TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mivel a tudat csak az egyén világában
létezik, ezért empirikus kutatása, elemzése nehézségekbe ütközik.
Mégis, mit tudhatunk erről a legsajátosabb képességünkről? Tapogatózás a sötétben Az élettelen tárgyak nem rendelkeznek tudattal. Az élőlények azonban
többé-kevésbé tudatosak, hiszen életjelenségeket mutatnak, és tudatosan
reagálnak a körülményeik változásaira. Miből ered ez a különbség? Mi az
eltérés az élő és az élettelen, a tudatos és a tudattalan között? Miben
különbözik egy élő ember teste egy halottétól? A döntő momentum az,
hogy a halott testben már nincs tudat, az élőben viszont még jelen van.
Azonban a halott testben is ott van minden vegyület, amely az élő
testet alkotja. Miért nem tudatos akkor, vagy miért nem lehet tudatára
ébreszteni? Napjaink tudományos gondolkodásmódja szerint a tudat pusztán a test,
az agy terméke, gondolataink pedig csupán az agy sejtjeinek működési
folyamatai. E szerint a megközelítés szerint nincs semmiféle elme vagy
lélek, ami az anyagon túl létezne. Azonban mind a mai napig nincs
válasz arra a kérdésre, hogyha személyiségünk és önazonosságunk tudata
pusztán anyagi eredetű lenne, akkor hol a helye e tudatnak. Az
agykutatók sokáig próbálták az agyvelő egy meghatározott részéhez,
központjához kötni a tudatot, azonban ez nem járt sikerrel. Csupán a
különböző érzékszervi tapasztalatok beérkezési területeit tudták
feltérképezni, de az, hogy milyen módon válunk tudatossá ezekről az
ingerekről, továbbra is rejtély maradt. Egy amerikai neurológus így ír
a megfelelő magyarázat teljes hiányáról: “Ha az agykutatást vesszük,
szerintem a legsúlyosabb problémával, a tudat kérdésével állunk
szemben… Nem válthatunk paradigmát, mivel nincs paradigmánk! Lehet,
hogy nem is lesz, mielőtt a Föld lakhatatlanná válik, úgy 1-5 milliárd
év múlva.” (Magyar Tudomány, 1998/7.) Nincs magyarázat arra vonatkozólag sem, hogy egyáltalán miképpen
válhatna a tudatlan anyag önmagáról tudatos, gondolkodó lénnyé. Az
uralkodó tudományos szemlélet szerint minden, ami az értelmünket
jellemzi (beleértve a tudatot is), végső soron csupán az idegsejtek
működési folyamataiból áll össze. Ám amikor egy illatozó sárga rózsára
gondolunk, az valóban leírható lenne egyszerűen úgy, hogy “most az
A1632-es, majd az A3412-es neuron aktiválódik”, és így tovább…?
Érzéseink, tapasztalataink, emlékeink kizárólag vegyi reakciók lennének? Napjainkban szaporodik azoknak az agykutatóknak a száma, akik a
tudat jelensége és eredete mögött valamilyen, az agytól független
dolgot sejtenek. Például Dr. Wilder Penfield kanadai sebész négy
évtizednyi agykutatás után arra a végső következtetésre jutott, hogy a
neurológiai magyarázat nem elegendő – az önvaló egészen más jellegű:
“Kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy létünket két alapelemből
kiindulva kell megmagyarázni. …Az agy egy számítógép, és olyan valami
programozza, ami rajta kívül van.” Egy másik alternatíva A tudatra vonatkozó biológiai magyarázat mellett évezredek óta
létezik egy másik szemléletmód is, amelyet soha senki nem cáfolt meg,
csupán háttérbe szorult a materialista világszemlélet erősödése miatt.
E szerint az értelmezés szerint létezik egy anyag fölött álló,
érzékszerveink számára nem tapasztalható elme, ami a tudat, a
gondolkodás és más mentális tevékenységek elsődleges színtere. A két
nézet vitájának lényege az a rejtély, hogy az anyag (a molekulák) és az
elektromosság (a kisülések) létrehozhatnak-e valamit, ami tudatában van
önmagának, vagy pedig feltételeznünk kell egy felsőbbrendű tényezőt,
ami valamiképpen tudatossá teszi a testünket. Az anyagon túli elmét feltételező szemlélettel szemben leggyakrabban
az az érv merül fel, hogy az agy megváltozásával az elme (a tudat) is
változik. Például megfigyelték, hogy amikor az agy beszédközpontja
valamilyen károsodást szenved, akkor az illető személy elveszíti a
beszédképességét. A szervezetbe jutó különböző szerek pedig
hangulatváltozásokat és hallucinációkat eredményezhetnek. Ebből sokan
azt a következtetést vonják le, hogy az elme minden bizonnyal a fizikai
agy terméke, máskülönben az agy nem befolyásolhatná az elme állapotát. Azonban az elme és az agy kapcsolatára egy másik, találóbb modellt
is felállíthatunk. A közöttük lévő kölcsönös viszony annak
eredményeképpen is létrejöhet, hogy a szellemi minőségű elme csak
használja az agyat különféle tevékenységek elvégzésére – egy
számítógéppel dolgozó programozóhoz hasonlóan. Ezt a nézetet vallotta a
már említett Wilder Penfield: “Egy bizonyos értelemben az elme és annak
mechanizmusa az, ami az agyat programozza”. Az elme látszólag függővé
válhat az agytól, ahogy egy számítógép segítségével leltározást végző
üzletember is függ a munkája során a számítógéptől. Ha a számítógép
meghibásodna, minden bizonnyal az üzletember hatékonysága is csökkenne.
Ha pedig a computer memóriájának leltárjelentéseket tartalmazó része
teljesen kitörlődne, akkor az illető teljesen képtelenné válna a
raktárkészlet áttekintésére. Ha az agy egy ilyen számítógéphez hasonló
eszköz, akkor agykárosodás vagy az agy működésében fellépő zavar esetén
joggal feltételezhető, hogy az elme működési kapacitása is csökken,
illetve teljesen megszűnik – annak ellenére, hogy az elme egy teljesen
különálló egység. Tapasztalatok a testen kívül A kétkedők joggal vethetik fel a kérdést, hogy vajon létezik-e
bármiféle tapasztalati bizonyíték, ami a tudat “természetfelettiségét”
támasztja alá. Azt kell mondanunk, hogy léteznek olyan jelenségek,
amelyek a testtől függetlenné váló tudat létezését valószínűsítik.
Például a halálközeli élmények (HKÉ) léte mindig is sok fejtörést
okozott a tudomány művelőinek. Ugyanis ez a “csoda” nem fér bele a
jelenségek hagyományos kategóriáiba – túlmutat a mindennapok átlagos
történésein és törvényszerűségein. Azok számára pedig, akik csak a
puszta anyag létezését ismerik el, teljességgel megmagyarázhatatlan. Ilyen HKÉ-ről számolnak be sokan, akik – egy műtét közben, vagy
balesetet szenvedve – a klinikai halál állapotába kerülnek. A HKÉ-eket
átélt emberek világszerte egybehangzóan számolnak be a testenkívüliség
tapasztalatairól. Az illető egy külső pontból pillantja meg azt a
testet, amit addig saját magának vélt, majd egy idő után visszatér
testébe. Az egyik esetben például a műtőasztalon fekvő páciens a
klinikai halál állapotába került. Beszámolója szerint újjáélesztését a
testén kívülről, a plafonnál lebegve nézte végig. A műtét után az
orvosok kérdésére meg tudta mondani, milyen szám állt a műtőlámpa
tetején, ami pedig csak a mennyezet felől volt látható! Dr. Michel Sebom, a georgiai Atlanta Emory University orvosi karának
kardiológus professzora Emlékezés a halálra: egy orvosi kutatás című
könyvében a HKÉ-ek dokumentált eseteinek tucatjai szerepelnek. Sebom
könyvének magja egy részletes tanulmány, amit szívinfarktuson átesett
betegekről írt. A halálközeli élményeket átélt páciensek szinte
mindannyian általános vizuális jellemzést tudtak adni halálközeli
krízisükről, többen pedig az orvosok által készített feljegyzéseknek
megfelelő részletességgel mesélték el az orvosi kezelést, noha a
beavatkozás alatt öntudatlannak tűntek. Az egyik személy beszámolója
pedig “kivételes pontossággal jellemezte a kardiopulmonális
újjáélesztés kezdetét, technikáját és folyamatát”. Az eredmények azt
támasztják alá, hogy e betegek egy testen kívüli pontból letekintve
valóban látták saját testüket és az alkalmazott kezelést. Sebom így összegzi kutatásának eredményeit: “A testen kívüliség
feltételezése tűnik a rendelkezésre álló adatok legjobb magyarázatának…
Vajon a fizikai agytól elvált tudat hordozhatja a lélek lényegét, amely
pedig, a vallási alapelvek szerint, a létezést hordozza tovább a
fizikai test halála után? Meglátásom szerint ez a halálközeli élmények
nyomán felvetődő végső kérdés.”
Miközben olvasunk, tudunk róla, hogy olvasunk. Nemcsak halljuk a
hozzánk intézett kérdéseket és válaszolunk rájuk (ezt akár egy jól
programozott gép is meg tudja tenni), hanem tudatában is vagyunk annak,
hogy hallunk (amire viszont egyetlen gép sem képes). Mindnyájan
tapasztaljuk saját magunkon a tudat jelenségét. Gondolataink,
érzéseink, vágyaink és emlékképeink vannak. Tudjuk, hogy vagyunk. Az
öntudat az emberi lény egyik legcsodálatosabb és legrejtélyesebb
képessége. Mivel a tudat csak az egyén világában létezik, ezért
empirikus kutatása, elemzése nehézségekbe ütközik. Mégis, mit tudhatunk
erről a legsajátosabb képességünkről? Képes-e, képes lehet-e valaha is
a tudomány arra, hogy feltárja a tudat forrását és működési
mechanizmusát?
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!