TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Természetes út (Szahadzsajána) abban tér el a
"korábbi" utaktól, a Keskeny és a Széles úttól, (Hínajána és Mahájána),
hogy a buddhista tanokat az élet minden területére alkalmazza, a tan
érvényességét kiterjeszti minden helyzetre és minden életformára. A
Természetes úton jártak az "ősguruk", a sziddhák, akikre már nem
annyira a korábban megszokott kolostori életforma volt a jellemző. A
legkülönbözőbb foglalkozású és életformájú ember vált az út követőjévé
úgy, hogy közben folytatták világi mesterségüket, a király éppúgy, mint
az olajpréselő, a remete, vagy a takács. Közülük a legkiválóbbak
sziddhává váltak, gyakorlataik révén célba érkeztek. A hagyomány 84
sziddha nevét és üdvtörténetét őrizte meg, ám ez a szám szimbolikus. Az
irányzat rendkívül népszerű volt a maga idejében.
Mivel a Természetes úton az ember a legközvetlenebb képességeit és
lehetőségeit tekinti kiindulópontnak, valamint alapként elfogadja azt
az élethelyzetet, melyet korábbi tetteivel kiérdemelt, ezért ez az út
"könnyű" és "velünk született" (szahadzsa). Nem azért könnyű, mert nem
kíván gyakorlást vagy erőfeszítést, hanem azért, mert egy olyan,
mindannyiunkban meglévő bölcs egyszerűséget és természetességet ébreszt
föl, amely felszabadítja az ember legbensőbb öntermészetét, a belső
mestert; ez viszont belátást és a tudat megtisztulásának folyamatát
eredményezi. Ennek következtében a megvilágosodás elérésének módja is
különböző, mert a módszer attól függ, hogy milyen életforma közepette
valósul meg, milyen keretek között megy végbe. Van olyan sziddha, aki
temetőben meditálva, van, aki rizs hántolása közben, olyan, aki magas
fokú tudása révén, olyan, aki dákiníra áhítozva, van, aki védőistene
segítségével és aki két felesége társaságában érte el a
megvilágosodást. Ahány sors, annyi megvilágosodási út, annyi módszer,
mert mindannyian magunkban hordozzuk a megvilágosodás lehetőségét,
minden lényben ott az "Örök Felébredett", az Ádi-Buddha, legbensőbb
valódi öntermészetünk. A téves gondolatok és a tisztátalan
tudatfolyamatok fedik el ezt a belső valóságot, ezeket kell meghaladnia
annak, aki céljául a megvilágosodás elérését tűzi ki.
Szaraha a népnek írt dóhájában (59-60) ezt mondja:
"Hagyjátok az aggódó gondolatokat és annak tárgyait,
Legyetek olyanok, mint a kisgyermekek, akik tudati mérgektől mentesek.
Az ősi útmutatás és a kitartó törekvés minden kétséget eloszlat,
S akkor a velünk született öntermészet megnyilatkozik.
Ez mentes mindenféle minőségtől, szavaktól, szövegektől,
Mert ezek a lényeget nem tudják megmutatni.
Éppen úgy nem tudják a szavak a végső lényeget megmutatni,
Ahogy a szűz sem képes elképzelni a szeretkezés örömeit."
Az aggódó gondolatok olyan mérgek, amelyekkel semmit sem lehet elérni,
melyek beszennyezik a tudatot, s mégis, milyen nehéz ezeket a
gondolatokat féken tartani. Érzetek, gondolatok és indítékok
fékevesztett módon kavarognak, örvénylenek, akárcsak körülötte a világ.
Ez a kavargás egyrészt beszennyezi a tudatot, másrészt elfedi,
eltakarja a legvégső valóságot, akár olyan mértékig is, hogy az ember
kábaságában a kavargást véli valóságnak. S ha valaki erre a "valóságra"
támaszkodik, az csak a sokféle formát és a zűrzavart látja, s nem azt,
ami túl van ezeken.
A Természetes úton az ember az érzeteket, a gondolatokat és az
indítékokat nem negligálja, hanem megfékezi és meghaladja. (A mai
európai gondolkodás szintjére való tekintettel mondhatjuk, hogy ma
előbb meg kell tanulni gondolkodni, hogy azután azt meg lehessen
haladni.) A gondolkozás irányítása majd meghaladása esetében a Tan
filozófiai igazságai adják az alapot ahhoz, hogy az ember azon
túlemelkedve tényleges "operációkba" kezdjen. Egy példával (78. dóha):
"Mivel valami úgy is van, meg nincs is úgy egyszerre..."
Ebben a sorban az a filozófiai igazság van megfogalmazva, amit részben
a "kettős igazság" elve tanít, s amit bőven tapasztalhatunk
mindannyian: az, hogy valami hogy van, szempont kérdése, attól függ,
hogy honnan nézzük. Ez egy egyszerű ám kétségbevonhatatlan tapasztalat
igazság. Nem ennek az igazságnak a további boncolgatásával kell
foglalkozni, hanem a következményével, az igazságból fakadó tettel, a
tennivalóval, a feladattal:
"Ezért kell a tudatot mágikus drágakővé tenni."
Vagyis a tudatfolyamatokat (érzeteket, gondolatokat) fegyelmezni és
uralni kell, valamint olyan sziláddá és teremtővé tenni, mint a
gyémánt, ami varázserővel bír.
"A racionális tudás a tévedést nem szünteti meg.
A puszta önismeret még nem a Nagy Boldogság."
Az aggódó gondolatok (a racionális tudás) tárgyai a világ, a
jelenségek, amelyek körülöttünk örvénylenek, s ezek mérgekké válnak, ha
a tudat e jelenségekhez hozzákötődik. A kisgyerek a tiszta tudat
szimbóluma, akárcsak a Bibliában (Máté 19,14): "ilyeneké a mennyeknek országa".
A tudati mérgek pedig azok a "felnőttekre" jellemző tudatfolyamatok,
amelyekre a megkülönböztetés, a "látomásnak való alávetettség",
valamint az ezekből fakadó tévedés, aggódás, ragaszkodás és önzés a
jellemző. A kitartó törekvés ezeknek a tudatfolyamatoknak a
meghaladására irányul, mégpedig a legtermészetesebb módon, ahogy "a sas száll az égen",
olyan feltételek közepette, amelyben vagyunk. A cél nem az, hogy valami
távollévőt érjünk el, nem is az, hogy valami általunk nem birtokoltat
megszerezzünk, hanem az, hogy megtisztítsuk a tudatot, eloszlassuk a
kétségeket és téves elképzeléseket, vagyis eltávolítsuk az akadályokat
azért, hogy a bennünk eleve meglévő és "velünk született" Örök
Felébredett megnyilatkozhasson.
Mireisz László
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!