TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A mahájának buddhizmus kialakulása a Kr. u.
1-2. század fordulójára, a IV. buddhista zsinat (Kr. u. 70 körül) utáni időre
tehető, amelyet az észak-indiai Kusán királyság uralkodója, Kauiska király
hívott össze. A mahájána elnevezés a Kr. u. 3. században, Nágárdzsuna korában
tűnik fel.
A IV. buddhista zsinaton dolgozták ki és hagyták jóvá főbb eszméit.
A mahájána ("nagy kocsi", azaz széles út a megváltáshoz) buddhizmus
továbbra is a "Tan " alapelveire épült, de sokkal egyszerűbbnek, könnyebbnek
tanította a megváltás felé vezető utat, amelyet nemcsak a szerzetesek, hanem a
világiak is végigjárhattak. Már pusztán a vágyakozás a megváltásra és ennek
érdekében elmondott ima egyenlővé teszi a világiakat a szerzetesekkel,
lehetőséget teremt számukra a bódhiszattvává ("eljövendő buddhává")
válást.
Aki elérte a bódhiszattva-állapotot, annak csak egyetlen lépést kell megtennie
a buddhaállapotig, a megváltásig, amely gyakorlatilag már biztosított számukra.
A bódhiszattvák nem merülnek el nirvánában, hanem megmaradnak ebben az
állapotban. Ez áldozatkész önzetlenségükkel, emberszeretetükkel magyarázható.
A bódhiszattvákról szóló tanítás került a központi helyre a mahájána
buddhizmusban Az a felfogás alakult ki, hogy igen sok lény van predesztinálva
arra, hogy végül buddhává legyen, és másoknak megvilágosodást nyújtson.
Ennek előfeltétele: aki elhatározza, hogy a buddhaságra törekszik, az
ünnepélyes bódhiszattva fogadalmat tesz. Ebben kinyilvánítja; hogy minden
lénynek segít, és valamennyi ezután bekövetkező újramegtestesülésében mások
javára fog tevékenykedni.
Az erények megvalósításával a tökéletesség magasabb fokára emelkedő buddha
jelölt földi halála után felsőbbrendű világokban születik újjá, és onnan
gyakorolja hatalmát valamennyi élőlény érdekében.
Segít azoknak, akik kéréssel fordulnak hozzá, egyengeti útjukat a megváltás
felé.
A legmagasabb szintű Nirvána szenvedéstől, szenvedélyektől, karmától és
korlátoktól mentes lét, amelyben a buddha szakadatlanul jótéteményeket gyakorol
valamennyi lénnyel.
A mahájána hívő abban reménykedik, hogy egyszer belőle is bódhiszattva és
buddha válhat, s mint ilyen, önfeláldozó tevékenységével minden embert
megváltson. A mahájána tehát nem a végcélra, hanem magára az üdvútra helyezi a
hangsúlyt.
Kultuszában a buddhákat megelőzik a bódhiszattvák.
Számuk - akárcsak a buddháké - meghatározhatatlan. Néhány bódhiszattvát azonban
előterébe helyeznek. Ilyen például Avalokitésvara ("Az alátekintő
Úr"), az irgalom megtestesülése, akinek Tibetben, Kínában és Japánban hatalmas
kultusza van.
A tibeti dalai láma Avalokitésvara inkarnációjának számít.
Hasonlóan népszerű Manydzsusri bódhiszattva, a tudományok és bölcselet
patrónusa; valamint Maitréja, az eljövendő világkorszak buddhája, a kegyeket
osztó, védelmező bódhiszattva.
Már az "ősbuddhizmus" is megkülönböztette a Buddha "két
testét": a Dharmakáját (Törvénytest) és Rúpakáját (Fizikai test). Utóbbit
a buddha földi tartózkodásakor ölti magára. A Dharmakája a Tan (Dharma) örök
kifejeződése, Buddha tanításainak összessége. A mahájána szerint Buddha
abszolút természetét jelenti a Dharmakája, amely nélkülöz minden
ismertetőjegyet. Amennyiben pedig abszolút, úgy fölfoghatatlan, és nem
manifesztálódik. Ha tehát egy buddha megjelenik a Földön, úgy mágikus
látszattestet (Rúpakája) visel, amely anyagi test, de természetfölötti
ismertetőjelekkel bír. Ezek miatt nehezen egyeztethető össze a történeti Buddha
földi megjelenésével, aki közönséges emberként született.
A mahájána végül is megalkotta a buddhák "három testének" eszméjét.
Eszerint: a Dharmakája személytelen, jellegzetesség nélküli, és nem
manifesztálódik. A Szambhóga-kája ("élvező test") sugárzó és
személyes-isteni képzetként a kultusz tárgya. A Nirmána-kája, ("mágikus
test") emberi jellegzetességekkel bír, amelyben a buddha a Földön
megjelenik.
A mahájána szerint buddhák minden időben megjelennek a világban, "számuk
végtelen, mint homokszem a Gangeszben". Az egyetlen nagy Buddha helyett
először csak néhány, majd mind több és több buddha és bódhiszattva jelent meg.
A buddhák, bódhiszattvák és szentek számát sohasem rögzítették.
A mahájána misztikája szerint "öt emberi buddha"
("mánusi-buddha") emelkedik ki a számtalan buddha közül. Ezek:
Krakuccshanda, Kanakamuni, Kásjapa és Gautama Buddha - akik már előző
világkorszakokban megjelentek a Földön; valamint az eljövendő világkorszak
buddhája: Maitréja.
Az "öt emberi buddha" a mahájána szerint voltaképpen a
"meditáció útján teremtett buddhák" kisugárzásai, akik sohasem
szálltak le az anyagvilágba, hanem öröktől fogva a mennyei régiókban időznek.
A "mennyei buddhák ". vairócsana, Amitábha, Aksóbhja, Ratnoszambhava
és Amoghasziddhi. Különösen Amitábha ("Mérhetetlen fényű") és
vairócsana ("Naphoz hasonló") emelkedik ki közülük, akiknek a hívők
hitében különleges hely jut:
"Legfőbb Lény" rangjára emelték őket tisztelőik.
Az emberi buddhák, akik megjelennek a Földön, csak a természetfeletti
meditáció-buddhák visszatükröződései vagy kisugárzásai.
A transzcendens (meditáció)-buddháknak, hogy a világban kifejthessék
tevékenységüket, közvetítőre van szükségük, e közvetítők a bódhiszattvák A
meditáció-buddhákat, meditáció-bódhiszattvákat és emberi buddhákat kapcsolatba
hozzák egymással, így a Nepálban elterjedt felfogás szerint Amitábhának
Avalókitésvara a szellemi fia, Sákjamuni pedig a földi visszatükröződése. A
mahájána buddhizmusban tehát háttérbe szorul Sákjamuni Buddha alakja a
misztikus buddhákkal szemben.
Annak ellenére, hogy a buddhákhoz kapcsolódó feltételezések a földöntúli
istenségek elképzeléséhez közelednek, a mahájána buddhizmusban sem változik meg
az az alapeszme, amely szerint a világ folyását és az egyén sorsát nem a világ
örökkévaló ura irányítja tetszése szerint, gondviselésszerűen, hanem a karmikus
törvénynek van alávetve. A sok buddha és bódhiszattva mind a szamszára
kötelékeitől megváltó, megszabadító kegyelem megszemélyesítője, nem pedig a
nyugtalan, szenvedésekkel teli világ teremtője vagy kormányzója, uralkodója.
A világ kezdetének kérdését mint megoldhatatlant nem magyarázza, a világ
folyását és az egyén sorsát egyedül cselekedeti következményeiből vezeti le.
Nincs tehát itt szó keresztény értelemben vett istenhitről, a világ teremtőjébe
és gondviselő-fenntartójába vetett hitről.
A mahájána kultusza komplikált politeizmusnak tűnik. Lényegét tekintve azonban,
mint ahogy a "Tibeti halottaskönyv" írja: "Az istenségek
tulajdon szellemed vetületei - tudd ezt, és légy szabad!" A
mahájána-mesterek megalkották az ősi, egyetlen "Mindenség-Buddha "
(Ádi-Buddha) ideáját, akinek a többi mind csak "vetülete". A mahájána
követői tisztában vannak azzal, hogy minden istenség a legmagasabb rendű és
egyetlen valóság, az "Abszolút Egység" emanációja.
A mahájána kozmológiája szerint a mi világunk csupán piciny porszem a
világmindenségben, amelyben igen sok hasonló másik világ is van.
Minden egyes világnak megvannak a maga buddhái. Vannak olyan világok is,
amelyeket csak buddhák népesítenek be. Ebből következik, hogy kell lennie
Mindenség-Buddhának (Ádi-Buddha) is.
A világon kívül feltételezik többféle menny létezését (általában huszonnyolcat
tartottak számon). Ezeket a buddhák népesítik be. Ezekben az egekben szent
voltuk szerint rangsorban helyezkednek el a holtak lelkei, míg újjászületésükre
várnak. A legfelső szinten a bódhiszattvák és arhatok tartózkodnak. Ők már
eljutottak a nirvána küszöbéig. A középső szinteket az egyéb szentek, géniuszok
és héroszok lakják. Az alsó szintek az egyszerű emberek lelkeinek lakóhelyei.
Legalul helyezkednek el a bűnösök lelkei.
A kozmosz nyugati részén elterülő paradicsomban, a Szukhávatíban ("Tiszta
Országban") időzik Amitábha.
Ide kerülnek haláluk után mindazok, akik Amitábha segítségében bízva, imával
fordulnak hozzá oltalomért. Ebben a paradicsomban nincsen vágy és fájdalom,
mindenki lótuszvirág kelyhében lakik, és Amitábha segítségével megtisztulva
emelkedik fel a nirvánába. A nirvána gondolata az egyszerű emberek szemében
lényegében összemosódott a Szukhávatí, a könnyebben megérthető paradicsomi
boldogság fogalmával.
Amitábha alakját is egyre magasabbra emelték. Ő lett a legfőbb Buddha, a fény
és az élet princípiuma. A hívek fő célja az lett, hogy a paradicsomba jussanak,
és ott élvezzék az örök boldogságot a buddhista szentek között
Az embereknek nemcsak a karmájuk romlott meg vétkeik miatt, hanem a pokol
különféle katlanai, kínzóeszközei is várnak rájuk. Már kezdetben is nyolcféle
poklot tartottak számon, külön-különfélét a bűnösök csoportjainak.
Korábban valamennyi buddhista szertartás lényege az volt, hogy új tagot
vegyenek fel a szerzetesközösségbe, vagy bűnbánatot (gyónás) tartsanak.
Mindössze két ünnep volt, ezek egyike az Uposatha, a másik a Pavarana. Az első
egy bizonyos körzet szerzeteseinek közös ünnepét jelentette. A hónap közepén
tartották. Minden hívőnek részt kellett vennie rajta. Lényege a gyónás volt.
Később ezt különféle szabályok és elvek felolvasása váltotta fel. A másik nagy
ünnep a Pavarana, vagy a felszólítás ünnepe volt.
Évente egyszer ünnepelték, az esős időszak végén. Ez szintén gyónási ünnep
volt. Nevét a szertartás felhívó részétől kapta, hogy az ünnepi szertartást
vezető szerzetes előtt közöljék bűneiket, hogy vezekelhessen értük.
Később Buddha születésének megvilágosodásának és nirvánába menetelének ünnepét
is bevezették. A késői buddhizmusban nagyon elterjedt az ereklye kultusz, amely
Buddha istenítésével függ össze. Az ereklyékhez járultak ezután a
Buddha-szobrok és Buddha-képek is, amelyek szintén ájtatos tiszteletben
részesültek.
Itt már valóságos kultuszról van szó: Buddha tényleges imádat tárgyává lesz,
akihez a hívek segedelemért fohászkodnak.
A buddhista szerzetesek feladata lett, hogy közvetítsenek a világi hívők és a
buddhista istenségek között. Kialakult a buddhák és bódhiszattvák kultusza. Ha
egy hívő elmondta kérését a szerzeteseknek, az istenség oltára előtt fel
kellett olvasniuk valamelyik szutrát, s ima formájában továbbítaniuk kellett a
kérést. Ugyanezt tették a halottak koporsójánál is, hogy a halott lelke a
mennyországba jusson, ne pedig a pokolba. Egyes irányzatoknál a földöntúli
lényekhez intézett fohászkodás mágikus formulává alakult. Úgy gondolták, hogy e
mágikus formulák (dháranik) kimondásával érdemeket lehet szerezni. Ilyen
például a Tibetben elterjedt "Óm mani padmé hum" ("A drágakő a
lótuszban van"). E szavak misztikus magyarázata: "A Buddha megjelent
a világban."
Feltételezik, hogy a formula alkalmazása gyarapítja a jótetteket, az érdemeket.
A buddhák és bódhiszattvák kultusza szent szavak és mondások gépies
felsorolásán kívül szobraik, képeik, sztúpáik rituális körüljárásából,
ünnepélyes "istentiszteletek" rendezéséből áll.
Ezek során a papok meghatározott ceremóniákat végeznek.
A tibeti lámaizmusban az imádkozás gépies-mágikus jellegű. Az ima elrecitálását
megkönnyítik az imamalmok és imakerekek. Ezek fordulatai egy-egy ima elmondását
jelentik. Ismeretes az olvasó is ("rózsafüzér"), amelynek szintén az
imádkozás megkönnyítése a célja. Mindezek olyan egyéb rekvizitumokkal együtt,
mint az oltárok, gyertyatartók, áldozati csészék, szenteltvíz, tömjén, csengettyű
már régen közismertek és használatosak.
Az óriási imatornyok és néha több kilométer hosszú, mágikus imaformulákkal
teleírt imafalak is a tibeti lámaizmust jellemzik.
A mahájána Tibetben és Kelet-Ázsiában hindu istenségeket is bevett panteonjába.
Ezeket a buddháknál és bódhiszattváknál alacsonyabb rendű tisztelet illeti meg.
A hinduizmus avatási szertartásait (az emberi élet fontos állomásai alkalmával
végzett szertartásokat), valamint különféle mágikus szertartásokat, amelyek
meghatározott formulák (mantra) elmondásával, szent mozdulatokkal (mudrá) és
más aktusokkal kapcsolatosak, szintén felvették a buddhista kultuszba.
A szertartásrend bonyolultabbá válásával egyre nagyobb teret kaptak a különféle
mágikus eljárások, a varázslás és a misztikum. Egyes szertartásokat zenével,
tánccal, színjátékszerű előadásokkal kísérték.
A különféle mágikus eljárásoknak az volt a céljuk, hogy elűzzék a gonosz
szellemeket, a közelgő halált, vagy pedig odacsalogassák a jó szellemeket. A
buddhizmus e misztikus irányzatának fejlődése a vadzsrajánában (gyémánt kocsi)
érte el csúcspontját.
Ahogyan a rituálé pompája és a kultusz gyarapodott, létrejött papság
hierarchikus tagozódása és elvilágiasodása is. A különböző országokban a
buddhista vallási vezetők jelentékeny gazdasági és politikai befolyásra is
szert tettek.
Annak az alapelvnek a szellemében, amely szerint tekintettel kell lenni az
egyének érdekeire és alkalmazkodni kell kívánságaikhoz, ha ezzel el lehet
vezetni őket a megváltáshoz, a buddhisták sehol sem törekedtek elnyomni a
bennszülött népi kultuszokat, mint tévtanokat. Ezeket megtűrték, mint az
üdvösséghez vezető igazság előkészítő fokozatait, Srí Lankán és Hátsó-Indiában
a szellemhitet, Kelet-Ázsiában a taoizmust, konfucianizmust, sintoizmust,
Tibetben a démonhitet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!