TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás
A történeti Magyarország, azaz a Kárpát-medence kétségtelenül Európa kellős közepe, az északi szélesség 44, 5 és 49, 5 foka, illetve a keleti szélesség 15 – 26, 5 foka között. Ez a terület pontosan az Északi-sark és az Egyenlítő felezőjénél fekszik, kelet-nyugati hosszúsága pedig éppen ezer kilométer. Európa legzártabb történeti nagytája a mi volt országunk. Ebben az értelemben joggal nevezhető magnak, amint ezt Pap Gábor helyesen állapítja meg, de semmiképpen sem nevezhető perifériának, amint ezt a hivatalos álláspontú történetkutatók mind a mai napig teszik.
A 9, 9 millió km2-es Európa 282 ezer km2-nyi területű egykori Hungária
nevű országának a közepe viszont a Duna jobb partján elterülő Esztergom –
Visegrád – Buda közötti, nagyjából háromszögletű térség, amelyhez –
földrajzi értelemben – Székesfehérvár semmiképpen sem tartozik hozzá,
jóllehet az írott forrásokban szereplő medium regni (Hungariae) – a
királyság közepe –, avagy az umbilicus regni – az ország köldöke –
kifejezés már a XI század óta (Guillome de Tyre, 1097) Fehérvárra (is)
vonatkozott. 1233-ban II. András király is Fehérvárt nevezi az ország
közepének, de ugyanígy tett később Mügeln Henrik is (mitten in
Ungerland). 1233-ban, a beregi egyezményben az előírt sómennyiséget
Fehérvár várába, amely Magyarország közepén fekszik, kell szállítani (in
Albensi castro, quod est in medio Vngarie).
Az 1222. évi Aranybullában olvasható medium regni helye azonban
bizonytalan, aminthogy bizonytalan Rogerius Carmen miserabiléjében
(1244) szereplő in mediculum terre sue kitétel is, ahová Kötöny (Kuthen)
kún király népét kellett letelepíteni.
Anonymus a Gesta Hungarorum 50. fejezetében azt jegyezte fel, hogy
Árpádék a vadászat kedvéért visszatértek a Duna mentén az erdő felé
(reversi sunt iuxta Danubium versus silvam /= silva Pelys/!), s a vezér
és nemesei tíz napig abban az erdőben (eadem silva) maradtak, majd onnan
Atilla király városába jöttek (in civitatem Atthile regis), innen pedig
Csepel szigetére (ad insulam Sepel) vonultak. A 44. fejezetben
elmondja, hogy Árpádék a Nagyszigetig vonultak (ad insulam magnam), s
úgy határoztak, hogy a Csepel nevű sziget a fejedelemé legyen, ahol
Árpád áprilistól októberig időzött.
Kézai Simon gestája 27. fejeztében azonban – látszólag – egészen mást
írt: Miután átkeltek a Dunán és megérkeztek Pannóniába, maga Árpád azon a
helyen állította fel a sátrait (tabernacula), ahol Albana civitas lett
megalapítva. Ez a hely lett Árpád első szálláshelye (locus). Kérdés: ez
az Albana civitas biztosan Székesfehérvár? Biztosan azonos az Alba
regalisszal, Alba regiával ?
A pilisi erdőről itt nincs szó. A pilis szavunk eredetéről a hivatalos
nyelvészet azt állítja, hogy szláv eredetű és „kopasz helyet,” „erdő
nélküli kopasz hegytetőt” jelent. De miért kapta volna ezt a nevet a
hatalmas erdőrengetegeiről híres Pilis-hegy? Nem vethetjük el tehát a
türk bilis (tudás, bölcsesség) szót sem ! A pilisi erdőuradalom 1009-ben
(nem tudni, mikortól, s azt sem meddig) Visegrád vármegye része volt,
de már Szent István idejében erdőispánság lett, amelynek élén a pilisi
erdőispán állott, az első ismert ispán 1225-ben Péter volt. Csak III.
Endre királyunk alakította a pilisi erdőispánságot királyi vármegyévé
(comitatus de Pylis), a pilisi erdő azonban éppen úgy királyi
magánuradalom maradt, mint Csepel szigete.
A XII. század után a pilisi ispán Visegrádon székelt. Pilis vármegyéhez
azonban eredetileg Buda nem tartozott hozzá! Az egykori vármegye
kiterjedése egybeesett a szentendrei (a XIV. századtól budai)
főesperesség határaival. Az azonban eléggé különös, hogy Pilis a
veszprémi püspök hatáskörébe tartozott. Az Anjou-kortól már egyházas
helyei közé tartozott Budavár, Óbuda, Margitsziget, Szentendre, Dömös,
Gercse, Kalász. Budát és Pomázt nem sorolták a pilisi egyházas helyek
közé.
A Pilis-hegység eredeti neve Dunazug-hegyég volt, az 590 m magas
Szentlászló magaslatot pedig hajdan Kékesnek nevezték. Délkeleti
előhegyét, az 534 m magas Kevélyt (mons Keuel) már 1212-ben, s nyilván
korábban is így hívták! A hozzá kapcsolódó Aranyhegy régi magyar neve
Tebe-orra volt. Megjegyzendő, hogy a középkorban a mai
Hármashatár-hegynek is Pilishegy volt a neve.
A vadregényes Pilis joggal és méltán nyűgözi le az embereket. Területén
barangolva lépten-nyomon történelmi nyomokra bukkanunk. Várak,
erődítmények, védművek, kolostorok, templomok, kőfülkék, barlangok vélt
vagy valóságos romjait vagy maradványait találjuk. Kiránduló vagy
szakember ámul és álmodozik. Nem lehet az, hogy ez a vidék ne őrizze a
múltunkat, csak sok minden rejtve van, amelyet fel kell fedezni, fel
kell ismerni és fel kell tárni.
A régieknek tudniuk kellett, mi volt itt egykor. Nekünk pedig meg kell
tudnunk találni a nyomokat, az emlékeket, a maradványokat.
Félezer évvel ezelőtt írta meg Petrus Ransanus Epithoma rerum
Hunga-rarum c. művét, amelynek első részében jellemzi Magyarország
tájait. A Pilisről ezt írta: „ A Dunához közel van Pilis megye, ez a
vidék hegyes és szőlőtermő, mivel pedig talaja kénes, ezért a szőlő,
amit terem, maga is kénes, földjéből sok helyen melegforrás fakad, ezek
közül néhány az emberi test betegségeit gyógyítja. Ehhez a megyéhez
tartozik a Dunánál lévő két Buda, az ó (Vetus Buda) és az új (Nova
Buda), némelyek szerint Blédáról, Atilla király testvéréről, mások pedig
azt állítják, hogy a budinusokról elnevezve.
Az a másik ugyanis elpusztult háború vagy más szerencsétlen esemény
folytán s megmaradó polgárai elköltöztek arra a helyre, amelyik fekvése
miatt biztosabbnak látszott számukra s ott telepedtek le, s az építéssel
lassan addig jutottak, hogy végül – jóllehet nem túl nagy, mégis szép
és híres – várost alapítottak, amelyet az óhazáról neveztek el. Azon az
Óbudán (Oubuda), amelyet ma szórványosan laknak, található az a bizonyos
mesteri és művészi építményei miatt pompás bazilika, amely valóban
méltó lenne arra, hogy ne azon a csaknem elhagyott helyen álljon.
Ugyanezen Buda felett, szintén a Duna partján még megvannak egy igen
régi városnak a maradványai, nagy városfalról tanúskodva, Sicambriának
hívják ezt a helyet.”
Nem sokkal késobb élt és alkotott Oláh Miklós esztergomi érsek, aki a
Hungaria c. művében ezt írta: „Északra esik a királyi vadaskert, neve
Nyék. Nemcsak egy erdős hegy, hanem messze nyúló rétek is vannak benne,
kerülete három magyar mérföld, bővelkedik különféle vadakban. Oldalához
királyi palota csatlakozik, amelyet Ulászló király építtetett remekbe,
nagy költséggel. Fentebb Szent Pál erdős hegye látszik, amely egykor a
pálos barátok kolostoráról és az első remete, Szent Pál testének
ereklyéjéről volt híres. (Budaszentlőrinc)
Szorosan véve észak felé részben, más szőlőtermő hegyek magasodnak,
amelyek lábánál egy másik pálos kolostor áll a Szent Szűznek szentelve,
amelyet Fehér Máriának (Alba Maria) hívnak, részben pedig Sicambria
városának, amelynek máig láthatók a romjai.
A Duna mentén dél felé (!) van Óbuda mezőváros, itt társas egyház van,
prépostságáról és egyéb papi tisztségeiről is híres. E mezőváros felett,
ugyanabban az irányban van a Szentlélek ispotály, itt gyógyhatású
hévizek törnek a felszínre.
Visegrád mezőváros, amelyet a németek Plintenburgnak neveznek, Budától
nyugatra fekszik öt mérföldre, a Duna partján alapították egy hatalmas,
hiúzokat és egyéb vadakat nevelő erdős hegy (Pilis) lábánál.
(Buda-Bleda) azt a várat, amelyet Atilla Sicambria városa mellett
épített és Atillának neveztetett el, a saját nevéről Budának mondta... A
magyarok azt a várat és várost manapság is Budának hívják, a németek
pedig hol Ecelburgnak, vagyis Atilla várának, hol Ofennek, a mészkőégető
kemencékről.”
A fenti írott források is jelzik, hogy egykor mind Buda, mind Pest a
Duna jobb partján volt a mongol invázióig (1244). Ezután települnek át
Ofen-Pest új lakói a bal partra (Pestújhegy), majd Buda is új értelmet
kap a Várhegy kiépítése után. Ettől kezdve tűnik csak fel a Vetus Buda
és a Nova Buda (1259-1355), illetve az Alte Ofen. A Vetus Budát tehát
helytelen Ősbudának fordítani, mert azt a képzetet szüli, mintha ez a
megnevezés évszázadokkal korábban is létezett volna, holott az 1240-es
évekig Óbuda név sem létezett, csak Buda és Pest.
Újabb kérdés az, hogy mióta mondhatjuk székvárosnak Budát, hiszen a
X-XI. században Esztergom és Fehérvár a szakrális és a közjogi központ.
Az eddigiekből is nyilvánvaló, hogy mind Buda, mind Pest, mind
Sicambria, azaz Atilla városa egykor létezett! A nagy kérdés csak az,
hogy hol feküdtek?
Az írott források segítenek is, meg nem is. A tatárjárás után, Rogerius
azt írta: „Esztergom és Fejérvár városából (de Strigoniensi et Albensi
civitatibus), melyek csak egy napi járóföldre vannak, a király sereget
gyűjtött, s azonnal átkelt a Dunán és a Pest (Pesth) nevű, igen nagy és
gazdag német városban, amely a Duna túlsó partján, Budával (Buda)
szemben fekszik, várta be seregével főembereit, ispánjait és báróit”.
Másutt ezt olvassuk: „A király elindult bizonyos Buda nevű városba,
amely a Duna partján fekszik (ad quondam villam, que Buda dicitur).
Rogeriusnál 50 évvel korábban Lübecki Arnold az alábbi képet festette
Barbarossa Frigyes 1189. májusi esztergomi megérkezéséről: „Amikor a
császár úr abba a városba érkezett, amelyet Esztergomnak (Gran)
neveznek, amely a magyarok fővárosa (metropolis), a király ünnepélyesen
ezer vitéze kíséretében vonult eléje és teljes tisztelettel nemcsak
vendégszeretőnek, de szolgálatkésznek is mutatkozott. A császár négy
napig időzött ott. (…)
Ezt követően a király a császárt a Grane nevű várban fogadta, miután
átkeltek a hasonló nevű folyón, amelyről a város, ahol korábban voltak,
és maga a vár is a nevét kapta… A király ezután elvitte a császár urat
az Atilla városának (urbs Athile) nevezett helyre, ahol a császár négy
napon át vadászattal töltötte az idejét.”
Most már igazán komolyan kell venni Atilla városának létezését, még
akkor is, ha – esetleg – a vadászó hely talán Csepel szigete volt is,
mivel például Imre király 1203-ban, hiteles adatok szerint, biztosan itt
látta vendégül Kulin bosnyák bán követségét. Én azonban úgy olvasom a
forrást, hogy Atilla városába és Csepel szigetére mentek vadászni!
Voltak-e a Pilisben a magyar királyoknak palotái, udvarházai (domus
regalis, curia)? Biztosan voltak, hiszen az 1184-ben alapított pilisi
ciszter kolostor (a ma helytelenül Pilisszentkeresztnek nevezett
községben) eredetileg királyi udvarház volt. Még híresebb a dömösi
királyi kúria (in Demes regalis allodium, 1063, in curia Dimisiensi,
1079), ahol Álmos herceg 1108-ban prépostságot alapított, s amelyet
ugyancsak sikerült feltárni. De királyi vadászlakokból alakult a
szentkereszti, a pilisszentléleki és a szentlászlói pálos kolostor is.
De várak is épültek-e a pilisi erdőispánság területén? Ismereteink
szerint csak Visegrádon épült királyi vár, ahol egyébként a pilisi ispán
is székelt, így nyitott kérdés: hol állhatott Atilla vára (Ecilburg) és
a Képes Krónikában látható hét további vár?
Mielőtt a legnehezebb kérdések egyikét feltennénk, hogy ti. hol
állhatott Atilla városában Fehéregyháza (Alba ecclesia), vegyük számba a
vizsgált terület hivatalosan elfogadott régészeti eredményeit.
Kezdjük Pomázzal, ahol a leginkább lenyűgöző Holdvilágárok mindmáig
izgalomban tartja az érdeklődőket. Sashegyi Sándor szinte az életét
áldozta rá, hogy bebizonyítsa, Pomáz területén volt Atilla városa
(Sicambria, Ecilburg). A Klissza-dombi ásatások során előkerült
épületmaradványok: templom és kastély (nemesi udvarház) romjainak
bizonyultak, amelyet a Cikó- (Csikó-) család építtetett és így nem
lehetett az óbudai királynéi kastéllyal azonosítani. A topográfus
régészeknek sikerült viszont azonosítani az elpusztult Szencse falut és
Kovácsi falut. A Nagycsikóvár és Kőhegy földvárai valósak, de bronzkori
és kelta eredetűek. A Holdvilágárok részei: a Kisszikla, a Nagyszikla,
az Y alakú barlang, az ún. kaptárfülkék talányos kérdéseit sem Sashegyi
Sándor 1941. évi, sem Erdélyi István 1962/63., 1966. évi, sem Mihnai
Attila 1980. évi kisléptékű régészeti ásatásai nem oldották meg.
Biztosan emberkéz alkotásai a rovásjelek, a barlangok, a kaptárkövek, de
aligha kereshető itt Árpád nagyfejedelem sírja, amint nem igen vonható
kétségbe a római és későbbi kőfejtés és ércbányászat (az andezittufában
kerestek mangán vasércet) kézzel fogható számos nyoma, például egy
kőfejtő vas ék a kokváderek közé szorulva. Ennyivel megelégedhetünk?
Nyilvánvalóan nem.
Jelenleg Szörényi Levente és csapata végez itt kutatásokat. Szerettem
volna alaposabban beszámolni mindarról, amit ő és Repiczky Tamás régész
eddig elért az újrakezdett ásatásokkal, azonban hívásomra, sajnos, nem
válaszoltak. Ez úgy látszik neuralgikus pont volt és maradt. Hét évvel
ezelőtt, amikor a Turán c. folyóiratban, amelynek feltámasztását én
küzdöttem ki, Sashegyi Sándor egyik (a szentkereszti pálos kolostorról
szóló) írásához szerkesztői megjegyzést fűztem, emiatt egyhangúlag
ellenem fordultak és elvették tőlem a szerkesztői posztot. Pedig csak
szakszerűséget kértem, például annak a forráshelynek az idézését, amely
szerint IV. László magyar király a pilisi ősi kultuszhelyeken pogány
áldozatot mutatott volna be. Ilyen adatot ugyanis nem ismerünk.
Szabad-e álmainkat keresni vagy akár kergetni? Szabad, de mindig mondjuk
meg: ennyi az igazolható tény s innentől csak elképzelt feltevésekről
van szó. Most ezt teszik Szörényiék, akik öt éve dolgoznak itt, és még
hosszú ideig kívánják folytatni a kutatást a „Holdvilágárok Alapítvány”
szervezésében és finanszírozásával. Megnyugtató, hogy az eddigi,
meglehetősen szerény eredményeket, nem kívánják szenzációkká dagasztani.
Lehetséges, hogy egyszer valóban beigazolódik, hogy „a képzelet és a valóság egybeeshet”.
Csobánkán igazolható Ócsobánka Boron Kande és Fedémes középkori falu és
egyházainak helye, Pilisszentkereszten a ciszter apátság és a titokzatos
Dobogókő kerek kőtornya tény, de azt még nem tudjuk, milyen korban
épült ez és mire használták.
Régen azt hitték, hogy a pálosok Szentkereszt kolostora volt a ciszterek
pilisi apátsága, innen a rossz községnév, ma már tudjuk, hogy Özséb
esztergomi kanonok által alapított magyar szerzetesrend temploma, talán,
Kesztölc határában állt (Keresztúr). Pilisborosjenőn egy fontos hadiút
maradt meg, amely a Nagy Kevély déli oldalán halad északnyugat felé.
Piliscsabán jelentős falu volt Jászfalu amelynek közelében magyar lovas
sírok is előkerültek Pilisszentlászlón, az egykori Kékes falunál, egy
másik pálos kolostor romjai állnak. S így jutunk el Pilisszántóra (magna
via, per quam venitur de Zantho Vetus Budam, 1294), ahol Szőnyi József
polgármester és Árva Vince pálos atya a felhagyott újkori temető sírjai
között és alatt sejti Özséb első templomát, sőt a sírját is (+ 1270).
Nem alaptalanul, hiszen forrásaink azt mondják, hogy Szántó közelében a
hármas barlangnál (non procul a Zantho iuxta speluncum triplicem), egy
forrás mellett, egy kis templomot és kolostort épített. 1998-ban egy
szondázó ásatás révén (Molnár Erzsébet) elő is került egy ún. falusi
templom alapfal-részlete, amelyet Szántó egyházának vélnek. De vajon
valóban az-e? A tereprendezés közben előkerült nevezetes keresztes kő a
szó szoros értelmében elvarázsolta az emberek egy csoportját, ám hét év
alatt sem sikerült a kutatás befejezetlenségének átkos bűnét orvosolni
és elvégezni a módszeres teljes feltárást. Engem is megkerestek,
vállalnám is a kutatást, ha a kutatói szándék komoly volna, ha a
szükséges anyagiak rendelkezésre állnának.
Vannak, talán nem is kevesen, akik a Pilis névben a pálos szót vélik
felfedezni. Ehhez nemigen lehet érdemben hozzászólni. Tény azonban, hogy
a pálosok rendkívül fontos térsége volt a Pilis, igen sok remete húzta
meg magát a pilisi barlangokban, jóllehet az anya- kolostoruk
Budaszentlőrincen épült fel 1300 táján, a mai Budakeszi út északi
oldalán (a 95. számú teleknél.), a János-hegy és a Hárs-hegy közötti
nyergen. Ezen a 12 000 m2-es területen 1949 és 1985 között, a rendkívül
méltatlanul elfeledett, kiváló középkor-kutató, Zolnay László ásatott
igen mostoha körülmények között. Szinte senki sem segítette áldozatos
munkáját, holott ezt a szent helyet, amely a XV. századra búcsújáró hely
lett, mindenképpen meg kellett volna menteni. Itt őrizték, amint ezt
Gyöngyösy Gergely (1472 - 1547) leírta, a Nagy Lajos király által
Velencéből elhozott Remete Szent Pál testi ereklyéjét, egy csodaszép
sírkápolnában, egy vörösmárvány sírládában. Küküllei János erről így
írt: „Szent Pál első remete rendje Magyarországon virágozni és sokasodni
kezdett.
Az említett rend atyjának, Szent Pálnak a testét Velencéből
Magyarországba hozták, és a Buda melletti szentlőrinci remeték
rendházában, a hegy csúcsán ünnepélyesen elhelyezték… kevés gyülekezetük
és helyük volt ekkor, úgymint Szentlőrinc, Szentkereszt, Szentlélek és
Szentlászló a pilisi erdőben.” Itt volt egyébként sáfár Martinuzzi
Fráter György. 1526-ban és azt követően a törökök teljesen feldúlták és
felégették a kolostort, majd a nép századokon át kőbányának használta.
A kolostor templomának Szent Kereszt kápolnájából 1950 táján kecskeólat
csináltak, Remete Szent Pál márvány sírládáját pedig darabokra törve
befalazták egy disznóólba!
Zolnay László nagyszerű és igen értékes műveit szinte senki sem olvassa,
senki sem merít belőle. Hasonlóképpen olvasatlan maradt a pálos
rendtartomány (88 kolostoruk volt!) okleveleinek három kötetes kiadványa
(1975-1978), valamint a Guzsik Tamás szerkesztette pálos kolostorok
katalógusa. Lelkesen olvassák viszont begőzölt dilettánsok szövegeit, s
hallgatják áhítattal zavaros előadásaikat a pálosok el nem pusztuló
holttesteiről, akiket nem is kellett eltemetni, mert testük romlatlanul
feltámadt.
Így nehezen jutunk el az egykori valóság közelébe. Minderre jellemző példa lehet Fehéregyháza kérdésköre is.
Fehéregyház (Alba ecclesia) jelentőségét az adja, hogy Anonymus szerint
itt temették el Árpád fejedelmet: „Ezután az Úr megtestesülésének 907.
esztendejében Árpád vezér is elköltözött ebből a világból. Tisztességgel
temették el egy kis folyónak a forrása felett (supra caput unius parvi
flumi-nis), amely kőmederben folyik Atilla király városába (per alveum
lapidem in civitatem Atthile regis), ahol is (ubi etiam) a magyarok
megtérése után a Boldogsághos Szüz tiszteletére ecclesia épült, amelyet
Albának neveznek (que vocatur Alba, sub honore beate Marie virginis).”
Fehéregyház Atilla városában van, tehát Sicambriában. Sicambria a Duna
mentén állott, ez nem lehet vitás. (Thúróczy János: a Sicambria mentén
folyó Duna… Potentiana alatt, Tarrihi Üngürüsz: Vajon Szikamberija
székhelyet eredetileg melyik nemzet és melyik fejedelem építtette, hogy
olyan nagy székhelynek mondják? Egy nap a Duna folyó partján, egy hegy
tetejére értek /a hunok/, mely Szikán néven volt ismeretes… A Szikán
hegy tetejére egy hatalmas várat építenek, egy szerencsés órában
felhúzták a várfalakat és tornyokat… Szikamberija városa régi alakjában
teljesen felépült.)
De akkor más krónikák miért írják, hogy „Árpád több vezér előtt ért arra
a hegyre, amelyet akkor Noénak hívtak (ad montem, qui Noe tunc
appellaba-tur), és Magyarországnak (Hungariae) ezen a részén választott
lakóhelyet (sauaeque habitationis sibi locus elegit) maga és csapata
számára. Ott azután idők múltával Szent István (beatus Stephanus), a
magyarok első ilyen nevű királya, aki Árpád nemzetségéből származott (ex
genere Arpadi defluxit) megalapította Fehér várost (Alba urbem
condidit). Ezt a Fehér várost (Albensis ab urbe) azonban Alba Rega-lénak
is hívják (quam vocant Alba Regalem, nomen accepit), amelyet mocsarak
(in paludosis) vesznek körül”. Kézai Simon – amint már idéztem – Magyar
Krónikájában is így tudja: „Miután átkeltek a Dunán és megérkeztek
Pannóniába, maga Árpád azon a helyen állította fel sátrait, ahol később
Albana civitas felépült”. Nyilvánvalóan itt ellentmondás van a mocsaras
síkság és Noe hegye között. Többen (pl. Z. Tóth Csaba) úgy vélik, hogy
több Fehéregyháza volt, s így nem kell feltétlenül a székesfehérvári
templomot gondolni Alba egyházának, ahová 1038-ban Szent István királyt,
korábban pedig a fiát, Imre herceget (beatum Emeri-cum) is eltemették
(Sepultus est in Albensi illa basilica).
Itt kell kitérnem Székesfehérvár kérdésére, amely több elmélet és
feltevés sarokpontja. A Pap Gábor-iskolához tartozó Bradák Károly, a
csaknem minden forrást súlyosan kritizáló álláspontjával (a „mindenre
lövök, amit a történettudomány állít” elv alapján) elültette az
emberekben a kételyt, hogy valójában Székesfehérvár nem is létezett, a
Boldogasszony tiszteletére szentelt bazilika romjai lényegében egy római
templom maradványai, így sem királyaink ide temetése (1038 és 1540
között 15 uralkodóról van szó!), sem a székesfehérvári koronázások
(1038-1539 között királyok és királynék koronázására 57 esetben került
sor !) nem valósak.
Ezt az álláspontot, mint kiképzett régész, aki sokat dolgozott
Fehérvárott is, teljes egészében el kell utasítanom. Ez az út ugyanis
csakis a tudománytalan képzelgések világába vezethet.
Természetesen egészen más kérdés a régebbi feltárások hitelessége,
számos súlyos pontatlansága, a sokszor valóban gyalázatos eljárások
ténye. És más kérdés a megnevezések vizsgálata: Alba Regia, Civitas
Alba, Alba Regalis, Castrrum Albense.
Minden jel arra mutat, hogy számolnunk kell több Fehéregyházával és több
Alba várral. Az Árpád-, Anjou- és Zsigmond-kori határjárások (1212,
1355, 1437) tényei szerint az eredeti Buda, tehát a késobbi Óbuda (Vetus
Buda) és (az egyik) Fehéregyház Nagy-Budapest területére esik
(Flórián-tér, Szentendrei út, Árpád fejedelem útja és az Árpád-híd
környéke), hiszen a királynéi várat és várost régészetileg megtalálták
és feltárták. A királynéi vár eredetileg királyi ház (domus regia, curia
Budensi) volt, s Doma 1213. évi oklevele igazolja, hogy ez 1210 előtt
fennállt. Ugyanígy biztosan azonosított az óbudai Szent Péter prépostság
helye is, amelyről a Képes Krónika így emlékezik meg: „A szent király
ezután fiával, Szent Imrével és a királynéval együtt abba a városba
érkezett, amelyet Vetus Budának neveznek (venit in civitatem, que Vetus
Buda vocatur)… a szentséges király nyomban a város közepén egy nagy
monostort kezdett építeni (in medio civitatis edificare grande cenobium)
Péter és Pál apostolok tiszteletére.”
Mindez azt jelzi, hogy a magyar királyok a XIII. század elejére
elhagyták vagy legalább is elhagyni készültek a korábbi szakrális
székhelyeket: Esztergomot, amelyet Imre király, igaz, hogy
fenntartással, de már 1198-ban átengedett az esztergomi érseknek, de
Fehérvárt is, hiszen az 1222. évi Aranybulla úgy kezdődik, hogy a király
köteles Szent István ünnepén Fehérvárott lenni, s mivel ugyanezt
követeli és hangsúlyozza az 1231. és 1267. évi törvény is, nyilván nem
igen tartotta be sem II András király, sem a fia, IV Béla. Egyre inkább
az eljelentéktelenedés sorsára került az eredeti, a régi Buda is, kivált
az után, hogy Béla király hozzákezdett a budai Várhegyen Új Buda
kiépítéséhez.
Fehéregyháza romjainak megtalálása azonban mind a mai napig nem
sikerült. Mivel Bánya (Bana) néven is szerepel Alba ecclesia, felmerült a
jelenlegi Bana község is, ahol eléggé jeles honfoglalás-kori tarsolyos
sír került elő, amelyet néhai Vékony Gábor egyenesen Árpád sírjának
vélt.
Magam hajlok arra, hogy Noszlopi Németh Péter topográfiai hipotézisét
kövessem és a Duna-kanyar jobboldali, pilismaróti (Morot) térségét
tekintsem az egyik legfontosabb területnek, ahol Atilla városát
(Sicambriát, Etzel-burgot) megtalálhatjuk. A legrégibb Budára is az
itteni Hábod, Obad-név utalhat amely fehéret is jelent. Itt vannak
látványos római romok Basaharcon és az Öregek dűlőben egy sértetlen,
tehát ki nem rabolt, 193 síros nagy avar temető a VII-IX. századból, és
egy kis temetőrészlet 9 sírral, amely felett a hegycsúcson, szeretett
mesterem, László Gyula egy hatalmas kővár nyomait ismerte fel, amely
római eredetű ugyan, de a középkorban is használták. Itt a szobi rév , a
Duna mindkét oldalán jelentős magyar temetők sorakoznak:
Esztergom, Dömös, Dorog, Bajót, Bana, Szob, Neszmély, Letkés,
Ipoly-tölgyes, s itt zajlottak le nagy csaták, a legutolsók egyike a
törökkel (Búbánat-völgy: Dobozy Mihály önfeláldozó mártírsága!). S a
jobb part mögött emelkedik a Pilis, tőszomszédja Esztergom (Estrigun,
1146) és Dömös. A XVI századi Wolfgang Lazius híres térképén (1556)
Sicambriát és Budát (Budawara) Herculiával (Herculia sive Sicambria,
Orteliusnál) azonosította, s így jelenik ez meg Lázár deák térképén is.
Castra ad Herculem Pilismarót helyén állt. Sokkal későbbi tévesztés
Aquincum emlegetése. A Felhévizek (Anonymusnál: Calidas Aquas) itt is
fakadtak s az esztergomi Melegfürdő nevű falu (Villa de Calidas Aquas)
pedig szomszédos volt Budavárral. A pilisi Pazanduk faluban fellelhető a
Sicambria-mező elnevezés. Az 1189. évi vadászat színhelyéül is ez a
vidék felel meg a legjobban. Itt volt az Ipoly torkolatával szemben
Gejza-vására.
A fentiek alapján megkérdezhető, alappal bír-e akkor dr. Lánszki Imre
helyettes főigazgató, a kiváló ökológus tudós felismerése és feltevése a
Nagy Kevély keleti oldalának előterében megfigyelt vár-maradványokról
és temetkezési helyekről? Eddigi kutatásairól nemrégiben itt is
beszámolt, nekem tehát most nem feladatom ezek ismertetése. Elsősorban
néhány elvi kérdésben szeretném a véleményemet ismertetni.
Az első a kutatási módszeréről szól. Nagyon itt volt az ideje annak,
hogy ilyen egzakt kutatási eljárásokat is felhasználjunk. Köszönet és
elismerés érte.
A második megjegyzésem a történeti források és kútfok használatára
vonatkozik. Egy ökológus tudósnak nem lehet feladata a szigorú
forráskutatás, mégis ügyelni kell a hiteles adatok felsorakoztatására.
Ebben feltétlen segítségre van szüksége.
Lánszki doktor kutatási módszeréből egyenesen következik a térképek és
metszetek nagymértékű felhasználása és alapos, sokoldalú elemzése. Ezek
azonban döntően késői ábrázolások (Lazius 1556, Zimmermann 1595, Dillich
1601, Speed 1626, Ongaria 1685, Witt 1688, La Vergne 1689, Tollius
1700, Marsigli 1741, Szászky 1750, Hell 1772), így különösen fontos – s
ez a harmadik megjegyzésem – a sokoldalú ellenőrzés. Nem tehát a
táj-elemzés, mindig szükséges a régészeti és történeti topográfiai is.
Számos metszet készítője mintaképekről dolgozott úgy, hogy soha életében
nem is járt Magyarországon!
Lehetséges-e, hogy Budakalászon, a Nagy Kevély oldalában egy hatalmas
kővár rejtőzik a föld alatt? Lehetséges. Lánszki Imre eddigi
erőfeszítéseinek ez az egyetlen szó talán a legnagyobb hozadéka.
Lehetséges-e, hogy ezt az erődítményt Alba Regalisnak hívták?
Elképzelhető, de lehet más is, például, ha kiderül, hogy nem középkori,
hiszen Budakalász tele van római emlékkel: Dolina Luppa csárda Bolhavár.
Lehetséges-e, hogy ez a vár az igazi Székesfehérvár, s nem az általunk ismert? Nem lehetséges! Ez teljesen kizárt.
Lehetséges-e, hogy az ismert írott források egyetlen egyszer sem
említenek meg várat vagy erődítményt itt, jóllehet Kálóz (Kaloz 1135)
faluról az itteni szőlőkről és a plébániáról több adat ismert?
Lehetséges, mert a török hódoltság idején irtózatos mértékű
elnéptelenedés következett be. 1546-ban az első török adóösszeíráskor 23
falut sorolnak fel, száz év múlva a lakott helyek száma 13. 1650 tájára
Kalász is pusztává vált, egészen üres lett. Ekkor költöztek ide az
óhitű rácok, földbirtokosai előbb a Bornemissza Bolgár, majd a
Wattay-család. Azonban 1683-ban is csak 1 porta adózott.
Lehetséges-e, hogy a vizsgált területen fellelhető legyen Árpád
nagyfejedelem és / vagy Atilla hun nagykirály sírja? Én ezt nem gondolom
lehetségesnek, de sietek hozzátenni: most a legeslegfontosabb feladat a
megvizsgált területen a régészeti ásatások mielőbbi megkezdése,
megfelelő anyagi feltételek biztosítása mellett.
Pilis titkai csakis így ismerhetők meg. Nem ítélem el azokat, aki
„megálmodni” kívánják a Pilis igaz történetét, de magam más úton jártam
eddig is s a magam útját kívánom járni ezután is.
Elhangzott a MOM színháztermében
2005. október 11-én
Forrás: http://www.kincseslada.hu/pilis/content.php?article.106
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!