TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A hínajána ("kis kocsi") elnevezés a mahájána
szerzetesektől származik, akik elhatárolták magukat a csak szűk szerzetesi elit
számára megváltást ígérő hínajánától.
Az utóbbiaknak tizennyolc szektája volt, amelyek közül napjainkra csak a
théravádin ("a vének útia") irányzat maradt fenn.
A hínajána szorosan kapcsolódik a rendi szervezetben élő szerzetesekhez.
Szigorú, ortodox vallás, olyan emberek hite, akik önként fordulnak el a
világtól, az örömöktől. Ideálja a szenvedéstől való szabadulás.
A szerzetesi buddhizmus kialakulása azokhoz a kolostorokhoz fűződik, amelyek
kezdetben még ideiglenes szálláshelyül szolgáltak, és menedékből csak később
épültek ki végleges lakhellyé.
A különbség egyre nőtt a világi hívők és a kolostorokban élő szerzetesék
között. Az utóbbiak elkülönült elitté váltak. Az üdvözülés útja a szerzetesi
szabályok betartásának függvénye lett. A nirvána a szerzetesek monopóliumává
vált.
A kolostori élet az etika megváltozását is magával hozta. Mindenekelőtt tiltó
rendelkezésekben nyilvánult meg.
Az eredeti (ősi) buddhizmus két fő erénye a maitrí ("barátságos
érzület", szeretet) és a karuna (részvét) volt, amely a szolidaritás
érzésén alapul. Ezeket a hínajána szerzetesek úgy értelmezték, hogy ne
vezessenek a világhoz való ragaszkodáshoz. A maitrí náluk csak közömbös
jóindulat, a karuma pedig érzelemmentes együttérzés, veleérzés.
A legfontosabb minden emóció lecsöndesítése: a gyűlölködésé, de a személyre
irányuló szereteté is.
Ez a beállítottság, amely csak a tulajdon üdvöt tartja szem előtt, önzés. Az
önszeretet, önzés szintén emóció, mégpedig a legveszedelmesebb. Hogy ezt
legyőzhessék, a személyiséget, a tulajdon ént kell elnyomni.
Az irányzat világfelfogása szerint minden folytonos változásban van, ennek
jelképe a láng és a folyóvíz.
Nincs létezés, csak keletkezés és történés, amely az oksági törvénynek van
alávetve. A világ létezése folytonos rendeződés és kialakulás folyamata,
mivolta a lényeg nélküli valóság. Az oksági törvény az abszolútum, amelynek az
istenek is alá vannak vetve. A világ a buddhizmus felfogása szerint örök
szenvedés helye.
a. Az emberi személyiség és a szamszára értelmezése
Az érzékszervekkel felfogható világ élőlények és élettelen dolgok sokaságaként
jelenik meg előttünk. Mindezek a "lételemek" ("dharmák")
tovább már nem elemezhető, végső realitások kombinációinak egymást
szabályszerűen követő sorozatából állanak.
Az én csak a lételemek folyamatosságát jelenti. Az én által tapasztalt világ az
énnel elválaszthatatlan egységet alkot. Csupán a különálló életáramok végtelen
sokasága létezik. Az egyének különféle létezési formái egy saját erejéből
mindig megújuló folyamatnak egymást karmikus szükségszerűséggel követő fázisai.
Az emberi személyiség alkotóelemeit (a dharmákat) öt csoportra (szkandha)
osztották.
- l. testiség (rúpa),
- 2. érzékelés, érzet (védaná),
- 3. észlelés (szandnyá),
- 4. hajlamok, alakulások (szanszkára) és
- 5. tudat (vidnyána).
Ezeknek az alkotóelemeknek egyike sem állandó vagy abszolút.
A buddhista gondolkodás elutasítja az örökkévaló lélek létezését, amely a
felbomló testből átvándorol az újonnan keletkezőbe. Azt is, hogy az egyéni
lélek egy egyetemes szellembe tér vissza, majd ismét kiáramlik belőle. Emiatt
problémát jelentett annak érthetővé tétele, miképpen jön létre egy korábban élt
lény által kialakított előfeltételek alapján törvényszerűen az "új
egyén". Megoldást jelentett a "függőségben való keletkezés"
(pratítja-szamutpáda) elmélete. Ez az okozati összefüggés-formula tizenkét
tagból áll.
Mindegyik tag egy dharma. A tagok láncot alkotnak, és minden tagot a megelőző
határoz meg, keletkezésében is függő viszonyban áll vele.
A formula a következő:
1. A nem tudás mint előfelvétel révén 2. ösztönző erők keletkeznek, 3. az
ösztönző erők létrehozzák a tudatot, 4. a tudat a szellemi-testi
individualitást, 5. az individualitás a hat érzéket, 6. a hat érzék az
érintkezést, 7. az érintkezés az érzetet, 8. az érzet a vágyat, 9. a vágy az
élet utáni vonzalmat, 10. a vonzalom a karmikus létet, 11 . a karmikus lét az újjászületést,
12. az újjászületés az öregséget, fájdalmat, szomorúságot, kétségbeesést,
halált.
Az első két pont azokat a dhannákat jelenti, amelyek az új élőlények létének a
régebbi létben keletkezett előfeltételei. A 3-10. tag egy új individuum fokozatos
keletkezését ábrázolja. A két utolsó tag a jövendő létezés meghatározó
tényezőit közli. A buddhista országokban e tizenkettes sorozatot egy olyan
kerék alakjában ábrázolják, amelynek kerületén a 12 tagot szimbolikus alakokkal
jelzik.
A lételemek oksági lánca formulájának gyakorlati jelentőségű a megváltás
elérése szempontjából van.
Ha tudjuk, hogy miért keletkezik a fájdalom, az életvágy, a testi-lelki
individuum, a két létezés között hidat jelentő öntudat, a karmikus ösztönző
erők, akkor elkerülhető, hogy a lejárt élethez megint egy új élet kapcsolódjék.
A visszafelé olvasott formula feltárja az újjászületés megszüntetésének
lehetőségeit. A vágyak és akaratmegnyilvánulások okainak nem tudása
szükségszerűen újramegtestesüléshez vezet. Az elvakultság megszüntetése és a
földi dolgok mulandóságának, lényegtelenségének és szenvedésteli voltának
felismerése a kiindulás a megváltáshoz vezető úton.
A módszer előnye, hogy az ok és okozat közti szoros kapcsolat indoklásával az
üdvösség elérését úgyszólván automatikussá teszi. A formula megfordításával
előttünk áll a követendő út. Megértése révén megszűnik a nem tudás, ami a
leglényegesebb szempont, mivel az üdvösségre irányuló tudatot hoz létre, amely
köré nem csoportosulhatnak dharmák, és így az újjászületés elkerülhető.
Az üdvúton való előrehaladás feltétele a nem tudás megszüntetése. A
megszabadulás a tudás révén lehetséges. Az üdvösséget mindenki csak önerejéből
és csak önmaga számára nyerheti el. Buddha csak közvetett úton segítheti az
embert az üdv útján, megmutatva a követendő módszert. Minden más az egyén
törekvésén múlik.
A nirvána az ősi buddhista felfogás szerint a misztikus út végét jelenti.
Buddha esetében a megvilágosodás (bódhi) a földi létben megvalósított nirvánát
jelenti. Halála, teljes kialvása (parinirvána) nem jelent lényegbeli változást,
hiszen feloszló lételemei nem bírtak jelentőséggel életében sem.
A hínajána szerint az emberek törekvése az újjászületés megakadályozására, a
szanszára megszüntetésére irányulhat. A törekvő célja nem a Buddhává válás,
hanem a "szent állapot" (arhat) elérése. A szent állapot csak
szerzetes által érhető el, aki csak saját magát válthatja meg. Az arhat
("szent") olyan ember, aki már földi életében - egy buddhának a
tanítványaként - ;, megvilágosodott". Buddha önmaga erejéből jött rá a
megváltó tudásra.
Gautama Buddha nem volt az egyetlen buddha, nem volt a megváltásnak legelső
ismerője és hirdetője, de nem volt az utolsó sem. Az indiaiak világképének
nincsen horizontja: a keletkezés és elmúlás örök folyamata végtelen számú és
nagyságú világkorszakokban játszódik le, amelyekben a világ folyton megújul és
elpusztul. A lét örök körforgásában számtalan lény van buddhaságra
predesztinálva. Ilyen lény a bódhiszattva, a buddha-jelölt (leendő buddha), aki
elérte a "szentséget". Bemehetne a nirvánába, de többet akar: buddha
kíván lenni. Gautama Buddha megvilágosodása előtt szintén bódhiszattva volt, s
a Kánon Dzsátaka című részében szó van Buddha korábbi létformáiról.
Amint egy bódhiszattva ideje elérkezik, valamelyik világkorszakban emberi
alakban születik újra, és mint Buddha hirdeti a megváltó tant.
A jelenlegi világkorszakban öt buddhája van. Gautama Buddha a negyedik. Az
eljövendő ötödik buddha Maitréja, aki a szeretetet (maitrí) fogja hirdetni és
érvényre juttatni. Őt a buddhisták úgy várják, mint a zsidók a messiást.
Buddhának huszonnégy előde volt, akik a tizenkét előző világperiódusban léptek
fel.
b. Vallási élet és kultusz
A buddhista vallási élet kezdettől fogva teljes egészébe a szerzetesek kezébe
került.
A szerzetesek kolostorokban élnek, számos előírás megtartása közepette,
életüket a meditációnak szentelik. A külső formák, amelyek között életük
folyik, rendkívül egyszerűek. A rendbe való belépéssel meghatározott
kötelezettségeket vállalnak magukra. A világiak adományaikkal biztosítják a
szerzetesek életlehetőségeit. Tőlük vallási útmutatásokat kapnak, főként
telihold és a többi nagy holdfázis idején.
A szerzetesek képezik az egyház gerincét.
A rend szabályai aránylag mérsékeltek voltak (például az aszkézis túlságba
vitele tilos volt), de a rendi kötelességek teljesítése, főleg a meditációs
gyakorlatok elvégzése nélkülözhetetlen feltétele volt a megváltásra
törekvésnek. A világi hívek azonban egyáltalán nem tartoztak bele az egyház
közösségébe és semmilyen téren sem voltak szervezve, ami végzetessé vált az
indiai buddhizmusra.
A kultusz a régi időkben ereklyék tiszteletére korlátozódott, amelyeket
sztúpákban (emléktemplom) vagy dágobákban (ereklyetartó) helyeztek el.
Csak később terjed el, hogy Buddhát és mitikus elődeit szobrokon, képeken
ábrázolják, virágadományokkal és más ajándékokkal tiszteljék. A kultusz célja
csupán az, hogy a keletkező áhítat a hívő lelkét megtisztítsa és a megváltás
felé irányítsa. A buddhák a nirvánába jutva elenyésznek, nem vehetnek tudomást
a hívők áhítatáról, kultikus cselekedeteiről.
Tehát nem is jutalmazhatják megértik őket. Ez az átszellemült kultusz nem volt
képes arra, hogy a nagyszámú, alacsony kulturális fokon álló ember igényeit
kielégítse.
A középkori indiaiak Buddhán kívül számos szellemet, démont, továbbá férfi és
női istenséget is tiszteltek.
Ezek a földöntúli erővel rendelkező lények a szamszárának alávetettek, de a
buddhákkal ellentétben a nekik szentelt kultuszt jótéteményekkel megjutalmazhatják.
Természetesen elmaradnak tudásban és hatalomban a buddhák mögött.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!