TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Aki buddhista országokban utazott tapasztalta, hogy ott a szent még valóban nagyobb megbecsülésben részesül, mint a...
"A buddhisták Jézus Krisztus élettörténetében sok párhuzamot
fedezhetnek fel a Buddha életével: mindketten különleges körülmények
között születtek; mindkettejük jövőbeli pályafutását már születésük
alkalmával megjósolta egy bölcs; mindketten már gyermekkorukban
rendkívüli képességekről tesznek tanúbizonyságot; mindkettőjüket
megkísérti a gonosz, hogy mondjanak le az emberiség üdvére történő
munkálkodásukról; mindketten megkövetelik, hogy nem csak a
felebarátainkat, hanem még az ellenségeinket is szeretnünk kell; s
mindketten azt a kívánalmat teszik minden emberi cselekvés alapelvévé,
amit Jézus a Hegyi beszédben így foglal szavakba: "Amit akartok azért,
hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy
cselekedjétek azokkal." (Máté, 6:12, Károli Gáspár ford.)
Aki a
buddhista országokban utazva tapasztalta, hogy ott a szent még valóban
nagyobb megbecsülésben részesül, mint a gazdagok, s egy olyan embert,
aki életét szeretettől és együttérzéstől hajtva embertársai javára
áldozza, inkább tisztelnek, mint e világ hatalmasait, az nem
csodálkozik azon a mély és őszinte áhítaton, amellyel a buddhisták nagy
része Jézus Krisztushoz, az ember Fiához is viszonyul. Mert olyan
emberként ismerték meg őt, aki még a halállal történő szembenézés
alkalmával is túlnőtt önmagán, átlelkesülve szenvedésben vergődő
embertársai megváltásának szándékától.
Jézus, az ember Fia
tehát a buddhisták számára is meghitt ismerős: olyan ember, aki
megvalósította magában azokat az isteni tulajdonságokat, amelyeket a
Buddha tanítványai "az Isteni állapotban időzés" ismérveiként
jellemeznek: a feltétel nélküli, vagyis minden feltételtől mentes
szeretetet valamennyi lény iránt; az együttérzést mások szenvedésével
és a mások örömében való őszinte osztozást; s a korlátok nélküli
odafordulást minden lény felé, ledöntve az "én" és "te" közé emelt
szokásos sorompókat. Jézus életének meghatározó ereje az a minden 'énes
ragaszkodástól' szabad szeretet, amit a Buddha "a szív és a szellem
felszabadulásaként" dicsér.
Jézus tehát a buddhisták számára egyike azon bodhisattváknak, akik a
végtelen áldozat és önfeláldozás útját járják annak érdekében, hogy
segíteni tudjanak a szenvedés fogságában vergődő lényeken, egészen
addig, amíg valamennyien el nem érik a megváltást és a felszabadulást.
A buddhistát éppoly mélyen érinti Jézus élettörténete és önként vállalt
szenvedése, mint a Buddha újjászületéseiről szóló történetek, amelyek
szemléletesen mutatják be a Megvilágosodott áldozatvállalását a lények
üdve érdekében sok-sok létesülésen keresztül. A buddhista Jézusban is
fölismeri azon Nagy Emberek egyikét, akik az adás tökéletességét a
bodhisattvák egyik erényét annak legmagasabb formájában fejlesztették
ki, amennyiben önmagukat adták oda maradéktalanul.
Míg a Buddha
megvilágosodását követően 40 éven keresztül vándorolt a Dharmát tanítva
Észak-Indiában, életét derűben és harmóniában töltve, s bölcsességével
és nyugalmával gyakorolva mély benyomást kortársaira, addig Jézusnak
tanítása terjesztésére csak egy rövid időszak adatott. Jézus saját
küldetése tudatával szenvedélyesen eltöltött próféta volt, akinek az
ortodox társadalmi közeggel való konfliktusai drámai következményeket
vontak maguk után, s ez vezetett végül erőszakos halálához is.
Buddhista felfogás szerint azonban egy tökéletesen megvilágosodottnak
nem juthat ilyen halál osztályrészül, mert a megvilágosodás nemcsak a
szeretet és az együttérzés, hanem a mindent átfogó bölcsesség
megvalósítását is feltételezi. S csak az együtt érző szeretet és a
"tisztánlátó bölcsesség" egyensúlya biztosítja számára, hogy világban
való működése kizárólag üdvös hatásokat idézzen elő.
A
keresztények számára Jézus mindazonáltal nem halt meg, hanem
feltámadott halottaiból vagyis a halált legyőzte. Jézus halála és
feltámadása a buddhisták számára mitikus történés. Az Isten fiának
mítosza ez, akinek emberként meg kell halnia, ám isteni természete
folytán újból életre ébred, hogy részesüljön az örök életben. E mítosz
jelentősége nemcsak abban rejlik, hogy világvallást csinált egy
korábban jelentéktelen zsidó szektából, hanem abban is, hogy mint
minden mítosz átélhetővé teszi a halál és az újra feltámadás mélyebb
értelmét: azt, hogy aki széttörte önösségének minden béklyóját, az
legyőzte a halált, s még ha most mindjárt meghalna is, él.
Az én-érzet
béklyói vetik ugyanis vissza őt állandóan önmaga körébe, s szorítják a
kötődések és ellenszenvek, a mohóság és gyűlölet hálójába azokba az
érzésekbe tehát, amelyek újra meg újra a szenvedés és halál átélésére
kényszerítik. Aki áttör ezeken, az éri el a halhatatlanságot, a
nirvánát, amit a Buddha a mohóság, a gyűlölet és az én káprázatának
kialvásaként jellemez.
Buddha megvilágosodása aki ezt hozzánk
hasonló emberként valósította meg bizonyossággal tölti el követőit a
tekintetben, hogy minden ember számára lehetséges a megvilágosodás és a
megszabadulás. Buddhista felfogás szerint Jézus Krisztus feltámadása
ugyanilyen bizonyosságot adhatna Jézus hívei számára, hogy a halál
legyőzése számukra is lehetséges. A buddhisták számára ez a dolog
inkább csak ott válik érthetetlenné, amikor valaki az ebben való hitet
eleve megköveteli. Számunkra ugyanis a vallás nem valamely bárhogyan is
megfogalmazott hit megvallását jelenti, hanem a minden létezőt hordozó Egyetemes Törvény (Dharma) fölismerését. A buddhista számára azonkívül
a vallásosság magában foglalja azt a meggyőződést is, hogy elvileg
minden ember képessé válhat annak a legmagasabb Valóságnak a
megtapasztalására, amire a szavaink legfeljebb csak halványan
utalhatnak, s amit a keresztények "Istennek", a buddhisták "megvilágosodásnak" neveznek.
A jelenkor egyik legjelentősebb
buddhista tanítója és gondolkodója, Láma Anagarika Govinda ezt mondja
erről: A legmagasabb Valóság bennünk magunkban rejlik. Ez a Valóság
egyének fölötti, s ezért ahhoz, hogy elérhessük, előbb le kell győznünk
az egyéniségünkből fakadó korlátokat.
E célhoz buddhista felfogás szerint annyiféle út vezet, ahány ember van.
A saját útján azonban mindenkinek magának kell járnia, ezt senki más nem teheti meg helyette. Számunkra az összes vallás evangéliuma szent, még akkor is, ha mindig tudatában maradunk annak, hogy a Valóság kifejezésére még a legszentebb szavak is tökéletlenek...
Csorba Simon: Jézus és Buddha - fordította: Lilávajra
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!