TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A gnózis – mint azt nevének jelentése
("ismeret, tudás") is mutatja – nem kevesebbet, mint az Élet rejtett
titkaiba történő "beavatást" ígéri hívei számára. A gnosztikusok szerint
a látható fizikai világot nem a Biblia Istene, hanem egy alacsonyabb
rangú teremtő, a démiurgosz hozta létre, akiben a rossz testesül meg.
Éppen ezért a teremtett világban is a gonosz princípiuma uralkodik. (A
Biblia ezzel szemben nyilvánvalóan kijelenti, hogy minden, amit Isten
teremtett, "jó" volt a szemében.) A gnosztikusok szerint a személyes
Isten helyett valamiféle ködös és meghatározhatatlan "Teljesség"
(Pléróma) a teremtmények Legfelsőbb Ura. A démiurgosz teremtménye, az
ember foglya ugyan a körülötte lévő fizikai valóságnak, de néhány
kiválasztottnak megadatik, hogy ezen saját szellemi képességeivel
felülemelkedjék, és "felsőbb tudásra" tegyen szert. A gnózis tanítása
szerint a Názáreti Jézus az úgynevezett "köztes szellemi szférákból"
(aión) érkezett el a földre a megváltás, pontosabban szólva az
"önfelszabadítás" üzenetével. A gnosztikusok Jézusa szerint a test
börtön, s a szellem az egyedüli jó – a megváltás pedig nem más, mint a
bennünk rejlő Isten Országának felfedezése.
A gnosztikusok tanításait évszázadokon át csupán az egyházatyák műveiben
fennmaradt utalásokból ismerhettük. 1945 decemberében azután egy a
felső-egyiptomi Nag Hammadiban lakó földműves ásás közben egy korsóra
bukkant, amelyben várakozása ellenére nem kincseket, hanem tucatnyi ősi
kódexet talált. A valószínűleg 390 körül a Szent Pakhomiusz kolostor
szerzetesei által elrejtett írások között ötvenkét különböző szöveg
rejtőzött: valamennyi a gnosztikus szekta "szent irata", görögből kopt
nyelvre fordítva. A felfedezés azonnal lázba hozta a vallási és a
tudományos világot, mivel sokan azt hitték, hogy a gnosztikus iratok
között a "Biblia elveszett könyveire" akadtak. A Tamás evangéliuma,
Fülöp evangéliuma, Mária evangéliuma, Egyiptomiak evangéliuma, Igazság
evangéliuma címen előkerült iratok valóban azt sejtetik, mintha ezek is
egyenrangúak lennének a Máté, Márk, Lukács és János neve alatt az
Újszövetségben ránk maradt négy Evangéliummal.
A gnosztikus "evangéliumok" azonban sem formai, sem tartalmi szempontból
nem feleltethetők meg a kanonikus írásoknak. Itt van példának okáért a
Nag Hammadi-iratok "szupersztárja", a Tamás evangéliuma, amelyben 114
úgynevezett Jézus-mondás (logion) olvasható. (Ezt az apokrifet, amely
feltehetően valóban a legkorábbi a gnosztikus szövegek között, gyakorta
nevezik "ötödik evangéliumnak" és különösen gyakran idézik New
Age-körökben.) Ezek egy része megegyezik ugyan a kanonikus
evangéliumokban olvasható kijelentésekkel, de nem csekély eltérések is
megfigyelhetők bennük: "Aki iszik az én számból, olyan lesz, mint én
magam vagyok. Én magam azzá válok, ami ő: és az elrejtett dolgok
megnyilatkoznak előtte." – Micsoda különbség ez az eredeti
kinyilatkoztatáshoz képest, amely János evangéliumában olvasható: "Ha
valaki szomjazik, jöjjön énhozzám és igyék! Aki hisz én bennem, amint az
Írás mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből!" (Jn
7:37–38) De a legnagyobb probléma, hogy a logionok között Jézus
keresztre feszítésére és feltámadására még csak utalás sem történik,
márpedig ez a kereszténység alapja.
Az evangélium megnevezés tehát a legkevésbé sem jogosult ezekkel az
írásokkal kapcsolatban. James Robinson, a Nag Hammadi-kódexek kiadója
szerint a gnosztikus iratok a 3–5. század között, de mindenképpen a 2.
század után keletkeztek. Szövegük igen hiányos, mert a kéziratok
töredezettek, ezért sok bennük a bizonytalan kiegészítés. Egyetlen írás
szerzőjét sem ismerjük, még az újszövetségi korhoz legközelebb álló
Tamás evangéliumáról sem állítja senki, hogy az valóban Tamás apostol
műve lenne. Az a Fülöp evangéliumában szereplő jelenet tehát, miszerint
Jézust titkos viszony fűzte volna Mária Magdolnához, szintén csak a
kései gnosztikus hagyomány kitalálása. Ezeknek az "evangéliumoknak"
semmiféle történeti alapjuk nincsen: Jézus legtöbbször csak mint tanító
szerepel bennük, aki a gnózis "tudományára" okítja a beavatottakat.
Ezzel szemben az Újszövetségi könyvek majd mindig utalnak Jézus
beszédeinek körülményeire: rögzítik elhangzásuk helyét és időpontját,
sőt a hallgatóság összetételét is.
A gnosztikusok modern utódai azzal vádolták az orthodox egyházat, hogy
radikálisan kiirtotta a vele szemben álló – de szintúgy autentikus –
véleményeket. Ezt sokáig azzal támasztották alá, hogy a gnosztikus
írások csak az egyházatyák kivonataiban maradtak ránk. A Nag
Hammadi-kódexek felfedezése után többé már nem lehet a "hallgatás
érvére" (argumentum e silentio) hivatkozni, hiszen kezünkben vannak az
eredeti gnosztikus könyvek. Ezek alapos vizsgálata azonban
bebizonyította, hogy a gnosztikus hagyomány egyetlen valós, értékelhető
ténnyel sem járult hozzá a történelmi Jézus alakjának megismeréséhez.
Írta: Dr. Grüll Tibor ókortörténész
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!