TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Négy Nemes Igazság
Miután Gautama Szakjamuni egy fügefa alatt ülve addig folytatta meditatív
elmélyülését, mígnem bekövetkezett kialvása ("nibbana" vagy
"nirvána"), azaz megvilágosodott, és "Buddha" (szó szerint:
"Felébredt" vagy "Megvilágosult") lett belőle, azt követően
tudatára ébredt a Négy Nemes Igazságnak, az "isteni szem"
segítségével meglátva, miképpen halnak meg, majd születnek újra, karmájuk
szerint - azaz a múltbeli szándékolt tetteiknek megfelelő létformákba és
állapotokba - az élőlények. Mivel megértette, hogy a születés és halál kezdet
nélküli körforgása (a "szamszára") milyen mértékű, meg nem szűnő
gyötrelmet jelent a lényeknek, végül arra az elhatározásra jutott, hogy a
birtokában lévő bölcsességből ad másoknak is. E szándékától vezetve útjára
indult, hogy "mozgásba hozza a Tan kerekét". Tanítása, a
"Dhamma" vagy "Dharma" (szó szerint: Valóság) a Négy Nemes
Igazság keretébe foglalva segíti a lények törekvését a megvilágosodás felé:
1.
Első Nemes Igazság: A
létezés általános jellemzője a szenvedés.
A Buddha képes volt meglátni, miképpen jelentkezik a lények életében az
elégedetlenség, a gyötrelmek, a fájdalmak; azaz: a szenvedés. Érzékelte a
reinkarnációk szüntelen láncolatát, melyen át az öregség, betegség és halál
kínjait újra és újra átélve a lények hol alacsonyabb, hol magasabb létformákba
(úgynevezett "birodalmakba", azaz pl. emberi létformába, állati
létformába, isteni létformába, stb.) vándorolnak, nem tudván szabadulni
átmeneti örömeik vonzerejétől, s az elmúlás okozta gyötrelmeik súlyától.
2.
Második Nemes Igazság: A
szenvedés oka a vágyakozás.
A Buddha az elme folyamatait ismerve meglátta, hogyan működik a lényekben a
tudatlanság, a megtévesztettség, amely azután vágyakozást okoz, a vágyakozás
pedig - a vágy tárgyainak megszűnésével, elpusztulásával, elmúlásával -
elégedetlenséget, gyötrelmeket, fájdalmakat, azaz szenvedést okoz.
3.
Harmadik Nemes Igazság:
Lehetséges a szabadulás a szenvedéstől.
A Buddha nemcsak felismerte a szenvedést, mely az élet általános jellemzője, és
nemcsak annak okára ébredt rá, hanem - a Harmadik Nemes Igazsággal - arra is
felhívta a figyelmet, hogy létezik szabadulás, azaz elvágható a szüntelen
reinkarnációs lánc, mely a vágyakozás következménye.
4.
Negyedik Nemes Igazság: A
szabadulás útja a Nemes Nyolcrétű Ösvény.
A szenvedés tényének és okának felismerésével egy élőlényben kialakulhat a
törekvés a szenvedés megszüntetésére, az élet-halál körforgásából való
szabadulásra. Ehhez ad utat a Buddha által hirdetett Nemes Nyolcrétű Ösvény.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!