TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Voynich-kézirat egy egyedülálló középkori kézirat, az egyetlen létező könyv, melyet ezen a konkrét nyelven írtak és ezzel az ábécével – egy olyan nyelven, amelyet senki sem tud olvasni. A kézirat bővelkedik illusztrációkban, és ezek a rajzok is egyedülállóak. A következőkben röviden bemutatjuk a kéziratot: az anyagokat, amikből készült, az írást és az illusztrációkat...
A megközelítésünk objektív és kritikus, ezért csak azt
mutatjuk be, ami viszonylag biztos a Voynich-kézirat tartalmát és
történetét illetően, és ami szilárd alapot jelenthet a további kutatások
és hipotézisek számára. A különböző, nem alátámasztott állítások
megvitatásával, amik „megfejtették” a kéziratot, reméljük felhívjuk az
olvasók figyelmét az ilyen spekulációk veszélyeire.
A kézirat leírása
A Voynich-kézirat meglehetősen kis pergamenkód. Összehasonlítható egy
kisebb, modern puhafedelű könyvvel, körülbelül 23 × 16 cm-es (9 × 6 ½
in) méretű és körülbelül 5 cm vastag. Borjúbőrből készült pergamenre
írták (a York Egyetem 2014-es vizsgálata szerint). Szerény minőségű;
néhány fólión levágták a bőr széleit és néhányuk kis lyukakat és
szakadásokat tartalmaz. Az alapján azonban, hogy mindkét oldalán
egyenletesen halvány színű, az anyagot gondosan készítették,; a szőrös
és a bőr oldalak szinte megkülönböztethetetlenek egymástól. Az első és
az utolsó néhány fólión számos kis lyukat okoztak a rovarok. A kódex
borítója üres pergamen, nem szerepel rajta szerző vagy cím. Ezt a
borítót a 19. században a római jezsuiták tették hozzá, és valószínűleg
bőrrel borított, fából készült lemezeket helyettesítettek, amelyekből az
első és az utolsó fóliók rovarok okozta sérülései származhatnak.
A jelenlegi laza borítót eredetileg töltőanyaggal merevítették, de ezt
az elpusztult kincseket kereső Wilfrid Voynich szinte biztosan
eltávolította. Voynich ezen szokását Helen Zimmern dokumentálta, aki
találkozott vele a firenzei könyvesboltjában (Zimmern 1908). A kézirat
eredetileg 116 számozott fóliót tartalmazott, de ezek közül 14
elveszett. A munka egy másik szokatlan aspektusa az, hogy számos fólió
össze van hajtogatva. Néhány lap két-háromszor olyan széles, mint egy
normál fólió, és össze van hajtogatva, hogy beleférjenek a könyvbe.
Minden fólió meg van számozva a jobb felső sarokban, de ezek eredete nem
pontosítható; a becslések a 15. és a 17. század közé teszik őket. A
fóliókat eredetileg 20 ívbe csoportosították, de ezek közül kettő (16 és
18) elveszett. Az íveket is megszámozták, de úgy tűnik, korábban, mint a
fóliókat. Bár az ívek és a fóliók számozása következetesen folytatódik,
számos jel arra mutat, hogy az oldalak jelenlegi sorrendje nem egyezik
meg a szerző eredetileg tervezett sorrendjével, ami azt sugallja, hogy
az oldalak sorrendje a kötés előtt felborult.
Szinte az összes oldal rajzokat és szöveget tartalmaz. Biztosak lehetünk
abban, hogy a szerző kezdetben az illusztrációk körvonalaival kezdett,
majd ezután illesztette be a szöveget, gondosan elkerülve a rajzokat.
Végül körbefestette a rajzokat, gyakran nem valami pontosan, zöld és
barna árnyalatokban, valamint sötétkék, világoskék, vörös és
halványsárga színben. A chicagói McCrone Kutatóintézet kémiai
elemzésének köszönhetően tudjuk, hogy a szöveg és rajzok körvonalai egy
olyan vasérc tintával készültek, amely a középkor nagy részében
használatban volt (Barabe 2009). A kutatók elemezték a festéshez
használt pigmenteket is, és azt tapasztalták, hogy többnyire viszonylag
olcsó földi ásványokból készültek. A halványsárga szín valószínűleg
szerves festék (Clarke 2011, Quandt 2015).
A kézirat szövege egy egyedi ábécét használ, amelyet valószínűleg
kifejezetten erre a célra alkottak meg. Néhány karakter hasonlít a
normál latin karakterekhez, mint például az o és c, míg mások számok (4,
8, 9). A fennmaradó karakterek szokatlanabbak, de hasonlítanak a
középkori kéziratok rövidítéseiben használt szimbólumokhoz. Az egyedi
karakterek számát nem lehet pontosan megszámolni, mivel úgy tűnik, hogy
vannak bizonyos ligatúrák, de számuk 24 és 30 között van. Ez a becslés
támogatja azt az elméletet, hogy az írás betűrendben van. A szöveg
általában balról jobbra, felülről lefelé, általában egyenes bal margóval
van írva, és minden oldal azonos karaktereket tartalmaz.
A bekezdések egyértelműen megjelennek, és az egyes szavakat szóköz
választja el. Néhány szó gyakran előfordul, míg mások ritkábban.
Bizonyos szavak szerepelnek a kéziratban. Valójában minden azt sugallja,
hogy ez egy teljesen normális szöveg egy olyan nyelven, amelyet könnyen
meg lehet fejteni. A kézirat egyes részeiben a szöveg úgy lett
elrendezve, hogy illeszkedjen az illusztrációkhoz. Számos kör alakú
diagram szerepel, és a szöveget alkalmanként a kerületük körül vagy a
sugaraik mentén írták. A rajzok közelében szavak is vannak, amelyek
címkéknek tűnnek.
A kézirat szakaszai
A Voynich-kézirat hosszú növényi vagy botanikai szakasszal indul, amit
azért neveznek így, mert nagy fűszernövény és növényrajzokat tartalmaz,
amelyek általában az oldal nagy részét kitöltik. Ez a rész a kézirat
lapjainak felét foglalja el. Általában két vagy három szövegrész
található a rajzokon kívül. A botanikai oldalak szinte mindegyike
egyetlen növényre vonatkozik, bár néhány esetben kettőre. Az ilyen
illusztrációk jellege sok vita forrását képezi. Bár sok gyógynövény
kézirat maradt fent durván ugyanabból a korból, az illusztrációikat
általában néhány variációval egyik kéziratból a másikba másolták. A
Voynich-kézirat botanikus rajzai azonban nem egyeznek a többi
gyógynövény-szakértő rajzaival. Néhány nagyon valósághű, míg mások
képzeletbeli növényeknek, vagy olyan összeállításoknak tűnnek, amelyek
esetében a levél és virágok egy másik növényhez tartoznak. Sok kutató
megpróbálta azonosítani a növényeket a kéziratban, de amíg a szöveg nem
olvasható, a legtöbb ilyen azonosítás a legjobb esetben is csak
próbálkozás.
A növényi rész után számos olyan oldal található, amely három kapcsolódó
kategóriába sorolható: csillagászati, asztrológiai és kozmológiai.
Ebben a részben szinte az összes rajz kör alakú. A csillagászati
oldalakon gyakran a nap vagy a hold van a középpontban, vagy csillagok
csoportjai, és sok csillag mellett van egy egyszavas címke, talán a
csillagok nevei. Az asztrológiai oldalakon világosan felismerhető
ábrázolásai vannak az állatöv ciklusainak, bár nem az elvárható
sorrendben. Ez az állatöv a Halakkal kezdődik a Kos helyett, a Kos és a
Bika jelei kétszer képviseltetik magukat, és a ciklus a Nyilasokkal
végződik. A Bak és a Vízöntő hiányzik, de van egy hiányzó oldal a
kéziratban, ahol lenniük kéne, ezért ésszerű feltételezni, hogy egyszer
ott voltak. Az állatöv illusztrációk legszembetűnőbb jellemzője, hogy
minden állatövi jelképet 30 kicsi, többnyire meztelen női alak veszi
körül, amelyek mindegyike csillagot tart. A dupla Kos és Bika rajzok
mindegyike mindössze 15 figurát tartalmaz, így a teljes szám ismét 30.
Valószínűnek tűnik, hogy ezek a zodiákus fokaira vonatkoznak. Ráadásul
minden csillaggal ellátott figurának van egy felirata.
A kozmológiai oldalak olyan geometriai mintákat tartalmaznak, amelyeket
nem lehet könnyen osztályozni. A „kozmológiai” kifejezés használatát
ezekre az oldalakra William Newbold (Newbold 1928) kutató vezette be.
Miközben néhány minta egyedülálló, mások hasonlítanak a középkori
kéziratokban található kozmológiai illusztrációkhoz, amelyek az év
hónapjaihoz, az állatövekhez vagy a szelekhez kapcsolódnak. Van egy
nagyon nagy összetett rajz egy hatszorosan összehajtható oldalon, amely
kilenc összekötő körből áll, és négy kisebb elem van a sarkokban. Ezt
általában a „rozettás” oldalnak nevezik. Számtalan részletet tartalmaz,
köztük számos épületábrázolást, az egyik az északi olasz kastélyra
emlékeztető épület (amelyről Stephen Skinner előszava már említést
tett). A központi kör hat toronyszerű szerkezetet foglal magában,
amelyek egy csillaggal teli síkot támasztanak alá, amely az éget is
szimbolizálhatja. Sokan úgy vélik, hogy ez a rajz egy térkép lehet, de
ez nem biztos.
A kódex következő szakaszát hagyományosan biológiai szakasznak nevezik,
bár mások inkább a balneológiai (fürdő) szakasznak nevezik. Talán a
Voynich-kézirat legszokatlanabb része, ugyanazokról a női alakokról
tartalmaz rajzokat, amelyek az állatövi részben szerepelnek, de itt
olyan csövekben vagy tartályokban vannak, amelyek fürdőknek vagy
felhőknek tűnnek. Számos illusztráció azt a benyomást kelti, hogy egy
vegyi (alkímiai) vagy természetes folyamatot ábrázolnak. Hasonlították
őket már az emberi test szerveihez is. Az ebben a részben szereplő víz
legtöbbje zöldre festett, míg a kisebb részek kékek. Számos kutató,
egymástól függetlenül, rámutatott a Balneis Puteolanis kéziratok
illusztrációinak hasonlóságára, ami a 13. században keletkezett és a
gyógyfürdők szerepéről szól, ezért nevezik ezt a szakaszt gyakran
„balneológiainak”.
Az oldalakat felülről lefelé szövegek töltik ki, mivel mindig óvatosan
elkerülik a rajzokat, és a női alakok többségénél felirat található. A
következő részt rendszerint gyógyszerészeti résznek nevezik. Három
kettős fólióból áll, amelyek nem kapcsolódnak össze a kódexben (az egyik
legérdekesebb oka annak, hogy úgy vélik, az oldalak nincsenek az
eredeti sorrendben). Mindegyiknek van egy hajtogatott fóliója, és minden
gyógyszeres fóliónak hasonló elrendezése van. Az egyes oldalak bal
oldalán tartályoknak tűnő tárgyak vannak. Ezeknek a tartályoknak a jobb
oldalán a kis növényi rajzok sorozatai vannak. A legtöbb ilyen nem
teljes gyógynövény, hanem csak levelek vagy gyökerek. Ezek méretükben
különböznek, és szinte mindegyiknél van egy címke. Ez a rész nem
hasonlít más növényi kéziratokhoz. Számos esetben a gyógyszerészeti
szakaszban levő gyógynövény rajzok egyértelműen a kéziratban máshol
megtalálható gyógynövény-rajzok másolatai.
A tartályok két fő formában jelennek meg. Két vagy három hengeres
szakaszból állnak, amelyek szűkebbek a teteje felé, vagy bonyolultabb
alakúak. Néhány üresnek tűnik, míg másokban úgy tűnik, hogy folyadék
van, amelyet különböző színűre festettek meg. Néhányon fedél van,
néhánynak lába van. Pár egyszerű tartályt a korai mikroszkópokhoz
hasonlítottak, de ez problémás, mivel az ilyen mikroszkópok több mint
150 évvel későbbre teszik időben a kéziratot.
A kézirat végén 12 nem ábrázolt fólió van sok rövid bekezdéssel. Ezt
általában a recept szakasznak hívják. Ezen oldalak bal szélén csillagok
rajzai vannak, amelyek általában (de nem mindig) a bekezdés kezdetét
jelzik. Ezek a csillagok stílusban hasonlóak a zodiákus szakaszhoz.
Különböző típusban fordulnak elő: a pontok száma általában hét vagy
nyolc. Néhányat pirossal festettek, és néhánynak piros vagy halványsárga
középpontja van. Egyesek középpontjában tinta van. A 103-as és a 116-as
kivételével a fóliókon a csillagoknak nyúlványai vannak. Egy másik
fólión, sokkal korábban a kézirat elején (f.58 a 8. íven) szintén
hiányoznak más illusztrációk, és néhány csillag van a margón, az elején
és a hátulján.
Míg lényegében a Voynich-kézirat teljes szövegét egyedi írással írták,
számos megjegyzés található, valószínűleg korabeli, de esetleg későbbi
is, amelyek többé-kevésbé olvasható szövegeket tartalmaznak a normál
latin ábécé betűivel írva. A legismertebb példa az utolsó fólió (f.116v)
hátulján található. Mindössze négy sorból áll, és pszeudo-latin szöveg,
német szavak és két szó keveréke a Voynich-forgatókönyvben. Sok szó
között van kereszt, erősen arra utalva, hogy ez valamiféle imádság vagy
varázslat. Noha van néhány javasolt értelmezés, a kézirat még e
feltételezetten olvasható része is rejtély. Természetesen olvashatóak
azoknak a hónapoknak nevei, amelyeket a kézirat egyik későbbi
tulajdonosa írt az egyes állatövi rajzok mellé. Ezeket francia nyelven
írta, valószínűleg egy északi nyelvjárásban. Az, hogy a Voynich-kézirat
valaha is volt-e Észak-Franciaországban, és ha igen, kinek a
tulajdonában, további rejtély.
A kézirat története
A közelmúltban végzett kriminalisztikai vizsgálatok és új eredmények
kevéssé kétségessé teszik, hogy germán (osztrák vagy észak-olasz)
eredetű, és a 15. század első felében íródott. 2009-ben az Arizonai
Egyetemen Andreas Sulzer és Klaus Steindl egy 2009-es osztrák
dokumentumfilmhez rádió-szén-dioxid-analízist végeztek a pergamenen és a
keletkezését 95%-os valószínűséggel 1405-1438 közé tették (Hodgins
2012, Zandbergen 2012). Ez alátámasztja Erwin Panofsky (1892-1968)
ikonológus által 1931-ben tett javaslatot, amely szerint a kézirat
minden bizonnyal a 15. század közepén készült műalkotás az illusztráció
stílusa alapján. A kézirat hollétéről semmi nem tudható egészen addig,
amíg két évszázaddal később fel nem tűnt Prágában, és történelme azóta
viszonylag jól dokumentált.
Részlet Dr Rafał T Prinke, Dr René Zandbergen, Dr Stephen Skinner „A Voynich kézirat” című könyvéből
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!