TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
DÉVACSEN,
A NAGY BOLDOGSÁG BIRODALMA
Négy ok van, ami segíti a szellemet a Dévacsenbe születni. Dévacsen a Nagy Boldogság Birodalma (szanszkrit: Szukhaváti). A Dévacsent úgy képzeljük el, mint egy magasabb szintű nirmánakájá tiszta birodalmat, vagy mint egy alacsonyabb szintű szambhogakájához vezető hidat. Ez a fajta tapasztalás megfelel az első bodhiszattva szint megvalósításának. Olyan állapotot jelöl, amely túl van a szamszára, az újjászületések körének határain. Akinek szelleme ide születik, nem kényszerül többé arra, hogy a létkörbe visszaszülessen. Minden karmikus kényszertől szabad. Tudatosan viszont megválaszthatja, hogy újjászületik azzal a céllal, hogy a lényeknek segítsen. Immár szabad választásból teszi ezt, nem karmikus kényszerből. Nézzük a Dévacsen Mönlamot: Az „Emaho”, amellyel a mönlam kezdődik, egy felkiáltás: „milyen nagyszerű”, „milyen csodálatos!” „A nyugvó nap irányában, megszámlálhatatlan világon túl, kissé emelkedetten fekszik a nemes lények földje, Szukhaváti tökéletesen tiszta mennyei világa.” A mennyei világ azt jelenti, hogy érzékeinkkel nem tapasztalható, érzékeken túli birodalomról van szó. „Nem látható közönséges szemmel, de a tisztánlátással megáldott tudat számára jól látható.” Egy birodalomról van tehát szó, melyet nem lehet fizikai síkon megközelíteni, csak szellemi, lelki úton. Mindezt az álomhoz lehet hasonlítani. Álomállapotban az ember megtapasztal ugyan különböző dolgokat, világokat, de az álomba fizikai testével eljutni nem képes. Amikor az ember alszik, bár a teste mozdulatlanul fekszik, az ébrenléti világhoz hasonló világot lát, él meg, és száz százalékosan meg van győződve, hogy amit tapasztal, az létező. Ragaszkodik ahhoz amit átél, hiszen ott az valóság. Amikor ébren vagyunk, akkor ahhoz ragaszkodunk, amit ébrenléti állapotban tapasztalunk. Álomban is van testünk, amit féltünk, kötődünk hozzá, mintha valóság lenne, ugyanúgy, mint amikor ébren vagyunk, amikor viszont felébredünk, utólag nyilvánvalóvá válik, hogy mindez csak álom volt, nem volt más alapja, mint a gondolatok és érzelmek szellemünk által teremtett kavalkádja.
Az
ember – mondjuk – Tarról álmodik, aztán egy pillanat alatt Budapesten
van, majd Indiában, vagy akár a Holdon. Ezek karmikus változások, a
karma változásai eredményeképpen egy egész más valóság jelenik meg. Egy
pillanat alatt történő szellemi átalakulás következtében az ember egy
merőben új világba érkezik. Ha megvannak a feltételek ahhoz, hogy
valaki a Nagy Boldogság Birodalmába szülessen, akkor oda születik, nem
kell, hogy felüljön valami járműre, hisz járművel meg sem közelíthető.
Kizárólag a szellemben fellépő kedvező körülmények kialakulása és
megléte teszi lehetségessé, hogy az ember ezt a világot megtapasztalja.
Ezt értenünk kell, mert a kérdés mindig az, hogy a hely valóságos vagy
nem, esetleg szimbolikus, mesebeli vagy mitikus. Igenis valóságos, de a
valóságnak egy olyan szintje, amelyet csak ily módon lehet
megközelíteni. Amikor az ember szellemében kialakulnak a szükséges
feltételek, akkor egy pillanat alatt ott van. Ugyanúgy, mint mikor
egyik álom a másikba átvált. Mondhatnánk, hogy az ébrenlét világa
ténylegesen valóságos világ, nem álom. Ez részben igaz, részben nem.
Azt is lehetne mondani – joggal –, hogy a mi valóságos világunk álom,
mert ha megvizsgáljuk közelebbről, akkor mit is találunk? Szellemi
teremtményeket, beleértve testünket is. Nagyjából ugyanúgy, mint az
álomban. Ez az álomvilág lehet többé vagy kevésbé valóság közeli. Egy
létkörben élő embernek vagy lénynek a világa, amit valóságnak hisz,
szintén szellemi képződmény, amely a szellemből kivetített
jelenségekből áll, és ezek a jelenségek a szellemben meglévő karmikus
okoknak az eredményei. Attól függően, hogy kinek milyen a karmája,
olyan világot teremt magának. Ez nyilvánvaló az álom esetében. Ha olyan
a karmája, rémálmai vannak, ha pedig olyan, boldogok. Hasonlóképpen
működik ez a valóságban is.
Ha
az ember megfigyeli az elméjét, ahogy a karmája állandóan változik,
láthatja, hogy az olyan, mint egy óriási folyam. Egy nagy, állandóan
hömpölygő nyughatatlan folytonosság. Képzeljük csak el a Dunát úgy,
hogy nincs kezdete és vége, se forrása, se torkolata. Egy folytonosan
hömpölygő folyamat, ami tele van számtalan különböző dologgal.
Vízcseppek, halak, szemét, növény így váltakoznak. Állandó a helycsere,
egy pillanatra sem áll meg a folyamat. Szüntelen a változás, a
hömpölygő áramlás. Ami egyik pillanatban felszínre bukkan, az a
következő pillanatban alámerül és megjelenik valami más. Ugyanígy van
az elménkkel is, ha megfigyeljük. Állandóan változik. Egyik pillanatban
boldogtalanok vagyunk, a másikban boldogok, egyik nap jól mennek a
dolgok, másik nap rosszul. Egy nap keretén belül is: egyik pillanatban
jobb a kedvünk, a másikban rosszabb. És ez az egész megfoghatatlan és
megmagyarázhatatlan, habár mi szeretnénk az egészet úgy tekinteni –
azért, hogy az életünket a létkörén belül elviselhetővé tegyük, és
egyfajta biztonságot teremtsünk önmagunknak –, mintha külső dolgoktól
függenének a változások. Azt mondjuk tehát, hogy a boldogságunk,
illetve a boldogtalanságunk külső okoktól függ; például egy másik
személy viselkedésétől, létezésétől; vagy különböző életfeltételektől:
gazdagságtól, szegénységtől stb. Egyik ember ettől, a másik attól várja
a boldogságát. Az ember szeretne stabilitást adni a létének; egy stabil
keretet, amiből aztán kialakulnak az emberi sorsok, és ami
manipulálható. A szenvedésnek az a szemlélet az oka, hogy a világot
szeretnénk valóságosnak, a benne lévő jelenségekkel, élőlényekkel és
hangulataival együtt valóságosan létezőnek megmagyarázni; és meg is
magyarázzuk persze. Aztán konokul ragaszkodunk ahhoz, hogy ebben a
valóságban játszódik le az életünk, és azt hisszük, ha a valóság
elemeit manipulálni, kedvünkre alakítani tudjuk, akkor boldogságot is
tudunk teremteni. Az egyedüli probléma az, hogy ez nem igaz.
Mert
ha elkezdjük elemezni és keresni ebben az úgynevezett valóságban a
valóság elemeit, nem találjuk. Ami valójában történik az a tudat
folyamszerű hömpölygése, ami közben állandóan és teljesen
megmagyarázhatatlanul lépnek fel változások. Például az ember azt
mondja, hogy őt XY boldoggá teszi. Ez egy általános hiedelem. Ezen a
világon, ha van XY, az ember megteszi őt céltáblájául, ha nincs, akkor
meg elképzeli: „De jó lenne, ha volna!”. És meggyőződése, hogy XY az,
aki őt boldoggá fogja tenni. Ez a jobbik eset. Rosszabb esetben XY
sosem ölt testet, és akkor a szenvedés nagy. De ha mégis, és az ember
találkozik vele, megismeri, közös sorsot kezdenek kialakítani, és jön a
szerelem. Az ember boldog: lám XY tényleg boldoggá teszi őt.
A probléma az, amikor mindez megváltozik. És egy pillanat alatt meg tud
változni. A legnagyobb boldogság kellős közepén, egy pillanat alatt
képes minden a visszájára fordulni, és a tény az, hogy ott az XY, de
nincs ott a boldogság. Hova lett a boldogság? Nyilvánvaló, hogy nem XY
a forrása, tehát nem ő az, aki minket boldoggá tesz, viszont attól a
pillanattól fogva már őt tekintjük boldogtalanságunk biztos okozójának.
S ez miért van? Bennünk történt egy változás.
Ilyen és hasonló példákat vizsgálva nyilvánvalóvá válik, hogy
álomvilágban élünk. Ugyanúgy a saját projekcióink, kivetítéseink
okoznak örömet és szenvedést, mint az álomban.
Tehát az ember boldogsága és szenvedése az ember projekciójától függ.
És a projekciót mi idézi elő? Kibogozhatatlan karmikus okokból
származik. A legnagyobb boldogság közepén, látható ok nélkül, beköszönt
a szenvedés, vagy a legnagyobb szenvedés közepén beköszönt a boldogság,
mindenféle megmagyarázható ok nélkül.
Ezek a megmagyarázhatatlan okok a karmikus okok, amelyek hosszabb távon
már megmagyarázhatók, de ezt mi magunk nem tudjuk megtenni. Csak olyan
lény, mint Buddha tud rájuk magyarázatot adni, aki átlátta számtalan
élete folyamatát, követni tudta saját maga sorsát különböző életeiben,
és végül le tudta szűrni azt a következtetést, hogy bizonyos
cselekvések bizonyos okozatokat vonnak maguk után. Felismerte, hogy a
cselekedeteknek, amelyekkel önmagunknak és másoknak ártunk, a jövőben
miránk, a cselekvést elkövetőkre vonatkozó negatív hatásuk van, tehát
szenvedést okoznak az ártó cselekedetet elkövetőnek. Ugyanakkor a
segítő cselekedetek, akár önmagunkat, akár másokat segítők – mert
önmagunkat is segíthetjük, hiszen mi is lények vagyunk – boldogságot
hoznak. Mivel mi ezt nem vagyunk képesek így átlátni, ez a tanítás
szükségképpen olyan valakitől származik, aki ezt az összefüggést
tisztán átlátta.
Ha meditációban ezen a nyomon elindulunk és megfigyeljük, hogy valóban
hogyan működik az elménk, akkor mindezt mi is be tudjuk látni. A
meditáció bizonyos értelemben erre irányul: ezt belátni, ezt átlátni;
legalábbis egy bizonyos szinten ebbe bepillantást nyerni.
Buddha tanítása azt mondja, hogy minden szenvedés és minden boldogság
ilyen módon keletkezik. Szenvedést és boldogságot nem lehet másnak
átadni. Szenvedés és boldogság akkor keletkezik, ha belső okai vannak.
Mivel a szenvedés és boldogság bennünk, a lelkünkben fellépő jelenség,
ezért szükségképpen belső oka kell, hogy legyen. Ha az ember e
gondolatmenetek segítségével vizsgálat alá veszi saját magát, a sorsát,
az elméje működését, élete folyását, eljuthat a felismerésig, hogy az
ébrenléti állapot is csak egy álom. Ez a felismerés pedig rendkívül
pozitív, óriási lehetőséggel jár, mert ha minden olyan, mint az álom,
akkor nagyon egyszerűen tudunk magunkon segíteni. Ha az embernek
rémálma van, fel kell ébrednie. Ha az ember a rémálomból felébred,
megszűnik a rémálma. És hogy ébred fel az ember az álmából?
Tudatállapota változik meg. Nem alszik tovább, felébred, és ez egy, a
tudatban lejátszódó folyamat. Ugyanígy, a tudatban lejátszódó
felébredés révén meg lehet szabadulni minden szenvedéstől. A szenvedés
világából fel lehet ébredni a szenvedésen túli világba.
E szenvedésen túli világ egyik birodalma a Dévacsen: a nagy gyönyör, a nagy öröm, a nagy boldogság világa.
Ha valaki eljutott ebbe az állapotba, a Dévacsen állapotába – amely
tehát egy karmikus kényszertől megszabadult tudatállapot –, saját
motivációjából adódóan elhatározhatja, hogy: „Én most visszatérek a
létkörbe, segíteni az ott szenvedő lényeknek, mert most már tudok nekik
segíteni.”
Mielőtt a mi jelen világegyetemünk létrejött volna, volt egy korszak,
ami húsz közbeeső kalpának megfelelő időből állt. A kalpa sok millió
év. Ez alatt a húsz köztes kalpa alatt üresség volt. Ez az előző kalpát
követő állapot volt, a világnak ezen a területén, ahol mi most vagyunk.
A buddhista szemlélet szerint a világ igen nagy. Tehát az történt, hogy
megszűnt az előző világ, aztán volt húsz kalpa üresség, és azután
elkezdődött egy folyamat, az újrateremtődés folyamata, ami a különböző
elemek konszolidációjával indult. A szél elem mandalája alakult először
ki, azután kialakult a tűz elem mandalája, majd a vízé és végül a
földé. Itt energiákról van szó. Az elemeket a mai szóhasználatban
energiáknak nevezzük.
Fokozatos sűrűsödés játszódott le. Az elemekből aztán fokozatosan
kialakult a világegyetemünk. A teremtésnek e folyamatában, mielőtt még
bármi élet megjelent volna, vagy egyetlen élőlény is újjászületett
volna ebben a kialakuló világegyetemben, további húsz kalpányi korszak
telt el. Majd ahogy az első élőlények megjelentek, kezdték benépesíteni
ennek a világrendszernek a különböző birodalmait. A jelen
világkorszakban ezer Buddha fog megjelenni, és az első Buddha
megjelenésétől az utolsó Buddha távozásáig húsz kalpa telik majd el. A
mostani a negyedik Buddha kora, tehát még hátra van
kilencszázkilencvenhat Buddha korszaka. Nagyon hosszú időről van szó.
Végül az a karma, amely ezt a világegyetemet fönntartja, kimerül majd
és elkezdődik a feloszlás és szétesés folyamata. Az elemek ismét
széthullanak. A feloszlás időtartama is húsz kalpa, majd ismét húsz
kalpa üresség következik.
Ezek tehát azok a periódusok, amik a világ teremtését és széthullását
képezik. Először az üresség állapota, aztán következik a teremtés
fázisa, majd a fennállás, a fennmaradás időszaka, és végül a
széthullás. Ez összesen nyolcvan kalpa, amely együtt egy mahakalpát,
egy nagy kalpát alkot.
Azt mondják az Amitábhaszutrákban, amelyek leírják a Dévacsent – a
tiszta lét e birodalmát –, hogy a Dévacsen tíz nappal ezelőtt
keletkezett. Ezt úgy kell értenünk, hogy a Dévacsenben tartózkodó
lények tapasztalásában egy nap a Dévacsenben megfelel egy mahakalpának
a mi tapasztalatunkban. Tehát valójában tíz mahakalpával ezelőtt
történt, hogy Buddha Amitábha kívánsága és törekvése eredményeképpen
megszületett a tiszta lét e birodalma, a Dévacsen. A Dévacsen tehát a
tiszta lét birodalma. Ezt fontos megérteni.
Beszéljünk most a mi világunkról, amit létkörnek hívunk, mindazzal, ami
alkotja: csillagok, Hold, Föld, levegő, felhő, szél, hegyek, völgyek,
állatok, emberek, tűz, víz stb. Tehát beszéljünk erről a világról.
Mi ez a világ, miből van, hogy is van ez? A buddhista szemlélet szerint
nem áll másból, mint a mi karmánkból. Az élőlények együttes karmája,
érdemei alkotják ezt a világot.
Mi a szellem? „Ki vagyok?” „Az vagyok, aki vagyok”, az ember tűnődik és
érzi, hogy ő „valaki”. Aztán azt gondolja: „Igen, tegnap szintén
éreztem, hogy valaki vagyok, sőt, éjjel álmomban is”. És elkezd
visszafelé kalandozni az időben, egészen a születéséig.
Léteznek emberek, akik ezt is meghaladják, és tudják: „ez előtt volt
egy előző életem, amikor szintén éreztem, hogy én valaki vagy valami
vagyok, s ez előtt is volt egy másik, amikor úgyszintén ez az érzetem
volt. Az előtt pedig még egy és még egy...”, nincs olyan, hogy első
élet, hiszen mindig volt előtte egy másik.
Miért van ez így? Azért, mert a lények szelleme kezdettelen, a
szellemnek magának nincs kezdete. A szellem nem olyan, mint egy csésze,
amire rámondhatom, hogy itt kezdődik és itt van vége, ennyi a súlya, ez
a nagysága, ilyen a színe, annyi a hőmérséklete stb. A szellem nem
ilyen. Ha elkezdjük kutatni milyen, nem tudjuk leírni. Nem tudjuk
megmondani milyen. Vannak érzéseink, jók vagy rosszak, ilyesmit érzünk,
de ha azt kezdjük kutatni, hogy a szellemnek vane kezdete vagy vége,
mit találunk? Mindenféle elképzelés szertefoszlik. Tehát nem tudjuk
megállapítani, hogy a szellem hol kezdődik, hol van vége, hol a közepe,
milyen magas, milyen mély stb. A szellem természete olyan, mint az
égbolté, vagy mint a téré. Nincs kezdete, nincs vége, nincs alakja,
nincs színe, nincs súlya – és ami most minket főként érdekel: ha térben
végtelen, időben is végtelen kell, hogy legyen, tehát nincsen kezdete.
Minden lénynek, aki ma létezik – beleértve az összes embert, az összes
állatot, sőt egy csomó láthatatlan lényt is – a szellemi folytonossága
kezdettelen, tehát mindig volt. A lények mindig is úgy érezték, hogy
„Én vagyok”, „Én valaki vagyok”, „Én valami vagyok”.
Persze voltak nyilván kihagyások, ma is vannak, pl. eszméletlen
állapotban. Amikor alszunk például, akkor bizonyos periódusokban
teljesen eszméletlen állapotban vagyunk, azaz nincs „énérzetünk”,
öntudatunk. Nem érezzük, hogy vagyunk. Ilyesmik persze mindig voltak,
bekövetkeznek rendszeresen. Az ember beleájul vagy belesüpped egyfajta
öntudatlanságba, majd kikeveredik belőle valahogy, valamikor. Például
amikor elalszunk, az ébrenlétből belesüllyedünk egy eszméletlen
állapotba, majd utána abból kilépve jönnek az álmok: „beleébredünk” az
álmokba a teljesen eszméletlen, öntudatlan állapotból. Utána az álmok
birodalmában időzünk egy darabig, majd ismét adódhat egy ilyen
periódus, amikor minden eltűnik egy mély, öntudatlan állapotban. Azok a
legmélyebb alvási periódusok, amikor az ember egy darabig teljesen
eszméletlenül alszik. Ezután ismét visszaébred az álmokba, de akár fel
is ébredhet majdnem egészen. Tehát maga az álom is lehet mélyebb, vagy
sekélyebb. Van, amikor az ember már majdnem ébren van, majd bizonyos
idő elteltével megint visszasüllyed az eszméletlen állapotba. Ez
kicsiben és nagyban egyaránt így működik. Ilyen kihagyások léteznek, de
ez nem jelenti azt, hogy a szellem ilyenkor megszűnik és helyette
születik egy másik, hanem azt jelenti, hogy a szellemi folytonosság
természetéhez hozzátartozik az, hogy efféle dolgok megtörténnek velünk.
Buddha, aki számtalan sok életét át tudta tekinteni, belátta, és az ő
nyomában mások is belátták, hogy a szellemnek valójában nincs kezdete.
Ezt meditációban meg lehet tapasztalni. Ha az ember nem is emlékszik
konkrétan az életeire, de keresi a szellem kezdetét és a végét, nem
fogja megtalálni, mert nincs. Ez a természete. Ezért volt a lényeknek
mindig az az érzetük önmagukról, hogy „én vagyok”, „én valami vagyok”,
„én valaki vagyok”. Ez mindig létezett függetlenül attól, hogy volt
világ vagy sem. Tehát szellemtestben egy lény nyugodtan létezhet
mindenféle anyagi világképzet nélkül. Most is számtalan élőlény él
szellemtestben anyagi képzetek nélkül, mint az álomban. Ők magukról úgy
érzik, hogy testük van, léteznek stb., de mások nem látják őket. A
lények szelleme és a bennük kavargó, állandóan változó karmikus okok és
tényezők tehát mindig megvoltak, mint egy kezdettelen folyam. Egy
ponton aztán – ha a lények karmája úgy alakul – kezd kialakulni egy
ilyen világ, mint a mienk most. Majd amikor a karma eléri a megfelelő
állapotot, a világban olyan feltételek jönnek létre, amelyek révén
megjelenik az élet. Megjelenik az állati élet, emberi élet stb. Amikor
a karmikus feltételek megérnek arra, hogy az emberi életet bizonyos
lények megérdemeljék, akkor ők maguk egyszerűen létrehozzák azt. A
karmáik, az érdemeik adottak hozzá, tehát létrejön.
Tehát mi is itt a vezérlő erő? A karma. A karma a teremtő erő. A
létkörbeli létet a karmikus tényezők hozzák létre mindenestül –
házakkal, matériával, csillagokkal, hegyekkel, völgyekkel, fákkal,
tavakkal, tengerekkel. Ez a magyarázata például annak is, hogy ha azt
mondom, hegy, akkor mindenki máris hegyre gondol. Persze, hogy hegy. Ha
kinézünk az ablakon, és mindenki látja, hogy sötét van, akkor az az
éjszaka. Miért? Mert olyan közös karmánk van, hogy mindenki annak látja
– ez egy közös karma. Ha azt mondom, hogy Tibi, akkor mindenki látja
Tibit. Amikor pedig ez a karma változik, akkor megváltoznak a képzetek
is természetesen. A képzetek együtt változnak a karmával.
Ezzel szemben van egy tiszta világ, a Dévacsen, amelyről a könyv azt
mondja, hogy a Buddha Amitábha törekvéséből, illetve kívánságából
született. Természetesen a karma sem más, mint kívánságok halmaza. Az
ember cselekszik, de cselekvésének a minőségét mindig a cselekvés
mögött meghúzódó kívánság, motiváció, szándék szabja meg. Tehát ha az
ember egy jó, pozitív szándékkal tesz valamit, annak a karmikus
eredménye is pozitív lesz, és a cselekvő boldogságot szüretel majd
cserébe. Ha pedig az ember egy tettet negatív, ártó szándékkal követ
el, annak a karmikus eredménye – az elkövetőre nézve – negatív lesz,
tehát szenvedést hoz. Mindkét esetben kívánság van, tehát a karma
bizonyos szempontból igenis kívánságokat jelent. Nem a cselekvés külső
látszata a meghatározó, hanem a cselekvés mögött húzódó szándék. Ez a
fontos karmikus szempontból. Ha az ember segítő szándékkal tesz
valamit, valóban tiszta szívéből, annak mindenképpen boldogság, pozitív
tudatállapot lesz az eredménye a jövőben. Mint egy energiacsomag,
elraktározódik az elmében, és a nagy hömpölygő folyóból, egyszer csak
előbukkan, mint boldogság. Karmikus szándékok teremtik ezt a világunkat
is. Ezzel szemben egy Buddha szándéka tiszta szándék. A mi szándékaink
karmikus kényszerűségből jönnek létre. A karmát megelőző okok ideoda
rendeződnek, így különböző indítékok és cselekedetek újabb és újabb
cselekedeteknek és indítékoknak az okává válnak, láncreakcióként,
egyfajta karmikus kényszerből. Ez a folyamat a karmikus reinkarnáció
folyamata, akár életről életre, akár pillanatról pillanatra. Az is
reinkarnációs folyamat, ahogy az ember az egyik pillanatból átszületik
egy másik pillanatba karmikus kényszer alatt.
Ezzel szemben egy tiszta világ – mint a Dévacsen – nem karmikus
kényszerből születik, tehát nem a mi karmikus, tisztátalan – karma
alatt itt értsük azt, hogy tisztátalan – kívánságaink, hanem egy
Buddha, Buddha Amitábha tiszta, megvilágosult kívánsága hozza létre, ez
a teremtő elve, a teremtő ereje. Tiszta, elfogulatlan és határtalan
együttérzésből és bölcsességből születik. Ezzel szemben a mi világunk
ragaszkodásból, az „én” illúziójához való ragaszkodásból, és annak a
különböző folyamodványaiból, önzésből stb. keletkezik. Ahol karma van,
ott önzés van, mert a karma az mindig az énhez ragaszkodás eredménye,
annak a szüleménye. A karmát tibetiül úgy mondják, hogy: gyudre, amiből
a gyu okot jelent, ami maga az indíték. A dre pedig gyümölcsöt vagy
eredményt. Az ok az indíték, az eredmény pedig egy átélt tudatállapot,
ami ebből az indítékból következik.
Amikor az elme a Dévacsen élményét átéli, akkor az első bodhiszattva
szintet valósítja meg. Ez egy olyan élmény, amely rendkívüli, és tele
van szépséggel. Az elme csodálatos módon születik újjá ebbe az
állapotba. Úgy mondják, hogy az elme egy lótuszvirág közepében
inkarnálódik, amely kinyílik és megmutat nekünk egy paradicsomi
szépségű birodalmat, mely teljes megelégedettséget ad annak, aki ezt a
tiszta állapotot átéli. Ilyen módon születünk tehát oda. Teljes
megelégedettség és gyönyörűség kél a tudatban, és egy olyan világot
ismerünk meg, ami hihetetlen szépséggel rendelkezik. Ha pedig valaki
elérte az első bodhiszattva szintnek ezt a megvilágosult állapotát,
akkor ezt a megnövekedett szabadságot (a megszabadulás a létkörből
természetesen óriási szabadsággal jár) arra használhatja, hogy száz
manifesztációt vagy emanációt teremtsen bármelyik pillanatban,
bármelyik birodalomban, és ez a száz manifesztáció képes arra, hogy más
élőlényeket segítsen. Aki itt időzik, képes arra is, hogy más tiszta
birodalmakat meglátogasson, azokat is átélje és más Buddhákkal is
találkozzon.
Ez
hogyan történhet meg? Úgy, mint az álomban: az ember egy pillanat alatt
a nyárból átléphet a télbe. Minden lehetséges egy villanásnyi idő
alatt. Minden azonos, leszámítva, hogy az álom a lét körén belül van, a
tiszta országokból pedig az ember nem zuhan vissza egy nem tisztátalan
állapotba, hanem a szellem megnövekedett, szabad teremtő erejéből
kifolyólag soksok tiszta és nagyszerű kívánságot tud megfogalmazni
magában. Ezek a kívánságok pedig azonnali hatással – mint az álomban –
megvalósulnak. Ha az ember Miskolcra, Ceglédre vagy Dobogókőre akar
menni, akkor egy pillanat alatt ott van; ha Padmaszambava Rézszínű
Hegyére akar eljutni, akkor ott van, vagy a következő pillanatban akár
Csenrézi országában, a Potalában.
Ha az ember álmában szabadon
tudna gondolkozni, ott is fantasztikus dolgokra lenne képes, illetve
képes is, ha megtanult szabadon gondolkozni. Meg lehet tanulni, el
lehet érni, hogy az ember, miközben álmodik, azt mondja, hogy „ezt már
unom, csináljunk valami jobbat!” Tehát tudatosan képes ezt tenni,
anélkül hogy felébredne. Van mondjuk egy álma: „Tél van, fázom. Legyen
már nyár!” És egy pillanat alatt nyár lesz. Vagy akárhova el tud menni,
például Amerikába és ha azt mondja, hogy „elég már Amerikából, menjünk
Kínába!”, akkor egy pillanat alatt Kínában van, Pekingben, a Tienanmen
téren. Az álomjóga egyik stádiuma az, amikor mindezt az ember meg tudja
tenni. Az elmének mindig megvan ez a képessége, azonban amíg a lét
körén belül, karmikusan működik, az ember nem tudja befolyásolni. Az
elme olyan, mint a pehely a szélviharban. Amerre a karmikus szél fúj,
arra sodródik. Álomban ez nyilvánvaló, elég ha az ember vissza tud
emlékezni, mi mindent álmodott. Dévacsen állapotban viszont mindez
szabad akaratból, szabad kívánságra történik. Ott az embernek óriási
szabadsága van, megszabadult a karmától, legalábbis attól a karmától,
ami szamszárában tartja, és ezt az óriási szabadságát arra tudja
használni, hogy amit kíván, az mind megvalósul.
zt mondják, a bodhiszattvák felfoghatatlan és megfoghatatlan módokon
tudnak segíteni; megjelenhetnek ember formában, állat formában, sőt más
formában is, mindig olyan módon, ami segít. A bodhiszattvák mindig
segítenek, mindenféle lehetőséget megragadnak arra, hogy segíteni
tudjanak. Egy bodhiszattva együttérzése olyan, mint egy kampó. A sok
kampó mindig itt van, csak mi nem látjuk, mert ahhoz hogy lássuk,
hitből és odaadásból kell egy gyűrűnknek lennie. Amikor ez kialakul,
abban a pillanatban a kampó – mivel az mindig is ott volt – beleakad,
és már húzza is az embert. A probléma az, hogy a gyűrű egyelőre U alakú
és hiába a kampó, ezzel a gyűrűvel valahogy nem jön össze.
A Dévacsenben vagy más tiszta birodalmakban élő bodhiszattvák
inkarnálódni tudnak bármi módon, ami segíteni tudja a lényeket.
Számtalan eset van erre: pl. Maitreja egy rohadó kutya formájában
inkarnálódott, Tilopa pedig különböző módokon, hogy tanítsa Narópát.
Egy rohadó kutya is lehet egy bodhiszattva inkarnációja, és persze nem
karmikus okok miatt rothad, hanem azért, hogy segítsen valakin.
A következő történet egy Aszanga nevű remetéről szól akinek Maitreja bódhiszattva megjelent.
Aszanga
kapott egy meditációt a mesterétől és elment egy barlangba, hogy addig
meditáljon ott amíg Maitreját – aki a szeretet bodhiszattvája – szemtől
szembe nem látja és tőle tanítást nem kap. Ez volt a célja. És
elvonult. Meditált, múltak az évek és nem volt semmi eredmény. Akkor
elfáradt, úgy érezte nincs sok értelme ezt így folytatnia, és elhagyta
a barlangját. Ahogy ment az úton, egyszer csak meglátott egy
öregembert, aki egy óriási vasdorongot simogatott egy puha kendővel.
Aszanga megkérdezte:
– Hát te mit csinálsz, öreg?
– Hát elszakadt a ruhám – válaszolt az öreg –, meg kell varrni. Nincs
tűm és ebből a vasból fogok tűt csinálni úgy, hogy addig csiszolom
ezzel a ruhával, míg végül egy tű nem lesz belőle.
Erre Aszanga azt mondta:
– Ilyen kis célért ekkora erőfeszítésre, ilyen szorgalomra képes, én
meg egy óriási cél érdekében nem vagyok képes egy kis erőt összeszedni!
Szégyenkezve visszament a barlangjába, folytatta tovább a meditációt:
„A megvilágosodás a célom, ami óriási cél és még sincs bennem
elhatározás.”
Elmúlt ismét négy év és a motivációja megint alábbhagyott, mert nem
tapasztalt eredményt. Újra kiment a barlangból, és akkor az útja
elhaladt egy ház mellett. A ház előtt volt egy óriási szikla, azt egy
puha ronggyal egy másik öreg simogatta. Aszanga megkérdezte:
– Hát te öreg, mit csinálsz?”
– Látod itt az én házam – így az öreg – és meguntam, hogy sosem süt be a nap, hát lerombolom ezt a sziklát.”
– És hogy rombolod le?
– Addig simogatom ezzel a puha ronggyal, amíg el nem kopik.”
Aszanga szégyenkezve megint visszavonult meditálni. Teltek, múltak a
napok, a hónapok, az évek. Megint eltelt négy év és nem volt semmi
eredmény. Aszanga megint elhagyta barlangját. „Most már tizenkét
esztendeje meditálok eredmény nélkül, ennek nincs értelme!”
Kijött a barlangból és ahogy haladt, az ösvényen az útjába akadt egy
kutya. A hasa szét volt rohadva és tele volt kukacokkal. Kínjában még
Aszangára is vicsorgott, még meg akarta harapni. Látva Aszanga ezt a
rettenetes nyomorúságot, a nyomorúságban az együgyűséget, hogy még az
utolsó erejét is arra használja, hogy a másikat harapja, bántsa,
Aszangát eltöltötte az együttérzés: ilyen mérhetetlen a nyomorúság,
ilyen a világ, ilyen a lét köre. Elhatározta, hogy segíteni fog a
kutyán, kiszedi a sebéből a kukacokat. Közben arra gondolt, ha csak úgy
egy bottal kiszedi a kukacokat, akkor megsérülnek, ha pedig kirakja
őket a földre, elpusztulnak. Erre levágott a saját combjából egy
darabot és letérdelt a kutya mellé, hogy a nyelvével kiszedje a
kukacokat és rárakja a húsra.
Amikor így lehajolt behunyt szemmel, egyszer csak az orra a földet
érte. A kutya nem volt sehol. Felnézett, és fent az égben látta
Maitreját. Szörnyen megharagudott és így szólt Maitrejához:
– Téged hívnak a szeretet és együttérzés bodhiszattvájának! Tizenkét évig csak téged hívtalak és volt szíved nem megjelenni!?
– Tizenkét évig mindig veled voltam, csak nem vettél észre – válaszolt
Maitreja –, mert nem volt benned együttérzés. Most, amikor az
együttérzés megjelent benned a kutya láttán, most vettél csak észre
engem. A két öregember és a kutya is én voltam, ha nem hiszed, tégy
próbára. Vegyél fel a válladra és menjünk el a piacra.
Aszanga a vállára vette Maitreját és elment vele a piacra. Senki sem
látta Maitreját. Az egyik öregasszony látott Aszanga vállán egy döglött
kutyát, a többiek még a kutyát sem látták. Ennyire fontos az
együttérzés a meditációban. Együttérzés nélkül nincs megvilágosodás.
A
bodhiszattvák különböző megfoghatatlan és felfoghatatlan módokon
segítik a lényeket. Maitreja három különböző módon testesült meg azért,
hogy Aszangának segíteni tudjon. Még egy félig döglött kutya formájában
is meg tud jelenni egy bodhiszattva, hogy segíthessen. Aki a
Dévacsenben tartózkodik, száz különböző jelenéstestet tud teremteni,
amelyek száz lényt tudnak egyidejűleg segíteni. Ez a képessége annak
van meg, aki az első bodhiszattva fokozatot elérte. Erre vonatkozik a
Dévacsen Mönlam következő sora: „kövessem példájukat, amely illuzórikus
természetű”. A bodhiszattvák nekünk úgy jelennek meg, mintha emberek
vagy állatok, vagy más egyéb lények lennének. Nem látjuk őket
bodhiszattváknak. Megjelenésük realisztikus, lehetnek szépek, csúnyák
stb. Azonban úgy lépnek be a mi világunkba, mint álombeli szereplők, és
azért, hogy bennünket felébresszenek. Rávezetnek minket, mit kell
csinálnunk ahhoz, hogy felébredjünk, bemutatják a módozatokat, amelyek
segíthetik felébredésünket, vagy akár segítséget nyújthatnak az álomban.
Például van egy rémálmunk. Egy tigris meg egy krokodil kerget
bennünket, ám egyszer csak jön valaki és elűzi őket. Egy bodhiszattva
képes így belépni álomvilágunkba, megmentő formájában, és bár nekünk
valóságosnak tűnik, az egész csak illúzió. Ez a magyarázata annak, hogy
a bodhiszattvákat a különböző lények különbözőképpen látják. Különböző
lények, különböző szinteken, különbözőképpen fogják fel őket.
Drukpa Künleg egy nagy bodhiszattva, egy jógi volt, aki különleges
képességekkel rendelkezett. Egyszer elment egy kolostorba hogy
felajánlást tegyen. Összegyűlt a sok nép, ő mindenkinek teát adott, és
ahogy megvolt a felajánlás, eresztett egy nagyot. Az első sorban ülő
szerzetesek, jógik, akik már tisztánlátással voltak megáldva, az
illatot mennyei illatnak érezték; a kicsit hátrébb ülők, a kevésbé
fejlett fokon állók semlegesnek, míg hátul a novíciusok csak
szédelegtek.
Guru Rinpocse egyik élettörténete így kezdődik: „Egyesek úgy tartják,
hogy villámcsapás eredményeként születtem a földre, mások hogy földre
hulló esőcseppek formájában, megint mások pedig úgy, hogy
lótuszvirágban, csoda folytán”. És folytatja: „Én most azt a változatot
fogom elmondani, amely szerint lótuszvirágban születtem”.
Ami
más tiszta birodalmakat illet, vannak köztük nagyon magas szintű
szambhogakája tiszta forma birodalmak, melyek a tiszta, megvilágosult
forma birodalmai. Ahhoz, hogy valaki ezeket megtapasztalja, az
szükséges, hogy elérje a bodhiszattvák nyolcadik szintjét, de más
alacsonyabb szambhogakája tiszta birodalmakhoz is szükséges az, hogy
legalább az első bodhiszattva szintet megtapasztaljuk. Az alacsonyabb
szintű nirmánakája tiszta birodalmak elérésének a feltétele az, hogy az
ember hibátlan erkölcsi tisztaságot tartson, és mérhetetlen
érdemhalmazt gyűjtsön. Ezekre a szintekre nagyon nehéz eljutni. Vagy a
nagyon magas nyolcadik bodhiszattva szintet kell elérni, vagy pedig
hihetetlen sok munkával egy tökéletesen tiszta erkölcsi magatartást
kialakítani, amit nehéz megtartani. Ezenfelül az érdemek halmozását
kell megvalósítani végtelen szorgalommal.
Most nézzük mi az, ami
által a Dévacsenben születhetünk? Buddha Amitábha kívánságainak
köszönhetően egyetlen nagyon fontos elem határozza meg a tudat
képességét arra, hogy a Dévacsenbe születhessen: az egyén tiszta
kívánsága. Ha valakinek van egy tiszta kívánsága – kizárólag a nagyon
tiszta kívánság számít – arra, hogy a Dévacsenbe szülessen, az már
elegendő ahhoz, hogy oda szülessen, míg más tiszta birodalmakban nagyon
nehéz megszületni, mert nagyon komoly felkészültséget igényel. A
Dévacsenben születéshez elegendő az abszolút meggyőződés, hogy a
tapasztalásnak ez a birodalma lehetséges: más szóval hit abban, hogy a
Dévacsen létezik, ilyen állapot van, és meg lehet tapasztalni. A másik
szükséges tényező az, hogy az embernek legyen egy égő vágya, kívánsága
arra, hogy elérje ezt az állapotot. Amikor az Amitábhaszútrák a
Dévacsen jellegzetességeit leírják, arra utalnak, hogy ezek a gyakorló
személy hitének és bizalmának az eredményei. Ha valaki valóban hisz
benne, és minden vágya az, hogy ezt az állapotot elérje, az már
elegendő ahhoz, hogy oda szülessen. Ezért nagyon fontos a kívánság.
Ezért mondjuk a különböző mönlamokat, kívánság, inspiráció imákat.
Minden mönlamban szerepel a kívánság, hogy a Dévacsenbe akarok
születni, de ezt a pár szót az ember mondhatja a nyelve hegyéről vagy a
torkából is… azonban csak akkor van ereje, ha szívből mondja.
Folyamatosan szívből jövően nem tudunk kívánni, de ha csak egy
pillanatra is megszületik a hit és az odaadás, annak óriási ereje van,
ami meg is marad. A felszín alatt elraktározódik az elménkben, mint egy
energiacsomag, és óriási segítséget jelenthet, amikor szükségünk lesz
rá.
Mikor lesz szükségünk rá? Amikor bajba jutunk. És mikor jutunk bajba?
Például amikor meghalunk, akkor bizony baj van, sőt akkor van a
legnagyobb baj, és feltétlenül szükségünk van segítségre. Egy másik,
még ennél is nagyobb baj pedig a meghalás után következik. Ezt úgy
hívjuk, hogy bardo, vagyis a köztes lét állapota. A halál pillanatában
– ha lehetséges –, vagy pedig a bardóban remélhetjük, hogy egy ilyen
nagy erővel megfogalmazott óhajunk, kívánságunk megérik. És akkor egy
pillanat alatt – úgy mint az álomban, amikor egy rossz álom jóra vált a
feltételek megváltozása miatt – a halál pillanatában segítséget kapunk.
A Dévacsen imában olvassuk: „halálom pillanatában jelenjen meg Buddha
Amitábha és a nyolc bodhiszattva, és ne tapasztaljam meg a halál
szenvedését”. Olyan erővel lássam meg Buddha Amitábhát, hogy úgy
érezzem, a halál nem érdekes többé, nem fontos, nincs szenvedés, a
halálhoz nem kapcsolódik kín. Nagyon erős inspirációról van szó, szinte
vízióról, amely teljesen legyőzi a szenvedést. Mint amikor felkel a
Nap, és rögtön megszűnik sötétség. Ezt kívánjuk, erre gondolhatunk. Ha
ez nem következik be, akkor segítséget kaphatunk a halál utáni bardo
állapotban, amikor a testtől a szellem már elszakadt, és többé vissza
sem tud térni hozzá.
Mik a feltételei annak, hogy valaki a Dévacsenbe, a Nagy Gyönyör
állapotába kerüljön? Beszéltünk a Dévacsenről általában, és röviden
összefoglalva azt mondtuk, hogy az egy olyan tudatállapot, amely a lét
körén, a kettősség létállapotán, s így a szenvedés világán is túl van.
Megfelel az első bodhiszattva szintnek, és mérhetetlen öröm és
boldogság jellemzi. Azt is mondtuk, hogy ezt az állapotot a legkönnyebb
elérni a tiszta országok közül, mert eléréséhez nincs szükség arra,
hogy például meditálni tudjunk, és más, nehezen elérhető célokat sem
kell megvalósítanunk, hanem egyszerűen, ha elég erősen vágyunk arra,
hogy ott szülessünk, akkor lehetővé válik. Ezt az állapotot, amelyet a
lények könnyen el tudnak érni, Buddha Amitábha törekvése és kívánsága
hozta létre azért, hogy segítse a lényeket. Egyetlenegy dolog szükséges
ahhoz, hogy az elme ebbe az állapotba kerüljön, s ez az egyén
törekvése, vágya, kívánsága. Ahhoz, hogy ide kerüljünk, teljes
meggyőződésre van szükség afelől, hogy a tapasztalásnak e birodalma egy
valóságos tudatállapot, és egy égő vágyra, hogy ezt az állapotot
elérjük.
Ezenkívül még négy más tényezőt is számításba kell vennünk, amelyek
fontosak, hogy gyakorlásunk eredményes legyen.
Az első ezek közül az a segítő szerep, amit a tiszta vizualizáció
játszik. Ez nem különbözik más gyémántútgyakorlatoktól. Például, amikor
a Tárá meditációt végezzük, és a Zöld Tárát és huszonegy aspektusát, a
Tárá mandaláját vizualizáljuk magunkkal szemben az égben, nagyon
fontos, hogy meggyőződésünk és hitünk legyen abban, hogy ők valóban itt
vannak velünk szemben. A vizualizáció alapja, hogy elhiggyük, hogy ez
valóban történik, tehát nem csak formákat vizualizálunk és arra
gondolunk, hogy ez csak valamiféle játék, hanem gondoljuk azt, hogy
Tárá valóban ott is van.
A Nagy Gyönyör állapotának gyakorlatai esetében csak a vizualizáció
tartalma különbözik ettől. Önmagunkat Amitábha, a Végtelen Fény Buddha
színe előtt vizualizáljuk, jobb keze felől Csenrézi, az Oltalmazó, bal
keze felől Csana Dordzse, a Gyémántjogarú, a két fő bodhiszattva áll,
őket pedig megvilágosultak és felébredt szellemű hősök végtelen serege
veszi körül, szerzetes ruhába öltözve. Le van írva a szövegben, hogyan.
Azt gondoljuk, hogy ez velünk most valóban történik, valóban itt
vagyunk Végtelen Fény Buddha előtt, a jelenlegi környezetünket pedig a
gyönyör tiszta birodalmának fogjuk fel. A külső világ: a hegyek,
sziklák, fák, víz stb. mind sokkal szebbé válnak, mint az a közönséges
világ, amit most átélünk, egy teljesen tökéletes élménybirodalommá,
ahol a természet erői sosem válhatnak szenvedés okává, és az ott
lakóknak sosem árthatnak. Előttünk van Amitábha kíséretével, és az
egész világ körülöttünk mind a tiszta érzékelés birodalma, egy olyan
környezet, ahol nincs szenvedés, nincs ártás. Egy teljesen tiszta
világ. Ezt persze ne egy kicsi dolognak képzeljük el, hanem az egész
világot magába foglaló óriási tágas világnak, amely gyönyörű, tiszta,
gyönyörrel teli, és inspirációtól vibrál az egész környezet.
Végtelen Fény Buddha drágakő trónon ül, szerzetesi ruhában, a színe
sötétvörös. Teljes meditáció helyzetben ül, tehát a lábai dordzse
helyzetben vannak ugyanúgy, ahogy a Buddhákéi általában, kezei
meditációs helyzetben nyugszanak az ölében, és a tenyerében
koldulócsészét tart. Egy óriási gyülekezet veszi körül, amely
megvilágosultakból, a felébredt szellem hőseiből és ellenségen
győztesekből, árhátokból áll. Ülnek és hallgatják a Dharma tanítását.
Minél tisztábban jelenítjük meg ezt a mandalát, annál jobb támasszá
válik a meditációnk számára, és arra, hogy kívánságainkat és imáinkat
ki tudjuk fejleszteni.
A legfontosabb tényező a meggyőződésünk, függetlenül attól, hogy
képesek vagyunke megjeleníteni tisztán, világosan a képet. Ahogy ezt
egészen pontosan és tisztán megfogalmazták az indiai buddhista
hagyomány egyik írásában: „Az, hogy hogyan éljük át a jelenségeket,
arra alapul, hogy milyenek a szándékaink és milyenek a kívánságaink.”
Ezen a szinten nagyon hatékonyak lehetünk. Ha az ember kifejleszt
magában egy kívánságot és egy meggyőződést abban, hogy valami igaz,
akkor sokkal nagyobb lehetősége lesz arra, hogy az átalakulás
megtörténjen. A tisztátalan világot te tisztának vizualizálod. Valóban
erős hited van abban, hogy Amitábha ott van, a világ tiszta, a tiszta
gyönyör világa, ahol nincs szenvedés és megvan benned egyrészt a
meggyőződés, hogy ez igaz, mert a jelenségvilág természete mindig is
tiszta volt, másrészt a törekvés és a kívánság, hogy ez valóban
megvalósuljon számodra („ne csak tudjam, hanem valóban át is éljem”).
Így már jelen van a vágy, ami azt jelenti, hogy elfogadom és hiszek
benne, bár még nem élem át.
Ezután következik az elhatározás, hogy valóban át is akarom élni.
Ezáltal – mivel a világról alkotott élményünk a szándékainktól és a
kívánságainktól függ – az átváltozás könnyebben megtörténik. A
Dévacsenbe születés második tényezője a megtisztulásunk és fejlődésünk,
ami úgy valósul meg, hogy a zavaros érzelmeket megszüntetjük,
kifejlesztjük a jó tulajdonságokat, fejlesztjük az érdemeinket és
mélyítjük a tudatosságunkat. Az érdemek erejét a hétköznapi életünkben
is megtapasztaljuk. Ha elegendő érdemünk van, ami erényes karmából
keletkezett, akkor bármivel foglalkozunk, eredményes lesz. Ha pedig
nincs érdemünk hozzá, akármennyit is erőlködünk, nem tudjuk elérni
célunkat, a sikert vagy a jólétet. Azt nem remélhetjük, hogy
eredményeket érünk el anélkül, hogy kifejlesztenénk az okozó
tényezőket, amelyek az érdem és a tudatosság. Ezt megfigyelhetjük a
magunk és mások életében is. Van úgy, hogy mindenféle erőfeszítés
nélkül, szinte maguktól valósulnak meg a céljaink nagyon kis munkával,
míg más esetben akármennyit dolgozunk szorgalmasan, ez mégsem sikerül.
Valami mindig közbejön, egyszerűen nem sikerül. Ez változhat is. Az
élet egy bizonyos szakaszában sikeresen tud az ember dolgozni,
vállalkozni és utána ez a „szerencse” elmúlhat. Fordítva is lehet, az
embernek egy darabig nincs sikere, majd később ez megváltozik, és
sikeres lesz. Az ember maga sem érti, mert ugyanazokat a dolgokat
csinálja, törekszik, és törekvése dacára nincs siker, és amint
folytatja ugyanazt a dolgot, egyszer csak van siker, nem érteni miért.
Ha valakinek érdemei vannak, az azt mutatja, hogy jótetteket vitt
véghez jelen és múlt életeiben. Amikor ezek hatása az elmében beérik,
egy érdemteli állapot köszönt be, és jó élményei lesznek. Amire
törekszik az megvalósul, jól érzi magát, boldog, nem ütközik
akadályokba stb. Máskor, amikor rossz karmák érnek meg, állandóan
akadályokba ütközik, nincs kedve, nincs energiája, zűrzavaros az
állapota, nem tud tisztán gondolkozni stb. A külső vagy belső dolgok
egyszerűen nem állnak össze. Vagy a belső szellemi feltételei olyanok
az embernek (például nem hisz a sikerben), vagy pedig a külső dolgok
nem mennek (akadályok jönnek közbe, meglopják, vagy amikor készen van
minden, az egész elúszik). Akármi közbejöhet, amit az ember nem tud
irányítani, csak dolgozik, dolgozik és mégsem sikerül. Fordítva is
igaz, ha az érdemek megvannak a sikerhez, akkor az ember parányi erő és
munkabefektetéssel óriási dolgokat tud elérni, maga is csodálkozik
rajta, minden jön magától szinte. Ezért mondják azt, hogy a legjobb mód
arra, hogy az ember sikeresen éljen az, hogy érdemeket halmoz, mert
érdemek nélkül nincs siker. Aki nem érdemli meg, annak nincs sikere.
Az érdemeket jótettek által tudjuk halmozni. A szellemi gyakorlásban
azok a tulajdonságok, amelyek az érdemek megteremtésének sikerét
biztosítják, egy kicsit másfajták. A legfontosabb tulajdonságok a hit
és bizalom a szellemi tanítókban, a Három Drágaságban, valamint a
szellemi elvekben, amelyekben az ösztönzést keressük. Ezek az
együttérzésünk és szeretetünk a lények felé, és a bölcsességünk, ami
azt jelenti, hogy megértjük, hogy a jelenségvilág élménye az elme
kivetülése, az elme maga pedig lényegében üres. Ha erre alapul a
hitünk, akkor az együttérzésünk és a bölcsességünk nagy erejű lesz, és
a szellemi fejlődésünk nagyon eredményes lesz.
Az a törekvés, hogy magunkat megtisztítsuk az ártalmas tettek
lenyomataitól és a szennyeződésektől, valamint, hogy érdemet és
tudatosságot fejlesszünk ki, benne foglaltatik a mahajána hétágú
imájában. Ezzel az imával gyakran találkozunk a különböző meditáció
szövegekben azért, mert ez az egyik legjobb eszköze a megtisztulásnak
és a fejlődésnek. A hétágú ima ágai közül elsőként a menedék
forrásainak, a Három Drágaságnak és a Három Gyökérnek hódolunk,
tiszteletünket fejezzük ki. A második ág az, hogy felajánlásokat
teszünk, a harmadikban megvalljuk a rossztetteinket és
szennyeződéseinket. Ezt a vallomást nem csak a jelen életünkre, hanem
mindazokra az ártalmas cselekedetekre vonatkozólag tesszük, amelyeket
mi magunk és minden élőlény a végtelen sok életünk során gyűjtöttünk.
Így tehát elismerjük és megvalljuk saját hibáinkat és
fogyatékosságainkat, és ezzel együtt a másokéit is. A negyedik ág az
örvendezés a mások erényei és érdemei láttán, beleértve a közönséges és
a megvilágosult lényeket is. Az ötödik ág kérés arra, hogy
megvilágosult tanítóink folytassák a tan kerekének forgatását azáltal,
hogy tanításokat adnak, és így a belső ösvényt a létkör lényei számára
hozzáférhetővé teszik. A hatodik ág kérés a megvilágosultakhoz, a
felébredt szellem hőseihez és a szellemi tanítókhoz, hogy maradjanak a
lények között az elkövetkezendő világkorszakokban is, egészen addig,
amíg az újjászületések köre kiürül, és minden élőlény eléri a
megvilágosodást. Kérjük őket, ne tűnjenek el, mert jelenlétük áldás és
inspiráció forrása számunkra, akiknek erre szükségük van. Az utolsó ág
az érdemek felajánlása; az előző hat ág gyakorlása, és minden más
gyakorlás által szerzett érdem felajánlása annak érdekében, hogy az
minden élőlénynek a hasznára váljon. Ez az ima magában foglalja mindazt
az elemet, amely által a szennyeződéseket lehet tisztítani, és érdemet
és bölcsességet lehet kifejleszteni.
A
mahajánában, a széles ösvényen az indítékunk az, hogy minden élőlény
segítése érdekében gyakorolunk. Ebből a nemes indítékból nagy áldás
származik, ami visszahat ránk és segíti a gyakorlásunkat. Amikor
kifejlesztjük magunkban a határtalan szeretetet és együttérzést, vagyis
az ébredés igazi szellemét, akkor minden egyes cselekedetünk
jelentősége mérhetetlenül megnövekszik. Ha például az oltáron egyetlen
gyertyát meggyújtunk teljesen tiszta bódhicitta indítékkal, az a tett
sokkal több érdemet eredményez, mint ha egy másik személy e nélkül az
indíték nélkül százezrével gyújtaná a gyertyákat. Ha az embernek
felébredt szellemű indítéka van, bármit cselekszik, minden tettében jó
szándék van, méghozzá olyan jó szándék, hogy minden élőlény javára akar
lenni, nem csak egy bizonyos lény, hanem minden egyes lény, a számtalan
sok élőlény hasznára akar válni. Ezért minden tette mérhetetlen érdem
forrása lesz. Ez az alap olyan, mint egy kitűnő termőtalaj, amelyből a
kívánságaink óriási erőt tudnak meríteni. Bármit kívánunk, azt mind
ebbe a távlatba állítjuk; minden kívánságunk háttere, alapja az, hogy
az élőlényeket akarjuk segíteni minden tettünkkel, ami óriási erőt ad
kívánságainknak.
Amikor ez a három tényező jelen van, akkor
következik a negyedik, a gyakorlásnak irányt adó kívánság. Ahhoz, hogy
a tudat sikeresen elérje a tiszta tapasztalás állapotát, nagyon erős
kívánságra, törekvésre van szükség. Ez lesz a gyakorlásunk meghatározó
tényezője, miután az alapot már megteremtettük az előző három tényező
által. A vágyakozás vagy kívánság a Dévacsen esetében arra irányul,
hogy minden élőlénnyel együtt érjük el a Dévacsen állapotát, a tiszta
gyönyör és boldogság megvilágosult állapotát. Ha mi magunk elérnénk ezt
az állapotot, de a többi élőlény nem, akkor folytatjuk a munkát azért,
hogy másoknak segítsünk ebből a megvilágosult távlatból. Ez egy olyan
elkötelezettség, amit sosem felejtünk el. A felébredt szellemű indíték
szilárd alapot ad, erre építjük minden észlelésünket, így számunkra a
külső környezet a Nagy Gyönyör világaként jelenik meg. Amikor
lefektettük a megvilágosodás szellemének az alapját, vizualizáljuk
Végtelen Fény Buddha alakját magunkkal szemben, és ugyanakkor az a
meggyőződésünk, hogy ő valóban jelen van, a vágyunk pedig az, hogy át
tudjuk élni a Nagy Gyönyör világát. A meditáció szövegben megtaláljuk
az ide vonatkozó vizualizációt.
A Dévacsen leírása egy hosszú inspiráció imában van megfogalmazva,
amelyet egy híres Kagyüpa láma, Csagme Rinpocse írt. Ebben szerepel
Buddha Amitábha és kísérete, a megvilágosultak és a felébredt szellemű
hősök leírása, akik a Nagy Gyönyör tiszta birodalmában tartózkodnak.
Ezek megjelenítése az első lépés, az első tényező, amely a tiszta
vizualizáció. A második tényező a törekvésünk és erőfeszítésünk a
tisztulásra és a fejlődésre. Ezt a hétágú ima által valósítjuk meg,
amely e szövegben egy részletes, hosszú formájában szerepel,
hangsúlyozva a jelentőségét. Ebben az imában kiemelt helyet kap a
vallomás és az érdemek szerzése.
A szöveg következő része felnyitja a szemünket: rajtunk áll a
választás, hogy a létkörben akarunk-e maradni, vagy meg akarjuk
valósítani a képességet arra, hogy kilépjünk belőle, és felszabadítsuk
szellemünket egy tiszta világ boldogságának élményébe. Az imának ebben
a részében vizsgálat alá vesszük a létkör állapotának hibáit és
korlátait, látszólagos szilárdságát és elégtelen természetét, valamint
a tényt, hogy nincs benne semmi, amiben meg lehetne bízni. Ezáltal
megerősödhet a kívánságunk arra, hogy elérjük a tiszta és tartós
boldogság és gyönyör élményét, amely szemben áll a létkörben vándorlás
kényszerével, a zavarodottság, zűrzavar és szenvedés állapotával, amely
az újjászületések körét hajtja.
A szöveg lezáró része a tiszta gyönyör állapotában átélt élmények
leírása. Egy elképzelhetetlen hosszú életről beszél, a tudat nagyszerű
tulajdonságairól, mérhetetlen boldogságáról, és képességéről arra, hogy
soksok jelenéstestet hozzon létre annak érdekében, hogy másoknak
segítsen. Ez azt jelenti, hogy a Dévacsenben az embernek nem egy teste
van, hanem sok testben meg tud jelenni, és egyszerre sok mindenkit tud
segíteni.
Ezeket mind leírja a szöveg azért, hogy e fennkölt létállapot kvalitásait megismerjük és ezáltal a törekvésünket megerősítsük. Ha a törekvéseink és imáink magukban foglalják ezt a négy tényezőt, amelyek a gyakorlás sikerét biztosítják, nem kell kételkednünk abban, hogy gyakorlásunk valóban hatékony lesz. Kétségkívül el fogjuk érni ezt az állapotot, amely mentes minden szenvedéstől, és amely a legmagasabb rendű gyönyörrel teljes. Elérve ezt az állapotot, hatékonyan tudunk mások javáért dolgozni, sok szenvedő lényen tudunk segíteni.
forrás: freeweb.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!