TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
S. Freud is felvetette Mózes egyiptomi származásának gondolatát. A héber Mosé név
annyit tesz: "a vízből kihúzott", azonban igen kétséges, hogy egy
egyiptomi királylány zsidó eredetű nevet adjon a talált csecsemőnek. Az
egyiptomi nyelvben a "Mose" szó, amely gyermeket jelent, rövidített
formája az "Amon-mose", azaz "Amon-gyermek", vagy "Amon által adott
gyermek" kifejezéseknek. Ilyen elven a "Tut-mose" (Thotmesz) és a
"Ra-mose" (Ramszesz) nevek is hasonló szókapcsolatokból eredhetnek.
Levonható-e ebből az a következtetés, hogy a zsidó nép vezére maga is
egyiptomi lett volna?
"De mi indíthatott volna arra egy előkelő
egyiptomit - talán királyfit, papot vagy magas állású tisztviselőt -,
hogy egy bevándorolt, alacsonyabb kultúrájú idegen embercsoport élére
álljon, és velük az országot elhagyja?" - teszi fel a csöppet sem
költői kérdést Freud. Mózes ugyanis az Egyiptomban letelepedett
zsidóságnak nemcsak politikai vezére volt, hanem törvényhozója és
vallásalapítója is egyben. Ez az új hit csak egy istent ismer el, aki
mindenható, megközelíthetetlen; látását nem viseli el az ember, nem
szabad róla képet készíteni, még a nevét sem kimondani.
Az
egyiptomi vallásban a különböző eredetű és hatalmú istenségek egész
seregével találkozunk, legtöbbjük a helyi kultuszból származik, abból
az időből, amikor az ország számos tartományra tagolódott. Az Új Birodalom
virágkorában Théba város főistenét Amon-Rének hívják, amely
összetételben az első rész a kosfejű városistent jelenti, míg Ré az
Onból (Héliopolisz héber neve; az ókori Alsó-Egyiptom politikai és
vallási központja; az Aton- és Ré-kultusz innen indult el) való,
karvalyfejű napisten neve. Lehetséges, hogy a monoteizmus, amit Mózes a
zsidóságnak adott, mégis az ő saját vallása volt, ha nem is az
egyiptomi, de mégis egy az egyiptomi vallások közül.
A
dicsőséges tizennyolcadik dinasztia uralkodása idején, amely alatt
Egyiptom világbirodalom lett, Kr.e. 1370 táján egy fiatal fáraó került
a trónra, akit előbb apja nyomán IV. Amenhotepnek hívtak, később
azonban nevet változtatott. Ez a király - tudomásunk szerint elsőként
az írott történelemben - megkísérelte a monoteizmus bevezetését az
évezredes hagyományokkal szemben; intézkedésével megszületett a vallási
türelmetlenség is. Amenhotep (Ehnaton) sohasem tagadta meg On napisten
kultuszát; az Atonhoz írt két himnuszában, melyeket a sziklasírok
feliratai őriztek meg számunkra, olyan bensőségesen dicsőíti a Napot,
minden élőlény teremtőjét és fenntartóját, amilyen érzéssel csak több
évszázaddal később, a Jahve tiszteletére írt zsoltárokban
találkozhatunk. Feltűnőek tartalmi hasonlóságai a 104. zsoltárhoz:
Vessük össze Ehnaton (IV. Amenhotep) naphimnuszának néhány részletét a 104. zsoltár válogatott verseivel:
…Megjelensz szépségesen az ég látóhatárán, te élő nap, aki legelőször éltél!
2a Fenségbe és ékességbe öltöztél, a fényességet, mint köntöst vetted magadra.
Feljössz a keleti látóhatáron, szépségeddel betöltesz minden országot. Szép vagy, nagy vagy,
2b Kifeszíted az égboltozatot, mint a sátor-ponyvát, 3 és az égi vizek fölé építed hajlékodat. …szelek szárnyain jársz.
magasan ragyogsz minden ország fölött. Sugaraid átölelik az országokat, a legtávolabbi határáig mindannak, amit teremtettél…
1 …Uram, és Istenem, te mindennél magasztosabb vagy! 5 Biztos alapra állítottad a földet, hogy meg ne inogjon sohasem.
Ha
lemégy a nyugati látóhatáron, a föld sötét lesz, mint a halál, (az
emberek) szobáikban pihennek betakart fejjel, egyikük szeme nem látja a
másikat, ellophatják tőlük észrevétlenül a fejük alá tett holmijukat.
20 Sötétséget rendelsz és leszáll az éjszaka: ebben mozognak az erdő vadjai,
Az
oroszlánok előjönnek barlangjukból és harapnak a kígyók. Sötétség
uralkodik és hallgat a föld, mert teremtőjük pihenni tért a látóhatár
alá.
21 prédáért ordítanak az oroszlánkölykök, s eledelt kérnek maguknak Istentől.
Világos
lesz a földön, ha újra feltűnsz a látóhatáron és mint a nap ragyogsz
egész nap. Tovatűnik a sötétség, ha megjelennek sugaraid, és örül a két
ország. (Felső- és Alsó-Egyiptom)
22 Ha felkél a nap, összegyűlnek, nyugalomra térnek tanyájukon.
(Az
emberek) fölébrednek, lábukra állnak, mert te fölkelted őket.
Megmosakszanak és felöltöznek, (kitárt) karral magasztalnak téged, ki
előtűntél, és az egész földön végzi mindenki a maga munkáját.
23 Az ember kimegy dolgozni, és munkáját végzi egészen estig.
Minden
állat elégedett azzal, amit legelhet, a fák és a növények zöldellnek, a
madarak fölrepülnek fészkükről, szárnyaik téged dicsérnek. A vadállatok
ugrálnak, a madarak repdesnek mindnyájan; élnek, mert te feltűntél
előttük.
14
Füvet sarjasztasz az állatoknak, és növényeket az ember szolgálatára…
16 Jóllaknak az Úr fái… 17 fészket raknak rajtuk a verebek, és fölöttük
tanyázik a gólya. 18 A magas hegyek a szarvasok, a szirtek a borzok
menedéke.
A
hajók fel és alá járnak a folyón, minden út járható, mert te előtűntél.
A folyó halai ugrálnak előtted, mert sugaraid a tenger mélyére is
lehatolnak…
26
Itt hajók szelik át, amott a Leviatán, melyet arra alkottál, hogy
játékát űzze benne. 25 Itt a tenger: nagy és tágas, nyüzsög benne a
számtalan hüllő, apró és nagy állat egyaránt.
Mily számtalanok a te műveid: az ember előtt rejtve vannak, ó egyetlen isten, akin kívül nincs több!
24a Uram, milyen nagyok a te műveid! Bölcsességgel teremtetted valamennyit,
Te
teremtetted tetszésed szerint a földet, te egyedül, az embereket, a
nyájakat és mindenféle állatot, mindent, ami lábain jár a földön és
mindent, ami a magasban röpköd szárnyaival,
24b
és alkotásaid betöltötték a földet. 10 A forrásokat a völgyekbe
ereszted… 11 Belőlük iszik a mező minden vadja, s oltják szomjukat a
vadszamarak. 12 Fölöttük tanyáznak az égi madarak, és az ágak közt
hallatják hangjukat.
Szíria és Núbia hegyvidékét és Egyiptom síkságát.
13 Hajlékodból öntözöd a hegyeket, és műveid gyümölcséből táplálod a földet.
Te mindenkit a maga helyére állítottál, megteremtettél mindent, amire szükségük van, mindenkinek megvan a tápláléka
27
Mindezek tőled várják, hogy idejében megadd nekik eledelüket. 28 Ha
adsz nekik, felszedik, ha megnyitod kezedet, jóllaknak javaiddal.
és ki van mérve az életkora.
29 …ha lélegzetüket megvonod, elenyésznek, és porrá lesznek ismét.
És egy jelentős különbség a végére:
Az
emberek nyelve különbözőképpen beszél, különböző az alkatuk, a bőrük
színe is más-más: így különböztetted meg egymástól a népeket! …
35 Vesszenek el a bűnösök a földről, és ne legyenek többé az istentelenek!
Ahogy
az később Nagy Péter cár vagy Kemál Atatürk esetében történt, a fáraó
elhatározta, hogy új fővárost alapít, távol a hagyományok
védelmezőitől, olyan lakók számára, akik benne látták érvényesülésük
biztosítóját. Ezt a várost Memphisz és Théba között félúton, a mai
Tell-el-Amarna nevű falu mellett kezdte el építeni; olyan helyen, ahol
a sziklák, amelyek a sírok építésére is szolgáltak, a Nílustól keletre
feküdtek. Ez is egyfajta szakítás volt a hagyománnyal, hiszen a holtak
birodalma a nyugati parton volt. Aton Horizontja (Ahet-Aton) lett az új
város neve.
Amon papjainak ellenkezése annyira kiéleződött, hogy
a király megváltoztatta a nevét is, Ehnatonnak ("az elégedett isten")
hívatta magát. Az Aton vallás nem lehetett népszerű, valószínűleg a
királyra és szűk körére korlátozódott csupán. Homályos körülmények
közötti halála után vejét, Tutankatont kényszerítették, hogy térjen
vissza Thébába, és nevében az Aton istennevet Amonnal cserélje fel. Az
Aton vallást megdöntötték, székhelyét feldúlták és kifosztották.
Ehnaton uralkodása csupán tizenhét évig tartott, halála után az
"eretnek fáraó" emlékét is megvetéssel sújtották.
Az
Aton-vallásból hiányzott minden mitikus, mágikus és varázslatos elem.
Ehnaton tudni sem akart a pokolról, melynek borzalmai ellen
varázsigékkel kell védekeznie az embernek. "Tűzre vetett minden
varázslatot; dzsinnek, szellemek, kísértetet, szörnyek, félistenek és
maga Ozirisz, a halottak istene, teljes udvartartásával egyetemben
máglyára került, és a lángokban hamuvá lett." Nem engedett faragott
képet készíteni Atonnak.
Ha Mózes egyiptomi volt, és ha saját
vallását adta a zsidóknak, akkor ez csakis az Aton-vallás lehetett. Az
egyiptomi Aton (vagy Atum) név nemcsak véletlenül hasonlít hangzásában
a héber Adonáj és a szíriai Adonisz istennevekhez, hanem ősidőktől való
nyelvi és értelmi közösség folytán. A héber hitvallás, a Smá Jiszrael így is fordítható: Halljad Izrael, a mi istenünk Aton, egyetlenegy.
A
szigorú monoteizmus hasonlósága mellett így könnyebben érthető az a
rejtély, hogy a zsidó vallás miért nem akart tudni a túlvilágról és a
halál utáni életről, noha ez az egyistenhittel összeegyeztethető lett
volna. Hérodotosz közli azt a tényt, hogy a körülmetélés szokása
Egyiptomban már régóta honos volt, és adatait a múmiák, valamint a
falakon és a sírokban talált ábrázolások is megerősítik. Ha továbbra is
feltételezzük, hogy Mózes magas állású férfi volt (a királyi család
tagja), Ehnaton környezetében élve meggyőződéses híve lehetett az új
vallásnak. A király halála után és a reakció megszilárdulásával
reményei és kilátásai megsemmisültek. Ha nem akarta megtagadni hitét,
el kellett hagynia Egyiptomot. Ebben a kényszerhelyzetben egy
rendkívüli megoldást talált: új birodalmat alapítani egy új nép
közreműködésével, akiket megajándékozott az Egyiptomban meggyalázott
vallással. A zsidó nép élére állt és megszervezte kivonulásukat.
E
felfogás alapján az egyiptomi kivonulás a Kr.e. 1358 és 1350 közötti
időszakban történhetett, mielőtt az interregnumokban szokásos anarchia
után Horemheb visszaállította volna az államhatalmat. Hérodotosz, aki
Kr.e. 450-ben Egyiptomban járt, úti beszámolójában sok olyan elemet
közöl az egyiptomiakról, amelyek meglepő hasonlóságot mutatnak a
későbbi zsidósággal:
"Általában minden tekintetben jámborabbak, mint
a többi emberek, akiktől már csak némely szokásuk folytán is
elkülönülnek. Így például a körülmetélés révén is, amelyet ők vezettek
be elsőnek, éspedig tisztasági okokból. Továbbá a disznóktól való
irtózásukkal, ami bizonyára avval függ össze, hogy Sét egy fekete
disznó alakjában sebezte meg Horuszt… Ezért egy egyiptomi férfi vagy nő
sohasem csókolna meg egy görögöt. Nem használná kését, nyársát vagy
üstjét, vagy nem ennék a különben tiszta ökörnek a húsából, ha azt
görög késsel vágták le… Gőgös korlátoltsággal néznek le a többi
népekre, amelyek tisztátalanok, s nem állnak olyan közel az istenekhez,
mint ők."
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!