TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Többnyire három ok valamelyikét lehet megtalálni.
a./ A vallásos hit vagy egyes személyek tekintélyének megerősítésére. Ezek az iratok rendszerint igen naivak, semmiféle heterodox (görögül: hitbelileg eltérő) tanítást nem tartalmaznak. Főleg az Újszövetség iratai közé igyekeztek ilyeneket becsempészni, jámbor történetként olvasták, a mai regénynek megfelelő igényeket elégítettek ki velük. Jellegzetes példája ennek a kategóriának Jakab protoevangéliuma (élőevangéliuma), amely elsősorban Szűz Mária életéről közöl "ismeretlen" részleteket, célja Szűz Mária tekintélyének növelésén keresztül fiának, Jézusnak a tekintélyét növelni. Ezeket az iratokat a keresztények az első századokban is ártalmatlanoknak tartották és nem liturgikus keretek között szívesen is olvasták. Azt is mondhatjuk, hogy a pogány szépirodalommal szemben ezek voltak a keresztény regényirodalom képviselői. Később, főleg a 4. századtól aztán igyekeztek ezeket kiiktatni a használatból, bár kifejezetten soha nem üldözték. Számos ikonográfiai szabály, amely még a barokk festészetben is előkerül ezeknek az iratoknak a hatására alakult ki és szilárdult meg.
b./ Apokrif iratokat készítettek
heterodox
álláspont igazolására is. Már az Ószövetségben is megjelennek
azok az iratok, amelyeket később minden jelentős vallási irányzat
elutasít annak ellenére, hogy bizonyíthatóan tekintélyes iratokról
van szó. Ezeket az iratokat tovább lehet csoportosítani. Legfontosabb
ide tartozó csoport a gnosztikus iratok csoportja. A gnózisról (görög
szó, ismeretet, tudást jelent) akár egy külön kollégiumot lehet
tartani, így itt csak néhány fontos tudnivalót írhatunk le.
A heterodox apokrif iratok legnagyobb része gnosztikus felfogású.
Ezekben az iratokban Jézus nem valódi emberként jelenik meg, hanem
csak annak látszik, valójában "fényteste" van. A kereszten
nem szenved, hanem - egy változatban - cirenei Simont feszítik keresztre
Jézus helyett. Ugyanígy az apokrif irodalomban bukkan fel először
az a gondolat, hogy Jézus keresztre feszítése és feltámadása után
még hosszú ideig élt és titkos tanításban részesítette követőit,
amely csak a beavatottak részére hozzáférhető. Jellegzetesen gnosztikus
hatásokat mutat például a Tamás evangélium, amely Jézus mondásokat
tartalmaz. Három jellemző részlet a Tamás evangéliumból.
13. Jézus így szólt tanítványaihoz: hasonlítsatok engem, mondjátok
meg, kihez vagyok hasonló? Simon Péter ezt mondta neki: Egy igaz
angyalhoz
hasonlítasz. Máté azt mondta neki: Okos, mélyen látó emberhez
hasonlítasz. Tamás ezt mondta neki: Mester, ajkam nem tudja kimondani,
kihez hasonlítasz. Jézus mondta: Én nem vagyok a Mestered, mert
megittasodtál
és megmámorosodtál a szökellő forrásból, amit én mértem. Akkor
fogta, odébb vitte őt, és három szót mondott neki. Amikor Tamás
visszatért társaihoz, azok megkérdezték: Mit mondott neked Jézus?
Tamás ezt mondta nekik: Ha abból, amit mondott, megmondok nektek egy
szót is, köveket ragadtok és megköveztek engem. A kövekből azonban
tűz csap ki és titeket éget meg.
23. Jézus mondta: Kiválasztalak titeket, ezerből egyet és tízezerből
kettőt. S egymagatokban fogtok ott állni.
24. Ezt mondták tanítványai: Oktass minket a helyről, ahol vagy,
mivel erre szükségünk van, hogy azt keressük. Ő ezt mondta nekik:
Akinek füle van, hallja meg! Ez a fény a fény-ember bensejében van
és az egész világot megvilágosítja. Ha ő nem világít, akkor
sötétség van.
c./ Az apokrifok írásának harmadik oka a "hiányzó" információk pótlásának igénye volt. Ilyen – bizonyára elveszett – irat volt a Laodiceaiakhoz irt levél, amelyről a Kolosszei levélben maradt fenn összesen annyi információ, hogy Pál írt nekik is. Valaki Pál ismert leveleiből - szinte teljes egészében szó szerint - átvett egyes verseket, és összeállított egy rövid levelet, amelynek elküldője Pál lenne, címzettjei pedig a laodiceaiak. Természetesen gondosan meghagyja, hogy levelét olvassák fel Kolosszében is.
Ha nálatok már felolvasták ezt a levelet, gondoskodjatok róla, hogy
a laodiceai egyházban is felolvassák. Ti pedig olvassátok el a
laodiceaiakét.
(Kol 4,16)
d./ Hasonlóan a hiányzó információk pótlására születtek azok a jámbor iratok, amelyek legtöbbször Jézus tanítói működése előtti eseményekről adnak hírt
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!