TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mireisz László:
A buddhizmus magyarországi meghonosítása
nagy
világvallások közül talán a buddhizmus az, amely az ősi hagyomány
tanításait a legtisztábban átörökítette és különböző formában - mind a
mai napig - fenntartja. A Tan alapvető elvei minden irányzaton belül
változatlanul megmaradtak, azonban ezeknek az elveknek a gyakorlatban
történő megvalósítása a legkülönbözőbb praxeológiai formák felvételével
ment végbe. E sokszínűség - többek között - elterjedésének
körülményeiben gyökerezik. A különböző hatások következtében már az
"anyaországi" buddhizmuson belül is jelentős átalakulás és változás volt
tapasztalható, elég ha itt az indiai buddhizmus különböző irányzataira
és áramlataira utalunk (hínajána, mahájána, vadzsrajána, szahadzsajána),
továbbá azon filozófiai sokszínűség jelenlétére, amely a Tan kibontása
és kifejtése területén figyelhető meg. A buddhista bölcselet szinte
minden elképzelhető filozófiai megközelítést és irányzatot magában
foglal, a minden van (szarvászti-váda) realisztikus iskolától kezdve a
csak tudat van (csittamátra-váda) tanon keresztül egészen a minden
entitás üres (szarva dharma súnjatá) tanításáig bezárólag. Ezek az
iskolák egyrészt fokozatiságot hordoznak, vagyis lehetővé teszik, hogy a
gondolkodás mintegy lépcsőként használja őket, másrészt lehetőséget
teremtenek a Tan különböző szintű megközelítéséhez és kapcsolódásához.
Ezen iskolák tanításai nem változtak meg akkor sem, amikor a buddhizmus
Indiát elhagyta, azonban a filozófia átültetése a praxisba jelentősen
átalakult a különböző vallásokkal való érintkezés folyamán.
Például a buddhizmus Kínába érkezésekor a taoista kolostorok voltak
azok, melyek az Indiából érkező buddhista mestereket befogadták, s a
taoista mesterek bőséggel merítettek a kínaira fordított buddhista
szútrákból és tanokból, sőt, a buddhista gyakorlatokat úgy fogadták,
mint a halhatatlanság elérését elősegítő és támogató módszert. Így
egyáltalán nem meglepő, hogy a buddhista eszméket elsajátító egykori
taoisták segítették a buddhizmust meggyökerezni Kínában.
Jól nyomon követhető ez a folyamat a tibeti buddhizmus esetében is,
amelyben a helyi bon vallás sámánisztikus elemei és eszközei, a hindu
ajurvédikus gyógyászat tanításai, a kínai időszámítási rendszer és az
indiai buddhista vallás és filozófia összeötvözéséből és egyesítéséből
alakult ki az a buddhista irányzat, amelyet lámaista buddhizmusként
ismerhetett meg a világ. A tibeti cham misztériumjáték megőrizte és mind
a mai napig nagy ünnepein előadja azt a VIII. században lezajlott
vallási vita emlékét őrző rítust, amelyben a tibeti király színe előtt
megjelennek az északról jövő kínai buddhizmus és a délről érkező indiai
buddhizmus képviselői (Ho-sang Mahájána és Kamalasíla), akik egy
rendkívül mély és mágikus elemekben is bővelkedő vitában igyekeztek
egymást legyőzni és a királyt - irányzatuk hatékonyságáról - meggyőzni. A
tét az volt, hogy Tibetben a buddhizmus melyik válfaja fog elterjedni,
melyik irányzat kap a királytól szabad utat és támogatást. A kínai
buddhizmus fő tétele az volt, hogy a megvilágosodás egy pillanat alatt
elérhető, valamint a "nem-cselekvés"
a gyakorlás helyes alapja. Ezzel szemben az indiai mester azt az
álláspontot képviselte, hogy a megvilágosodás egy (néha hosszú) folyamat
eredménye, valamint a felhalmozott helyes tettek (és nem a "nem-cselekvés")
az, ami a megvilágosodást eredményezheti. A vallási vitában ez utóbbi
győzött, így az indiai buddhizmus lett a lámaizmus alapja, s a mai napig
is ezt a vonalat képviselik a tibeti buddhisták. Japánban szintén
minden zökkenő nélkül tudott a buddhizmus a helyi ősvallás mellett
elterjedni, sőt, egy nemrég készült felmérés szerint a japánok négyötöde
vallja magát a sintó követőjének, és ugyanennyien buddhistának, ami azt
jelenti, hogy sokan mind a két vallás hívei.
Vagyis Japánban minden további nélkül megvalósult az, amit
Magyarországon csak Géza fejedelem mondhatott el magáról: "Elég nagy úr
vagyok ahhoz, hogy két istennek áldozzak". (Nevezetesen a magyar
ősvallásnak és a kereszténységnek egyszerre.)
Hosszasan lehetne sorolni a bizonyítékokat és példákat a buddhizmus
történetéből, hogy hogyan volt képes az Indiából kiinduló buddhizmus a
különböző helyi vallási irányzatokkal kapcsolódni és ötvöződni úgy, hogy
közben megtartotta Buddha eredeti tanításának lényegét, a Tant, amely a
szenvedésteli létforgatag okáról és annak megszüntetéséről szól.
Buddha legendája Európában is igen korán megjelenik: a középkorban egy
népszerű vallásos tárgyú regény, a Barlaam és Josaphat című, Buddha
életét ülteti át keresztény közegbe, s ezt görögül, latinul és magyarul
is (a Kazinczy kódexben) kinyomtatják. A buddhizmus filozófiáját később
Schopenhauer, Hartmann, Nietzsche és mások építik be filozófiájukba, a
zenében Wagner Parsifalja, az irodalomban Edwin Arnold költészete,
Viktor Widmann eposza, Hornstein drámája is merít a buddhizmusból, de a
teljes buddhai tan csak a XX. században válik általánosan ismertté.
Magyarországon jelenleg a buddhizmus szinte minden irányzata és válfaja
jelen van, s ezeket két nagy csoportba sorolhatjuk. Az elsőbe tartoznak
azok az indiai, tibeti, kínai, koreai, japán irányzatok, melyek -
sajátos formai és tartalmi kereteikhez ragaszkodva, gyakran az
"anyaország" nyelvét használva - a vallásgyakorlás sokszor évszázados
vagy évezredes múltra visszatekintő eszközrendszerét szigorú átadási
keretek között alkalmazzák.
Ezek az irányzatok hűen követik korábbi mestereik tanításait és
instrukcióit, és tény, hogy ezzel megakadályozzák azokat az
eltévelyedéseket, melyek a belső megismerési folyamatok kontrolljához
nem szokott kezdőkre jellemzőek. A másik csoportba azok a buddhista
közösségek tartoznak, akik a fentebb említett helyi sajátosságokkal
igyekeznek ötvözni Buddha tanításait, s akik a buddhista elvek szigorú
fenntartása mellett keresik azokat a formai elemeket, amelyek
segítségével a Tan megragadhatóbb és átélhetőbb módon megjeleníthető.
Ezek közé tartozik az Átama közösség is.
A buddhizmus három alappillére a Felébredettség (Buddha), a Tan (Dharma)
és a Közösség (Szangha). Minden buddhista egyetért abban, hogy a cél a
megvilágosodás és a felébredés elérése, a szenvedések létforgatagából
való teljes megszabadulás. Buddha azonban kijelentette: "Ne az irántam
való tiszteletből fogadják el a szellemi törekvők tanításaimat, hanem
ahogy az aranyat tűz, metszés és reszelés által szükséges próbára tenni,
éppen úgy kell az én tanaimat megvizsgálni és csak azután elfogadni."
Mert a buddhizmus azon (gnosztikus) vallások sorába tartozik, ahol a
tantételeket nem elhinni, hanem megtapasztalni szükséges. "Magad készíts
menedéket magadnak, igyekezz..., ne keress idegen menedéket" - tanítja
Buddha.
Éppen ezért a Közösség (Szangha) nem autoritásukat vesztett, meleg
akolba vágyó, máshol nem boldoguló emberek gyülekezete, hanem olyan
"tökélyharcosoké", akik a legmagasabb szellemiséget képviselők között
találják meg belső haladásuk legjobban elősegítő körülményeit. A későbbi
buddhista kolostorokban éppen ezért bármikor megtörténhetett, hogy
minden külső hierarchiát felrúgva a szakács, vagy valamelyik fiatal
szerzetes lett a kolostor vezetője, mert benne a Tan élőbben
megnyilatkozott, vagy mert módszere hatékonyabbnak bizonyult.
A buddhizmus szempontjából értelmezhetetlen a vallást szolgai módon
követő törekvés, mert a Tan megismerése, megvizsgálása és követése olyan
belső folyamatot indít el, melynek során a Tan újraéled, aktivizálódik
és aktualizálódik: "Mint valami, amiről soha nem hallottam, látás ébredt
fel bennem, tudás emelkedett fel bennem, spontán felismerés emelkedett
fel bennem, bölcsesség emelkedett fel bennem, fény emelkedett fel
bennem".
Az, aki a buddhista vallás követőjének tartja magát, mindenekelőtt a Tan
közvetlen és belső élményekre épülő megismerését és megtapasztalását
kell, hogy célul tűzze maga elé. Mert a buddhista elsősorban nem mestert
keres, nem is közösséget és nem a valóságot feltáró szentiratot, hanem a
megfékezett tudat állapotát, a létforgatagból megszabadulást és a
valóságra való ráébredést. Mert ha ezeket keresi, akkor talál mestert,
talál közösséget és talál szentiratot, valamint akkor találja meg
mindazt magában, amit Buddha is megtalált és megtalált Buddha minden
igaz követője. S még ha olyan világ jönne is el, amelyben a Tan eltűnik,
vagy:
"ha nem jelennek meg tökéletes buddhák
és a tanítványok is elfogynak,
akkor a tudás az önmegvilágosodottakban
támad fel, közvetlen kapcsolat nélkül".
(Nágárdzsuna Mkk. XVIII/12. Fehér Judit fordítása)
Ez a buddhista vallás igazi erőssége: a
támaszték-nélküli-önmagára-állítottság. Enélkül fegyelmezett elme, belső
összeszedettség, megfékezett tudatfolyamat és megszabadulás nem
képzelhető el.
A buddhizmus magyarországi meghonosítása nem merülhet ki a szövegek
lefordításában, gyakorlatok átvételében, vagy a szertartások
átültetésében. Annak sincs már meg a feltétele, hogy a magyar
ősvalláshoz kapcsolódva tudjon a Tan alaki és formai megnyilatkozást
találni, mert az már évszázadok óta forma nélkül lappang a nemzet
emlékezetében. Mégis, ahogy az szükséges, hogy minden buddhista törekvő
önmagában felélessze a Tan lényegi elemeit és újrafogalmazza önmaga
számára a lét szenvedésteli voltát, gyökérokait és azok megszüntetésének
módját, úgy kell a buddhizmusnak is újrafogalmaznia önmagát itt, a
Kárpát-medencében, előzmények és segítő körülmények nélkül, önerejére
támaszkodva azért, hogy a megszabadulás útja minden lény számára jelen
lehessen.
http://webcache.googleusercontent.com
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!