TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1 órája | tíszta fény viráég zsuzsika Tiszta Fény Virág | 2 hozzászólás
Meditáció
span.joshide { display: none; }A koncentráció fejlesztése meditáció és kontempláció segítségével
A
meditáció buddhizmusnak is módszere, amelyet az egyetlen és
nélkülözhetetlen eszköznek tartanak a tudat erősítése, tisztítása és
végső soron a megvilágosodás felé vezető úton. Meditáció jelentése:
legmagasabb szintű tudatosság állapotában lenni.
A világon ismert
sokféle meditációs módszer közül Myanmarban a szatipatthána vipasszana
meditációt gyakorolják eredeti formájában a történelmi Buddha tanításai
szerint. A szatipatthána szó jelentése: a megfigyelt tárgy közeli,
stabil, rendíthetetlen tudatában lenni. A vipasszana szó jelentése:
keresztülnézni, áthatolni a különböző tudati és fizikai változásokon.
A
meditáció során a tudat egy meghatározott tárgyra irányul és a csapongó
gondolatokat nem engedi felbukkanni. A meditáció révén az
intellektuális képességek kiterjednek, és a tudás ereje oly módon
növekszik, hogy megjelenik a dolgok valódi természete. A koncentráció
ilyen módon való fejlesztése természetesen a tanulási képességeket is
megsokszorozza, valamint az egyén az átélt élmények nagyobb fokú
tudatosítására válik képessé. Ahogy a szerzetesek fogalmaznak, az a
tanuló, akinek figyelme gyenge, egy lyukas edényhez hasonlatos, mivel
bármennyi vizet töltenek bele, mindig kifolyik belőle. Ugyanígy csak a
helyes koncentráltság segítségével tarthatók meg a kívánt ismeretek.
A
kontempláció a meditáció magasabb szintjét jelenti, amikor a figyelem
már olyan mértékben fejlett, hogy a gyakorló számára megnyílnak az
intuíció csatornái. A tudat, a gondolatok olyan tiszta állapotba
kerülnek, mint egy ragyogóan áttetsző tükör. Ezúton a dolgok felszíni
jellemzőin túl, a lényegi tulajdonságok megismerésére nyílik lehetőség.
Ily módon lehetővé válik a káros cselekedetek hátrányainak és a hasznos
cselekedetek előnyeinek felismerése.
A fenti meditáció két alkalmazott fajtája az ülő és járó meditáció.
A
járó meditáció lényege, hogy a gyakorlók (Myanmarban yogi) mozgásukat
teljesen lelassítják, a szemüket a földre szegezik, így nem néznek
körül, csak a saját testükre figyelnek. Ebben az esetben a tudatosság és
koncentráció fő tárgya a láb és a test mozgása. Közelebbről: az
emelkedő és mozduló, majd földet érő lábfej és talp. A lépés
mozdulatsorának részletesebb feltárásához a mozgás teljes lelassítása
szükséges. A módszer hatására a gyakorlók sokkal tudatosabban mozdulnak,
mozgásuk a koncentráció fejlődésével összerendezettebbé válik, az
állóképességük megnő.
A járó meditáció fejlettebb szintjén
kiterjed a járás közben végzett munkák koncentrált megfigyelésére is,
így a söprésre, takarításra. A lassú mozgás során szemlélik kezük,
testük mozgását, csak arra koncentrálnak, a testük hogyan működik a
munka során. Természetesen ez csak akkor lehetséges, ha nem lépnek
kommunikációba a többiekkel, hanem teljesen csendben, csak magukra
figyelve szemlélődnek. A gyakorlat fejlődésével eljutnak arra a
koncentráltsági szintre, hogy saját cselekedeteik előtt megjelenő
szándékaikat is mérlegelni tudják, hiszen a lelassult mozgás lehetőséget
nyújt ennek felismerésére is. Mozgási ügyességük fejlődése a
koncentráltságon keresztül a saját testük feletti kontroll érzését
nyújtja, amely nagy örömérzéssel jár együtt.
Az ülő meditáció
alatt csukott szemmel mozdulatlanul ülnek a gyakorlók, és befelé
figyelnek. A megfigyelés tárgya saját hasi mozgásuk a légzés hatására,
illetve az érzékszerveken keresztül beérkező ingerek. A megfigyelést
folyamatosan tudatosítják belső jelzéssel. Ennek során magukban
megjegyzik, hogy éppen emelkedik vagy süllyed a hasuk, hallanak vagy
éreznek, milyen fájdalmaik jelentkeznek. A hasi mozgás nyomon
követésével egyrészt gyorsan fejlődik koncentráltságuk, másrészt
ismereteket szereznek testi működéseikről, a változások természetéről.
A koncentráció fejlődésének három szakasza:
Az ülő meditáció fejlődésével a következő jelenségek megfigyelésére nyílik lehetőség:
A kolostorban a koncentráció fejlesztése azonban nem csupán a kijelölt ülő vagy járó meditációk idejére korlátozódik. Például az evés során is saját mozdulataikra kell figyelniük, magukban jelezve, hogy éppen mit csinálnak, mit éreznek, mi a felmerülő szándékuk. Emiatt sokkal lassabban folynak a tevékenységek, de a balesetek, ügyetlenségből származó események száma csökken. Természetesen ez a folyamatos figyelés kezdetben nagyon fárasztó, hiszen a kolostori élet túlságosan eltérő követelményeket támaszt az eddig megszokott életvitelünkhöz képest.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!