TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szemelvények a Nag Hammadi-i Könyvtár Gnosztikus Kódexeiből
Hallottad,
én szenvedtem, de én nem szenvedtem.
Szenvedés nélküli voltam, mégis
szenvedtem.
Megszúrtak engem, mégsem sebeztek meg.
Felfüggesztettek
engem, mégsem lettem megfeszítve.
Kifolyt a vérem, mégsem véreztem.
-
János Cselekedete -
Bevezetésként szükségeltetik néhány
mondatban megkísérelni a gnoszticizmus bemutatását, anélkül, hogy
túlságosan belemélyednénk annak boncolgatásában, apró részletezéseiben.
A
gnosztikusok egy olyan sajátságos hitrendszer, hitképzet képviselői
voltak, melynek a központjában a gnózis (tudás, ismeret) elnyerése,
átadása állott. A tudást csak is személyes tapasztalatokon, lelki
élmények sorozatos átélésével lehet elsajátítani. A tudás elnyerésének a
jutalma; az eszmélés, abból az álomból, melyet ébrenlétünk valóságának
hiszünk. A bölcs Plotinus írja: „Az igaz felébredés nem a testé, hanem a
testből történő ébredés. Minden más ébredés csak átmenet az egyik
álomból a másikba.”
A gnosztikus művek olvasásánál sokaknak
megtévesztő, zavaró lehet az írások különleges szóhasználata,
kifejezések, nevek, fantázia szülte helyzetek, mesés birodalmak
váltakozásai, melyek még tovább vannak bonyolítva mítoszaik kétélű,
sokszor ellentmondásos cselekményeivel. Nézzünk meg gyorsan két sűrűn
előforduló nevet: 'Yaldabaoth' – alacsony szellemi szinten álló lény,
önző, tudatlan, ostoba. Ugyanezt képviseli 'Demiurgosz' – alacsonyabb
szintű erő – kissé eltérő fogalma is. A gnosztikusok gazdag
szóhasználatát a későbbi kereszténység szinte teljesen kiiktatta,
átírta, és mégis nyomára lehet akadni imitt-amott.
A gnosztikus
teremtéstörténetek, - szellemi, anyagi – leírását, azok szerteágazó
filozófiáját összehasonlítgatni, beskatulyázva osztályozgatni,
ugyanolyan helytelen megközelítés, mint hamisan úgy bemutatni a
gnoszticizmust; mint hóbortos eretnekséget, ami a kereszténységből nőtt
ki. A gnosztikus eszmeáramlatok már évszázadokkal a kereszténység előtt
végig hömpölyögtek a Mediterráneum kultúr-központjain. Népszerű
elterjedése annak is köszönhető volt, hogy misztikus, ezoterikus
eszmerendszerei könnyedén befogadták az apokaliptikus, messiásváró
eszméket, mint ahogy abszorbeálni tudták a mágikus sámánizmusok sokrétű
változatait is.
Azonban minden szerteágazó kavarodás ellenére
kilehet egy közös szálat, egy erősen meghatározható lényegiséget
mutatni, mely minden gnoszticizmus fundamentuma; az álomból,
zsibbadásból való szükséges ébredést. Ez a lelki eszmélés nem csak
hasonlít, de teljesen megegyezik a keleti tanok megvilágosodásával.
De
nézzük mit írnak a gnosztikus kódexek a felébredés, lelki eszmélés
fontosságának kihangsúlyozásában. „Ti mégis alusztok és álmokat láttok.
Ébredjetek fel ...” - 'Nagy Erőnk Fogalma'
„Még mindig képesek
vagytok aludni, mikor kezdettől fogva úgy illene, hogy ébren legyetek.” -
'Jakab Titkos Könyve'
„ … és vess véget az alvásnak, amely rád
nehezedik.” - „Gyújts fényt magadban!” - „Világosodj meg értelmedben!” -
'Silvanus Tanításai'
„Akinek füle van, hallja, ébredjen fel mély
álmából!” … „Óvakodj a mély alvástól!” - 'János Titkos Könyve'
A
lelki felébredés nehéz göröngyös útjaira a gnosztikus tanítók
példaképeket álmodtak mítosz hősök képében, kik elöl jártak, csodás
cselekedeteikkel, halálukkal-feltámadásukkal mutatva a követni való
helyes irányt. Magától érthetően a hősök nem lehettek közönséges
emberek, sem egy az egyben átvett idegen istenek, ezért minden kultúra
misztikusai a saját vallási hagyományaik tárházából öltöztették fel
hőseiket. A hősöket, isteneket, Isten-fiúkat, állandóan változtatták,
gazdagították; a saját őseik hitvilágából merítve azok feltöltéséhez.
Az
ortodox kereszténység krisztológiájától teljesen eltérő a Nag Hammadi-i
gnosztikus könyvtár Kódexeiben előforduló 'nevető Jézus'. A szerzők
Jézussal nevettetik ki a tudatlanokat, kik a betűhöz való szigorú
ragaszkodásban, mondatok, elvek tételes lezárásában, egy történelmi
esemény cselekményében hisznek ahelyett, hogy az álomból, kábulatból
igyekeznének felocsúdni, felébredni. Róluk beszél a bölcs Theodothosz
is, mikor úgy írja: „Akik a legmélyebb kábulatban vannak, úgy hiszik ők a
legéberebbek, pedig csak vad látomások bezártságában leledzenek és
tudatlanságukban hiszik, hogy mindent tudnak.”
Két Nag Hammadiban
talált gnosztikus művet szeretnék 'részben' bemutatni valláskritikai
érvelésem alátámasztására.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!