TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nem mondhatjuk
azt, hogy Isten rossz, hiszen azzal nem jutnánk sehová. Minden
vallásnak az a feltételezés a kiindulópontja, hogy Isten jó. Viszont ha
megvizsgáljuk a szemünk elé táruló valóságot, a legmegrendítőbb
problémával kerülünk szembe: miért szenved az igaz ember?
Mindjárt a történet elején azt a jellemzést olvashatjuk Jóbról, hogy jó
és igaz ember. Kijelenthetjük, hogy ez a saga nem megteremti, hanem
sokkal inkább azonosítja és megnevezi Jób hitét. Nehézségei nem teszik
őt szentté, hanem megerősítik azt a jóságot, amely már sajátja.
(Szentség = újraegyesülés az egésszel = jóság = ami van.)
Valójában Jób csak állja a sarat. Fenyegeti és megátkozza az Urat, de
már megvan benne az a szabadság, melyet az Úr a kezdetektől felismer.
Magában találta meg életének értelmét, méghozzá az Úrral való
kapcsolatának vonatkozásában, nem pedig kívülről tett szert rá.
„Ontológiai lehorgonyzása”, ahogy Gabriel Marcel fogalmazna, Istennel
való egyesülésében áll, nem pedig egyéni vagy önálló énképében.
Olyan kritikus pont ez a spiritualitás útján, amelyet az embernek
előbb-utóbb át kell lépnie – bár vannak, akik sohasem teszik ezt meg.
ők továbbra is kívül találják meg a tekintélyüket, másoktól kapnak
nevet és önazonosságot, és boldogságuk vagy szomorúságuk is másoktól
függ. René Girard úgy beszél erről, mint „utánzó tudatról”
(horizontális versengésről, vágyról és utánzásról), amely mindig
katasztrófához vezet.
Amikor az embereket „Isten nevezi meg” belülről, és nem különösebben
számítanak a körülmények, akkor győzedelmeskedett bennük a kegyelem.
Hogyan lehet meghatározni engem? Az emberek válaszreakciói határoznak
meg minden egyes pillanatban? Ha igen, módfelett szubjektív és
ingoványos talajra építkezünk. Állandóan hol fönt, hol lent leszünk.
Hasonlóképpen, ha azáltal definiáljuk magunkat, hogy milyen jól érezzük
magunkat, vagy milyen sikeresek vagyunk, az ugyancsak bizonytalan
lábakon álló meghatározása a sikernek. Így ismét mindig lesznek
hullámvölgyeink és hullámhegyeink: a szekuláris vagy fogyasztói kultúra
sekélyessége áll ellentétben egy hiteles vallásos kultúrával.
Ha attól függ, hogyan érezzük magunkat reggelente, hogy milyen kedvesek
velünk az emberek, ha nem lehetünk boldogok külső megerősítés nélkül,
akkor nem vagyunk valóban boldogok vagy alapvetően szabadok. A
boldogság végül is belső ügy. Túl gyakran vagyunk „széltől hajladozó
nádak” (vö. Mt 11,7), és percről percre mások reakcióitól és
jóváhagyásától függünk. Ez a modern én: súlytalan, szeszélyes, teljesen
függő, miközben „szabadnak” nevezi magát.
Dolgoztam olyan emberekkel, akikben láttam a változást. Valaha
elsődlegesen a rajtuk kívüli életre reagáltak, ám miután kapcsolatba
kerültek azzal, amit én „autentikus transzcendenciának” nevezek,
belülről élik az életüket. Nem engedik, hogy mások nevezzék meg őket.
Isten nevezi meg őket, és ők legmélyebb és legigazabb énjükként ismerik
fel ezt a nevet. Nem létezik e világi megoldás a végső önazonosság és
értelem problémájára. A vallás ennélfogva úgy tartja, hogy a megváltás
túlnanról, Istentől ered.
Ontológiai megalapozottság nélkül csak reagálhatunk, a bölcsőtől a
koporsóig. Az élet örök tükörteremmé válik. Sohasem lehetünk stabilak
egy reakciók által vezérelt életben, hiszen az, hogy mit tartunk az
életünk értelmének, másoktól vagy saját ügyességünktől függ, és attól,
mit mondogatunk magunkban. Az „Istentől eredő megváltás” ezzel szemben
az én ajándéka, melyet olyasvalakitől kapok, aki ténylegesebben én,
mint jómagam vagyok. Töprengjünk talán egész hátralévő életünkben ezen.
Nem bűn kérdése
Jób
könyve kezdettől fogva kijelenti, hogy nincs összefüggés bűn és
szenvedés, erény és jutalom között. Ezt a logikát nehéz feltörnünk, a
szóban forgó könyv mégis megkísérli, méghozzá azért, hogy egy új,
kegyelemnek nevezett logosz megtörténhessen.
Jób barátai eljönnek, és vigasztalják őt. Derék, hívő, vallásos
emberek. Az összes szokásos megoldást felkínálják. Minden közhelyet,
melyet a klérus sztereotípiáiban valaha hallottunk vagy vallásos
könyvekben olvastunk. Ezek a barátok ráadásul egész értelmesek, de a
könyv mégis arra a következtetésre jut, hogy e gyógyírok egyike sem
megfelelő, sőt nem is helyes.
Mondandóik ugyanazon a feltételezésen nyugszanak: szenvedünk, tehát
bizonyára valami bűnt követtünk el. Jób három, később négy barátja
mindenáron fenn akarja tartani istenképzetét, Jób-képzetét és az
igazságról alkotott képzetét. Én úgy látom, tökéletesen
megszemélyesítik a valódi bibliai hit legáltalánosabb maskaráit: az
ideológiát, az ortodoxiát, a konvencionális bölcsességet és a hősies
idealizmust. Bizonyos fokig ezek mindegyike működik, amíg az ember el
nem jut a képtelenig, a nevetségesig, a nyilvánvalóan igazságtalanig.
Jób és tanácsadói között az a különbség, hogy az utóbbiak tisztaságot
és rendet akarnak a világegyetemtől. Előre látni akarják, mit fog tenni
Isten. Jób azonban Istent akarja látni. ők fenn akarják tartani a
helyes és összefüggő képzetek világát, míg Jób Istenhez fűződő
kapcsolatát akarja fenntartani, még ha az saját „kicsinységét” is
jelenti. Barátai megőrzik teológiájukat, Jób pedig megőrzi a
kapcsolatát. Jób „a szenvedő ember, akinek nem szabadna szenvednie”, és
előképe Jézusnak, „aki meghal, pedig nem szabadna meghalnia”.
Mindketten elvezetnek bennünket annak lényegéhez, hogy mit kellene
jelentenie a vallásos hitnek. Mindketten a végletekig tágítják az
emberi szabadság lehetőségét, ahol már csak az isteni egyesülés tarthat
fenn bennünket, s ahol az életünk nem rólunk szól többé. [...]
Kishal a galaxisokban
Carl
Sagan Kozmosz című csillagászati sorozatának egyik részében a Tejútról
beszélt. Bemutatta a Tejút hatalmas fényképét, és megjegyezte: „Önök
valószínűleg azt képzelik, hogy éppen a középpontban vagyunk. De nem,
itt vagyunk az egyik sarokban, és amit mi Napnak hívunk, az csak
egyetlen kis nap az ebben a galaxisban található milliárdnyi nap közül,
ráadásul a galaxisok száma is több milliárd.” Ha mélyen belegondolunk
ebbe, az biztosan hatással lesz ránk, és segít abban, hogy helyes
megvilágításban lássuk magunkat.
Én pedig itt állok, és Istenről beszélek? Azt feltételezem, hogy értem
a kis kobakommal? Felfoghatatlan. Kis bolygó vagyunk egy galaxisban
milliárdnyi galaxis között, és azt merjük feltételezni, hogy értjük, mi
zajlik. Igaznak véljük a teológiáinkat. Meg vagyok mentve, ha ezt
teszem. A mennyországba jutok, ha azt teszem. Ha nem merülsz alá
teljesen a vízbe, nem üdvözülsz. Ha nem megfelelő nevén hívod Istent,
nem fog szeretni téged. Nehéz elhinni, hogy az emberek mennyire el
tudnak veszni a saját kis világukban és önmaguk fontosságában. Isten
nem engedi Jóbnak, hogy ezt a hibát elkövesse.
Bizonyos értelemben tudomást sem vesz Jób személyes problémájáról. Egy
szó sem hangzik el Jób bűnösségéről, ártatlanságáról vagy a szenvedés
értelméről. Pedig ez lenne az egész könyv lényege, nemde? A szenvedés
értelme. Isten nem ad választ. Isten Jób feddhetetlensége.
Jóbnak ezért nem kell többé bizonyítania feddhetetlenségét. Nem
szükséges elnyernie. Nem szükséges birtokolnia. Ebben áll a szabadsága.
Nincs szüksége arra, hogy nyerjen. Nincs szüksége arra, hogy
bebizonyítsa az igazát. Nincs szüksége arra, hogy bármit is jóvátegyen.
Jób a valódi megvilágosodás képe. Istent nem birtokolja, mint valami
produktumot vagy eredményt, hanem Isten birtokolja őt. Újraoltja Jóbot
arra a szőlőtőkére, amely már ő. Megválaszolódik a lételméleti kérdés,
mely az elsőrendű vallásos kérdés.
A 42. fejezetben olvashatjuk azt a választ, melyet végül Jób ad
Jahvének. Ez a könyv második tetőpontja. „Most már tudom, hogy akármit
megtehetsz, nincs gondolat, amely neked lehetetlen. Én borítottam
tervedet homályba, olyan szavakkal, amelyekből hiányzik a tudás. […]
Azelőtt csak hírből hallottam felőled, most azonban saját szememmel
láttalak. Ezért visszavonok mindent és megbánok, porban és hamuban!” (
Jób 42,2–6). Jób egyik kérdésére sem kapott választ, de ő látott!
Megválaszoltatott a lét kérdése, az, hogy ki ő, és ez minden egyéb kérdést megválaszol.
Jób végül jól érzi magát
Végre
beteljesült Jób vágya: hogy saját szemével lásson, és ne csak „hírből
ismerjen”. Hogy lásson, és lássák őt. Ez mindannyiunk vágya. Hogy
valaki belénk lásson, és megértsen bennünket. Hogy valaki mezítelenül
lásson bennünket, miként Isten látta Ádámot, és ne nevezzen minket
csúnyának. Hogy valaki mezítelenül lásson bennünket, és ne nevezzen
minket nevetségesnek. Arra vágyunk, hogy átlássanak rajtunk. „Ki adta
tudtodra, hogy meztelen vagy?” – kérdezte Isten Ádámtól az édenkertben
(Ter 3,11).
Jóbot meglátták és elfogadták, így hát nincs többé szüksége válaszokra:
„Ezért visszavonok mindent és megbánok [Istenem], porban és hamuban!”
Ez nem porban fetrengés, ez nem önutálat, hanem életadó új tágasság.
Vannak olyan fordítók, akik szerint sokkal pontosabb lenne így
fordítani ezt a mondatot: „Megtagadom a »por és
hamu«-gondolkodásmódot.” Más szavakkal: nincs szükségem rá, hogy
vádaskodjak vagy védekezzek.
Elidegenedésétől fosztották meg Jóbot, és gyakorlatilag kijelentheti:
„Nem számít. Rám tekintesz, én pedig rád emelem a tekintetem.”
Visszaállt az egység. Jób átfogalmazhatja Pál szavait: „Valaha
tükörben, homályosan láttam, de most színről színre látjuk egymást”
(lásd 1Kor 13,12). S ez nagy különbség.
Ezen a ponton nyilvánvalóvá válik, hogy a könyv hőse nem Isten, hanem
Jób. Isten megengedi Jóbnak, hogy ő legyen a hős. Jób beszédei után
Isten beszéde bizonyos értelemben gyönyörű költészet, de már nem a
tetőpont. Isten új megvilágításba helyezi a dolgokat, de mégsem ő ennek
a drámának a hőse, hanem Jób. Ezért méltó Jób könyve arra, hogy a
valaha írt legnagyszerűbb vallásos drámának nevezzük. Mert éppen azt
teszi, amit Isten tesz a történelemben.
Isten olyan tökéletesen szeret bennünket, hogy megengedi, hogy mi
legyünk a hősök. Isten megengedi nekünk, mint Izraelnek („Istennel
szemben erősnek”), hogy birokra keljünk az Úr angyalával, engedi, hogy
harcba szálljunk Istennel, és győzzünk (Ter 32,29). Miénk tehát a
dicsőség, amikor Istennek adjuk a dicsőséget. Amikor megpróbáljuk
elengedni a kezünkből a gyeplőt és Istennek adni az életünket, akkor
Isten visszaadja azt nekünk.
Ez meglep bennünket? Pedig így tesz a szeretet. Amikor szerelmesek
vagyunk, egyedül az érdekel minket, hogy az életünket odaadjuk a
másiknak, és lássuk a másik örömét. Ilyen egyesülés felé hív bennünket
Isten. A szerelmes örömét leli a kedvesében, a kedves pedig örömét leli
szerelmesében. […]
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!