Az ’AUM-H’ egyrészt a misztikus ’OM’ (régebbi szanszkrit változata szerint ’AUM’) másrészt az energiacserét biztosító és szimbolizáló ’H’ tagokból áll. Az AUM
a belégzés, az energiaáramlás és kilégzés egysége. Tehát ez nem csupán
kilégzés, hanem az elõzõekben végzett belégzés finomabb folytatása, az
energia szétáramoltatása is egyben. Megvalósítása: belégzés és
szétáramoltatás után nyitott szájjal az ’A’ hangot ejtjük (ez egyben a szív csakráját is aktivizálja), majd félig zárt szájjal az ’U’ hangot (szakrális csakra) ejtjük, s végül csukott szájjal az ’M’ hangot ejtjük és zengetjük tovább. Ezt lényegében orrhangvégzõdéssel ejtjük ki, amely az az N’ és az M’ között van.
Az "A" hang a Solar Plexist, a kis ego otthonát, míg az ’M’ hang a magasabb tudatot aktiválja. A ’H’ szerepe ezután jön, amikor is a zengés elhaltával, de még az ujjabb belégzés elõtt nyitjuk a szájat és további kilégzést, a H-kilégzést
végezzük, amellyel tkp. egy plusz energiának biztosítunk helyet. Habár
a gyakorlat végzése a testhez, az anyagi valóhoz kötõdik a leírtak
szerint az ’AUM-H’ Pranah elsõsorban szellemi, koncentrációs szinten elvégezendõ módszer.
Az ’AUM’ utáni ’H’ az utolsó hang egyetlen pontban történõ elhalása és újrazengése közti átmenet, összekötõ kapocs is.
A ’Mandukya Upanisad’,
melynek tárgya az ’AUM’ szó közismerten mágikus azonosítása a
világegyetemmel, konkrétan az önvalóval, konkrétan így értekezik az
’AUM’-ról “– Az AUM szó maga a világmindenség. Ennek a
magyarázata a következõ; - A múlt, jelen és jövendõ mind benne van az
AUM szóban, és ami ezen a három idõn túl van, az is benne van az AUM
szóban. Mert a világmindenség brahman. Az Önvaló is brahman. Az önvaló
négy fokozatból áll. (négy fokozatból áll – szó szerint: ’négylábú
/catuspad/ * a láb szó a szanszkrit nyelvben negyedrészt jelent) Elsõ
fokozata az ébrenlét állapota, amikor az értelem kifelé irányul; ez
hétágú, tizenkilencszájú, a durva anyagot fogyasztja. Neve: vaisvanara
(minden emberé)
Második fokozata az álom állapota, amikor az értelem befelé irányul; ez
hétágú, tizenkilencszájú, a kivonatot fogyasztja. Neve: taidjasa
(sugárzó).
Harmadik fokozata a mély alvás állapota, amikor az alvó nem érez
vágyat, nem lát álmot. A mély alvás állapotában egységgé válik, tiszta
megismeréssé válik, boldogsággá válik, a boldogságot fogyasztja, szája
a gondolat. Neve: prajnya (értelmi) Ez a mindenség ura, mindenható,
belsõ irányító, a mindenség anyaméhe, az élõlények eredete és
pusztulása.
Negyediknek tartják, amelyben az értelem sem befelé nem irányul, sem
kifelé nem irányul, sem mindkét irányba nem irányul; ez nem válik
megismeréssé; sem tudatos, sem tudattalan; láthatatlan megfoghatatlan,
megmutathatatlan, az egységé vált Én bizonyosságának lényege, a
jelenségek eltörlése, nyugalom, üdv. Neve: advaita (kettõség nélküli)
Ez az Önvaló, ezt kell megismerni. Ez az Önvaló a szavak vonatkozásában
azonos az AUM szóval, tekintettel annak egységeire. Negyedei
(fokozatai) annak egységei, az egységek negyedek: az A-hang, az U-hang,
az M-hang.
Az ébrenlét állapota, a vaisnavara, azonos az A-hanggal. Ez az elsõ
egység, az apti (elnyerés), vagy adi (elsõ) szó alapján. Minden óhaját
elnyeri és elsõ lesz az, aki ezt tudja.
Az álom állapota, a taidjasa azonos az U-hanggal. Ez a második egység,
az utsakara (fenntartás), vagy az ubhava (mindkettõ) szó alapján.
Fenntartja családjában a tudást, mindkét irányban hasonló helyzetet
élvez, ivadékai brahman-tudók lesznek, aki ezt tudja.
A mély alvás állapota a prajnya, azonos az M-hanggal. Ez a harmadik
egység, a miti (felépítés), vagy az apti (lerombolás) szó alapján. Az
egész világot felépíti és lerombolja az, aki ezt tudja.
A negyedik, az advaita nem képez egységet, mert ez maga az AUM-szó, és
azonos az önvalóval. Ez kimondhatatlan, a jelenségek eltörlése,
nyugalom, üdv. Önnön valójával az Önvalóba jut, aki ezt tudja. – “
A Mantra-Yoga iskolái lényeges jelentõséget tulajdonítanak a hangoknak,
szavaknak, szótagoknak, azok rendszeres ismételgetésének. A legfõbb
hangnak az AUM-hangot tekintették, mely a mindenség teremtõ központja,
a teremtés õsmantrája. (adimantra, bijamantra, mahamantra, pranava)
Egységesített néven: omkara.
A mantra-yógi feladata, hogy a mindenség állandóan jelenlévõ és
“hallható” szózatát, az AUM-szótagot saját kiejtésében elevenítse meg.
Az omkara a transzcendentális megvalósítás lényege. Segítségével bárki
képes lehet az anyagi fogságba került elméjét irányítása alá vonni. Az
AUM-H lényege minden transzcendentális hangnak, a Legfelsõbb Abszolút
Igazság, Isten közvetlen hangképviselõje.
A Bhagavad – gíta szerint: :
"A teremtés kezdetétõl ez a három szótag, az "om-tat-sat" a Legfelsõbb
Abszolút Igazság megjelölésére szolgált". E három szimbolikus szót
használják a bráhmanák, mialatt a Védák himnuszait énekelve áldozatokat
mutatnak be a Legfelsõbb Úr elégedettségére. Ez egyben
Tibet legismertebb mantrája, a Padmaszambhava mantra, és mint a legtöbb
mantra ez is szanszkritül, India õsi nyelvén szól.
Az OM AH HUM szótagoknak belsõ, külsõ és titkos jelentése van. Mind
három szinten az OM szótag a testet jelenti, AH a beszédet, HUM a
tudatot. Minden Buddhának a testet, a beszédet és a tudatot
átváltoztató áldását jelenti.
Külsõleg az OM megtisztítja a test által elkövetett valamennyi negatív
cselekedetet, AH a beszédet, HUM a tudatot. Ha az OM AH HUM-mal
megtisztítottad a testedet, beszédedet és tudatodat, akkor a Buddhák
testének, beszédének és tudatának az áldását kapod általa.
Az Om a forma, AH a hangok, HUM a tudat lényege. Amikor ezt a mantrát
elmondod, akkor a környezetedet is megtisztítod, magadat és benne
minden élõlényt. Az Om megtisztítja az érzékelést, AH a hangokat és a
HUM a tudatot a gondolatoktól és az érzelmektõl.
Belsõleg az OM megtisztítja a finom csatornákat, az AH a belsõ szelet,
a belsõ levegõt, vagyis az energiák folyását, és a HUM a cselekvõ
lényeget.
Mélyebb szinten az OM AH HUM a Buddhák Lótusz családjának három kájáit
képviseli. OM a dharmakája; Amithába Buddha, a Határtalan Fény
Buddhája; AH a szambhogakája: Avalokitesvára, a Könyörületesség
Buddhája; és a HUM a nirmánakáját: Padmaszambhava személye foglalja
magába.
A legbensõbb szinten az OM AH HUM a tudat természetének három aspektusa
felismeréséhez vezet. Az OM hozza szüntelen energiájának és
könyörületességének, az AH ragyogó természetének és a HUM az éghez
hasonlatos lényegének felismerését.
A Vajra-t
a gyémánthoz hasonlítják, a legerõsebb és legértékesebb drágakõhöz.
Ahogyan a gyémánt mindent elvág, s közben maga sértetlen marad,
ugyanúgy a buddhák változatlan, nem-kettõs bölcsességét sohasem
sértheti meg vagy rombolhatja le az ostobaság, a félrevezetés, vagy az
akadályok. A buddhák bölcsességtudatának, beszédének, testi
cselekedeteinek milyensége mindenben segítheti az élõlényeket a gyémánt
akadálytalan, mindent átható erejével. S miként a gyémánt, a Vajra is mentes minden hibától, ragyogó ereje a valóság dharmakája, Amithába Buddha természetének felismerésébõl ered.
GURU annyit jelent: "súlyos", némelyek csodálatos tulajdonságokat
tulajdonítanak neki, s azt mondják, hogy a bölcsességet, tudást,
könyörületességet, ügyességet testesíti meg. Amint az arany a
legnehezebb és legértékesebb fém, a GURU (Mester) épp úgy hibátlan,
felülmúlhatatlan, és mindenek felett áll. A GURU a szambhogakájának
felel meg, és Avalokitesvárának, a Könyörületesség Buddhájának.
Mivel Padmaszambhava a Tantra ösvényét tanítja, amelyet a vajra
jelképez, s a tantra gyakorlatok segítségével világosodott meg, ezért
õt a "vajra- guru"-nak is nevezik.
A Padma lótuszt jelent, ami a Buddhák Lótusz családjára utal, különösen
a megvilágosodott beszédre. A Lótusz család az a Buddha család,
amelyhez az emberiség is tartozik. Padmaszambhava, mint Amithába Buddha
nirmánakája, közvetlen kisugárzása, a Lótusz család õs-Buddhája, s a
"Padma" -ként ismeretes. A Padmaszambhava, "Lótuszból született" név
valójában arra utal, hogy valójában virágzó lótuszból született.
Ha a VAJRA GURU PADMA szótagokat együtt ejtjük ki, akkor a nézet, a
meditáció és a cselekvés áldását és lényegét jelentik. A VAJRA az
igazság változatlan, gyémántos, lerombolhatatlan lényegét jelenti,
amiért imádkozunk, hogy a nézetünkben megtestesüljön. A GURU a
megvilágosodás nemességét és a fénylõ természetet jelenti, amiért
imádkozunk, hogy meditációnkban megjelenjen.
A PADMA a könyörületességet jelenti, amiért imádkozunk, hogy a cselekedeteinkben megvalósuljon.
A mantra recitálásával tehát megkapjuk Padmaszambhava és valamennyi
Buddha bölcsességtudatának, nemes vonásainak és könyörületességének
áldását.
A SZIDDHI annyit jelent "igaz beteljesülés, elérés, áldás,
megvalósulás". Kétfajta sziddhi van: közönséges és felsõbbrendû. Ha
megkapjuk a közönséges sziddhik áldását, akkor életünk minden akadája,
mint a betegség, elhárul, s a jó iránti vágyaink teljesülnek, mint
például a gazdagság, a sikeresség és a hosszú élet, életünk kellemes
lesz, s elvezet a szellemi gyakorlatokhoz és a megvilágosodáshoz.
A felsõbbrendû sziddhik áldása magát a megvilágosodást hozza meg,
Padmaszambhava teljes felismerését, a mély elõnyös mind a magunk, mind
más élõlények számára. Ha Padmaszambhava testéért, beszédéért,
tudatáért, tulajdonságaiért és cselekedeteiért imádkozunk, akkor
elérjük mind a közönséges, mind a felsõbbrendû sziddhiket.
A SZIDDHI HUM szótagokat azért mondják, hogy odavonzzák valamennyi sziddhit, mint mágnes a vasreszeléket.
A HUM a Buddhák bölcsességtudatát jelenti, s a mantra szent
katalizátora. Olyan, mintha erejét és igazságát bizonyítva mondanánk:
"ÚGY LEGYEN!".
A mantra lényegében tehát azt jelenti: "Megidézlek téged, Vajra Guru
Padmaszambhava, áldásoddal add meg nekünk a közönséges és a
felsõbbrendû sziddhiket.!"
Úgy tartják, hogy ez a mantra a Buddha által tanított mind a
tizenkétféle tanítás áldását hordozza, ami a nyolcvannégyezer dharma
lényege. Ezért, ha ezt a mantrát elmondod egyszer, olyan, mintha Buddha
egész tanítását elmondanád és gyakorolnád.
A tanításnak ez a tizenkét ága gyógyszer arra, hogy megszabadítson
bennünket a "Függve keletkezés tizenkettes láncolatától", amely a
számszárához (a lét körforgása) köt tudatlanság, karmikus formációk,
fogalmi tudatosság, név és forma, tudat, kapcsolat, érzékelés,
ragaszkodás, kapaszkodás, létezés, születés, öregkor és halál
Ez a tizenkettes láncolat a számszára mechanizmusa, amely a számszárát
fenntartja. Ha a Vajra Guru mantra tizenkét szótagját recitáljuk, ettõl
a tizenkettes láncolattól megtisztulunk, és képesek leszünk teljesen
megszabadulni a karmikus érzelmi szennyektõl, ez által megszabadulunk a
számszárától.
Forrás: - Shirayan Indrayudham Samraharah Iskola Orientalisztikai és Tradicionális Harcmûvészeti Tanulmányok –
(Leányfalvi Attila)
http://auranka.hu/meditacio |
Kommentáld!