TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Béreában Pál olyan zsidókat talált, akik készek
voltak az általa tanított igazságok felett gondolkozni, azokat
megvizsgálni. Lukács tudósítása így szól: "Ezek pedig nemesblelkűek
valának a Thessalonikabelieknél, úgymint kik bevevék az igét teljes
készséggel, naponként tudakozva az írásokat, ha úgy vannak-é ezek.
Sokan hiuének azért ő közülők; sőt az előkelő görög asszonyok és
férfiak közül is nem kevesen."
A béreaiakat nem kötötte előítélet. Készek voltak az apostolok
által hirdetett tanok valódiságát megvizsgálni. Az írásokat kutatták;
azonban nem kíváncsiságból, hanem, hogy megtudják, vajon mit tartalmaz
a megígért Messiásra vonatkozólag. Naponta tanulmányozták a Szentírást,
és amikor szöveget szöveggel összehasonlítottak, Isten angyalai
mellettük álltak, megvilágosították értelmüket és szívüket fogékonnyá
tették.
Mindenütt, ahol hirdetik az evangéliumot, az őszinte, helyes
életmódra vágyakozó emberek szorgalmasan kutatni fogják az Írásokat. Ha
azok, akik a föld történelmének utolsó napjaiban hallják a korszerű
igazságot, követnék Bérea lakosainak példáját és az Írásokat naponként
tanulmányoznák, vagy ha a közölt üzenetet Isten Igéjének fényében
vizsgálnák meg, akkor a mai aránylag kevés követő helyett, sokkal
többen engedelmeskednének Isten törvényének és követelményeinek. Mikor
nem éppen népszerű bibliai igazságokat tárnak fel előttük, sokan
húzódoznak az ilyen vizsgálat megejtésétől. Ha nem is tudják az Írás
világos tanításait megcáfolni, mégis makacsul ellenállnak, hogy az
eléjük tárt bizonyítékokat kivizsgálják. Egyesek meg úgy vélekednek,
hogyha tényleg igazak volnának is, akkor sem számít, hogy az új
igazságot elfogadják-e, vagy sem. Ezért inkább ragaszkodnak kellemes
meséikhez, melyeket az ellenség felhasznál lelkük félrevezetésére. Így
homályosítják el értelmüket a téveszmék, melyek azután a mennytől is
elválasztják őket.
Isten mindenkit azon világosság alapján ítél meg, amelyet kapott.
Az Úr kiküldi hírnökeit az üdv üzenetével és mindazok, akik hallgatják,
felelősek azért, miként fogadják a szolgái által közölt Igéket. Aki
őszintén keresi az igazságot, Isten Igéjének fényében gondosan meg
fogja vizsgálni a hirdetett tanokat.
A thessalonikai hitetlen zsidók az apostolok iránti
féltékenységtől és gyűlölettől űzve, nem elégedtek meg azzal, hogy őket
saját városukból kiűzték, hanem még Béreába is utánuk mentek, ahol a
könnyen izguló alantas rétegek szenvedélyét felszították ellenük. A
hittestvérek féltek, hogy Pál ellen erőszakot alkalmaznak, ha ott
marad, ezért néhány újonnan megtért béresi testvér kíséretében Athénbe
küldték őt.
Így üldözték az igazság hirdetőit városról városra. Krisztus
ellenségei nem tudták ugyan az evangélium terjedését megakadályozni,
ellenben elérték azt, hogy az apostolok munkáját igen megnehezítették.
Azonban ellenállás és küzdelem ellenére is, Pál feltartóztathatatlanul
haladt előre. Eltökélte, hogy véghezviszi Isten szándékát, melyet
Jeruzsálemben látásban nyilatkoztatott ki előtte. "Mert én téged messze
küldelek a pogányok közé." (Apcs. 22, 21.)
Pálnak Béreából való gyors eltávozása miatt már nem volt
alkalma, hogy a thessalonikai hittestvéreket meglátogassa, mint
előzetesen tervezte. Amikor megérkezett Athénbe, a béresi testvéreket
azzal az üzenettel
küldte vissza Silóshoz és Timótheushoz, hogy azonnal jöjjenek
utána. Timótheus az apostol elutazása előtt érkezett Béreába, azután
Silóssal együtt ott maradt, hogy a jól indult munkát folytassa és az
újonnan megtérteket a hit alaptételeire kioktassa.
Athén városa a pogányság központja volt. Itt Pál, ellentétben a
listrai tudatlan és könnyen hívő lakossággal, emberekre akadt, akik
híresek voltak eszükről, tudásukról és műveltségükről. Mindenfelé ott
állottak istenségeik és történelmük, valamint irodalmuk istenített
hőseinek szobrai. Gyönyörű épületek és képek szemléltették és
dicsőítették a népi hőstetteket; hirdették a pogány istenek népszerű
tiszteletét. A nép érzelmeit a művészet szépsége és pompája tartotta
bűvöletben. A város minden részében pazarul díszített templomok és
szentélyek ékeskedtek, amelyek építésére kimondhatatlan összegeket
költöttek. Fegyvereik és híres hadvezéreik győzelmét szoborművekkel és
oltárokkal, valamint emléktáblákkal jelölték. Mindez Athént egyetlen
óriási műcsarnokká avatta.
Amikor Pál az őt környező nagyszerű szépséget szemlélte és
meggyőződött, hogy a város teljesen bálványimádásba merült, nagy
buzgalom lángolt
fel benne Istenért. Látta, hogy Istent mindenütt
megszentségtelenítik; részvét fogta el szívét Athén lakossága iránt is,
amely a szellemi műveltség ellenére, nem ismerte az igaz Istent.
Az apostolt nem tévesztette meg a tudományos világ ezen
központja. Belső látása annyira fogékony volt a mennyei szépségek
iránt, hogy a hervadhatatlan, örök kincsek gyönyörűsége és dicsősége
értéktelenné tették előtte az őt itt környező fényt és pompát. Amikor
látta Athén pazar szépségét, ráeszmélt, hogy a tudomány és művészet
barátaira mindez mily csábítóan hat; felismerte azonban a reá váró
munka nagy fontosságát is.
Ebben a nagy városban, hol Istent nem imádták, Pál nyomasztóan
érezte elhagyatottságát. Vágyakozott munkatársainak részvétére és
segítségére. A thessalonikaiakhoz intézett levelében ezt az érzését ki
is fejezte. Látszólag legyőzhetetlen akadályok gördültek útjába és
majdnem reménytelennek tetszett előtte az a kísérlete, hogy az emberek
szívéhez férkőzhessék.
Mialatt Silósra és Timótheusra várt az apostol, nem maradt
tétlen: "Vetekedik vala azért a zsinagógában a zsidókkal és az
istenfélő emberekkel, és a piacon mindennap azokkal, akiket előtalált."
Athénban fő feladatát azonban mégis az képezte, hogy közölje az
üdvüzenetet azokkal, kiknek Istenről és szándékáról nem voltak világos
fogalmaik. Az apostolnak csakhamar találkoznia kellett a pogányság
legmegtévesztőbb, legcsábítóbb formájával.
Athén nagyjai hamarosan tudomást szereztek arról, hogy
városukban egy sajátságos tanító tartózkodik, aki a népet új és különös
tanokra oktatja. Néhányan közülők felkeresték Pált és beszélgetni
kezdtek vele. Csakhamar egész sereg hallgató vette őket körül. Athén
vezetői közül egyesek nevetségessé akarták tenni az apostolt, mint
olyasvalakit, aki mélyen alattuk áll mind társadalmi, mind szellemi
téren. Gúnyosan jegyezték meg egymás között: "Mit akarhat ez a csácsogó
mondani?" Mások meg: "Idegen istenségek hirdetőjének látszik, mivelhogy
a Jézust és a feltámadást hirdeti vala nékik".
Azok között, kik Pállal a piacon szembeszálltak, volt néhány
"epikureus és stoikus filozófus"; de úgy ők, mint a többiek, akik
érintkezésbe jutottak vele, csakhamar felismerték, hogy a tudásnak
sokkal nagyobb kincse felett rendelkezik, mint ők. Tudományos
felkészültsége a tudósok tiszteletét vívta ki, míg hatásos és logikus
érvelése, valamint beszédének ereje egész hallgatósága figyelmét
lebilincselte. Aki csak hallotta őt, mindenki azonnal felismerte, hogy
nem valami újonc, hanem azzal a tehetséggel rendelkezik, hogy a
társadalom minden osztályának meggyőző bizonyítékokkal szolgáljon és az
általa képviselt tanokat alátámassza. Az apostol bátor magatartással
szállt
szembe ellenfeleivel és logikára logikával, filozófiára filozófiával, szónoklatra szónoklattal válaszolt.
Pogány ellenfelei az apostolt Szókratész sorsára figyelmeztették,
akit idegen istenség hirdetéséért ítéltek halálra. Tanácsolták neki,
hogy ne tegye életét hasonlóképpen kockára. Az apostol beszéde azonban
lekötötte a nép figyelmét. Természetes bölcsessége kivívta
tiszteletüket és csodálatukat. Sem a filozófusok tudományossága, sem
gúnyolódásuk nem hallgattathatta el az apostolt, s midőn meggyőződtek
róla, hogy megbízatását - bármibe kerüljön is - elvégzi közöttük,
elhatározták, hogy nyugodtan meghallgatják.
Felkísérték tehát az Areopágusra. Ez volt Athén legszentebb
helye. A hozzá fűződő gondolatok és emlékezések arra szolgáltak, hogy
babonás tisztelettel viseltessenek iránta, ami egyeseknél egészen
félelemmé fokozódott. Ezen a helyen gyakran vitattak meg igen gondosan
vallásos ügyeket olyan férfiak, akik minden erkölcsi és polgári
kérdésben a legfőbb tekintélyként szerepeltek.
Itt - távol a forgalmas útvonalak zajától, sietségétől és a
viták zűrzavarától - az apostol nyugodtan szóhoz juthatott. Köréje
írók, művészek és filozófusok csoportosultak: Athén városának tudósai
és bölcsei, kik így szóltak hozzá: "Vajon megérthetjük-é, mi az az új
tudomány, melyet te hirdetsz? Mert valami idegen dolgokat beszélsz a mi
füleinknek, meg akarjuk azért érteni, mik lehetnek ezek".
Az apostol átérezte az óra ünnepélyes felelősségét; ezért
nyugodt és felkészült volt. Fontos üzenet terhe nyomta szívét s így az
ajkára tóduló szavak meggyőzték hallgatóit, hogy nem üres csácsogó. Így
szólt: "Athéni férfiak, minden tekintetben nagyon istenfélőnek látlak
titeket, mert mikor bejárám és szemlélém a ti szentélyeiteket,
találkozóm egy oltárra is, melyre ez vala írva: Ismeretlen Istennek.
Akit azért ti nem ismerve, tiszteltek, azt hirdetem néktek". Minden
ismeretük és átfogó tudományuk ellenére is, tudatlanok voltak a
Világteremtő, az örökkévaló Isten ismeretében. Voltak azonban néhányan
közöttük, akik vágyakoztak több világosság után és törekedtek a
végtelen Isten felé.
Kezét a bálványokkal túlzsúfolt templom felé nyújtva, Pál
könnyített gondterhelt szívén, és leleplezte az Athéniek vallásának
csalárd voltát. Legbölcsebb hallgatói is csodálkoztak, amikor
érveléseit hallgatták. Tájékozott volt műremekeik, irodalmuk és
vallásuk tekintetében. Oszlopaikra, műemlékeikre és bálványisteneikre
mutatva kijelentette, hogy Istent lehetetlen emberi aggyal elképzelt
képekhez hasonlítani. Ezek az emberi kézzel készített
szobrok semmiképp sem szemléltethetik Jehova dicsőségét. Utalt
arra, hogy ezekben a képekben nincsen élet, hanem emberi erőre
szorulnak; csak akkor mozognak, ha emberi kéz mozgatja őket; imádóik
tehát messze fölötte állnak imádatuk tárgyának.
Pál igyekezett hallgatóinak gondolatát téves vallásuk korlátai
fölé emelni és nekik arról az Istenségről méltó fogalmat nyújtani, akit
"Ismeretlen Isten"-nek neveztek. Az a Lény, akit hirdetett nekik,
emberektől független volt és nem is szorult rá, hogy hatalmát és
dicsőségét emberi kezek ékesítsék.
A nép, csodálattól elragadtatva hallgatta az apostolt, aki az
igaz Isten tulajdonságait meggyőző és logikus szavakkal tárta eléjük.
Beszélt a Teremtő hatalmáról és mindent irányító előrelátásáról.
Bensőséges és elragadó ékesszólással jelentette ki Pál: "Az Isten, aki
teremtette a világot és mindent, ami abban van, mivelhogy ő a mennynek
és földnek ura, kézzel csinált templomokban nem lakik; sem embereknek
kezeitől nem tiszteltetik, mintha valami nélkül szűkölködnék, holott ő
ád mindeneknek életet, leheletet és mindent." Az egek nem elég tágasak,
hogy befogadhassák Istent, mennyivel kevésbé a templomok, melyeket
emberi kezek építettek.
Az osztályszellem e korszakában, amikor az emberi jogokat
gyakran nem ismerték el, hirdette Pál az emberiség testvériségének
magasztos igazságát, hogy Isten "az egész emberi nemzetséget egy vérből
teremtette, hogy lakozzanak a földnek egész színén." Isten előtt
mindannyian egyenlőek vagyunk, és minden emberi lény teljes
engedelmességgel tartozik Teremtőjének. Azután kimutatta az apostol,
hogy Isten kegyelme aranyfonálként húzódik végig az emberiség
történelmén: "Meghatározván eleve rendelt idejüket és lakásuknak
határait, hogy keressék az Urat, ha talán kitapogathatnák őt és
megtalálhatnák, jóllehet bizony nincs messze egyikünktől sem".
Miközben az emberiség nemes képviselőire utalt, a görög
költészetből vett idézetekkel szemléltette a végtelen Istent, mint
Atyát, akinek valamennyien gyermekei vagyunk. "Mert ő benne élünk,
mozgunk és vagyunk" jelentette ki - "miképpen a ti költőitek közül is
mondották némelyek: Mert az ő nemzetsége is vagyunk. Mivelhogy azért az
Istennek nemzetsége vagyunk, nem kell azt gondolnunk, hogy aranyhoz,
vagy ezüsthöz, vagy kőhöz, emberi mesterség és kitalálás faragványához
hasonlatos az Istenség. E tudatlanságnak idejét azért elnézvén az
Isten, mostan parancsolja az embereknek, mindenkinek mindenütt, hogy
megtérjenek." Azokban a sötét korszakokban, amelyek Krisztus
megjelenését megelőzték, a világegyetem Uralkodója elnézte a pogányok
bálványimádását; most azonban Fia által eljuttatta az
igazság világosságát az emberiséghez és elvárja mindenkitől -
nemcsak a szegényektől és alacsonysorsúaktól, hanem a földkerekség
büszke filozófusaitól és fejedelmeitől is -, hogy üdvösségük érdekében
megtérjenek. "Mivelhogy rendelt egy napot, melyen megítéli majd a föld
kerekségét igazságban egy férfi által, kit arra rendelt; bizonyságot
tévén mindenkinek, azáltal, hogy feltámasztó őt halottaiból". Amikor
Pál a halottak feltámadásáról beszélt, "némelyek gúnyolódtak; mások
pedig mondának: Majd még meghallgatunk téged e felől".
Így végződött az apostol munkája Athénben, a pogány tudományos
világ központjában, mert az athéniek kitartottak bálványimádásukban és
hátat fordítottak az igaz vallás világosságának. Ha az embereket
kielégítik saját vívmányaik, eredményeik, akkor lelkileg igen keveset
várhatunk tőlük. Az athéniek büszkélkedtek ugyan tudományukkal és
műveltségükkel, mégis állandóan romlottabbakká váltak; viszont
elégedettebbé bálványimádásuk homályos titokzatosságával.
Voltak néhányan az apostol hallgatói között, akik annak
ellenére, hogy az elmondott igazságok meggyőzték őket, mégsem akartak
megalázkodni, az igaz Istent elismerni, és a megváltás tervét
elfogadni. A bűnöst sem az ékesszólás, sem a legerősebb bizonyítékok
sem tudják megtéríteni; Isten ereje képes csupán az igazságot a szívbe
vésni. Aki állhatatosan elzárkózik ezen erő elől, azt megközelíteni nem
lehet. A görögök bölcsességre vágytak, de a keresztről szóló üzenetet
bolondságnak tartották, mivel saját bölcsességüket magasabbra
értékelték annál a bölcsességnél, mely onnan felülről jön.
Az athéniek szellemi elbizakodottságában és büszkeségében
keresendő annak az oka, amiért az evangélium náluk aránylag oly csekély
eredményt érhetett el. Ha a világ bölcsei szegény bűnösökként járulnak
Krisztushoz, bölcsekké válnak az üdvösségre. Azonban, ha mint hírneves
és bölcsességükkel dicsekvő emberek jönnek, elvesztik a lehetőségét
annak a megismerésnek és világosságnak, amelyet egyedül csak Tőle
nyerhetnek.
Így állott szemben Pál korának pogányságával. Azonban Athénben
végzett munkája nem volt egészen hiábavaló. Dienes, aki a legelőkelőbb
polgárok közül való volt, és még néhányan elfogadták az evangéliumi
üzenetet és fenntartás nélkül csatlakoztak a hívőkhöz.
Isten Lelke lehetővé tette számunkra, hogy az athéniek életébe
bepillanthassunk. Minden tudományuk, műveltségük és művészetük ellenére
bűnökbe merültek. Láthatjuk, miként feddte meg Isten, szolgája által, a
gőgös,
önmagával elégedett nép bálványimádását és vétkeit. Az apostol
szavai, magatartásának, helyzetének szemléltetése, ahogyan a Szentlélek
az utókor számára megörökítette, bizonyságot tesz megingathatatlan
bizalmáról; a magárahagyottság és az ellenségeskedések közepette
tanúsított bátorságáról; valamint győzelméről, melyet a kereszténység
számára a pogányság központjában kivívott.
Pál szavai az ismeret gazdag kincseit tárják a gyülekezet elé.
Az adott körülmények között milyen könnyen mondhatott volna
olyasvalamit, ami gőgös hallgatóit felingerli és nehézségeket szerez
számára. Ha beszédében meggondolatlanul isteneiket és városuk nagy
embereit támadja, az a veszély fenyegeti, hogy Szókratész sorsára jut.
Azonban isteni szeretetből fakadó tapintattal igyekezett gondolataikat
a pogány istenségektől óvatosan eltéríteni, amennyiben az igaz Istent
nyilatkoztatta ki előttük, akit nem ismertek.
Ma is el kell juttatni a Szentírás igazságait a világ nagy
embereihez, hogy választhassanak: vagy Isten törvényének
engedelmeskednek, vagy a gonoszság fejedelmét szolgálják. Isten örök
igazságokat tár eléjük - igazságokat, melyek bölccsé tesznek az
üdvösségre; azonban nem kényszeríti őket, hogy elfogadják azokat. Ha
ezektől elfordulnak, magukra hagyja őket, hogy saját cselekedeteik
gyümölcseivel teljenek meg.
"Mert a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, akik
elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje; mert meg van
írva: Elvesztem a bölcseknek bölcsességét és az értelmeseknek értelmét
elvetem." "Hanem a világ bolondjait választotta ki magának az Isten,
hogy megszégyenítse az erőseket, és a világ nemtelenest és
megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a semmiket, hogy a
valamiket megsemmisítse." (1. Kor. 1, 18. 19. 27. 28.) A világ
legkiválóbb férfiai napjainkban is elfordulnak ugyan a világosságtól,
mert a világ saját bölcsességében nem ismeri el Istent; mindazáltal
szolgái ragadjanak meg minden alkalmat, hogy velük az isteni igazságot
közöljék. Egyesek mégis belátják majd tudatlanságukat az isteni
dolgokban és alázatosan letelepszenek tanítványként a Mester lábaihoz.
Minden fáradozás, mellyel Isten munkatársai a felsőbb rétegekhez
szándékoznak férkőzni, erős hitet igényel. A körülmények talán nem
valami biztatók, de a legsötétebb órákban is hatol át világosság onnan
felülről. Akik Istent szeretik és Néki szolgálnak, erejük napról napra
megújul. A Mindenható értelmet ad nekik, hogy szándéka kivitelében ne
tévedjenek. Vajha mindvégig megőriznék ezek a munkások bizalmukat és
arra gondolnának, hogy Isten igazsága fényének világítania kell a
sötétségben, mely világunkat
körülveszi. Isten szolgálatában nincs helye kétségbeesésnek. Az
Úrnak szentelt munkás hitének oly erősnek kell lennie, hogy az minden
ránehezedő próbát kiálljon. Isten képes és készséges arra, hogy
szolgáinak mindazt az erőt nyújtsa, amelyre szükségük van és annyi
bölcsességgel ruházza fel őket, amennyit igényelnek. Sőt azokat, kik
bizalmukat Belé helyezik, várakozásukon felül megsegíti.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!