TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
a XIII. században
Az alábbi néhány részlet régi jegyzőkönyvek
alapján megvilágítja, hogy milyen lehetett az ősi hitet őrző sámánok
tevékenysége a XIII. századi Magyarországon, amikor a kereszténység már
több, mint kétszáz éve hivatalos államvallássá lett.
Látód fia,
Hanis „mágus elleni perben az egyik tanú azt mondta, hogy mikor
fejfájással és fülbajjal betegen feküdt, Hanis mágus megtapintotta
érverését, megvizsgálta vizeletét, majd segédeivel italt kevert neki.
Azt rendszeresen itta s meggyógyult. A gyógyfüvek nevei nyílra voltak
feljegyezve, melyeket a tegzében hordott a mágus. A gyógyításért nem
fogadott el semmit. Egy másik betegtől ezekkel a szavakkal fogadott el
adományt: „Egyet elfogadok, százat neked adok. Gyógyítás közben az
egyik segéd énekelve és zenélve a hallgatóságot észtveszejtő izgalomba
hozta. A következő tanú elmondta, hogy Hanis mágus, amikor a házba
belépett, botjával a négy égtáj felé ütött, az élelmiszerekre, ruhákra
és minden használati tárgyra vizet hintett, a küszöböket ujjaival
illette, élénk szóval énekelt a gonosz szellemek ellen, mondván, hogy
sem föld felett, sem föld alatt ne legyen semmi hatalmuk.
Degesd mágus szertartásokat végzett, madártollas ruhába öltözött, lábán madárkarmos lábbelit viselt, süveget hordott a fején.
Boksa
mágust, aki betegnél volt, két társa kísérte, akik kívül maradtak és
nagy lármát csaptak, füstölték a ház sarkait, a fákat, bokrokat,
amelyek közel voltak hozzá.
Badhur madártollas öltözetben
ugrált, miközben hangosan énekelt. Úgy is gyógyított, hogy hevített
köveket vízbe tett, és a felszálló gőzzel űzte el a betegséget.
A családban született hetedik gyermek gyakran vált sámánok tanítványává, így maga is sámánná.
A
gyógyításokat — mint eddig is kiderült — mindig kísérte zene, énekszó,
ráolvasás. A diagnózist leggyakrabban az érverés, vizelet megvizsgálása
után állították fel, de volt, aki a szem szivárványhártyájából
következtetett a baj okára. Néhányan közülük jól gyógyították a nyíl
által okozott sebeket.
A régi hitű magyarok a téli napforduló
idején tartották a madár ünnepüket, amikor sólyommal mentek a hegyekbe,
melyeket megáldottak.
Egy másik ünnepet tavasszal tartottak,
mikor a fű kizöldült, egy harmadikat, mikor az új kenyér először
kisült, s a negyedik idején nagy tüzeket raktak.
„Szent fa alatt
esküt tettek, énekeltek, s a fiatalok haját elől szertartásosan
levágták. Az áldozati berkek, rejtett helyek ősi kultikus cselekmények
színterei voltak. Látnokmező, Látomás mezeje, Látnok stb. nevek azt
mutatják, hogy a régi időkben ott a sámánoknak látomásai voltak, és
üzeneteket közvetítettek Istennek.
Forrás: Fehér M. Jenő:
Képek a magyar sámáninkvizíciók történetéből
Emese álma
Valamikor
réges-régen élt a kék vizű tó mellett, a magyarok régi hazájában egy
öregember. Ögyek volt a neve, feleségét pedig Emesének hívták.
Egyszer Emese elaludt a sátrában, és igen szépet álmodott.
Azt
álmodta, hogy leszállott fejére egy turulmadár, a csőrével megérintette
szépen, gyöngéden az ajkát, s abban a pillanatban ezüstpatak eredt meg
Emese kebeléből (méhéből?), de olyan szép patak, hogy gyönyörűséges
volt nézni. Az ezüstpatak folyt, folyt, nőttön-nőtt, ide-oda kígyózott,
s végre valóságos folyam lett belőle. Mind arra folyt, amerre a Nap
nyugszik le.
Ezt álmodta Emese.
Egy öreg, fehérszakállú
ember eljött Ögyekhez, mintha csak az Isten küldötte volna. Emese
elmondotta az álmát, s kérte, hogy fejtse meg neki, mit jelent.
Hát az öregember nagyon csodálatos dolgokat mondott.
—
Azt jelenti az álmod, édes lányom — mondta a bölcs öregember—, hogy
neked egy fiacskád fog születni, s az fölkerekedik a magyarokkal, s
mint az ezüstpatak, megy napnyugat felé. Azért megy, hogy új hazát
keressen a magyaroknak. Az új haza szebb lesz, mint ez a mostani. A
patakból folyam lett, úgy álmodtad, leányom, a kis magyar seregből
pedig, mire az új hazába ér a fiad, erős, nagy nemzet lesz.
Áldjon meg az Isten téged ezért a szép álomért!
És az öregember igazat mondott. Emesének fia született, s ezt a fiút elnevezték Álmosnak.
És most olvassuk, hogyan emlékezik Anonymus:
Az
Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek...
nagyon sok idő múltán Magog király nemzetségéből vezére volt Scítiának,
aki feleségül vette Dentü-mogyerben Önedbelia vezérnek Emese nevű
lányát.
Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta. Azon
isteni, csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben
lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg sólyom-forma madár
képében, és mintegy reászállva teherbe ejtette őt.
Egyszersmind
úgy tetszett neki, hogy méhéből forrás fakad és ágyékából dicső
királyok származnak, ámde nem a saját földjükön sokasodnak el. Mivel az
alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják és az ő
születését álom jelezte előre, ezért hívják őt szintén Álmosnak.
Az
égbe repülő, vagy az égből üzenetet hozó és újjászületésre váró
sólyom-féle madár, a turul már mindenképpen egy magasabb rendű,
szárnyas küldött. Mindehhez meg kell jegyeznünk, hogy a sámán
szertartásokból ismert átöltözésekben maga a sámán azért ölt magára
állatbőrt, vagy köt magára szárnyakat, mert egy magasabb rendű jótevő
küldetésre, emberek gyógyítására, népe védelmére vállalkozik.
Felhasznált irodalom: Dümmerth Dezső: Álmos, az áldozat;
Jó ősök, égi királyok: mondafeldolgozások
Gyenes Andorné
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!