TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A hermetizmus őrizte meg az egyiptomi hagyományokat a legtovább, melyben
neoplatonikus, zsidó és korai keresztény elemekkel keveredve
találhatjuk meg a kései ókor Alexandriájának hellenista szellemiségét. A
hermetikus könyvek Hermész Triszmegisztosz, a "háromszorosan legnagyobb
Hermész" nevéhez fűződnek. A név Thot-ot jelöli, vagy más néven
Tehuti-t, a bölcsesség egyiptomi istenét, aki, mint már láthattuk,
számtalan írásművet hagyott az utókorra a titkos tudományokról
(orvoslásról, alkímiáról, stb.).
Leghíresebb műve a Tabula Smaragdina, vagyis a Smaragdtábla. A
hermetikusok körében analógiák tana néven ismert szöveget tartalmazza,
amely a modern mágusok alapelvét fekteti le: "Ami fent van, megegyező
azzal, ami lent van, és ami lent van, megegyezik azzal, ami fent van,
így jön létre az egység csodája." A Tabula Smaragdina legkorábban
rögzített változatát 1828-ban találták meg egy sírban, Thébában.
A szöveg három síkon értelmezendő. Tartalmazza a Bölcsek Kövének
alkimista receptjét, a halhatatlanság kulcsát és a mágia működésének
legfőbb misztériumát. Albertus Magnus, a híres mágus antik forrásokra
hivatkozva azt állítja, hogy eredetileg Hermész Triszmegisztosz
egyiptomi sírjában (mely egyes alkimista legendák szerint azonos a
Cheops-piramissal) talált rá Nagy Sándor a Smaragdtáblára. Hermész
Atlantiszból érkezett mágus volt, akit később az egyiptomiak
azonosítottak Thot istennel. Némely tudós szerint azonban Hermész
valójában egy bizonyos Hermón nevű pap volt, aki i. sz. 100 körül élt
Alexandriában. A hermetikában a próféta vagy spirituális vezető szerepét
játssza. Tanait ezoterikus tudomány gyanánt tanították az óegyiptomi
papi iskolákban, és isteni inspirációból származtatták.
A hermetikus írások gyűjteményét Corpus Hermeticum néven, vagy az első
értekezés címe után Poimandrész néven emlegetik. Ezek egy egységes
szellemiség alapjait fektetik le prédikációk, dialógusok és levelek
formájában. Hermész Szent Könyveit a templomok legbelsőbb szentélyeiben
tartották, és a legmagasabb rangú papok kivételével senki nem olvashatta
azokat. Tíz kötet az Istenek kinyilatkoztatásairól, a világ
keletkezéséről és a papság rendszabályairól szólt, további négy a
csillagászatról és asztrológiáról, kettő az Istenekhez szóló fohászokat,
himnuszokat, valamint az uralkodói vezetés alapelveit tartalmazta. Ezen
felül tíz kötet az imádságok formuláit, a felajánlások, ünnepek és
körmenetek szabályait foglalta össze, a többi részben pedig a
filozófiáról, orvoslásról, anatómiáról és más tudományokról írt Hermész.
Platón a Szent Könyvek himnuszairól azt írta, hogy azokat az
egyiptomiak személyesen Isisnek tulajdonították és tízezer évesnek
hitték. Miután Diocletianus császár minden Egyiptomból származó
alkimista könyvet elpusztíttatott, a néhány fennmaradt eredeti egyiptomi
írást a II.-III. században felbukkanó, Alexandriából származó
hermetikus szövegek olvasztották magukba. Ez a tizennyolc fejezetből
álló gyűjtemény görög, valamint arab közvetítés útján terjedt szét.
A hermetikus iratokon az ősi bölcseleti vallások páratlan igazsága vonul
végig. A lélek Istenséghez való visszatérésének feltétele egyrészt a
megnyilvánult világ feletti ráeszmélés és a szeretet mindenen uralkodó
hatalma, másrészt az Isten ismerete. A hermetikus tanítás beszélt a
Kozmosz és az Ember négyszeres természetéről, melyek közül kettőt
halhatatlannak és állandónak tekintettek, kettőt pedig halandónak és
átmenetinek. Az előbbiek a szellem és a lélek, az utóbbiak az étertest
és maga a fizikai test. A lélek állandó jelképe a víz, mely
esszenciájában mindig tiszta marad. A világ ciklikussága a lélekben is
megismétlődik: a lélek egyik létállapota az Anyagban való alámerülés,
ami által fájdalmat és megaláztatást vesz magára, a másik állapot pedig
az Anyagból való kiemelkedés, a megtisztulás és megvilágosodás. A lélek a
megismerés vágyától hajtva merül alá a megtestesülés börtönébe, majd a
teljes tudás birtokában szabadul. Aki tehát birtokában van a hermetikus
titoknak, az többé nincs alávetve saját sorsának, hanem kikerül az
örökös körforgásból. Ez az elmélet mutatkozik meg a világ számos
vallásának lélekvándorlás elméleteiben. A lélek két arcát az egyiptomiak
is felismerték. Isis a belső fény, a világos, tiszta lélek, Nephtys
pedig a sötét, félelmetes, ösztönös sejtelmek úrnője.
Eliphas Levi szerint: "A létnek egy léte, és a harmóniák egysége,
emelkedve, vagy ereszkedve, a szónak előrehaladó vagy azonos arányú
fokozati létrái, az egyensúly átváltoztathatatlan törvénye, az
univerzális megegyezések egyenlő arányú előhaladása, az ideák és a szó
közötti kapcsolatok egyenlően a teremtő és a teremtmény közötti
kapcsolatok mértékével, amit a végesnek egyetlen szegletének a méretével
bizonyított szükséges végtelen matematikájában: ez mind kifejezésre jut
e nagy egyiptomi főpap egyetlen mondatában."
A hermetikus könyvek az Istenség három kifejeződési formáját ismerik el:
az egyik a felsőbb, elvont, végtelen Isten, mely örökké önfenntartó és
meg nem nyilvánult, ez a hinduk Nirguna Brahmanja, a Lét Passzivitása, a
bezárkózó Isten (Deus implicitus); a második az Istenség megtestesülése
a világegyetemben, a makrokozmosz, a megnyilvánult isten, a Saguna
Brahman, a kibontakozó Isten (Deus explicitus); a harmadik pedig az
Isten az emberben, a mikrokozmosz, a Megváltó megtestesülése, vagyis
Osiris. Ahogy Hermész írja: "A földi ember egy halandó Isten, és a
mennyei Isten egy halhatatlan ember." Ismerni Istent annyi, mint
birtokolni, azaz Istenné válni.
A hermetikus titok képviselője Isis: "Én, Isis vagyok minden, ami volt,
van és lesz, s halandó fel nem fedheti fátylamat." Isis fátyla a
kabbalisták "Paroketh"-je, a lepel, mely elválasztja egymástól az Élet
Fáján a Tiferetet az alsóbb szféráktól. A misztikusnak át kell hatolnia a
Paroketh-en, hogy az újjászületést, a beavatást megtapasztalja.
Thot nevéhez fűződik a beszéd, és a huszonkét őshang megtalálása, mely a
beszéd alapját képezi. Így a hermetizmus a kabbalával, és a héber abc
huszonkét betűjével is összefüggésbe hozható.
A hermetikába való beavatást az alábbi módon fogalmazza meg Eduard
Schura: "Az isteni élet, a valóság árnyékaiban jelent meg előtted. Thot
megismertette veled a láthatatlan eget, Osiris világosságát, a
világegyetem rejtett istenét, aki milliók lelkéből lélegzik, éltetve
általuk a bolygó glóbuszokat és a születendő testeket. rajtad áll felé
haladni, utadat úgy megválasztani, hogy a tiszta szellemhez emelkedj.
Mert íme, te az élve feltámadottak közé tartozol. Ne feledd, hogy két
fontos kulcsa van a tudásnak. Íme az első: A külső olyan, mint a dolgok
belseje, a kicsi, mint a nagy, csak egy a törvény és Egy, aki működik.
Az isteni háztartásban semmi sem kicsi és semmi sem nagy. S ez a másik:
Az emberek halandó istenek és az istenek halhatatlan emberek. Boldog, ki
érti ezeket a szavakat, mert mindezek birtokában van. Emlékezz, hogy a
misztérium törvénye rejti a nagy igazságot. A teljes tudás csak
testvéreink előtt tárható fel, kik kiállták ugyanazokat a próbákat, mint
mi. Az igazságot az értelemhez kell szabni, el kell fátyolozni a
gyöngék elől, kiket megzavarna, elrejteni a gonoszok elől, kik csak
töredékeit fogják fel, s azokból a rombolás fegyvereit kovácsolnák. Zárd
a szívedbe és műveidből szóljon. A tudás lesz az erőd, a hit a kardod
és hallgatásod legyőzhetetlen vértezeted."
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!