TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Interjú Őszentsége Szakja Trizinnel
“HA A JÖVŐRE VAGY KÍVÁNCSI, VIZSGÁLD MEG JELENLEGI TETTEIDET”
Rinpocse, miért kell a buddhizmussal foglalkoznunk?
Ezt, a buddhizmussal foglalkozó három embertípus leírásával szeretném
megválaszolni. Általánosságban véve, a legkisebb rovar és a
legintelligensebb ember is megegyezik: boldogok akarnak lenni és el
akarják kerülni a szenvedést. Az emberi lények többsége nem tudja, hogy
mi a szenvedés, vagy boldogság oka...
Mik a szenvedés és a boldogság okai?
A Nagarjuna féle Ratnavaliban ez áll: “Minden cselekedet,
amely vágyakozásból, ellenszenvből és nem tudásból ered, szenvedést
okoz; minden vágyakozástól,ellenszenvtől és nem tudástól mentes
cselekedet boldogságot okoz.” Mint ahogy már mondtam, háromféle ember
van. A legalsó fokon álló ember éppúgy, mint minden lény, boldog akar
lenni, és nem akar szenvedni, mint ahogy az alacsonyabb világokban sem
akar újjászületni, tehát azért gyakorolja a buddhizmust, hogy
megteremtse az okokat az emberi világban, vagy az istenek mennyei
világában való újjászületéshez. Nem rendelkezik sem az erővel, sem a
bátorsággal ahhoz, hogy elhagyja a világi létet. A világi létből csak a
legjobbat kívánja, a rosszat szeretné elkerülni és ezért gyakorolja a
buddhizmust, hogy végül is magasabb újjászületést érjen el. A középső
fokon álló ember megérti, hogy az egész világi lét függetlenül attól,
hogy hol születik az ember, természeténél fogva forró. Ki akar ebből az
egészből kerülni és el akarja érni a Nirvánát, azt az állapotot, amely
mentes a szenvedéstől. A legmagasabb szinten álló ember belátja, hogy
ahogy ő nem akar szenvedni és boldogságot szeretne, éppúgy minden
élőlénynek ugyanazok a kívánságai és félelmei. Tudja azt is, hogy nincs
olyan lény, aki valamikor ne lett volna az apánk, vagy az anyánk,
tekintettel arra, hogy kezdet nélküli idők óta újra, meg újra
megszületünk a világi létezésben. Mivel ilyen közel állunk minden
élőlényhez, a legkülönb ember az, aki azért gyakorolja buddhizmust,
hogy a számtalan lény mindegyikét megszabadítsa a szenvedéstől.
Hogyan gyakoroljunk?
Két nagyon fontos dologgal kezdi az ember a buddhizmus gyakorlását:
meditációval a Négy Megfontolandóról és a Menedékvétellel. A Négy
Megfontolandó a következő: az emberként való születés nehézsége, a
Szamszára mulandósága, a világi lét szenvedése, a Karma törvénye, ami
az Ok Okozati viszonyt jelenti. Általában véve nagyon nehéz emberként
születni. Azt gondolhatnánk, hogy sok ember van, de ha ezek számát
összehasonlítjuk más lények számával, rájövünk, hogy milyen kevesen
vagyunk (pl. mindannyiunk testében milliónyi bacilus, mikróba, vírus
stb. él). Az emberi születésre tehát, statisztikailag nézve, nagyon
kevés az esély. Azon kívül sok olyan helyen is újjászülethet az ember,
amely kevés értékkel bír egy élőlény számára, mivel ott Buddha tanait
nem hallhatja. Nyolc előnytelen hely van ahol megszülethetünk: a
poklok, az éhező szellemek, az állatok, a barbárok birodalma, olyan
helyek, ahol a vallási tanítás téves, ahol nincs Buddha, bizonyos
isteni birodalmak és a korlátozott emberek birodalma. És még ha
emberként is születünk újjá, tíz alapkövetelmény szükséges. Szükséges
olyan helyen születni, ahol Buddha megjelent, ahol ténylegesen
tanította a vallást, ahol a tan még élő, ahol a mesterek még olyan
jóságosak,hogy tanításokat adnak és ahol még élnek buddhista
szerzetesek és gyakorlók. Öt külső követelmény is szükséges: mentesnek
kell lenni az öt azonnali hatású negatív cselekedettől, amelyek komoly
akadályokat teremtenének. Az emberként való újjászületés nehézségét más
módon is kifejezhetjük. Az erényes cselekedetek és a helyes morális
viselkedés az okai az emberként való újjászületésnek. Tekintettel arra,
hogy ezt nagyon kevés ember tudatosítja, az emberi születés már csak
ezért is ritka. Természeténél fogva sokkal könnyebb valahol máshol
megszületni. Az emberi születés nehézségét egy példával szokták
megvilágítani. Képzelj el egy vak teknőst, amely az óceánban él. Az
óceán felszínén egy járom lebeg. A teknős száz évenként egyszer jön fel
a felszínre, mégis több esélye van arra, hogy a nyakát a járom lyukába
dugja, mint nekünk arra, hogy emberként szülessünk. Elmélkedés a mulandóságról: Buddha mondta: “A lét három birodalma olyan, mint egy
őszi felhő; a lények születése és halála, mint egy táncos mozdulatai;
egy lény élete, mint egy vízesés, mint egy villám az égen. Nem áll meg
soha, egyetlen pillanatra sem és ha egyszer elkezdődött,
elkerülhetetlenül halad a vége felé.” Minden
változik: kinn változnak az évszakok, a tavasz helyet ad a nyárnak, az
ősznek és a télnek. A gyerekek felnőnek, a felnőttek megöregszenek; a
haj színe feketéből fehérré változik, a bőr megráncosodik és az élet
tovatűnik. Nem így van? Minden állandóan változik. Nincs egyetlen hely
sem, ahol az ember a mulandóságot elkerülhetné. Mivel minden
folytonosan változik, az ember nem tudhatja soha, mikor jön el a vég. Ma
teljesen egészséges és holnap mégis meghal. Két dolgot tudunk a
halálról: biztos, hogy eljön és fogalmunk sincs róla, hogy mikor.
Minden pillanatban eljöhet számtalan külső és belső tényező okozhatja.
Ha tehát a buddhizmust akarod gyakorolni, be kell látnod, hogy azonnal
el kell kezdeni. Nem lehetsz biztos a holnapban, amikor is valamit még
tehetnél.
Hogyan segíthet mindez még rajtunk? A buddhizmus gyakorlása nem tesz minket kevésbé mulandóvá.
Nem fog minket kevésbé mulandóvá tenni, de megadja a biztonságot, hogy
következő életeinkben kevesebbet fogunk szenvedni. A Dharma, a vallás
gyakorlása röviden azt jelenti: elkerülni az erénytelen cselekedeteket
és erényes tetteket gyakorolni. Ha így cselekszel, magától értetődik,
hogy a jövőben boldogabb leszel.
Azt jelenti, hogyha kevesebbet várunk ettől az élettől, akkor kevesebbet fogunk szenvedni?
Igen, azt is, de még fontosabb, hogy az elmélkedés a mulandóságról arra
fog késztetni minket, hogy azonnal el kezdjünk foglalkozni a Dharmával.
A mulandóságról való gondolkodás meggyorsít majd utunkon.
Melyik a hat birodalom és mik a szenvedések ezekben?
Amint már mondtam, a világi létben bárhol vagy, mindenhol szenvedsz. A
szenvedésnek három fajtáját ismerjük: a szenvedés szenvedését, a
változás szenvedését és a feltételekhez kötött lét szenvedését. A
szenvedés szenvedése az, amikor a fejed fáj, vagy valami ehhez hasonló.
Ez egyszerűen szenvedés, amelyet mindenki elfogad és úgy tekinti, mint
szenvedést. A változás szenvedése olyan szenvedés, amelyet a változás
észlelésén keresztül tapasztalunk. Ma együtt vagy barátaiddal, de el
kell menned; ha elmész ellenségekkel találkozol. Semmi sem maradandó és
ezt látni szenvedést okoz. A feltételekhez kötött lét szenvedése azt
jelenti, hogy a világi tevékenységek nem elégítenek ki. Sok mindent
teszünk a világban, de sose vagyunk igazán elégedettek. Mindig egyre
több a tennivalónk, amit nem tudunk elvégezni, ez csalódottságot okoz,
ami megint csak szenvedés. A legalacsonyabb birodalom a hat közül a
poklok birodalma, ahol forróság és jeges hideg uralkodik, valamint a
szomszédos poklok, amelyek szintén erős szenvedések állapotai és
hihetetlenül hosszú ideig tartanak. Ezen szenvedések oka a gyűlölet.
Azután következik
az éhező szellemek birodalma, akik azért gyötrődnek, mert képtelenek
lenyelni az ételt és az italt. Ez a vágyakozás és a zsugoriság
eredménye. Az állatok világát ismerjük, az ide történő születés oka, a
nem tudás. Az emberek világát szintén ismerjük. Az ötödik birodalom a
félisteneké, akik féltékenységből állandóan harcban állnak az
istenekkel; a félistenek tehát szenvedni fognak a következő életükben.
Az istenek látszólag nagyon kellemesen élnek. Sok élvezetben van részük
és mérhetetlenül sokáig élnek, de előbb utóbb megöregszenek és
meghalnak. Mivel mást nem tettek, csak szórakoztak, ezért nem szereztek
érdemeket egy magasabb szintű születéshez és nagy szenvedések
állapotaiba zuhannak vissza. A három alacsonyabb világban a lények csak
a szenvedés szenvedését tapasztalják, az emberek a szenvedés mindhárom
fajtáját, de különösen az első kettőt, míg az istenek főképpen az
utolsó kettőt.Az utolsó Négy Megfontolandó közül a Karma, az ok és
okozat törvénye. Buddhista szempontból mindennek, amink van és
mindennek, amit teszünk, a múltban keresendő az oka. Ha az ember tudni
akarja, hogy mit csinált a múltban, jelenlegi helyzetét kell megnéznie.
Hogy az ember gazdag, vagy szegény, szép, vagy csúnya, ez mind korábbi
cselekedeteink eredménye. Ugyanígy függ a jövő hogy boldogok leszünk,
vagy sem, jelenlegi tetteinktől. Mindennek, amit ma teszünk,
következménye lesz a jövőben. Ha a fa gyökere gyógyító erejű, akkor a
virág, a levél, a kéreg és minden, ami a fán nő, szintén gyógyító erejű
lesz; éppúgy minden cselekedet, amely a vágyakozás, az ellenszenv és a
tudatlanság ellentétéből ered, boldogságot fog eredményezni. Ha a fa
gyökere mérgező, akkor minden, ami a fán nő, mérgező lesz; éppúgy
minden cselekedet, amely vágyakozásból, ellenszenvből és tudatlanságból
ered, szenvedést fog okozni.
Van olyan gyakorlat, amelyik az ok és okozat törvényén alapszik?
Az ok és okozat törvénye, a Karma, a buddhizmus egyik legfontosabb
tanítása. Ez azt jelenti, hogy az embernek mindig erényes
cselekedeteket kell végeznie, mert a nem erényes cselekedetek mindig
szenvedést hoznak magukkal, ebben az életben és a következőben
egyaránt. Ha az ember nem akar szenvedni, akkor a szenvedés okát kell
elkerülnie; ha nincs ok, akkor következmény sem lesz. Ha egy fának
eltávolítjuk a gyökereit, akkor az nem fog gyümölcsöket hozni. Ha az
ember boldog akar lenni, akkor nagyon gondosan kell bánnia a boldogság
okával, éppen úgy, ahogyan a fa gyökerének kell gondját viselni,ha
azt szeretnénk, hogy a fa szépen növekedjen. Ha a gyökér nem jól
működik, a fa sem fog nőni. Mielőtt tehát tehát az ember akármilyen
meditációt elkezdene, alaposan el kell gondolkodnia a Négy
Megfontolandóról, majd vegyen Menedéket. A Menedékvétel különbözteti
meg a buddhistákat a nem buddhistáktól: azt jelenti, hogy az ember
teljesen átadta magát, menedéket vett.
Hogyan érjük el ezt az önátadást?
Az ember átadja magát. Mint már mondtam, a világi lét szenvedéssel
teli. A szenvedésnek sok kézenfekvő formája van és sok olyan, amelyik
kevésbé egyértelmű, amelyet hétköznapi emberek nem vesznek észre.
Szeretnénk megszabadulni a szenvedéstől, de jelenleg nincs elég tudás
és hatalom a birtokunkban, hogy ezt megvalósítsuk, tehát ebben a
pillanatban mi magunk nem sokat tudunk tenni ennek az érdekében. Ha az
ember egy fontos lépésre szánja el magát, olyan valakihez fordul, aki
nagy hatalommal rendelkezik. Ha beteg az ember, akkor az orvostól kér
tanácsot, ha jogi problémái vannak, akkor ügyvédhez fordul. Ha tehát az
ember meg akar szabadulni a világi lét szenvedéseitől, akkor menedéket
kell vennie a Három Drágaságban, mert ebben a törekvésünkben ők képesek
segítséget nyújtani. A Három Drágaság: a Buddha, aki a vezető, a Dharma
(vagy a Vallás), amely a te saját Utad, és a Szanga, ami a szellemi
társaidat jelenti. A végső Menedék azonban csak a Buddha. A Dharma,
vagy Tan két részből áll: a Tan és a Megvalósítás. A Tan a Tripitaka (a
Szutrák, az Abidharma és Vinaya tanítások), ez azonban olyan, mint
amikor az ember egy csónakot vesz igénybe, hogy átkeljen a folyón;
amikor átért, egyszerűen hátrahagyja azt. A Megvalósítás is két részből
áll: a Megszűnés Igazsága és az Ösvény Igazsága. Ezek közül az első az
üresség, Shunyata, tehát végső menedék nem lehet, míg az Ösvény, amely
maga is mulandó, szintén nem. Ami a Szangát illeti, még a legmagasabb
tagjai is az Ösvényen járnak, tehát ők sem jelenthetik a végső
Menedéket. A Menedék valójában csak a Buddha, mi mégis mindig a
Buddhában, a Dharmában és a Szangában veszünk menedéket.
Ez azt jelenti, hogy a Buddha állandó?
Igen, igen. A Buddha természetesen állandó. A Dharmakaya, az “Igazság
Test” fölötte áll a változásnak és állandóságnak és a Sambhogakaya, az
“Öröm Test” mindig létező. A Nirmanakaya, a “Megnyilvánulás Test“ az a
forma, amelyet a Buddha ezen a Földön felvesz és ez valóban múlandónak
látszik, ámbár valahol mindig jelen van, ha nem is itt.
Hogyan történik a Menedékvétel?
A Menedékvétel különböző módokon történik, a három embertípus
szándékainak megfelelően, noha a három ok: a félelem, a bizalom és az
együttérzés ugyanaz. A Menedékvétel tulajdonképpeni gyakorlata a
menedék ima recitálása. A legegyszerűbb ima így hangzik: “Menedéket
veszek a Buddhában, menedéket veszek a Dharmában, menedéket veszek a
Szangában”. Részletesebb változata a következőképpen hangzik: “Amíg a
Megvilágosodást el nem érem, menedéket veszek a Buddhában, a Dharmában
és a Szangában. Ennek eredményeképpen minden lény érje el a Buddha
állapotot.” De ezt csak a hangoddal recitálni nem elég szívedből kell
szólnia. Ha menedéket keresel az eső elől, nem fog segíteni, ha így
szólsz: “esernyő, esernyő”, vagy “ház, ház”. Ellenben ha keresel egy
házat, vagy szerzel egy esernyőt, akkor minden kétség nélkül védve
leszel az esőtől. Szükséges tehát, hogy teljes meggyőződéssel, nagyon
komolyan történjék a Menedékvétel és azonkívül arra kell gondolnod,
hogy akármi is történik, csak a Három Drágaságnál keresel Menedéket, és
hogy mindig ennek a védelme alatt fogsz maradni. Az ily módon és ilyen
szándékkal recitált fohász a buddhizmus első gyakorlata és egyben
alapja az összes többinek. Az ily módon történt Menedékvétel
különbözteti meg a buddhistát a nem buddhistától. Habár mindez elég a
buddhistává váláshoz, szokásos még egy rövid rövid szertartás is a
szellemi vezető jelenlétében. Ő mondja először a szavakat, amelyeket a
tanítvány elismétel, és megfogadja, hogy a buddhista alapvető morális
tanításait követni fogja. Ettől kezdve minden nap folytatnunk kell az
ima recitálását, nagy odaadással.
Valóban lehetséges, hogy egy ember állatként szülessen újjá?
Igen, egész biztosan. Sok történet szól állatokról, amelyek jó
cselekedeteik következtében emberként születtek újjá, és emberekről,
akik rossz cselekedetek folytán állatokként. Egyes állatok nagyon
jóságosak különösen a kicsinyekhez, és nagyon kemény munka által tudják
teremteni az emberi születés okait.
Miért olyan fontos emberként születni?
Az emberi születés rendkívül értékes, mert az emberi lét segítségével
nem csak egy magasabb újjászületést és Nirvánát érhetünk el, hanem a
Dharma gyakorlása által eljuthatunk a Megvilágosodásig is.
Valóban
segít rajtunk, ha sokat gondolunk a múlandóságra? Hiszen tudjuk, hogy mulandóak vagyunk, és esetleg boldogtalanná tenne minket, ha túl sokat
gondolnánk erre.
Igen, ez segít rajtunk. Tsongkhapa
mondta: “Egy rabnak csak egy gondolat jár az fejében: mikor kerülök ki
innen? Ez a gondolat uralja állandóan szellemét. Te is gondolkodj így a mulandóságon, amíg nem kerülsz ebbe a tudatállapotba.”
Valóban egy rab helyzetében vagyunk? A világi lét dolgait gyakran nagyon kellemesnek találjuk.
De ezek az örömök nem maradandóak, nem így van? Éppen az öröm vezethet
a bajhoz, nem? Most boldogok vagyunk, de nem tudjuk, mit hoz a
következő óra. Bármelyik pillanatban katasztrófa történhet. Mivel az
örömök mulandóak és nagyon bizonytalanok, nem vagy valójában boldog,
mert az örömöt beárnyékolja az aggódás. Ténylegesen sosem vagy boldog,
mert nem tudod, hogy mi fog történni, és ezért elkerülhetetlen az
aggodalom.
Léteznek
a poklok valójában úgy, ahogy a buddhista Szutrákban le van írva, vagy
ez csak egy képi beszéd a szenvedés állapotainak és mennyiségeinek
leírására?
Valami valóban létezik, úgy hiszem. A
Szutrákban az áll, hogy ezek valóban léteznek és még sokkal
szörnyűbbek, mint ahogy le vannak írva. Azt mondják, Buddha nem mondott
el mindent róluk teljes részletességében, mert ha ezt meg tett volna,
az emberek elájultak volna.
Mennyire valóságosak ezek a poklok?
Annyira valóságosak, mint a jelenlegi életünk, Sok ember úgy gondolja,
hogy nem valóságosak, hanem olyanok, mint egy álom. De valójában,
amikor álmodunk, éppoly valóságos az örömünk és bánatunk, mint ébren.
Jelenlegi tapasztalataink sem valóságosak, de mi mégis gondoljuk, hogy
minden valóságos körülöttünk. A pokol éppoly valóságos, mint ez.
Természetesen a pokol sem létezik valójában. Ez sem létezik. Mi ez
akkor?
Szenvednek a Buddhák?
Nem, ők nem szenvednek soha. Teljesen mentesek a szenvedéstől.
Látják a szenvedést?
Nem, nem is látják a szenvedést.
Hogyan tudnak akkor szenvedő embereken segíteni?
Ők nem szenvednek. A Gelugpák azt mondják, hogy a Buddhák látják a
szenvedést, mi azt mondjuk, hogy nem. Ez az egyik különbség a Szakja és
a Gelugpa Rend között. Az ember, aki felébredt, nem álmodik többé. A
szenvedésnek ez a tisztátlan, Szamszarikus színháza olyan, mint egy
álom, mint egy illúzió. Az az ember, aki felébredt ebből az álomból,
nem álmodik többé. De a Bodhicsitta (a Megvilágosodás szelleme) és az
együttérzés folytán spontán lép fel benne a másokon való segítés. De a Buddha maga soha nem látja a szenvedést. Számára minden dolog tiszta jelenségekké alakul át.
Érintett a Buddha a Karmában?
Ő elérte a végső karmikus eredményt, a legmagasabb és a lehető legjobb
karmikus eredményt.
Történhet velünk valami, ami nem a saját tetteink eredménye?
Nem, soha.
Képes a Buddha saját, vagy mások tetteinek az eredményét megfigyelni?
Igen, történtek például jövendölések, de én úgy gondolom, hogy a Buddha
ezek eredményeit nem látja. Ha jövendölés szükséges, akkor ez
egyszerűen, spontán módon lép fel.
Meg tudjuk változtatni korábbi cselekedeteink eredményét?
Egész biztosan. A Vadzsraszattva meditáció meg tudja tisztítani sok
korábbi rossz cselekedetünket, de mindenképpen hasznos és szükséges
helyes okok és eredmények teremtése.
http://www.szakja.hu/magyar
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!