (Mahayana) ez kevésbé tűnik fontosnak.
Igen. Két véglet van: a világi lét és a megszabadulás. Az első teljesen
a szenvedéshez kapcsolódik, míg a második teljesen fölötte áll. A Nagy
Ösvény arra tanít minket, hogy egyik végletbe essünk, hanem a Középső
Utat kövessük. Ez azt jelenti, hogy a bölcsesség ereje által nem
maradunk a világi létben, és az együttérzés ereje által nem maradunk a
megszabadulásban. A megszabadulásban az ember nem aktív, nem tud
segíteni más lényeken. Tökéletesen mentes lesz a szenvedéstől, de
másokért nem tud semmit sem tenni. A Megvilágosodás elérése által, amit
a Nagy Megszabadulásnak hívunk, nemcsak hogy nem szenved az ember, de
nagy segítségére is lehet minden élőlénynek. Ez a legfontosabb
különbség.
Melyek a Mahayana legfontosabb gyakorlatai?
A három legfontosabb gyakorlat: a szeretet, az együttérzés és a
Megvilágosodás szellemének felkeltése. A szeretet azt jelenti, hogy az
ember azt kívánja, hogy a hat birodalom minden élőlénye legyen boldog.
Az együttérzés az a kívánság, hogy minden lény szenvedéstől mentesen
éljen. A Megvilágosodás szelleme a minden lény javára történő
Megvilágosodás elérésére való kívánságot jelenti. Ez a három igen
fontos. Szeretet és együttérzés nélkül a Megvilágosodás szelleme nem
fog felébredni, a Megvilágosodás szelleme nélkül nem érhetjük el a
Megvilágosodást, ezért szükséges tehát a szeretet és az együttérzés. De
a három közül az együttérzés különös fontossággal bír. A Nagy Út
kezdeténél ez a mag; a középső fázisban ez a víz, amely növeszti a
termést és a végén ez a gyümölcs beérése. Világos tehát, hogy az
együttérzés lévén az a kezdet, a közép és a vég nagyon fontos. Így
emeli ezt tiszteletének kifejezéseként Csandrakirti a Madhyamakavatara
írásánál az első helyre. “A Buddha”, írja “a Bodhiszattvából emelkedik
ki és a Bodhiszattva szeretetből és együttérzésből születik, de
különösen az együttérzésből.” A Nagy Út legfontosabb hajtóereje az
együttérzés.
Hogyan gyakoroljuk ezt?
Először tanulmányok, majd utána meditáció szükséges. Vizualizáld a
számodra kedvest és kívánd azt, hogy legyenek boldogok és ne
szenvedjenek; imádkozz, hogy megkaphasd az erőt, hogy ezt meg is tudd
valósítani. Ezt követően meditálj azokon, akik nem állnak olyan közel
hozzád, és végül minden érző lényen. Tulajdonképpen a Négy
Megfontolandóról való gondolkodással kell kezdened, azután vegyél
Menedéket, ezt követően vizualizáld édesanyádat, és próbálj nagyon
tisztán visszagondolni szeretetteljes jóságának és gondoskodásának
legkisebb részletére is, amellyel téged felnevelt. Tudatosítsd, hogy
még mindig szenved és teremti a szenvedés okait. Ekkor feltámad a
kívánság, hogy megszabadítsd a szenvedéstől és ha segíteni akarsz
rajta, felébred a Megvilágosodás szelleme. Imádkozz végül a Guruhoz és
a Három Drágasághoz, hogy édesanyád boldog és szenvedéstől mentes
legyen. Gondolj ezután édesapádra, a többi lényre és legnagyobb
ellenségedre is. Ha ez nehezen megy, emlékezz arra, hogy a gyűlölet az
igazi ellenséged, mivel az teremti meg a szenvedés állapotát. Meditálj
ezután a hat birodalom összes lényén kivétel nélkül, addig, amíg a
feltétel nélküli, természetes szeretet fel nem ébred benned irántuk.
Végül kívánd azt, hogy a meditáció által létrehozott érdemek minden
lénynek egyenlően a javára váljanak. A létrehozott érdemek
megosztásával végződik minden meditáció. Az együttérzés a legfontosabb,
ezt a lehető legtöbbet kell gyakorolni. Ennek teljesen ösztönösnek kell
lennie. Avalokiteshvara, az Együttérzés Ura mondotta egy szutrában: “Ha
valaki el akarja érni a Megvilágosodást, nem kell sok dolgot
gyakorolnia, csak egyet; és ez az egy az együttérzés.” Az együttérzés
gyakorlása három részre osztható: Együttérzés a lények iránt, az a
kívánság, hogy először édesanyád és utána a többi, határtalanul nagy
számú lény mentes legyen a szenvedéstől és hogy képes legyél segíteni
rajtuk. Együttérzés a Dharmák (feltételekhez kötött jelenségek) felé,
az a kívánság, hogy minden élőlény távol tartsa magát a szenvedés
gyökerétől, amely a nem tudás. Tárgy nélküli együttérzés. Be kell
látnod, hogy a lények valójában nem léteznek, annak ellenére, hogy a
valóság nem ismerése következtében nagyon erősen kötődnek az egóhoz és
ez okozza számukra a szenvedést.
Nem valóságosak a lények?
Nem, a lények tulajdonképpen nem valóságosak, de az egóhoz való
ragaszkodás következtében különbözőilluzórikus jelenségformák lépnek
fel. Mivel az ember ezek közül a jelenségformák közül némelyiket
kívánja, más formákkal szemben ellenszenvet érez, és amíg az ember
tudatlanságában azt hiszi, hogy ezek a jelenségformák valóban léteznek,
fogoly marad a világi létzárt körében. A harmadik gyakorlat a
megvilágosodás szellemének gyakorlata, amely rendkívül fontos.
Általában a Megvilágosodás szellemének két fajtájáról beszélünk, a
Relatívról és az Abszolútról. A Relatív Megvilágosodás szelleme is két
részre osztható: a “Vágyakozó” és az “Aktív”. A Vágyakozó
Megvilágosodás szelleme az igyekezet és kívánság a minden lény javára
történő megvilágosodás elérésére. Ez összehasonlítható azzal a
kívánsággal, hogy elszeretnénk utazni. Az Aktív Megvilágosodás szelleme
maga az utazás; minden, amit az ember a megvilágosodás érdekében tesz,
az az Aktív Megvilágosodás szelleme. Ez tulajdonképpen magába foglal
minden buddhista gyakorlatot, mint pl. a hat Paramitát (adakozás,
erkölcsös viselkedés, türelem, erő meditáció és bölcsesség). Azután ott
van még az Abszolút Megvilágosodás szelleme, amely minden dolog való
természetének, azaz az Ürességnek a megértése. Ennek felismerése az
Abszolút Megvilágosodás szelleme.
Mit értünk üresség alatt?
Az üresség tulajdonképpen csak egy név. Ez nem azt jelenti, hogy minden
üres. Minden vallás próbálja megmagyarázni a jelenségek valódi
természetét, de ezek mind arra a következtetésre jutottak, hogy valami
létezik pozitív vagy negatív módon. Az átlagemberek nem sokat
gondolkodnak a jelenségekről és eredetükről, de a spirituálisabb
beállítottságuak igen, és ők felteszik a kérdést, hogy miért léteznek a
dolgok és honnan jöttek. A keresztények arra a kérdésre jutottak, hogy
mindent Isten teremtett. Egy korai buddhista iskola, a Szarvasztivada,
arra a következtetésre jutott, hogy bár a durva dolgok nem valóságosan
létezőek, hanem atomok, melyek olyan kicsik, hogy nincsenek oldalaik,
amelyek különböző irányokba nézhetnének valóságosan léteznek, mint
alapelemek. Egy előrehaladottabb buddhista iskola, a Vijnanadava úgy
döntött, hogy végső soron semmi külső dolog nem létezik és a
jelenségek, amiket megfigyelni vélünk, csupán szellemünk kivetítései.
Azonban amikor a Madhyamika filozófusai megvizsgáltáka jelenségeket,
minden eltűnni látszott és nem találtak semmit sem. Nem voltak
megelégedve azzal a magyarázattal, hogy mindent Isten teremtett, vagy
hogy igen kicsi atomok léteznének, és úgy érveltek,hogy ha a tárgyak
nem léteznek, akkor lehetetlen egy szubjektív tudat létezése is, mert a
tudat és a tárgyak kölcsönös függőségükből adódóan épp annyira
elválaszthatatlanok, mint a jobb és a bal fogalma. Ha tehát nincs külső
anyag, akkor tudat sem létezhet. A Madhyamika, rendkívül részletes
vizsgálódás után, arra a következtetésre jutott, hogy végső soron semmi
sincs, amit mint valóságosan létezőt megragadhatnánk. Nem találhatók
pozitív dolgok, nem találhatók negatív dolgok,nem találtak semmit, amit
mint valóságosan létezőt elfogadhattak volna, mert a dolgok valódi
természete túl van a létezés és nemlétezés fogalmán, a gondolatokon, és
szavakkal nem kifejezhető. Shantideva mondotta: “Az Abszolút nem a
tudat tárgya, a tudaton túl van. Ez olyan valami, amit az ember nem tud
leírni, ez a felfoghatatlanság csodája. ” Azonban ha ezekről a
dolgokról beszélünk, akkor egy nevet kell adni neki, ezért Ürességnek
nevezzük, de a valódi Üresség megnevezhetetlen és szavakkal ki nem
fejezhető. Természetesen ez a “végső”, abszolút értelemben véve.
Relatív értelemben a Madhyamika elfogad mindent, amit az átlagember
elfogad, de ennek az iskolának az írásai a dolgok
kifejezhetetlenségének tapasztalatait is megmutatják.
A jelenségeknek e kritikája nem egy logikai paradoxon csupán? Lehet ennek bármi kapcsolata a hétköznapi élettel?
Természetesen. Amikor az ember felismeri a végső igazságot, megszabadul
minden szenvedéstől. Mi még szenvedünk, mert nem ébredtünk fel a
relatív illúzióból. Bele vagyunk gabalyodva ebbe a relatív illúzióba és
ennek következtében a dolgokat valóságosnak tartjuk; és az által, hogy
valóságosnak tartjuk őket, cselekszünk és ezért szenvedünk és teremtünk
még több okot a szenvedéshez.
A lényeg tehát a ragaszkodás?
Ha az ember nem ragaszkodik többé a dolgokhoz, mint valóságosan
létezőkhöz, nem teremt többé okokat a szenvedéshez.
Ez egy meditációs téma?
Több meditációt találhatunk ezzel a témával kapcsolatban a Nagy
Ösvényen és különösen a Tantrikus Ösvényen. Be kell látnunk, hogy a
szenvedést a rossz Karma okozza, a Karmát a tisztátlanságok, és hogy a
tisztátlanságok az egóból erednek. Ha zavarodottak vagyunk, egy
összecsavarodott kötélre azt hihetjük, hogy kígyó; ezt abban a
hitünkben gondoljuk, hogy létezik egy “én”. Ha van “én”, akkor kell
lennie egy “másiknak” is; ha van “másik”, akkor vágyakozás van az “én
felé és ellenszenv a “másik” iránt, és ez további zavarodottsághoz,
valamint a dolgok igaz természetének az elsötétüléséhez vezet. A
Megvilágosodás szelleme a legjobb módszer az “én” téveszméjének
gyökeres kiírtására. Milyen módon különbözik a többi lény tőled?Először
próbáld őket magaddal egyenlőnek látni, és ugyanúgy szeretni, mint
saját magadat, egészen addig, amíg képes nem leszel jobban szeretni
őket önmagadnál. Próbáld állandóan azt kívánni, bármennyire is
szenvedsz, hogy az összes lény minden szenvedése rád szálljon és hogy
boldogságod minden okát nekikadhasd. Kívánd, hogy az ezáltal szerzett
erények minden lény javára váljanak. A gyakorlat az Üresség, az
Abszolút Megvilágosodás szellemének magvalósítására két részből áll:
összpontosítás gyakorlatából és a tapasztalatok analíziséből, ami
világosan megmutatja nekünk a Madhyamika tapasztalatot. De igényelnek
ezek a gyakorlatok egy részletesebb kifejtést, ezt azonban itt nem
tudom a megfelelő módon megtenni. Mindenesetre gyakorlat előtt és után
vegyünk Menedéket és a felhalmozott érdemeket osszuk meg az összes
lénnyel.
Ha sem a dolgok, sem a szellem nem létezik, mik akkor a jelenségek? Hol kezdődnek és hol végződnek?
Kezdetük nincsen. Véget akkor érnek, ha az ember elérte a
Megvilágosodást. Ez az egész illúzió, nem valóságos, olyan, mint egy
álom. Miből keletkezik egy álom? Hova tart? Így van ez. Ez egy hosszú
álom.
Mik akkor a jelenségek?
Hosszú álom.
A
szeretet és az együttérzés nemes dolgok, de nem jöhete egy olyan
pillanat, amikor jobb dühösnek lenni az emberekre? Lehet a harag jogos?
Esetleg, ha a szándék fehér, segítő, még ha a cselekedet maga fekete
is. Ha dühös is vagy, de azzal a gondolattal, hogy a másikkal jót
tegyél, akkor a dühöd az együttérzésből ered, és minden, ami abból
ered, jó. Ha a gyökér gyógyító hatású, akkor a gyümölcs is az lesz, még
ha rossznak is látszik.
A buddhizmusról azt gondolják, hogy negatív és passzív magatartáshoz vezet.
Ez igaz abban az esetben, ha valaki a Megszabadulás állapotába
beérkezve ott is marad. De ha az ember A Nagy Ösvényre lép, az önző,
megszabadító nyugalomra vágyakozás helyett együttérzést érez, amely
aktív vágyakozás minden lény segítésére.
Azt is mondják a buddhizmusról, hogy ateista, mert azt tanítja, hogy Isten nem létezik.
A buddhizmus nem hisz egy olyan Istenben, aki a világ teremtője, és
ebben az értelemben mondhatjuk, hogy ateista. Ha azonban Isten valami
más, egy isteni együttérzés, vagy isteni bölcsesség, amely egy istenség
formájában jelenik meg, akkor azt mondhatjuk, hogy a buddhizmus nem
ateista, hanem politeista.
Ha valóban nem létezik “én”, mi születik akkor újjá?
A szellem folytonossága, a személy állandó tudati árama és
cselekedeteinek következményei adják egy új lény keletkezésének az
okait. Mindenesetre az újjászületés egy relatív igazság. A relatív
igazság magyarázata iskolánként, vallásonként változik. A Madhyamika
úgy gondolja, hogy minden relatív, amit vizsgálat nélkül látunk: a
hétköznapi ember felfogása. Relatív értelemben létezik újjászületés, de
a végső soron nem.
Hogyan keletkezett a Madyhamika buddhista filozófia? Nem a Buddha utáni időkben?
Természetes, hogy a Madhyamika buddhista tanítás; ez a Prajnaparamita
Szutra valódi jelentése, amelyben világosan szerepel, hogy aki
végleteket követ, sosem fog megszabadulni a szenvedéstől. A végletek a
pozitív és a negatív, a hit a létezésben és a nem létezésben, és
hasonlók. Ez a filozófia a Buddha által tanított Szutrákból alakult ki.
Ha a lények létezését nem fogadjuk el, mert minden dolog üresség, mi okunk van akkor az együttérzésre?
Nem minden csak üresség, az üresség is lehet egy hibás látásmód, egy
véglet és a dolgok igazi természete a végletektől igen messze esik.
Ahhoz, hogy az ember ezt felismerje, nagyon sok érdemet kell
összegyűjtenie és erre a legjobb módszer a szeretet és együttérzés
gyakorlása minden lény iránt. Megfelelő érdemek nélkül az ürességet nem
lehet megérteni.
http://www.szakja.hu/magyar/tanitas
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!