TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Római
Kelemen a hagyományok szerint első püspöke (pápa) volt a keresztény
Egyháznak, i.u. 100 körül tevékenykedett Rómában. A korakeresztény
vallásirodalom számos nevében hamisított művet ismer,
azonban a
Korintosziakhoz írt levelét hitelesnek fogadja el a tudományos
világ.(Ezt
az egyet.)
Mielött rátérnék a levél ismertetésére, néhány szóban
megemlíteném azt a
bizonytalanságot, mely a korai atyák történelmi
személyazonosságát, időbeli
pontos létezésüket, nekik tulajdonított
cselekedeteket, írásokat: egymásnak
ellentmondóan körbevesz. Ezt a
történelmi kuszaságot hűen fémjelzi az a homály, mely Kelemen életét,
munkásságát befedi. Utána élt ortodox atyák keserves vergődését, - a
mindenáron akaró bizonyítást – láthatjuk
határozatlan közléseikben,
melyek összehangolását nem tartották fontosnak.
Minek is? Mikor
megszokták, mindent amit írnak; szentigaz, szentséges és mennyei
ihletésű. Kelemennél 60 évvel később élt Irenaeus írja: Kelemen Szent
Péter után a harmadik püspök (pápa) volt. u. 200 körül alkotott
Tertullianus, aki úgy tudta, Kelement maga Szent Péter nevezte ki
utodjáúl, tehát Kelemen személyesen ismerte azt a Pétert, akire Jézus az
egyházát építette. Szent Jeromos, (342-420) megbízható forrásokból adta
tovább: Kelemen a negyedik pápa volt Péter után. Hippolütosz és Szent
Ágoston
második püspüknek mondták Péter után. Ahogy telt-múlt az
idő, úgy születtek egyre merészebb elképzelések Szent Kelemen személyét
illetöleg. Origenész atya (185-254) azonosította személyét, Pál apostol
Fillippiekhez írt levelében szereplő Kelemennel, miáltal 50 évvel
korábra helyezte, (megfiatalította) az ókeresztény püspököt. Egy IV.
századból származó félhivatalos keresztény biográfia, Domitianus császár
unokaöccsével, Flavius Titus Clemenszel azonosítja Szent Kelement, mely
bizony mosolyra készteti a mai történészeket.
Magát a levelet
sem biztos, hogy Kelemen írta, a végén vagy az elején semmi név nem
szerepel ami a szerzőre utalna. Nem segíti bizonytalan helyzetünket az a
tény sem, hogy a levél legrégebbi másolata az 5. századi Codex
Alexandriusban található, és az első történelmi feljegyzés a műről IV.
századi, és az is Euszébiosztól származik.
Kelemen után élt egyházi
szerzők már szégyelték a zsidókat, nem tartották ildomosnak szentjeik
zsidó származását és így pogányosították Kelemen faji hovatartozását.
Pedig, ha jobban belemelegedtek volna a hosszúlélegzetű írásba,
láthatták volna; Kelemen jól ismerte a jeruzsálemi szertartásrendet és
az ószövetségi írásokban is túlságosan otthonosan mozgott ahhoz, hogy
pogánykeresztényként lehessen elkönyvelni. A hosszú
mű felolvasása
bizony, jól megnyújthatta a korintoszi hívők istentiszteletét, mert több
mint 60 fejezetnek legalább 500 bekezdése van. A levél békítő,
egyeztető szellemben íródott, példázatokkal, ószövetségi exegézist
(szövegmagyarázat) segítségűl híva igyekezetéhez. A viszályt előidéző
hittani vagy gyakorlati okokat a szövegből nem lehet kikövetkeztetni.
Természetes
bőven előfordult megnemértés, széthúzás, - már abban az időben is -
mert a dogmanélküli őskeresztény csoportulások 'százféleképp'
értelmezték, élték meg Józsua misztériumát. Kelemen, az őszerinte,
általa helyesnek vélt tanítások magyarázata keretében próbál egységre
ösztökölni. („Legyen béke és megértés köztetek, amiért mi imádkozunk.“
65. f.)
A cél érdekében hosszasan, bőlére eresztve taglálja a sok
ószövetségi zsidó történetet, azok szereplőit példának felhozva;
Káin-Ábel, Jákob-Ézsau, Mózes, Áron, Miriam, Saul-Dávid, stb. senkit ki
nem hagyva érvei megerősítésében.
Természetesen Jézust is említi;
'Krisztus vérét, ami elmosta a világ büneit és így mi kegyelemben
részesűlhetünk.' „A Szentlélek, Úr Jézus Krisztuson keresztűl tanította a
pogányokat." - "Az Úr Jézus Krisztuson keresztűl a béke megértés,
jócselekedetek gyakorlásában menedéket találunk, amiben megleljük az ő
kegyelmét." Nem tudom, hány ebben a szellemben írt részt érdemes
felsorólnom ahhoz, hogy reális betekintést nyerjen az olvasó abban a
vallási háttérben, melyben Kelemen Jézusa szerepel.
Józsua
(megváltó-üdvözítő) képzete erősen megtalálható volt, föleg a zsidó
szórványokban, ám ebből a képzetből hiányzik az újtestamentumi tanítás,
Jézus földi életének teológiáját meghatározó eseménysorozat. Éliás,
Ésaiás, Ezékiel, mind Krisztus eljövetelét hírdették, ami beteljesedett –
Kelemen szerint - csak, arról nem tud semmi kézzelfoghatót mondani.
Mikor is történt, hol is történt, kik voltak a tanítványai és azok mit
is tanítottak.
Hát lehetséges az, hogy a keresztény egyház feje ne
ismerje a szinoptikus evangéliumok tanításait és mikor levelét írja a
viszálykodó Korintosziaknak, ne abból példázódjon, ne annak sugallott
szent szövegére támaszkodjon igyekezetében? Mert bizony, mikor az
ószövetségi könyvekben nem talál elég forrást, akkor apokrif és pogány
iratokat is felhasznál, - mindent – csak az Újszövetség írásait nem!
A
feltámadás leírásában a Phoenix madár ízig-vérig misztikus-pogány
legenda szimbolumát használja magyarázatához, mert annyira nincs más
tradicíó melyhez igazodni tudna. Jézus szenvedésével kapcsolatos
példázódást (16. fejezet) nem szemtanú tanítványok testamentuma által
formálja, hanem Ésaiás, 53 fejezetében található passzusokat ismétli,
mert nincs másból merítenie.
Talán a sok hiány potlására adja Jézus
szájába az idézetet: „Jöjjetek fiaim, hallgassatok rám, megtanítalak
titeket az Úr félelmére!" (22. fejezet) Ezt a verssort azonban a
Zsoltárok Könyve 34:12-ben találta Kelemen, nem Jézus Logiákból lett
kimásolva.
Ékesszóló hirdetője kora Józsua kultuszának, de ez a
Jézus nem azonos a kb. 50 évvel később, ortodox atyák Jézusával. Jézus
Krisztus, Kelemennél mitikus, nincs helyhez, történelmi személyekhez
kötve, a 36. fejezetben, „Jézus Krisztus áldásosságunk főpapja, gyengék,
gyarlók védelmezője, bajnoka.“ ... 38 f.: „Akiben beteljesedik testünk
megmentése.“
A 12. f.: „'Nun' (hal) Fia Józsua“ misztikus kifejezést
használja, diszítő névvel látja el Jézust, és hiába a másik Józsuáról
beszél, mégis a kifejezést Jézussal kapcsolja össze. A szövegben tehát a
'másik' Józsuáról van szó, de amint arra korábban rámutattam a két
mitológiai hős valójában egy: az egyik a másiktól kapta a nevét, és a
'hal-fia' díszítő jelzőt is. Kelemen szóhasználatában a lényeg talán
abban rejlik, hogy magával Józsuával, a 'hal-fiával' példázódik, mert
abban az időben még nincs József-fia, csak a kozmikus megváltó létezik,
aki a zodiákus hal-korszak eljövetelének megtestesítője. Józsua a titkok
őrzője, a törvénykező, aki új szövetséget köt népének. Aki kivezeti
népét a sivatag pusztaságából, ami alatt természetesen az ember belső
terméketlen, sivár lelkivilágát kell érteni, mint ahogyan Józsua is
átvitt értelmű mitikus-kozmikus segítő az ember megigazulásában. Józsua
szimbólumkörében az egyiknek 12 törzse van a másiknak 12 tanítványa, de
mindkettő a 'hal-fia'. (1)
A 'tan'-fejlődés kezdetleges
formáját látjuk abban is, a Didakhével egyező kifejezésben: „Isten
szolgája“(59. fejezet) - melynek Jézusa még nem teljesen egyenlő az
Atyával.
A zsidókat a 8. fejezetben felszólítja bűneik
megbánására, mely „bűn vére vörösebb mint a skarlát és feketébb, mint a
zsákvászon csuhája.“ (Utalva itt a farizeusok fekete lepleire.) Ezekből a
sorokból nem lehet kiolvasni, hogy a zsidókat Jézus megölésével
vádolná, felelőségre vonná bármiért is, azért amit Jézussal műveltek.
Nem kellett sokáig várni, míg a hittanok átmagyarázásával a zsidókra
lett minden kenve, mikor is a vádat a fejükre mosták, hogy Jézus
megölésével betetőzték bűneiket. Az 55. fejezetben királyokról,
hatalmasokról beszél, aminél nem is lehetett volna jobb alkalma,
megemlíteni a gyűlőlt Heródest és a 'gonosz' Kajafást. Mégsem teszi!
Néhány sorral lejebb asszonyokról ír „akik sok mindent cselekedtek." Itt
kötelessége lett volna Szűz Máriát (és talán Mária Magdolnát) felhozni,
páratlan szerepepeltetésük dicsfényével erős bizonyságot adni
címzettjeinek. Helyette az 'áldott' Judit, és Eszter szerepel, aki,
„tökéletes volt hitében.“
A szerzeménynek van egy része, amiben a
konzervatív bibliamagyarázók elvitathatatlan bizonyságot látnak arra,
hogy Kelemen ismerte az újszövetségi evangéliumokat: „Jézus mondá
ezeket; Mutass könyörületet, hogy te is kegyelemben részesűlj, ...
bocsás meg, hogy neked is megbocsátassék, ... amilyen helyesen
cselekszel másokkal, mások is
aszerint cselekszenek véled, ... ahogy
itélsz, téged is úgy itéltetnek, ... a jósághoz való ragaszkodást,
szeretetben kapod vissza, ... amilyen mértékkel mérsz, olyan mértékkel
leszel te is megméretve." Ezen Jézusnak tulajdonított mondások
megfelelője megtalálható Máté, Lukács evangéliumaiban, - igaz nem így
egy tömben összesürítve – ám ebböl arra
következtetni, hogy a szerző
azokat az újtestamentumi evangéliumokból ismerte, nem más, mint a
vallástudomány kiforgatása. Mint említettem azt volt, már az új
időszámitásunk 'kezdetének-kezdete' körül léteztek Jézusnak
tulajdonított Logia (mondás) gyüjtemények, mely kéziratok gazdag
szellemi anyagot biztosítottak más ókeresztény szerzemények megírásához.
Kelemen is ezeket használta forrásként, és az újtestamentumi
bölcseletek szintén ezen régibb írások ismétlései.
További
történelmi bizonyságokat is kiolvasnak egyesek a levélből, miszerint
Kelemen ismerte Pétert és Pált. Az 5. fejezetben említi először Péter és
Pál apostolt. Példa történetként hozza fel a valóban megtörténhetett
eseményt, miszerint irigység és féltékenység rendítette meg az Egyház
(két) oszlopát. Azonban minden gyarló nézeteltérés ellenére, mindketten
megbékélt vallási türelem áhitatában teljesítették be küldetésüket. A
47. fejezetben így ír: „Vedd kezedbe az áldott apostol episztoláját ...
mit is ír az elején? ... Az igazságot. ... Lelkiekben figyelmeztetett
benneteket, személye és Kefás valamint Apollos között felmerűlt
törésekről, megnemértésekről ... okító példát mutatva néktek. ... De, a
köztük lévő szakadások, kevesebb bűnt hoztak fejetekre, mint a köztetek
meglévő viszály ..." Kelemen-levél írója kétségtelen, ismerte Pál
leveleit, és onnét (I. Kor. 1:12, 3:4, 3:22, Gal. 2:11) tud a
pártoskodásokról, de a fent emített sorokból személyes ismeretséget
kiolvasni: abszúrd. Kefás, kit Pál apostol többször említ leveleiben nem
azonos az újszövetségi Péterrel, Jézus legidősebb tanítványával.
(Bővebben
lásd, 'Jézus Misztériuma' – ötödik fejezet.)
Kelemen levele,
Szövetség-közi vallásirodalmi munka; az Ószövetség széleskörű ismerete
mellett teljesen hiányzik belöle az Újszövetség ismerete. A mű,
gnosztikuskereszténynek mondható, - nem csak azért mert olyanokat
olvashatunk benne, 40. f.: „isteni gnózis mélysége“ – hanem azért is,
mert Krisztusa nem történelmi, nics egy adott korhoz, helyhez kötve és a
szerző meg sem próbálja valós történeti események sorában bemutatni
Józsuája üdvösséges üzenetét.
A levél tartalma bizonyíték; több mint
két generációval Jézus álítólagos halála után, még mindig nincs
történelmi, valódi, emberi formában is élt Krisztus: csak spirituális.
Ettől függetlenül a Messiás-üdvözítő Józsua kultusza azonban virágzott;
dogmáktól, megmerevedett tételektől mentesen, hogy megváltásával a
zsidóknak is felajánlkoztassék az örök élet lehetősége.
(1)
További kiegészítő magyarázatok Józsua személyével kapcsolatban:
Stephan A. Hoeller, 'Jung and the Lost Gospels' c. könyvében végigköveti az Ótestamentum Józsuája nyomait a Holt-tegeri Tekercsek és a Nag Hammadi-i dokumentumokban; levezeti, miként válik, változik át az egyik a másikká. John O'Keefe, ' Sanctioned Vision' c. könyvéből Órigenész Józsua könyvéhez írt homíliából idézi a legjobb idevágó megfogalmazást: „Józsua könyve nem annyira Nun fia Józsua cselekedeteit hivatott kifejezni, hanem Jézus misztériumának képletes leírását mutatja be.” (Ne felejtsük, Jézus apja késöbb mindig József, vagy az Isten és nem Nun.)
Godfrey Higgins, 'Anacalypsis' című könyvében felhívja figyelmünket a mitológiai Józsua egyiptomi gyökereire, mégpedig Horuszra, aki sajátmaga is azonos Józsuával és testvére, aki segítője is szintén 'Shu', vagy Shu-si-Ra, a 'kiegészítő', Ra isten (magyarosan 'Ré') fia. Shu másik díszítő jelzője a 'mennyek megtartója'.
Albert Churchward, 'The Origin and Evolution of Religion' című könyvében írja Shu-ról: „segítője a Nap-isten formában megjelent Hórusznak, a nagy csatában amit Apap a sötétség urával vív meg. Ezt a mitológiai mozzanatot később a zsidók beolvasztották és lett belőle: Józsua, aki megsegíti az Urat harcában.”
De visszatérve Higginshez, aki könyvében később azt írja, hogy Kánaánban Józsua neve Baál-Jehoshua volt, ami 'Megszabadítás Urát' jelentette és közli továbbá, hogy a Palesztinában lévő Kármel-Hegyén található keresztény templom egy korábbi Baál-Jeshouah templomra épült rá.
A II. század vége felé buzgólkodó ortodox atya, Tertullianus szintén tisztában van a két Józsua között fennálló kapcsolattal, még akkor is, ha nem fogalmaz világos tisztasággal.
„ … Annak a báránynak, kinek eljövetelét Mózes előre kinyilatkoztatta, már eleve szenvedés volt a rendeltetése. Ugyanúgy, mint a később beteljesült misztériumban a 'Hal Fia, Józsua' volt a neve. - … és az Ő eljövetele-korától kezdve nem angyalnak, vagy nem Osheának hivatott, hanem Józsuának.” (Válasz a zsidóknak, IX. fej.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!