TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Dzogcsenben a Természetes Állapotot hangsúlyozzák, amit
tapasztalatilag meg kell értenünk. Ez a mácsöpa (ma bcsosz-pa), ami azt
jelenti, hogy nincs mit megváltoztatni, módosítani, létrehozni vagy
helyrehozni. Hagyjuk, maradjon, ahogy van. Gondolatok jöhetnek föl a
Természetes Állapotban, de hagyjuk, ahogy vannak. Nem alkalmazunk
ellenszereket, mint a szutra rendszerben, és nem alakítunk át semmit,
mint a tantra ,rendszerben. Ha ezt megértjük, ez a Dzogcsen valódi
természete. Ez a Tregcsö (khregsz-csod). Nem gondolkodással, hanem
direkt bevezetéssel fedezzük fel a Természetes Állapotot. A módszer a
gondolatok feljövetelének, tartózkodásának és felolvadásának
megfigyelése. Ránézünk tudatunkra és megfigyeljük, de nem lepünk közbe,
és nem módosítunk semmit, mert nem az a módszer. A dolgokat engedjük
lenni, és megfigyeljük, mi történik. Megfigyeljük és nem lépünk közbe,
nem akarunk semmit megváltoztatni, és a gondolatok maguktól eltűnnek,
nem hagyva maguk után nyomot. Mit találunk? Nem találunk semmit. Ez a
Természetes Állapot kifejezhetetlen és megfoghatatlan. Üres, de ez az
Üresség nem a puszta semmi, mert Tudatosság van benne. De ez a
Tudatosság vagy Rigpa nem azonos a közönséges tudatunkkal (rnam-sesz).
A tudat kettős, a megragadó tudat és a megragadás tárgya leválasztott.
A Tudatosság (rig¬pa) nem-kettős, a látó és a látott egy és
elválaszthatatlan, mint a tűz és a hője. A Természetes Állapotban a
gyakorló nem elemezget semmit, csak egyszerűen Ráng-rig vagyis
öntudatos.
A Szálvá (gszal-ba) szó Világosságot jelent, de ez nem a fizikailag
látható fény, itt Jelenlétet és Tudatosságot jelent. A Tongpá
(sztong-pa) Ürességet. Ez a kettő Jerme (dbjer-med), vagyis
Elválaszthatatlan. Ez olyan, mint a nappali égbolt, ahol az égbolt üres
(sztong) és a nap a világosság (gszal). Ha a Jelenlét vagy Azonnali
Tudatosság állapotában maradunk, az állapotnak három jellemzője van:
Lényeg, Természet és Energia, ami az Ürességet, Tudatosságot és a kettő
Egységét jelenti. Sosem váltak el, mi is csak azért választjuk el, hogy
beszélhessünk a Természetes Állapotról. Ez a Dzogcsen általános
tanítása, de a Longdé tanítási széria inkább az Ürességet, míg a Szemdé
inkább a Tisztaságot hangsúlyozza. De ez csak hangsúly kérdése, nincs
valódi elválasztottság köztük. Ebben az összefüggésben a long (klong,
hatalmas kiterjedés) jelentése tong (sztong, üresség), és a szem
(szemsz, tudat) jelentése szál (gszal, tisztaság). Az Upadésa vagy
Mengágdé pedig az Elválaszthatatlanságukat hangsúlyozza (gszal sztong
dbjer-med). Tehát, a Dzogcsen három tanítási sorozatában különböző
módszereket alkalmaz.
A Dzogcsen tanítások három sorozata
A Dzogcsen három szériájában (rdzogsz-csen szde gszum) a Természetes
Állapot teljesen azonos, mivel mindig az Üresség és Tudatosság
Elválaszthatatlansága. Azonban, a tanítások e három szériájának
szemlélete különböző, mivel a hangsúlyt különböző oldalakra helyezik.
Amikor a hangsúlyt valamelyik oldalra helyezzük a megvalósítás útja
hosszabb, mivel ki kell egyenlíteni az Üresség oldalt és a Tisztaság
oldalt. A Jerme a valódi Dzogcsen. A Szemdé szövegek a témát a
bölcsességgel (je-sesz), Azonnali Tudatossággal (rig-pa) és főleg a
Tudat Természetével (szemsz = szemsz nyid) magyarázzák. A Dzogcsen
tanítások eme sorozatát Szemeiének (szemsz-szde) vagy Tudat szériának
nevezik, ahol a szem (szemsz) „tudatot" jelent. Itt mindent a ludat
befolyásol, míg az Upadésában mindent a Természetes Állapot. De ebben
az esetben a „tudat" (szemsz) csak rövidítés, mert valódi jelentése a
Tudat Természete (szemsz-nyid). Ezért, a Dzogcsen Szemdében található
magyarázat kissé hasonlít a csittamátra (szemsz-tszam) szemléletére,
mivel ez a szem (szemsz) inkább a Tudatosság oldalon (rig-csa) van, nem
az Üresség oldalon (sztong-csa). A gyakorlást a négy kontemplációval
(ting-nge-'dzin bzhi) végezzük.
A Dzogcsen Longdében (klong-szde) vagy Tér szériában kilenc üres teret
(klong dgu) találunk. Nem találunk itt semmi anyagi, megfogható, semmi
mozgó vagy látható dolgot. Itt a hangsúly az Üresség oldalon van, ez az
Üresség nagyon hasonló a madhjamaka sunyátá elképzeléséhez. Nincs belső
létezés (rang-bzhin med-pa). Sem kívül, sem belül nem látható semmi. Az
Üresség vonatkozásában a tárgy oldalnak itt kilenc aspektusa van, míg a
madhjamaka rendszerben tizenhat sunyátá létezik. Ezért a kilenc üres
tér (klong dgu) jelenti a dolgok üresség oldalát. Az alanyi oldalon,
ami a gyakorló, a meditációnak három fázisa van: harmonikus meditáció
(mthun szgom), belső meditáció (nang szgom) és teres meditáció (klong
szgom).
Miért van a Dzogcsen deszum (rdzogsz-csen szde gszum), vagyis a
Dzogcsen tanítások három szériája? Mivel a Természetes Állapotnak három
minősége van: Tudatosság, Üresség és Nem-kettősség (rig sztong
dbjer-med). Habár a Nam-mkha' 'phrul mdzod főleg Szemdé szöveg, mégis
azt mondja, hogy ha a tanítást csak a Tudatosság, vagy csak az Üresség
oldaláról alkalmazzuk, messze kerülünk a Dzogcsentől. A bönpó
hagyományban nincs kifejezetten Longdé szöveg, habár Vajrőcsána (id. u.
8. sz.) sokat lefordított, amit beépítettek a nyingmapa hagyományba. A
fő bönpó Dzogcsen szövegek mind Dzogcsen Upadésák.
Ha csak a Longdét gyakorlód, nem valósíthatod meg a Szivárványtestet,
mivel ott nem található meg a Thögál gyakorlás, mely a Szivárványtest
oka ('dzsa' lusz). Ha csak Trcgcsöt gyakorlunk, megvalósíthatjuk az
Atomtestet (rdul lusz), ahol az anyagi test alkotó atomjaira olvad,
tehát eltűnik, de ebben az esetben marad némi anyag (atomi), habár
szemmel nem látható. Az Illúziótest (szgyu-lusz) teljesen különböző ok
eredménye, a tantra rendszer dzogrim (rdzogsz-rim) gyakorlatáé. A
Longdé rendszer szerint is van módszer a fizikai test eltüntetésére, de
ezt nem a Thögál folyamata hozza létre. Tehát, ezek a testek nem
azonosak. A bönpóknak azonban nincsenek szövegeik erről a Longdé
módszerről, ez nyingmapa anyag.
Tregcsö és Thögál
A Dzogcsennel foglalkozó legkiterjedtebb szövegek az Upadésák. Az
Upadésában vagy Mengágdében (man-ngag szde) a hangsúly a Tregcsön és
Thögálon van. A Tregcsö a Természetes Állapotba jutást és a benne
maradást jelenti, ami főleg az Eredendő Tisztaság (ka-dag) állapotára
vonatkozik. A Thögál az Upadésa gyakorlat másik fele, és a Spontán
Ön-tökéletes megnyilvánulásra (Ihun-grub) vonatkozik. Itt a gyakorló
testhelyzeteket, légzéseket és nézéseket alkalmaz. A Thögál gyakorlás
megkezdéséhez először feltétlenül meg kell alapoznunk a szilárd
Tregcsöt, ami azt jelenti, hogy stabilan a Természetes Állapotban
tartózkodunk.
A Tregcsö a Természetes Állapotba jutást és a benne folytatást jelenti.
A gyakorlást úgy kezdjük, hogy befele tekintünk, és megfigyeljük
tudatunkat. Itt nincs vizualizációs gyakorlat, nem kell kjerim és
dzogrim meditációkat végeznünk, mint a tantra esetében. Az összes
lennivalónk pusztán annyi, hogy szórakozottság nélkül tudatosak vagyunk
és megfigyeljük a feljövő gondolatokat, észrevesszük, hogy nyomtalanul
visszaolvadnak. Míg a Természetes Állapotban tartózkodunk, nem kell
vizualizálnunk. Ha szükségünk van a vizualizáció és a mantra támaszára,
nem vagyunk készek a Dzogcsenre. Mikor lénylegesen a Természetes
Állapotban vagyunk, nem vizsgálgatjuk, hogy jó-e vagy rossz. Nem
ítélkezünk, és nem gondolkodunk semmiről, mint amikor például tévét
nézünk. Ha valamit elemezgetünk, megítélünk, vagy valamire fókuszálunk,
az tudatműködés, ezért nem vagyunk a Természetes Állapotban. Ha
figyelmünket fókuszáljuk, elveszítjük a Természetes Állapotot. Tehát,
semmilyen módon ne ítélkezzünk a feljövő gondolatok fölölt. Ha tárgyra
rögzítünk, mint a fehér Á, láthatóan több gondolat jön föl. Kezdetben a
gondolatok úgy rohannak, mint a hegyi patak futó vize, később tudatunk
olyanná válik, mint a lassú folyó, végül, mint a nyugodt tenger.
Először gyakorlásunkhoz nyugodt helyre van szükségünk, mivel bármi
szórakozottá tehet. Még sok problémánk van az álmossággal, tompasággal
és izgatottsággal, ezek legyőzésére vannak módszerek, melyeket már
tárgyaltunk.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!