A keresztény irodalom egyik legrégebbi dokumentuma a Didakhé, {tanítás}
annak ellenére, hogy nem került be az Újszövetségbe, mégis igen nagy
jelentőséget tulajdonítunk neki. Fontosságára komoly súlyt helyeztek a
közelmúlt tudós apologéta szakemberek, valamint azok, akik egy kicsit
másképp értelmezik az őskeresztény dokumentumokat. A hosszúnak nem
mondható mű egyfajta egyházi rendtartás, tanítást, előírásokat,
(keresztelésre, eukarisztikára) parancsokat, tanácsokat tartalmaz,
foglalkozik továbbá a vándortanítók és próféták viszonyával,
szerepével. Első része a 'két útról' szóló tanítás, ősi, több formában
előforduló gondolatok átformált ismétlése, míg zárószakasza
apokaliptikus látomásokat ír le. A mű elöszőr egy 10. századi
kéziratból került elő, de azóta más nyelveken is találtak töredékeket
másolatokban, és kibövített fordításokban.
Az iratnak több szerzője
van és külömböző korokban írták, vagy a már meglévőkhöz toldottak
hozzá.Legkorábbi fejezetek, {részletek}- mondhatnánk – a mű gerince
i.u. 100 körűl írodhatott, míg a legkésőbbi részek i.u. 200 körilire
keltezhetők. Ez, mit sem változtat a mű archaikus mivoltján, eredeti
hűségben mutatja be a korai 'apostoli' hitvilágot, hitképzetet.
A
mű‚ Teocentrikus, az Isten áll a középpontjában és nem Jézus.Kb. két
tucat helyen szerepel az 'Úr' neve, ami mindig kizárólag Istenre
vonatkozik és sohasem Jézusra. Ennek ellenére a vonalas tanárok, (mint
pl. John Dominic Crossan, 'A Keresz Születése' című könyvében) kötik az
ebet a karóhoz, hogy az Úristen szót Úrjézusnak kell értelmezni. Miért?
Zavaró talán, hogy az egyik legkorábbi, – bibliai Újszövetségtől
független - írásból hiányzik Jézus neve ismételgetése?Ez talán magában
még nem lenne zavaró, azonban itt többről van szó, mert a műből
lehetetlen bármiféle újtestamentumi szellemiséget, utalást, vagy
történelmi vonatkozást kiolvasni, még olyan formában sem, pl. ...'Jézus
így mondá', ...'Jézus úgy tanította'. Maga a 'tanítás' nincs Jézushoz
kötve, nicsenek benne a jézusi tanítás erkölcsi rendszerét kifejező,
azt szabályzó mértékmérők, melyek kötödnének az Újtestamentum
példabeszédeihez vagy eseménysorozatához.
Ha nem Jézus
tanította a műben felsorolt parancsokat, intelmeket a mögötte húzódó
erkölcsi értékeket, akkor vajon milyen vallásirányzat alá tartozott a
Didakhé köré csoportosuló kora keresztény gyülekezet?
Bár töbszőr
beszél apostolokról, a bibliai 12 apostol közül egyet sem nevez néven.
Hiányzik belőle a keresztény apostoli doktrina, tekintély, melynek
jogosult léte egy történelmi Jézusig kellene visszanyúlnia. Ha igaz az
általánosan elfogadott nézet: az irat Jézus halála után 70-80 évvel
keletkezett, {Szíriában} akkor érthetetlen miért nem szól a
kereszténység sarkalatos tanításáról, Jézus kivégzéséről, majd a
harmadnapos testi, (fizikai) feltámadásáról.Ennek a hiánynak a
folytatásaképpen, áll fenn az a helyzet, hogy az eukarisztikája mintáit
is a zsidó imákban és a zsidó liturgiában kell keresnünk, a bor nem
Jézus vére, hanem 'Dávid szent szölője' és a kenyér nem Jézus teste,
hanem 'élet és tudás'! Talán itt világlik ki legélesebben, a Didakhének
nem sok köze van a mai kereszténységhez, mert ‚'Úrfelmutatásából'
hiányzik a sacralitás (szentségesség). Az irat szellemisége
természetesen nem szól egy igazi megtörtént csodáról, és azért van az,
hogy a vándortanítóktól sem követeli pl. hogy Jézus tanításához
állítsák a mércét.
“ Ne dobjátok a szentet a sertések elé.“{Máté,
7:6}A Didakhé eukharisztikus imájában találjuk ezt a verssort, melyet
elvitathatatlan bizonyitéknak tekintenek a vallás védelemre nagy súlyt
fektető szakemberek. Ha Máté Evangéliumából van az idézet, akkor a
mondat bevezetője miért „... mondá az Úr{Isten}:“ ahelyett, hogy “...
mondá, {tanította} Jézus“? De az elötte lévő részletből, „ ...aki meg
van keresztelve az Úr{Isten} nevére.“ is hasonló üzenetet kapunk. Az
Atyára vonatkozik minden, az Atya mondja a bölcseleteket, az Atya van
minden szentség központjában. Mig az Újtestamentumban, Máténál, {és a
szinoptikus Evangéliumokban} minden bölcselet Jézus tanítása. A
Miatyánk imája is Jézus szájában van adva, és a keresztlés ritusában,
annak 'középpontjában' is a Fiú áll.
A Didakhé Miatyánk imájában,
Jézus név említésénél, Jézus szerepe leredukálódik és kétszer „szolgád,
Jézus“-ként van említve, hasonlóan “szolgád, Dávid“-hoz. Az Úr{Isten}
principiuma mellett mindkét alak (Jézus, Dávid) szerepe csupán
konduktív, {közvetítő} intermediatív {közbenső}értékjelenséggel bírnak
csupán.A szöveg nem jelzi, hogy 'szolgád Dávid' és 'szolgád Jézus'
azonosak lennének az Atyával.A Miatyánk záró versében, „Hozsanna Dávid
Istenének!“ áll, holott, itt Jézushoz kellene szólni a fohásznak.
A
Didakhé közösségének elvárásai a vándortanítókra egyértelmű, nem várják
el tőlük az Újtestamentum Jézusának tanításait.A vándortanítóknak,
vándorprófétáknak a jóslás helyett az Úristen tanítását kell előadniuk,
tehát nem Jézus tanítását, leszögezi továbbá, csak az, az igaz próféta,
aki "az Úristen erkölcseit tartja".(Tehát, megint nem Jézusét!) Minden
keresztény vándort a közösségnek bekell fogadni, ha az Úristen nevében
jön.A közösségen belüli vezetőszerepeket olyanoknak ajánlja, akik;
„kipróbált férfiak, és az Úristenhez méltók.“ A Didakhé még akkor sem
beszél Jézusról, mikor azt mondja, hogy a tanítókat, (ha igazak) úgy
kell tisztelni, úgy kell fogadni, mint magát az Urat (Úristent) Az
utolsó fejezet apokalipszis részében szintén az Uratok (Úristen) van
ott, ahol Jézusnak kellene lenni: „Készek legyetek! Mert nem tudjátok
az órát, melyben Uratok eljő!“ A halottak feltámadásánál, (a mű
legutolsó idézete) „Az Úr (Uristen) elfog jönni és az Ő szentjei Véle
lesznek.“ Mint látni lehet még az utolsó idézetben sincs a későbbi
kereszténységet élesen meghatározó Jézus kultusz. Az iratból kiderűl,
hogy a sok vádortanító, vándorpróféta között egy sem volt, aki az
bibliai evangéliumok cselekményeiről, teológiájáról felvilágosította
volna ezt a korai keresztény csoportosulást.
Szó sincs itt egy
olyan keresztény gyülekezetről, aki egy nemrégiben csodálatosan
feltámadott evangéliumi Jézus tanításokat követ. Csak a misztikus Jézus
képzete létezik, - és az is csak az eukarisztikus ima részében - akit a
szerző‚ megtestesített, igazinak mutat fel, de csak annyira mint
Dávidot. Azonban a csodálatos üdvtörténetre (a jeruzsálemi eseményekre)
semmilyen utalás nincs. A szent irat írója képtelen elszakadni a
Judaizmuson nyugvó szellemiségtől, de mégis mindenáron megpróbálkozik,
az attól eltérő erkölcsi elvek lefektetésével. A fentebb említett két
Jézus vonatkozáson kivűl még egy kifejezéssel találkozunk a
vándortanítókra vonatkozó tanácsok között: a 'krisztuskereskedő'
kifejezést, amiből látni, a szerző, a megváltó Isten-fiú kiforratlan
képzetétével tisztában van, – ám ezt az egy szót – megintcsak nem lehet
történelmi bizonyságnak tekinteni. Kétségtelen, hogy a szövegszerző
szíriai zsidó bőlcsek, már egy olyan vallási meggyöződés követői
voltak, melyben már egy spirituális Jézus (Krisztus-messiás-üdvözítő)
képzet megjelent, de még mindig csak kezdetleges, alakuló formában. A
fent idézet ima vers részletei nem lehettek kimásolva egy közkézen
forgó szinoptikus Evangéliumból, sokkalta elfogadhatóbb az a
magyarázat, hogy mindkét szerző ugyanabból a bölcseleti gyüjteményből
iktatta át. Minden halvány, apró hasonlatosság Didakhé és az
újtestamentumi szerzemények között egyazon hagyomány misztikus
medencéjéből merítettek, semmi átvétel, másolás lehetetlenség
egymásból. A Didakhé keletkezési idjére, (kb. 70 év Jézus halála után)
itt már egy teológiailag kiforrott, az Újtestamentum apostalainak
határozott erkölcsi karekterét és az abban meglévő, avval azonos értékű
jézusi tanításokat kellene hírdetni.A szerzeményből azonban, mégsem
lehet kideriteni, hogy a szíriai Didakhé közössége hogyan kapcsolódik
egy történelmi Jézus utáni apostoli egyházalapításhoz, ilyen
hiányosságok közepette, és ilyen földrajzi közelségben, hiszen Szíria
Palesztina mellett van.
Az igazság ott van, a Didakhé közössége
olyan - félig - elgörögösödött zsidókból állt, akik jelentős képviselői
voltak a 'Mennyei Királyság' mozgalmának, mely a korai gnosztikus
kereszténységen belül lényesegebben közelebb állt az un. 'Q'
dokumentumok vallási elképzeléseihez, mint a késöbb kialakult
dogmatikus, történelmi Jézust hírdető társasághoz. (A 'gnosztikus'
kifejezést használom itt is, mert ezen irányzatban sorolok minden olyan
vallási meggyőződést, melynek Isten-fiú messiása nem történelmi.)
Irányzatuk, azonban annyival eltér 'Q'-tól, hogy magában foglalta,
abszorbeálta a Messiás és a Fiú hitet, mely hit csak tisztán
spirituális formában érthető, történelmi háttér nélkűl. Martin Larson,
'A Kereszténység Történelmének Eredete' c. könyvében azt vallja, hogy a
mű vallásirodalmi alapjait megtalálhatjuk a 'Logia Iesou' és a
holt-tengeri tekercsek, 'Manual Dicipline' {szekta Szabályzat}
összedolgozásában. Az itt említett ellentmondások és hiányosságok, több
szakembert arra késztettek, hogy a bibliában meglevő Testamentumok
keletkezési idejét a Didakhé megírása utánra tegyék.
Kommentáld!