TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Széth,
Ozirisz testvére
Márknál és Máténál olvashatjuk Jézus
szamárháton történő bevonúlását Jeruzsálembe, mikoris a nép
pálmalevelekkel hintette be az utat előtte. [Virágvasárnap] A
történetet, milyen egyszerűen eltudjuk képzelni; láttuk már számtalan
filmben, festményeken, nincs mögötte semmilyen lehetetlen csoda. Mégis
úgy érzem, hogy Jézus szamárháton való bevonulása és egyáltalán, a
szamár szimbolikus szerepeltetése az Újtestamentumban; fontos,
megigényli a téma részletesebb megvizsgálását.
Ókori vázákon
talalhátó olyan ábrázolás, ahol Dionüszosz szamárháton űl, vagy lovagol.
Arisztophanész, görög vígjátékíró említi a szamarat, mint aki a
misztériumokat hordozza a hátán. Jelentős azon ókori ábrázolások száma,
ahol a szamár ‘phallusz erectus‘ képformával van megalkotva.
A
szamár, mint háziállat az emberiség kultúrfejlődésében jelentős pozitiv
szerepet töltött be; béketűrő, igénytelen, kitartó munkabírással
megáldott kedves állat. Mindezek ellenére az egyiptomi misztériumok
világában sok rossz, negatív tulajdonsággal látták el. Széth isten
állatja volt, illetve a szamár maga volt Széth is, mint egyfajta
istenkép. Széth, Ozirisznek volt ikertestvére, aki megőlte Oziriszt a
hatalomért, hogy ő uralkodhassék. Evvel a gyilkossággal ő lett minden
rossz; sötétség, szárazság, terméketlenség, vihar-mennydörgés, jégeső,
stb. megtestesítője. Kultusza, a sok rossz tulajdonság ellenére
széleskörben elterjedt.
A Hikszoszok, (1) Manetho szerint,
Széthet azonosították saját Szütek nevű istenükkel és tiszteletére
templomot építettek Avarisz város központjában. Plutarkhosz, az i. u.
első évszázadban még mindig talált Tüphón (Széth görög neve) (2) istent
kielengesztelő áldozatokat, ahol egy szamarat bűnbaknak kineveztek, majd
azt vörös sárban hempergették meg. A szerencsétlen állat így felvette
képletes szellemi formáját Széthnek, majd a szamarat egy szakadékba
kergetve feláldozták. Ez mögött, - mint írja – az a hagyomány
találtatik, hogy Tüphón [Széth] vörös börrel és szamárfejjel született.
Máshol azt írja, hogy Tüphón szamárháton menekült el a Hórusszal való
küzdelem elől a számára biztonságos ‘Hyerosolma' [mai nevén Jeruzsálem]
városába. Morália című értekezésgyűjteményében úgy írja, hogy a zsidók a
szamarat, mint kultikus állatot nagy tiszteletben tartották.
A
szamár misztikus értelmezése mindig az ember alacsonyabb állati felét
jelentette, amit lekell győzni, amin urrá kell lenni. A szamár hátán
űlni, annyit jelent; az ember hatalommal bír a saját állati énje felett,
mely alatta van és így legyőzve azt, - uralkodik az érzésein, az egész
belső mivoltján. Az ‘isten-ember', 'isten-fiú' mitológiai hős
jellegzetességének része volt az a kifejezésforma is, hogy szamárháton
lett szerepeltetve. Szimbolikája csak gazdagította az isteni hős
misztikus értelmezését; ha Ozirisz misztikus útját akarjuk követni,
akkor felül kell kerekednünk az alantas állati énünkön, állati
ösztöneinken.
A XIX. Dinasztia, (i.e. 1320-1200) legnagyobb
uralkodójának, II. Ramszesznek az apja, Szeti felvette Széth nevét, mely
aktussal, új értelemmel, tulajdonságokkal töltötték fel az eredeti
‘rossz' istent. Úgy is lehetne mondani ‘új ruhába' öltöztetve,
szalonképesítették Széth istent, ami csak gazdagabbá, jobban
‘eladhadtóvá' tette. A név felvétele mindenesetre ellentmondásos, mert …
Ozirisz és Ízisz gyermeke a sólyomfejű Hórusz, aki megbosszúlja apja
halálát, legyőzi Széthet és ura lessz égnek, földnek. Az egyiptomi
mitológiának beillesztése a mindennapi gyakorlatba azt a szokást szűlte
volt; minden fáraó, szimbolikusan maga volt a megtestesűlt Hórusz,
halála után, pedig Ozirisszé vált. (mert csak így bitosíthatta magának a
feltámadást, megváltást.) Fia, aki a trónon követte, megint Hóruszként
lépett trónra. Evvel a jogszokással ellentétben II.Ramszesz apja Hórusz
helyett vagy mellett Széth is lett volt. Ellentmondásos, mert Szeti
egyszerre Hórusz, akinek apját - Oziriszt - Széth őlte meg és ő Széth
is, akit Hórusz legyőz, elkerget.
Széth isten egyik legkorábbi
ábrázolása, Avarisz (Tell El Dab'a). Prof. Bietak könyve alapján
Az
egyiptomi kultúra befolyását a nyugat-szemita népek életére, szellemi
rendszerére nem kell külön kihangsúlyozni. Mikor a Tóra szövegeit
elöszőr elkezdték összeszerkeszteni, i.e. 7-8 században, akkor a
széleskörü kultikus ismeretsége és tisztelet miatt, Széth isten
népszerűségét nem lehetett csak úgy kihagyni, a szönyeg alá söpörni és
ezért bekerült a Teremtés Könyvébe. Csakhogy mégsem lehetett egy
szamárfejü, negatív figurát berakni a sok snájdig zsidó ős közé, ezért
szemitásították, és zsidó Séth lett belöle. Új tartalommal töltötték
föl, megváltoztatták származását, szerepét, miáltal már csak nevében
hasonlított Ozirisz testvérére. Más kultúrák istenei szemitasítása nem
volt újkeletű gyakorlat, gondoljunk csak a kelet-Szemita (Babilon)
Hammurabi (kb. i.e. 1770.) idejében történt vallásreformokra, mikor az
öreg Szumér isteneket egyszerüen átformálták szemita istenekké. Széth,
tehát, mint Ádám fia bekerült a Bibliába, mint a zsidók egyik ősatyja.
Széth
isten a zsidó vallásba átkerülve, biztos talajra ért, ahol a
tradicionális szerep mellett más, pl. misztikus kívánalmak
beteljesedését is segítette: kultuszának több évszázados folyamatosságát
elvitatni lehetetlenség.
Nag-Hammadiban felfedezett gnosztikus
kódexek anyagában található; 'A nagy Szét második tanítása', 'Szét három
sztéléje' és 'Egyiptomiak evangéliuma' melyekben Szét a megváltó, azaz
Szét egyenlő Jézussal. Az Egyiptomiak Evangéliumában, Jézus neve egyszer
fordul elő; „... az Atya ... aki Szét által megteremtette a szent
keresztséget, mely fölülmúlja a mennyet, a romolhatatlan, Logosz
nemzette lény által, sőt, az eleven Jézus által, akit a nagy Széth mint
köpenyt öltött magára.“
Dehát álljunk meg itt egy pillanatra,
mondhatja a kedves olvasó. Hogy is van ez? Hiszen korábban úgy írtam,
hogy Ozirisz a megváltó, kit testvére Széth meggyilkolt. Ozirisz görög
változata lett Dionüszosz és a többi meghaló-fetámadó misztikus isten,
míg végül a zsidók megteremtették a saját Józsua-Jézus üdvüzítőjüket.
Most meg azt mondom, hogy Széth azonos Jézussal! Ez ellentmondásos a
javából.
Nos, amikor a Hikszoszok kiemelték és különös
megtiszteltetésben részesítették Ozirisz gyilkosát, Széthet, akkor ezt
nem csak azért tették, mert Széth a viharnak, zivatarnak, az elemek
tombolásának is az istene volt, ami pontosan ráillett az ő Szütek
istenükre, hanem föleg azért magasztosították fől Széthet, mert Ozirisz
esküdt ellenségét látták benne. Ozirisz volt, aki megtestesítette nem
csak a napfényt, hanem minden jót, pozitívot ami csak Egyiptomot
jelentette. Gyűlölni Egyiptomot, egyet jelentett: Ozirisz gyűlöletével.
Megölni, elpusztítani Egyiptomot egyet jelentett: Ozirisz megölésével,
elpusztításával.
Az Egyiptomiak szemében, Széth lehetett bármilyen
alávaló, negatív, a Hikszoszok imádták, mert Egyiptom ellenségét
szimbolizálta. Hosszú évszázadokkal késöbb, mikor a nyugat-Szemita
törzsek, kezdtek zsidó néppé kiformálódni, ők ugyanazért az okokért
folyamodtak Széth isten kiemelt tiszteletére.
Ezek a nyugat-Szemita
törzsek mindig is irigy gyűlölettel pislogtak ki piszkos sátorponyváik
alól az Egyiptomi birodalom kulturált nagyságára, és így, ellenséges
elképzeléseikbe nagyon is beleillett Széth isten imádata. Ha nem is
tömeg mozgalomként, vagy mint általánosan elfogadott vallásirányzatként,
de Széth kultikus tisztelete évszázadokon keresztül , mint meglévő
valóság megmaradt a zsidók között. Az imádat folyamatossága, tehát nem
szünt meg a Messiásvárás eszmei rendszerében sem, és azért áll fennt az a
helyzet, hogy az itt említett Nag Hammadi dokumentumokban, - látszólag
paradox módon – Széth a megváltó, ill. Széth maga Jézus.
Lucius
Apuleius [ i. u. 125-190 ] pogány szerző, filozófus híres művében az
‘Arany Szamár'-ban allegorikus meseképekben írja meg saját történetét;
szamárrá való átalakulását, szamárként átélt kalandjait és a
visszaalakulását. Apuleius magát a rejtett ‘Tudásban' beavatott
követőnek mondja és írásából könnyedén megérthető az a szimbolikus út,
mely a tudás elnyeréséhez vezető lelki átalakulás útja; ahol a magasabb
tudat legyőzi az állati alacsony ént. Hasonlóan Márk és Lukácshoz,
Apuleius is egy sokkalta régebben meglévő gazdag hagyományból merített,
ahol is a szamár képletes szerepeltetése nem okozott értelmetlenségeket.
A
mai zsidóság visszautasít és rosszindulatú propagandának tart minden
olyan feltételezést, ami az ősi nyugat-szemita hitképzetben a szamár
[Szétian] kultikus tiszteletét véli felfedezni. Zsidó vallástörténelmi
szakemberek, Diodórosz idevonatkozó feljegyzését az antiszemitizmus
korai megnyílvánulásának tartják, és éles támadásba lendűlnek azok ellen
akik azt komolyan veszik. Sziciliai származású Diodórosz [ i. e. 80-20 ]
görög történetíró, negyven kötetes ‘Egyetemes Történelem' című munkája
töredékes részletekben, másolások formájban maradt csupán az utókorra.
Ebben a művében hivatkozik a nálánál mintegy harminc évvel korábban élt
nagy görög sztoikus filozófus Poszeidoniosz munkájára. Abban az állt:
eredeti szemtanúk úgy vallották; mikor is a Szeleukid király Antiochus
Ephiphánész [uralkodott, i. e. 174-171] katonáival az élen behatolt a
jeruzsálemi Nagytemplom legszentebb szentélyébe, akkor ott egy szobrot
talált. A szobor egy nagy szakálú embert ábrázolt szamárháton ülve,
kezében könyvet tartva.
A korai kereszténység sokáig zsidó üdvözítő
vallásként szerepelt, ahol nem csak az üdvözítő Isten-fiú, de a követők
nagytöbbsége is zsidó volt. Így nem csoda, ha léteztek olyan pogány
polémiák, ahol a szamár kultikus tiszteletét összehozták a
keresztényvallás - korai - még nem dogmatikus hitelképzelésével. Ezért
tiltakozik Tertullianus atya [i.u. 160-220] a hitetlenekhez írt
támadásban, - az ellen - hogy a keresztényeknek szamárfej az istenük. Ha
nem is a mai felfogásnak vagy a mostani zsidóság igazának pontosan
megfelelően, de tény, hogy bizonyos mértékben, Rómában, a betelepűlt
szemiták egyes csoportulásainak köszönhetően – kismértékben ugyan – de
elterjedt, megvolt Széth isten tisztelete.
Rómában 1865-ben egy
márványoszlopba vésett rajzot találtak, ami egy keresztrefeszített
embert ábrázolt, vállain szamárfejjel. A képen a keresztrefeszített alak
jobboldalán, a felső részben egy ‘Y' jel látható. Proff. Wunsch,
‘Szemita Kultusz Rómában' [Lipcse, 1898] című könyvében a
márványkarcolatot jellegzetes Tüphón-Széth kultikus körben tartozó
szimbolumnak nyilvánított, rámutatva a hasonló korból származó
‘átok-mondó' égetett agyagtáblácskákon található jelekre, melyek mind
Szétián utalásokat tartalmaznak. Rómában nagyszámban fellelt szemita
eredetű ‘átoktáblácskákon' az ‘Y' jele mindig a szamárfejű Tüphón-Széth
jobboldalán felül találtatik, amiből Wunsch arra következtet, hogy Széth
isten kultikus tisztelete a zsidóság közöt, nagyon is valóságos létező
gyakorlat volt.
Széth isten tiszteletét, kisebb-nagyobb mértékben
néhány nem zsidó gnosztikus szekta is átvette, ami mit sem változtat -
az azt átadó zsidóság szerepén.
Széthián-keresztények vallásirodalmi korpuszába tartozott természetesen olyan alkotás is, minek középpontjában nem a 'megváltó' Széth állt. Ilyen például 'Pál Apostol Felemelkedése' című korai gnosztikus irat, mely Pál apostol mennybe menetelét írja le; amint az egyik rétegből próbál a másik rétegbe felemelkedni. Ott van vele Yaltabaoth, vagy Yaldabaoth, trónon ülő öregemberként ábrázolva, aki hátráltatni próbálja az apostol szentséges felemelkedését. A gnosztikus tanítás szerint, az a lélek mely nem rendelkezik kellő tudással ahhoz, hogy Yaltabaoth legyőzze, - mint azt Pál apostol teszi – az nem tud felemelkedni a mennyekbe és visszaküldetik a földre újjászületni. Tehát, ha nincs meg a gnózis, a tudás, akkor az örök mennyei élet elérése lehetetlenség.
(1) Hikszosz. A Hikszoszok népéről, szinte semmit sem
tudunk; nem tudjuk honnan jöttek, milyen etnikai összetételel
rendelkeztek, és szinte semmi érdemleges régészeti leletet nem hagytak
maguk után. Nevük magyarúl a lovasnomád, vagy pásztorkirálynak felel
meg. Az bizonyos, ők honosították meg a lovakat, és a harciszekereket is
ők vezették be Egyiptomba. A XIII. Dinasztia alatt, i.e. 1730 körűl,
Kánaánon keresztűl beözönölve elfoglalták Alsó-Egyiptom delta ágának
keleti részét.Fövárosuk a Nilus keleti partján levő Avarisz (Tell El
Dab'a) városa lett. Hatáskörüket később déli irényban még jobban
kiterjesztették, és bő 160 évig uralkodtak ezeken a területeken, míg a
XVIII. Dinasztia fáraója, I.Ahmosze kinem veri őket, (i.e. 1560 körűl)
Egyiptomból. Egyiptomból történő kivonulásuk után új várost alapítanak,
(Hyerosolymát) Jeruzsálemet.Nem sokkal késöbb nyomtalanúl eltünnek, úgy,
ahogy jöttek, semmi kézzelfogható nyomot nem hagyva maguk mögött.
(2)
Tüphón. Széth isten beazonosítása Tüphónnal, megint csak kérdéseket
vethet föl, mert a görög mitológia Tüphónja nem nagyon hasonlít az
egyiptomi Széthre. Az úgy regéli: Gaea három óriást szűlt; Antheaust,
Tityust és Tüphónt, aki tűzokádó és száz kigyó-sárkány feje van. Az
Olümposz elleni sorozatos áskálódását Zeusz megelégelve, Tüphont az Etna
hegye alá zárja.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!