TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Polinézia
szájhagyományozott irodalma a legfejlettebb egész Óceániában, ezen
belül az
új-zélandi maoriké tipológiailag a legteljesebb és legváltozatosabb. A
maorik
mitológiájának tanulmányozásához az alapvető forrás a folklór, amely
számtalan
dalt, mesét, mondát megőrzött. A mítosz, a mese, a helyi monda elemei
meghatározott
szinkretikus egységet alkotnak.
Polinézia sok szigetén vannak félhivatásos énekesek és mesemondók,
azonkívül tanárok, akik ismerik a hagyományos szüzséket, motívumokat,
stiláris
kliséket. Új-Zélandon is nagy szerepet játszottak a papok (tohungák),
akik sajátos
testületet alkottak, továbbá a sámánok, eksztatikus jósok (taulák). A
különböző
tartalmú és irányzatú művek előadása nemcsak maguknak az előadóknak a
feladata
volt: a hallgatóság maga is tevékenyen részt vett benne
táncmozdulatokkal, közbeszólásokkal,
zenekísérettel.
Igaz, főleg a vallásos előadások során, sok előadott műnek csak
a legnyilvánvalóbb, külsődleges vonását érthették a kívülálló
közemberek: a
titkos, rejtett gondolatok és utalások csak a beavatottak előtt voltak
világosak.
A polinéz mítoszokra a múlt század közepén figyelt fel a tudományos
közvélemény, azok után, hogy az első hiteles lejegyzések Sir G. Grey
tollából
napvilágot láttak. Huszonnégy legendát írt le maori nyelven, öreg
papok és főnökök
voltak segítségére. Az első gyűjteményt is ő állította össze, és Mahi
Nga a
nga Tupuna (Az ősapák tettei) címen jelentette meg Londonban,
1854-ben. Egy
évvel később, 1855-ben jelent meg az általa írt első tudományos
jellegű összefoglaló
mű Polinézia mitológiájáról, melyben főként a maori szájhagyományozott
irodalomra
támaszkodott.
A maori szent szövegek szenzációként hatottak, hiszen soha nem
mutatkozott
akkora érdeklődés a mesék, mítoszok, hitregék iránt, mint akkor, a 19.
század
második felében. Pedig akkorra már alig maradt valami az egykori
tudásból, alig
lehetett találni olyan őslakost, aki avatott ismerője lett volna a
régi mítoszoknak.
A XVIII. századi felfedezők után hamarosan megjelenő misszionáriusok
megtették
a magukét a maorik pogány vallásának felszámolása terén. Először ők
igyekeztek
feltárni a szájhagyományokat, többnyire mégis hagyománypusztító
eljárásukkal
tűntek ki. Amit ma az ősi maori mitológiáról és vallásról tudunk, azt
paradox
módon mégis nekik köszönhetjük. Bár betiltottak minden ősi szokást és
rítust,
szétzúzva ezzel a hagyományos kultúrát és társadalmat, több-kevesebb
precizitással
lejegyezték a mítoszokat.
A kereszténység átvételével a főnökök és a papok misztikus
személyekből
közönséges halandókká váltak, az ősi mítoszok a fiatal generáció
számára már
alig jelentettek valamit. Az istenekről szóló történetek mítoszjellege
lassan
elhalványult, és ezek a mítoszok mesékké alakultak át. Ilyen, a
teremtés mitikus
elemeit még szemmel láthatóan őrző maori népmese a fönti is.
A világ létrejöttéről, a világegyetem kialakulásáról, valamint az
égitestek keletkezéséről és fejlődéséről, azaz a kozmogonikus
folyamatokról
alkotott elképzelések két, jól elkülöníthető ideához: a teremtés,
illetve a
fejlődés ideájához kapcsolódnak. Az előbbiben egy szülő nélküli isten
(Io) teremti
meg a világot, az utóbbiban a semmiből (Kore) folyamatosan kialakuló
képződmények
fejlődése és párosodása hozza létre a világ mai állapotát. A maoriknál
a világ
keletkezésének mindkét változata ismert, illetve léteznek ún. kevert
típusok
is.
A kozmogonikus folyamat kezdete a legfelsőbb isten Io, valamint
az első istenpár, Rangi és Papa, az Ég és a Föld képzetéhez
kapcsolódik. Az
ürességről, a semmiről (Kore) és a sötétségről vagy az éjszakáról (Po)
alkotott
elképzelések az Őskáoszt szimbolizálják, amely fokozatosan megszűnik a
kozmogóniai
folyamat során.
Io a legfelső lény, a teremtő főisten. Ionak nincs kezdete és vége,
mindenható, ura az égnek, földnek és az alvilágnak. Io mindent tud és
mindent
lát (Io-mata-nui - Io, a Nagyszemű), ő a birtokosa minden szent
dolognak és
ismeretnek. Szentségét, mindenek fölött állását mutatja egy másik
neve: Io,
az Egek Teteje, mivel a tizenkettedik, egyúttal a legmagasabb mennyben
lakik.
Io örökkön létezett, sohasem született, ezért a neve Io-matua-kore -
Io, a Szülőnélküli.
Nem nemzett élőlényt, de ő volt az univerzum és az istenek eredete. Ő
az "Első
Ok".
Io alatt, rangban a második szinten az ő leszármazottai: Égapa és
Földanya, valamint azok gyermekei állnak.
A maori mitológia tehát nem az Ég és a Föld megteremtésével kezdődik
- mint sok más nép mitológiája -, hanem sokkal régebbi időkre nyúlik
vissza.
Rangi és Papa (Ég és Föld) megjelenése előtt volt egy időszak,
melynek
Po a neve. Ennek jelentése a köznyelvben "éjszaka". Ez a neve az
alvilágnak
is, ahová a halottak kerülnek, továbbá jelöli a születés előtti és
utáni időszakot.
Az alvilág nem a sötétség helye, s a Po kifejezés nem az éjszaka
sötétjére utal,
hanem az ismeretlen sötétjére. Így tehát a Po azt jelenti: "az
ismeretlen".
A Po nevével jelölt időszak után eljutunk Rangihoz és Papához, az
Égapához és Földanyához. Ők az ősszülők, minden élet forrásai.
Nászukból hetven
utód születik, s ezek mind természetfölötti lények. Amikor az utódok
megszülettek,
Földanyát még sötétség borította, mivel Égapa szorosan magához ölelte
őt.
A gyermekek közül Tane - a fény és az egek istene - javasolta
fivéreinek,
hogy válasszák szét szüleiket.
Az ég és a föld elválasztása során megjelenő világosságról és
sötétségről
szóló mítosztöredékek motívumai hasonlóak pl. Marduk és Tiámat
harcához a babilóniai,
illetve az istenek nemzetségharcához a görög mitológiában. A hasonló
motívumok
alapján a számos kultúrában fellelhető variánsokat a szakirodalom
összefoglalóan
HET-mitoszoknak említi - a német Himmel und Erde Trennung-ból alkotott
rövidítéssel.
A HET-mítoszok egyik óceániai változatáról adott hírt a maga sajátos
nyelvi és képi eszközeivel az itt bemutatott maori népmese is.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!