TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A késői mahájánában a varázsformulák erejébe
vetett hit megnövekedett.
A mantrák kimondását a meditációval egyenértékűnek tekintették.
Később a formulák elmormolását tartották már a legfontosabbnak. A mantramódszer
a megváltás elnyerésének legfontosabbikává vált. A mantrizmus a tantrikus hindu
tanok és e járások hatására és mintájára a vadzsrajána (gyémánt kocsi), vagy
mantrajána külön irányzattá vált a Kr. u. 7. században.
Ez az irányzat mágikus, titkos tanítást hozott létre, amely az eredeti
buddhizmustól még inkább eltávolodott azáltal, hogy női isteneket és saktista
eszméket is magába fogadott.
A vadzsrajána is rendelkezik terjedelmes szent iratokkal, melyet tibeti és
kínai fordítások őriztek meg. Ezeken már erősen érvényesül a hinduizmus hatása.
Egyikük a Tathágata-guhja, a nepáli buddhisták szent könyve. A buddhista
tantrák ("könyvek") a Kr. u. 9-11. században keletkeztek Nepál és
Tibet területén.
Legnagyobbrészt az ún. jógatantrák, a jógik számára kötelező titkos tanítások.
Tartalmuk az elmélkedés, vezeklés mellett a misztika, varázslás, ráolvasás,
orgiasztikus erotika egyvelege.
A vadzsrajána vallási gyakorlatának alapja az istenségek kultusza, mágikus
formulák (mantra) recitálása, a misztikus kéztartások (mudrá) tana, az
elmélkedést elősegítő "körök" (mandala) és ábrák (jantra) meditációs
tárgyként való alkalmazása. A dhjáni buddhák, mánusi buddhák és a bódhiszattvák
tantrikus "összefonódása", szintézise jelentkezik az irányzatban.
A buddhák "három testét" (trikája) néhány vadzsrajána iskola újabb
két testtel egészíti ki. Ezek: a szabhávikája ("önmagát létrehozó
test") és a mahászukhá ("nagy öröm teste"), amely az előző négy
"test" szintézisét alkotja.
A vadzsrajánában a női istenségek a férfi istenek kiegészítő aspektusaiként
jelennek meg. A nemek polaritása misztikus analógiát képez a szanszáranirvána
dualizmusával e felfogás szerint.
A szexuális egyesülés ábrázolása az abszolútummal való egyesülésnek a
szimbóluma. Elterjedt az istenségek jab-jum (apa-anya) ölelkező ábrázolása is.
A vadzsrajána panteonjában számos női bódhiszattva és női buddha (tathágata)
jelenik meg. Ilyen például Pradzsnyápáramitá "tökéletes fölismerés"),
akit a "buddhák anyjaként" tisztelnek. Vidjá a
"bölcsesség", Mudrá a "szent gesztus" női istensége. Őket a
megfelelő férfi buddhákkal együtt ábrázolják "ölelkező" pózban.
A vadzsrajána felfogása szerint a lét csak illúzió. Ezért a tőle való
elfordulás és a szenvedélyek elnyomása szükségtelen. Nem lehet a szanszárától
való szabadulás elengedhetetlen feltétele.
A világ a lét legmagasabb rendű valóságemanációja. Tehát a tökéletesség csírája
még a legrosszabban is föllelhető. A tökéletesség csírái a szenvedélyekben is jelen
vannak. Csak akkor károsak a szenvedélyek, ha hamis tárgyra irányulnak. A
szenvedélyeket tehát nem kell elnyomni, hanem átszellemíteni, szublimálni kell
őket, ha az üdvúton előre akarunk jutni.
A vadzsrajána buddhizmus különösen erotizált formájában heves ellenállásba
ütközött a "kis-" és "nagykocsi" hagyománytisztelő
követőinél. Ezért ma csak Tibetben, Nepálban, Mongóliában, Burját földön,
valamint Japánban (a singon és tendai szekták révén) maradt fenn. Európában és
Amerikában a Tibetből kivándorolt lámák révén terjed az utóbbi évtizedekben a
vadzsrajána tanítás.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!