© Tomory Zsuzsa
1997
Az igazság és fény vallása
Ősvallásunk középpontja, alapja,
meghatározó tényezője az igazsághoz való feltétlen ragaszkodás. Ez az
igény olyan mélyen bennünk gyökerező valóság, mely a mai napig is
megkülönbözteti társadalmunkat a körülöttünk levő emberi közösségektől
mind egyéni, mind nemzeti szinten. Naponta megfigyelhető tény, hogy
amikor mi magyarok valami új gondolattal találkozunk először,
gondolkodunk rajta, megbeszéljük minden oldalról, megvizsgáljuk a
kérdést, s csak akkor fogadjuk el, amikor a gondolat, hír valóságáról
meggyőződünk. Ősvallásunk alapvető gondolatai, melyek a Tündérkor
hagyományai, híven megőrződtek gyermekmeséinkben. Ezek szerves része
intette a gyermekeket az igazsághoz való ragaszkodásra, az “
aki nem hiszi, járjon utánna” mondással. E tulajdonság nyitott szemmel való, fényben, világosságban járásra nevelte népünket.
Éppen ezért titokzatosság, babona, sötétség őseink lelkivilágának soha sem lehetett része. Ezek a világképünket átvevők meg nem értésének termékei. Mai
napig is, ha egy néprajzos íróasztala mellől valami jelenséget nem ért
meg “babona”, vagy “varázslás” szavakkal magyarázza. Ilyen és hasonló
magyarázatok a tanulmány írója, használója ismerethiányának legfőbb
bizonyítékai. Az állandóan fényben élő világban a sötétségben
settenkedőknek sincsen helye, s ezek megszemélyesítői is a későbbi,
fényben már szegényebb kor termékei. Ezeket viszont népünk fölényes
biztonsággal indi rendre a
“sátány lódulj és ne áll meg,”
s hasonló kifejezésekkel Erdélyi Zsuzsa Hegyet hágék lőtöt lépék
imagyűjteménye bizonysága szerint. Ide sorolja népünk az anyagias
gondolkodást is, mely esetben macska-egér harcot folytat az ördöggel,
melynek kimenetele mindig a nem anyagias alapgondolkodású, a teremtés
törvényeivel élő magyaré.
Őseink az igazságot fénynek tudták. Gyakorta hallani, hogy az ősmagyar vallás napvallás volt. Népünk nagy ismerői viszont megállapították, hogy
a magyar soha nem imádott semmit, csak az Istent, ki mindennapi valóságának szerves része volt. Az Igazság fény voltára emlékezik mai napig is az
“igazság fényében” kifejezés.
Maga az igazság szó Ég szavunkkal rokon, s mindkét szó a teremtés
előtti Örök Isten, Öreg Isten, Ős-Úr, Ős-Ten[1] ősmagyar neve.
Berzsenyi Dániel ihletett költeménye összegezi ezen magyar ősvallási
gondolatot:
“Léted világít, mint a fénylő nap…” Később pedig így folytatja:
“…de szemünk bele nem tekinthet…” Ómagyar
imádságaink viszont még napjainkban is megemlékeznek arról, hogy csak
ki kell lépni ajtónk elébe, máris benézhetünk a mennyország ablakán, s
magától értetődő természetességgel számolnak be mindarról, amit ott
látnak:
kívül aranyos, belül kegyelmes kápolnát, mely néha
Turul madarunk szárnya alatt lebeg, angyalokat, életfánkat, mely
aranyban gyökerezik, gyönggyel harmatozik, Nagy és
Kisboldogasszonyunkat, Fényös Jézust, forgó kereszteket, hogy
csak néhány képet említsek meg. E látottak magukba foglalták a Nap
fejlődéstörténetét, szerkezetének ismeretét is, s ezek beleépültek
jelképrendszerükbe is, melyek valósága napjainkban igazolódik be az
űrtávcsövek segítségével. Hímzéseiken, házi eszközeiken a világteremtés
előtti kuszától[2] a fénymagokkal terhes Nap képéig, az Élet
egyetemességéig, hullámmozgásáig minden helyet kapott. Nincsen több
olyan nép, melynek sulykolóin a világteremtés titkai volnának
kifaragva. Nyelvük szerkezetébe is beleépült az Isten, a fény fogalma,
s ezeket részletesen meg lehet találni Magyar Adorján Az ősműveltség
című művében. Most csak példaként említek néhány ilyen ősvallási
összefüggést:
Magyar őstörzsünk szótárával:
Ég A teremtés előtti Nagy-Isten neve. Ma is használjuk az
Ég áldjon köszöntésünkben.
ég a határtalan, végtelen ég, a világmindenség
ég tűzzel, égéssel kapcsolatos fény
Íge Isten szava, a Teremtés maga
igaz fény, lelki fény
Egy Isten ősi neve
egy a világmindenség száma. Ha nem egy volna, nem volna végtelen
egyed Isten egy része, az eszményesült ember
egyház Isten háza, az emberek lelki közössége, s maga a teremtett világ
Mindezek anyagban való kifejezője, az anyagot jelentő m hang segítségével:
Mag az élet letéteményese
Mag-úr a Teremtés ura, Istenfia Élet magyar neve
meggy a Teremtő jelképes fája. Ötszirmú fehér virága,
piros fája és gyümölcse, zöld levele ősi magyar színeinket hordozza
magában.
megyer a Teremtő jelképe
Ős-Hunmagyar szótárral ugyanez:
Mén az anyagban megjelenő Élet, a változás Istene.
Róla emlékezünk meg az imák után mondott Amen-nel mai napig is az
átvevő vallások képviselői, de már nem tudják jelentését.
monno egy, ősmagyar nyelven, innen származott át a görögbe azonos értelemmel
menny Isten lakhelye
manó ember
manyó öregasszony
menyecske fiatalasszony.
Mén szavunk igazság és fény jelentése nyelvünkből kikopott, de megtalálható az átvevő óegyiptomi nyelvben ezen értelemmel.
Pannon-magyar ősnyelvünk:
fény az egyetemes, testet-lelket megvilágító fény
nap ennek fordítottja az anyaghoz kötött, fényt sugárzó égitest neve
fenyő Neve fény szavunkból ered. A fény fája,
életfánk éppen úgy, mint az ősmagyar nép Csodaszarvasának agancsai.
Panna a pannon Földanya neve
Őseink Istent tehát Igaznak, Fénynek ismerték, aki teremtő, tehát Jó
Isten, kinek teremtése is jó. Embere ugyancsak fény, aki résztvett a
teremtés nagy munkájában. Emlékeztek a teremtés folyamatára is, a Nap
földszületés előtti lencse alakjára, mely tényt csak napjainkban
igazoltak a világ tudósai a Hubble távcső segítségével. Fénylényekként,
tündérekként érkeztek őseink az alakuló földre, amikor a Csallóköz még
nem volt. Földre érkezésük idejét is megőrizték Csodaszarvas regénkben,
mely szerint a Hattyú csillagkép
Tündérek Fordulója és Tündérek Tánca
csillagképén át érkeztek földünkre Csodaszarvasunkkal. Későbbi rege
romlás következményeként e csillagképek váltak Dúl király leányaivá,
kiket a már nagyon emberivé vált Hunor-Magor királyfiak szereztek meg
feleségül. Ebbe és hasonló regékbe simul bele számos ősi csillagregénk
már-már feledésbe merülő őstartalma.
Ősi csillagképeink magyar nevét legteljesebben pásztortársadalmunk
őrizte meg, s talán már túljutottunk az utólsó huszonnegyedik órán,
hogy megtudakolhassuk e csillagképek helyét, hogy azután csillagászaink
kiszámíthassák ezen földreérkezés pontos idejét. A Tündérkorszak volt a
világ Fénykora, amit ma Arany-kornak hívunk, s nincs a világon olyan
műveltség, mely e korról meg nem emlékezett volna. A tőlünk örökölt
Aranykor kifejezést az átvevő műveltségek szigorúan a földből
bányászható arany ércre alkalmazzák, nem tudván e szó ősmagyar
értelmét, mely fényt és életet jelent:
Ar+any = erő+anyag=erőny (energia). A világ egyetlen
erőnye őseink szerint a fény szárnyán érkező Élet, az egyetemes,
nagybetűs Élet. Megőrizték hitregéikben az egykori világ fényének
emlékét. Az emberiség emléktárában őseink fényben járó fénylények
voltak.
Igazmondó aranytükrünk
Az igazság útján lelkiismeretük hangja tartotta meg őseinket. Magyar
szóhasználatban a lelkiismeret azonos volt a lélekkel, annak hangjával.
Gyakran használt kifejezés máig is, hogy “örül bennem a lélek”, vagy
“bánt a lélek…” Lelkiismeretünk, illetve lelkünk jelképe a tükör volt,
mely a fényt gyűjteni, szétszórni, vagy valóságos képünket tükrözni
egyaránt képes. Mivel a tükör működése fényjelenségen alapszik, a Nap
jelképe is. Amint csak az egyenletesre csiszolt, hibátlan tükör képes
arcunkat a valóságnak megfelelően mutatni, éppen úgy csak a meg nem
sérült lélek képes Isten fényét tükrözni. Minden olyan alkalom, amikor
lelkiismeretünk hangját elnémítjuk, e tett lelkünk tiszta tükrén
karcolást okoz. Ezeket a karcolásokat sok munkával, gonddal el lehet
törölni, de oly esetekben, ahol ezek a karcolások állandósulnak, a
tükör végső szétesését, törését vonják maguk után. Ennek a tudata vált
átvevő műveltségeknél azon babonás hitté, mely szerint egy tükör
eltörése szerencsétlenséget von maga után.
Őseredeti
értelem szerint a lélek megtörésénél, károsodásánál nincsen nagyobb
szerencsétlenség, hiszen ennek nyomán az ember megszűnik ember lenni.
Első igazmondó tükörünk minden valószínűség szerint embertársaink szeme
volt, mely nemcsak fénybefogadó és fénytükröző test, de lelkünk
kifejezője, megjelenítője is. “
A szem a lélek tüköre” mondást
őseinktől örököltük, s őriztük napjainkig. Legtöbb gyermek felnőtt
korában is emlékezik arra a pillanatra, amikor játszótársa szemében
önmaga képét fedezte fel, s igen korán annak a felismerésnek a
birtokába juthatott, hogy az emberek egymás arcképét hordozzák tisztán,
torzítás nélkül.
Másik ősi tükrünk a nyugodt víz színe, melyben környezetünk: a hegyek,
a fák, a nap, a felhők tükröződnek. Világképük tükörképes volt:
miképpen a mennyben, úgy a földön is gondolat életszemléletük és
képzőművészetük alapja. Különösen hímzéseink világában figyelhető meg
ennek a tükörképes világnak a képe. Az utánna következő tükrök a lágy,
könnyen megmunkálható aranyból készültek, majd a fényesre csiszolt
kőzetek világából kerültek ki. Különösen kedvelt volt az obszidián
ragyogóan fényes felülete, majd következtek az egyéb fémek, az ezüst és
réz tükrök, majd az üvegből készültek. Közös jellegzetességük, hogy bár
a szögletes tükrök előállítása könnyebb, népünk jelképes lélektükrei
mindig a nap alakját utánozva, kerek tükrök voltak. Ősmagyar sírjaink
lakóinak kilétét semmi sem árulja el oly tisztán, mint a kerek tükör
jelenléte a korai kőkorszaktól kezdve. Az idegen régészek egy-egy ilyen
sírkellék nyomán azt tartják, hogy a sír lakója pap, vagy papnő
lehetett, s a tükör “valamiféle kultikus tárgy”. Népünk a legsötétebb
vallási üldözés ideje alatt is megtartotta a Lélek Tükörét jelképező
tükröket háza falán, vagy külső foglalkozású egyén magával hordta
tükröseit, melyeket néprajzosaink “borotválkozó tükör”-nek könyveltek
el, nem ismervén népünk Igazmondó Aranytükrének ősvallási jelentését.
Itt figyelmeztetem önmagunkat, hogy mind az igaz, mind az arany szó
fényt jelent. Különösen a somogyi tükrösök híresek. Külső borítójuk
faragásai egy-egy további ősvallási elemet tartalmaznak. Ezek a tükrök,
mint említettem, első sorban a lélek jelképei. A napontai számadás,
önmagunkkal való szembesülés segíti lelkünk érintetlen szépségét
megőrizni, hibáinkat kiküszöbölni. Egyúttal segíti ápoltságunkkal testi
szépségünket is megőrizni.
A tükörbe néző ember fényben áll. Ezzel Szépisten szép teremtésének fényben élő, szépséges részei voltunk és maradtunk. A karácsonyi tükörbe nézés szertartása
még élő hagyomány volt a közelmúltban, s némely helyen talán ma is
népünk életében, amikor az egész család apraja és nagyja a családi
Tükör elé járult javulni, szépülni, lelki tisztaságát megőrizni az új
esztendőben is. Még az egész piciny, karonülő babákat is a tükörbe
nézették, hogy ezzel a korai emlékkel erősítsék benne őseink hitét.
A fényben élő, önmagát ismerő ember lelke igen érzékeny. Fejlődéséhez
nincsen szüksége kőtáblákra rótt törvényekre, hiszen a szelíd tanításra
mindig érzékeny marad. Éppen ezért vált őseinknél a csengő a lélek
jelképévé, mely a legkisebb szellő fuvallatára is csengő választ ad.
Zászlóink is lég, lélek és életjelképek, lobogásuk lelkünk szabadságát
mintázza. Lapjuk az anyag, tehát a lég, rúdjuk az erőny jelképe,
együttesen tehát az életet jelképezik. A zászló végére helyezett
aranygombok pedig emlékeztettek a napra, fényre, s mindennek
Alkotójára.
Lélekjelképünk a madár is, melynek ég és föld közötti szárnyalása, a
magas ég felé zengő dala ugyancsak lelkünk jelképe. Somogyi tányérok
kedvelt alakja a madár, nyitott csőréből számtalan virág ered. E kép
elmondja, hogy
a teremtés maga Isten dala. Táltos tanítóik éppen ezért
dallal és imával ápolták Istenközelségünk tudatát.
Népünk temploma a természet volt. Falai
rózsabástyák, papjait
rózsapásztor néven
is ismerték az Erdélyi Zsuzsanna gyűjtötte ősi imák[3] szerint, a
rózsaleányok vallásszertartási szerepe pedig napjainkig fennmaradt.
forrás: magunk.hu
Kommentáld!