TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
„felébredés doktrínája” (Buddha-vada) tulajdonképpen maga az őseredeti
páli-kánonra alapozott Buddhizmus, a theravada (öregek vagy
tapasztaltak útja). Evola szakít a Buddhizmus köznapi, „exoterikus”
értelmezésével, e szerint a Ksatriyák lázadása a világot megváltoztathatatlannak
hirdető brachmanizmus ellen, tagadva a varnarendszert és a
transzcendens tekintély elvét hasonlóan a protestantizmus katolicizmus
elleni lázadásához.
Evola szerint a Buddhizmus tulajdonképpen a
tradíció reintegrációja volt a filozófiai spekulációkban elmerült vagy
túlságosan „vallásivá” vált, az üres ritualizmusok és megcsontosodott
egyházi szervezet által fenntartott, spirituálisan kiüresedett
brachmanizmussal szemben.
„Nem a kasztja miatt pária
valaki, nem a kasztja miatt brachmana valaki, tettei miatt pária
valaki, tettei miatt brachmana valaki” -
nyilattkoztatta
ki a Buddha. A 4 varna tehát a megvilágosodás tekintetében is egyenlő,
ami azonban nem jelenti a transzcendentális hierarchia tagadását. A
felébredés doktrínájának szolipszisztikus felfogása csak a szubjektív
„én” létezését fogadja el a világot, pedig annak kreációjaként ismeri.
Az első lépcsőfok a felébredés útján, tehát a világ kondicionált
voltára való rádöbbenés, hogy a létezés minden eleme tulajdonképpen
átmeneti.
„Ahogyan nincs értelme általában tűzről beszélni,
mivel csak fahasábokból, trágyából, rőzséből, fűből …(stb) rakott tűz
van, ugyan így nincs értelme általános tudatról, mert csak szaglási,
ízlelési, látási …(stb) tudat van”.
Az „én vagyok” képzete tehát
az okok függvényében jön létre, amely okok azonban állandótlanok. Ha az
„én” észlelése az érintkezések függvénye akkor ez az észlelés pedig
felbontható maguknak, az érintkezéseknek a pontszerű sorozatává, ahogy
a kerék mozgása is folyamatos de mindig csak egy ponton érinti a
talajt, akár megy, akár áll. Az eredeti doktrína tehát sem a
brachmanizmus által hirdetett „átman”, azaz a minden dologban meglévő
mozdíthatatlan és állandó metafizikai centrum létezését, sem annak
azonosságát „brachmannal”, a teremtő istennel, sem pedig a reinkarnáció
tanát nem ismeri el. Mint ahogy az éjjeli virrasztás során, az éppen
kialvó fáklya lángjával meggyújthatják a második, majd a folyamat
újbóli megismétlődése után a harmadik fáklya lángját a három láng így
nem lesz ugyanaz de nem lesz különböző sem-így ugyan azon „én” már nem
születhet újjá létezése azonban prediszponálja a következő „én”
létesülését. A Buddhizmusban megjelenő reinkarnáció-tan tehát a külső
hatások eredménye, amikor az eredeti ezoterikus tanítás „exoterikussá”
vált érintkezve az adott terület vallási hiedelmeivel, főleg a tömegek
által is befogadható „Mahayana” iskolákban.
A Buddha-vada szerint a világon eluralkodott a nyugtalanság, mivel a lények nem azonosak önmagukkal.
„Az egész világ lángban áll, az egész világ a tűz martaléka és az egész világ reszket”
A
lények az életet nem birtokolják – az birtokolja őket, csupán
elszenvedik az életet. Hiszen mit tud irányítani az „én akarata” az én
testében?- teszi fel a kérdést a Felébredett:
„én
akarom-e az emésztőnedvek keverékét, amely által az étel megemésztődik,
a formámat, a húsomat, az ilyen, és nem más emberként meghatározott
lényemet. Én akarom-e a tudatomat, vagy egyszerűen csak ez vagyok én?”
Az
„az égni akarás” principiuma ami fenntartja a szüntelen áramlást,
ahogyan a tűz az egyik faág elhamvasztása után átterjed a másikra, a
lények is a sóvárgás által léteznek, nem saját tudatuk, hanem a
„daimón” a bennük lévő sóvárgási entitás (antharabava) irányítja őket
szüntelen létszomja által, az élőlény létszomj-jellegű alakmását
alkotva. Ez birtokolja őket a szubjektív „én” helyett. A „négy árja”
igazság” első pontja, a dukkha azaz a „zaklatottság állapota” amelyet a
második igazság a tanha (sóvárgás és létszomj) tart fent. A dukkha
mozgásba hozza a „létesülés örvényét” azaz a samsarát. Ebbe a samsarába
ragadva születnek és halnak meg a lények a „daimón”-nal, a szamszarai
entitással identifikálva magukat anélkül, hogy valódi létükre
rádöbbenve felébredettekké válnának. A körforgás az avijjá azaz a
„nem-tudás” és az asavák a „mániák” vagy „mérgezettségek” miatt
állandósul. A 3. árja igazság, azaz a „ nirodha azonban azt fejti ki,
hogy a dukkha állapota megsemmisíthető és módszert is ad hozzá, amely
nem más, mint a 4. árja igazság, a magga.
A „kondicionált
genezis” elmélete szerint „az ember olyan isten, aki nem tud isten
voltáról” és e miatt a „nem-tudás” (avijjá) miatt száll alá aszavák és
szankharák (az elme képzetei) „segítségével” a 12 nidánán, azaz
létesülési fokozatokon keresztül a szamszarába. Ha tehát a vipasszana, a
belátás és a szamatha azaz a lélek tökéletes, felsőbbrendű és
rendíthetetlen nyugalma révén felszámoljuk a „nem tudást” az egész
„genezis” láncolatosan megsemmisíthető, a szankharák, aszavák majd a
nidánákon keresztül visszafelé haladva magának a „tudatnak” a
„megsemmisítésével” visszajuthatunk a primordiális állapothoz. Ez a
pillanat a nibanna (szanszkritul nirvana) helyesen fordítva „Az
ellobbanás pillanata” amikor a szubjektív én, azonosul önmagával és
legyőzi a szamszarai entitást, az őt uraló daimónt és kiszakadva az
áramlásból Buddhává, (a szambodhi az abszolút megvilágosodás által) -
azaz felébredetté válik. A nibanna állapota tulajdonképpen mind a lét,
mind a nemlét állapotának meghaladása -„Akik azt gondolják, hogy a
nem-létezéssel kiléphetnek a létezésből nem szabadultak meg a
létezéstől”- A nibanna tehát nem megsemmisülés, hanem magába a létbe
való belépés.
- „A tűz kialvása nem a megsemmisülést
jelenti, hanem azt, hogy visszatér abba a láthatatlan, érzékfeletti
állapotba, amelyben azelőtt, mielőtt az adott körülmények között és
adott helyen, a tüzelőanyag révén megnyilvánult volna”-
Mivel
a szamszarai entitás számára elengedhetetlen az „én” passzív és ájult
állapota. A Buddhista látszólagos passzivitása tulajdonképpen az igazi
akció, amely a kontemplációban nyeri értelmét szemben a szamszarai
akcióval, amely a létszomj által irányított lények cselekvése.
A
könyv második része („Az akció”) megmutatja azt az utat, amely
segítségével a filozófia gyakorlattá alakítható. A felébredés az
aszkézis útján érhető el, ennek azonban semmi köze az aszkézis
populáris, leginkább annak keresztényi, önsanyargató módszerei által
kialakított képéhez. A Buddhizmus szemben áll mindenfajta fájdalmas
autoszadista vagy mazochista jellegű „önkínzó vezekléssel” a böjtölés
önsanyargatás és szüntelen áldozatok által elérni kívánt megvilágosodás
eszméjével. A buddhista aszkézis útja kizárólag szellemi út, amelynek
során az elme megszabadul kötelékeitől és a meditáció révén győzi le a
samsarát. A minél tökéletesebb szellemi koncentráció során a
bodhisvatthák - vagyis azok akik egy napon felébredettek lehetnek-
alászállnak a négy jhanába azaz az „elszakadottság” (viveka) egyre
magasabb tudati szintjén realizálódott létállapotokba (a másik út a
„sugárzó kontemplációk” változata) melynek során extranormális
képességek, az iddhik birtokába is juthatnak. Az utolsó jhanában pedig
elkövetkezik a panna a spirituális megvilágosodás, majd az azt követő
nibanna.
Evola könyvének második része konkrét meditációs
technikákat is ajánl azok számára, akik a felébredés doktrínáját
kívánják követni, majd az utolsó részben áttekinti az eredeti doktrína
feldarabolódását, a különböző iskolák a „Hinayana” és „Mahayana”
buddhizmus megszületését - egészen a Japán Zen-ig, amelyekben a
különböző idegen népek kultuszaival történő érintkezésekkel analóg
módon történtek azok a torzulások amelyek a Buddha „istenként” való
tiszteletéhez vagy a reinkarnáció tanának integrálásához vezettek. Az
eredet megőrzésének szempontjából a japán Zen buddhizmust tartja a
legmagasabb rendűnek, amelyet hasonló reakcióként értékel a
theravadának a spekulatív brachmanizmusra adott válaszához.
Evola
a könyvben szinte kizárólag a Szuttapitakára, a páli buddhizmus legősibb
és legautentiksabb szövegére támaszkodott és az utószót író „Collegium
Buddhologium” szerint a theravada mindmáig legegzaktabb értelmezését
adja, amivel különösen nagy segítséget nyújt a ma népszerű Buddhizmus,
azaz a Mahayana és a Vajdzsrayana helyes értelmezéséhez, az eredet
szempontjából.
Forrás: GOTHIC.HU
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!