TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
"Mózes fölment arra a helyre,
ahol ki vannak terjesztve a sekhinah szárnyai..."
Zóhár
A Kabbalah kialakulásának
története homályba vész. Mint minden ősi rendszer, ez is magán viseli az elmúlt
korok kéznyomát, hiszen ahhoz, hogy túléljen, meg kellett felelnie, együtt
kellett haladnia az emberiséggel.
Az eredeti elnevezés a QBL, három héber betűből áll. A szó jelentése szájtól
fülig, ami a rendszer szájhagyomány útján való terjedésére utalhat, de a qibel
szóból is eredeztethető, melynek jelentése kapni.
A kabbalisták szerint elsőként Ábrahám kapta meg Istentől a Kabbalah
tudományát. Róla később Izsákra és Jákobra szállt a bölcsesség. Utánuk József
birtokolta, ám ő meghalt, mielőtt továbbadhatta volna bárkinek is. Később Mózes
volt az, aki elérte azt a szintet, hogy megkaphatta Istentől a titkos tudást, a
mindenki számára érthető Tízparancsolatot és a csak beavatottaknak szóló
Kabbalah-t. Mózes tanítványai fedezték fel újra Ábrahám tudását és adták tovább
azoknak, akik érdemesnek bizonyultak rá.
Ábrahám Istentől kapott kinyilatkoztatása először szájhagyomány útján terjedt,
de első írott formája valószínűleg az időszámításunk utáni hatodik század előtt
keletkezett. A történetekben szó esik egy barlangba rejtett szent könyvről,
melyet a Széfer Jetzirah, azaz az Alakzat Könyve néven neveznek. Egyes
feltételezések szerint a 100 körül élt zsidó misztikustól, Akiba rabbitól
származik. Az arámi nyelven íródott mű kevesebb, mint kétezer szóból áll, ennek
ellenére foglalkozik a világegyetem eredetével és a héber ábécével egyaránt.
Tárgyalja a világ harminckét alapprincípiumát, azaz az Élet Fájának tíz
szefiráját és a huszonkét ösvényt, de nem említi többek között az Ain Szoph
Aur-t, vagyis a Halhatatlan Fényt, Adam Kadmon-t és a Sekhinah-t.
A Széfer Jetzirah a héber ábécé 22 betűjét három részre osztja. Az első csoport
a három "anya", vagyis a levegő, a víz és a tűz. A második csoport a
hét "dupla". Ezek a világot mozgásban tartó ellentétes erőket
képviselik, melyek a fény és a sötétség, a hét nap, a hét éjszaka, a hét
planéta és a fej hét kapuja. A harmadik csoport a tizenkét "szimpla".
Makrokozmikus szinten a 12 állatövi jegy és a 12 hónap, a mikrokozmoszban az
ember 12 működése, azaz a látás, hallás, szaglás, tapintás, beszéd,
táplálkozás, szaporodás, mozgás, harag, nevetés, gondolkozás, alvás.
A Kabbala másik fő művét, a Zóhár-t, azaz a Ragyogás Könyvét egyes
feltételezések szerint Akiba rabbi tanítványa, az első században élt Simon ben
Johaj írta, más forrás szerint azonban Moses de Leon spanyol misztikus tollából
származik, aki XIII század végén vagy a XIV. század eleje körül írta meg, vagy
adta ki újra egyik változatát.
Az írás tartalmazza a Tóra magyarázó szövegeit, a Titok könyve című művet,
Merkabah hét mennyei csarnokának leírását és az Énekek énekének magyarázatát. A
Zóhár központi gondolata, hogy minden mindennel összefügg, kapcsolatban van
egymással és hat egymásra.
A XIII. századig kevés forrás található a Kabbaláról, ám ebben az időben,
Spanyolországban élénk érdeklődés kezdett mutatkozni a titkos tudományok iránt.
A korszak egyik legnagyobb műve a valószínűleg XII. századi Széfer Ha-Bahir,
vagyis a Tündöklő Fény Könyve volt, mely az Élet Fájának szefiráival
foglalkozik.
Ebben az időben új Kabbalah
értelmezések és próbálkozások is születtek. Egy híres középkori tanulmány, az
Aesch Mezareph, azaz Tisztítótűz például az alkímiát és a kabbalát igyekezett
összekapcsolni úgy, hogy az alkímiai fémeket az Életfa egyes szefiráihoz
rendelte hozzá. A saragossai születésű Abraham ben Samuel Abulafia (1240-1291)
kabbalista módszerekkel, légzőgyakorlatokkal, különféle testtartásokkal
igyekezett elérni a megvilágosodást.
A Kabbalah a középkorban egész Európában kezdett elterjedni. Fejlődésében már
nem csak a neoplatonizmus, a gnoszticizmus, hanem a hermetika és a nyugati
misztériumok is fontos szerepet játszottak. Létrejött a keresztény Kabbala
elnevezésű irányzat, melynek a kölni születésű Heinrich Cornelius Agrippa von
Nettesheim (1486-1535), a zsidó Jochanum tanítványa, Giovanni Pico della
Mirandola (1463-1494), Johannes Reuchlin, és a művész, asztrológus Robert Fludd
(1574-1637) is híve volt.
A XVI. század végére két ágazat vált elismertté. Az egyik a spanyol Moses
Cordovero (1522-1570), a másik az egyiptomi születésű Isaac Luria (1534-1572)
iskolája volt. Isaac Luria David ben Solomon ibn Abi Zimra tanítványaként
lépett a kabbalista útra. Érdekelték a zsidó törvények és a rabbikus irodalom.
Tanulmányozta Moses Cordovero írásait és a Zóhárt egyaránt. Később Cordovero
tanítványa lett, majd mestere halála után átvette annak helyét és egy
kabbalistákból álló gyülekezet vezetőjévé vált. Tanítványainak a Kabbala és a
kavvanah, azaz a szefirákon alapuló meditáció módszereit tanította.
Az ezt követő időszakban nem történt nagy előrelépés a Kabbalah elterjedésében.
A XVII. századi ortodox zsidó vezetők veszélyesnek ítélték az ősi tanokat, és
csak a legmagasabb rangú rabbiknak engedélyezték a kabbalista művek
tanulmányozását.
Az
áttörést a XVIII. század közepén Israel Eliezer, azaz Ba’al Shém Tóv (kb.
1700-1760) hozta meg, aki Lengyelországban megalapította a haszidizmust, ami
nagy szerepet játszott a Kabbalah módszereinek szélesebb körű alkalmazásában.
Ba’al azt vallotta, Istent örömmel kell szolgálni, így istentiszteletein nem
volt ritka az extázis, a tánc, az éneklés és az alkoholfogyasztás sem. Követői
hittek abban, hogy Isten felé hittel és bizalommal fordulhatnak, miközben a
Törvény belső értelmét boncolgatják. Eliezer saját tanításait a Szív Útjának
nevezte és hangsúlyozta az imádkozás mellett a fizikai világ örömeinek
elfogadását és gyakorlását is. A haszidizmus sokat merített Isaac Luria
tanaiból, és nagy hatással volt rá a Chabad, azaz Schneur Zalman (1747-1812)
rabbi által kidolgozott misztikus rendszer is.
A Kabbalah hagyományainak újraértelmezésében jelentős szerepet játszott Eliphas
Lévi Zahed (1810-1875), vagyis Alphonse-Louis Constant egy francia mágus és
okkultista. Fontos megfigyelése volt, hogy az Életfa ösvényeihez
hozzárendelhető a tarot 22 nagy arkánuma.
A
XIX. század közepére és végére megnövekedett az érdeklődés a misztikus tanok
iránt. Ebben Lévi mellett nagy szerepet játszott az angliai dr. William Wynn
Westcott (1848-1925) és MacGregor Mathers is, akik megalapították a még
napjainkban is működő Golden Dawn hermetikus rendet.
A Kabbalah alkalmazása a XX. századi mágusok körében is elterjedt. Többek
között dr. Francis Israel Regardie (1907-1985), Dion Fortune. (1891-1946) Papus
(1865-1916) és Aleister Crowley (1875-1947) voltak azok, akik a rendszer hagyományainak
népszerűsítésén fáradoztak.
Talán a leghíresebb, de legalábbis legtöbbet emlegetett mágus Aleister Crowley,
Allan Bennett (1872-1923) tanítványa volt, és az ő hatására fordult a rituális
mágia felé. Crowley 1898-ban nyert beavatást az Arany Hajnal rendbe, ahol rövid
időn belül a rend vezetőjévé akart válni, ami sok vitát eredményezett. McGregor
Mathers-szel való veszekedése után távozott és Ceylonon majd Indián keresztül
1904-ben érkezett Kairóba. Egy Thot-rítus végzése közben felesége, Rose transzba
esve egy közeli múzeumban lévő Hórusz szoborhoz vezette, mely a 666-os számot
viselte. Ebből Crowley arra a következtetésre jutott, hogy ő az Antikrisztus,
az Új Aión Ura. A mágus Rose médiumi képességei segítségével kapta meg
Aiwaz-tól, egy mágikus lénytől A Törvény Könyvét. Hamarosan új rendet alapított
Argentum Astrum néven és azt állította, hogy Aiwaz révén birtokolja Egyiptom
ősi erőit. Crowley rengeteg mágikus művet hagyott hátra, ezek között található
A mágia elmélete és gyakorlata, a Thoth könyve, A látomás és a hang, a
Vallomások és Aleister Crowley Kabbalája.
Ma a rendkívül gazdag kabbalista irodalmat Gerschom Scholem tudományos igényű
munkásságából ismerhetjük. A keresztény kabbalista irányzat jelenkori
képviselője Jakob Hurtak. Egyes modern források szerint a Kabbalah különféle
irányzatai a szó írásmódjával megkülönböztethetőek. Ezek szerint a Quabalah az
ezoterikus, a Kabalah a zsidó és a Cabala a keresztény rendszerre vonatkozik.
Mai, modern formájának egyik elnevezése Okkult Kabbalah.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!