TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Jól jellemzi Kákosy László egyiptomi gnózisról írt könyvének címe a gnosztikus irodalmat: Fény és Káosz. Megkapó a vágyódásuk a pleroma, a teljesség, a világító tenger, az istenség székhelye felé. A misztikus istenség avatott hirdetői ők.
Íme
egy rész a Papyrus Berolinensisből:
"Ő az igaz Isten, a
mindenség atyja, a láthatatlan, aki a mindenség felett van, aki az ő
halhatatlanságában létezik, a tiszta fényben, amelybe senkinek a szeme
világa sem pillanthat be. Ő a Szellem és nem helyes azt gondolni, hogy
bármilyen jellege van. Felette áll az isteneknek, Ő az Uralom, mely
felett senki sem uralkodik. Ő az örökkévaló, aki mindig létezik. Nem is
lehet beszélni róla, mert senki sem fogta fel Őt. Nevét nem lehet
megmondani. Ő a mérhetetlen fény, a folttalan szent tisztaság."
A
gnosztikusok abban általában egyetértenek, hogy világunkat nem a
legfelső Isten formálta ilyenné, hanem egy demiurgosz ("kézműves")
isten, és ő és az ördög viaskodnak köreinkben.
A
Nag-Hammadi lelet iratai szerint egy eoni lény, Pistis Sophia önkényes
teremtési akaratának gyümölcse Jaldabaóth, az első arkhon, aki azt
mondta az embereknek: "Én féltékeny Isten vagyok és nincsen más Isten rajtam kívül".
Ő, Kronos-Saturnus-szerű figura aki ellen fia a Jupiter-szerű Szabaoth
fellázad. Utóbbit felviszik az igazi menny alatti függöny alatt lévő
legfelső égbe, ahol a jobbján a Krisztus áll: Jaldabaóth viszont Évával
nemzi az emberekkel foglalkozó isteneket, Jahvét és Élohimot.
Nem
kevésbé bonyolult, de keresztényibb a Pistis Sophia című irat, ahol a
13., tehát a Zodiákus fölötti Bonból lebukott Pistis Sophiát sok
könyörgése hatására Krisztus kimenti és felviszi a fénybe.
A demiurgosz-Istent hirdetik a sokáig élő gnosztikus vallási mozgalmak (marcionisták, manicheusok, bogumilek, katárok) is.
A
gnosztikusok megegyeztek a lélek preegzisztenciájában (megelőző
létében). Basilides és Isidorus a lélekvándorlás részleteit is
taglalták (miszerint Zodiákus szintű Bolygóprincípium-lény Morcion a
II. században alapítja meg közösségét. Az Ó-testamentum Istenével
együtt az egész Ó-szövetséget elveti, csak a Márk-evangéliumot, Pál
leveleit és saját antitéziseit ismeri el Szentírásként. Működése nagy
ösztönzést adott a kánoni iratok összeállítására.
Mani babiloni
próféta volt a III. században. Tanításai szerint ezt a világot az
oroszlánfejű, sárkánytestű ősördög alakította ki. A Világosság Királya
azért teremtette az ősembert, hogy harcban legyőzze az ősördögöt.
Először az ördög kerekedett felül, de a Világosság Királya az ember
segítségére jön. Először csak a "választottak" (akik a száj, a kéz, és
az öl pecsétjét vállalják, tehát vegetáriánusok, tisztán cselekvők,
cölibátusban élők) tudják a bennük fogságbeesett világosságot a Napba
visszavezetni. A többieknek a Tízparancsolat szerint kell élniük és a
választottakat kell segíteniük. Kezdetben Szent Ágoston is manicheus
volt. Meni keresztény követői lettek a balkán bogumilek (Istenszeretők)
és a francia katárok (tiszták).
A katároknál az ótestamentumi
"rossz" isten maga Satanael, aki Évával Kaint nemzette, az
újtestámentumi "jó Isten": Krisztus. A katárokat a XIII., a bogumileket
a XV. században irtotta ki a hivatalos egyház.
Egyetértenek
abban, hogy a test a lélek börtöne. Talán a legjelentékenyebb,
legnagyobb hatású gnosztikus, Valentinus volt. Ő kimondta, hogy vannak
hylikus (anyagias), pszichikus (lelkies, vallásos) és pneumatikus
(szellemiség által vezetett, gnosztikus) emberek. Csak az utóbbiak
tudnak felemelkedni az aszkézisnek arra a fokára, amelyen a lélek ismét
egyesülni képes istenével. Fennmaradt néhány olyan írás is, pl.: a
Tamás Cselekedeteiről szóló iratban található Gyöngy himnusz (a II.
századból), ami minden értekezésénél szebben írja le a lélek testbe
börtönzöttségének élményét, s isteni lénye (a "gyöngy") újrafelfedezése
utáni visszatértét az Atya házába.
E himnuszban az "Egyiptomba", e földi világba tévedt szerelmetes gyermek mennyei levelet, üzenetet kap:
"Csókoltam
pecsétjét, könnyekkel öntöztem; a drága levélkét sírva betűzgettem.
Előttem állt Atyám, nemes származásom, gyöngyöm is, mily drága! én meg
sírom ásom. Nem! Megyek! A sárkányt álomba ringatom Enyém lesz a szép
gyöngy azt nála nem hagyom."
Valóban meglátja és megszerzi a gyöngyöt, s így ujjong:
"Mehetek
már haza, misem tart itt vissza, vethetlek a porba te szennyes, otromba
egyiptomi ruha. Karomat kitárom, úgy terítik reám Atyám kincstartói
bíborvörös tógám, az én kis köntösöm - könnyekkel öntözöm - "
Útja végeztével tényleg visszaléphet az égbe:
"Királyok
kapuján léptem én az égbe királyok közt kaptam helyet örökségben Atyám
megígérte, hogy tovább is viszem; mígnem áldozatom, gyöngyömet a drágát
Istenek királya lába elé teszem. Aki adta, annak a trónjához viszem."
Forrás: Szász Ilma, Az élő fény árnyéka, Kőröspatak, 1997
http://www.ahimsa.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!