TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Korai keresztény szarkofágok domborművein többször találkozhatunk olyan kifejezésformával mely Orfeuszt halászként ábrázolja. Az itt közölt kép a római Laterán múzeum anyagából származik, ahol a dombormű baloldalán Orfeusz, jobboldalán a ‘Jópásztor' képe található. Mit keres a misztikus üdvözitő Isten, Orfeusz egy keresztény síremléken?
A kédés megválaszolásával
először Dr.
Robert Eisler ‘Orfeusz a Halász' cimű 1920-ban megjelent könyvében
foglalkozik
részletesebben. Könyve elején végig tárgyalja az ősi kultúrákban
fellelhető
halkultusszal összefüggő vallásos és kultikus mozzanatokat ill. azok
átvittértelmű magyarázatait. Hasonlóan más valláskutatóhoz, Eisler is
visszamegy
egészen a Szumérokhoz, pontosan Oannész isten kultuszához. Oannész
Szumér
ős-Isten, a hagyomány szerint félig hal, félig ember formájú mitológiai
lény,
kijött a tengerből és ő tanította meg az emberiséget a földművelésre,
házépítésre, fémek megmunkálására, írásra és általában mindenre, ami az
egyetemes kultúránk alapjait képezi. Az ősi primitív hal-Isten kultusz
mélységét
és elterjedtségét mutatja, hogy a több ezer évvel később élt történész,
író,
Berossus is tudott róla és több adatot közöl művében Oannészről. Mint
számtalan
más vallásal összefüggő névvel, bölcsességgel, eszmékkel,
szimbolikával, stb.
úgy, Oannész isten kultuszának elterjedését, más kultúrákban történő
átvándorlását is végig tudjuk követni. Pontosabban fejezem ki magam, ha
úgy
mondom, hogy az eredeti Oannész kultusz állandóan változva befolyásolta
–
kissebb-nagyobb mértékben – több késöbbi kultúra vallásos
elképzeléseit,
mégpedig úgy, hogy az ősi tisztelet-imádat kezdeti fomáját,
jelentőségét
elveszitve, új köntösben, más jelentéssel töltötte meg azok lényegét.
Különösen
így van ez, amikor az emberiség vallásos elképzeléseit egyre jobban a
misztika
nehezen kifürkészhető talányai kezdték el befolyásolni, melynek egyik
korai
formálya az Oannész kultusz átváltozása az Orfeusz kultuszba, miáltal
Orfeuszból
‘halász' lett. De ezt ne úgy értsük, hogy Orfeuszból halász-isten vagy
hal-isten
lett, hanem inkább az ősi szumér hiedelemvilág Oannész töredékei vékony
rétegeinek ‘rárakodásának' tekinthetjük, mely értelmesen kielégitette
az
idevonatkozó misztikus mondanivaló kivánalmait. A mitikus isten
Orfeusz, miáltal
leszáll az alvilágba, majd onnét visszajön; az alvilágnak [másvilágnak]
is az
ura, istene, akinek mágikus ereje van a kiválasztott lelkek
kihalászására az
alvilág kárhozatra ítélt televényéből. Az üdvözítő Orfeusz a halász,
halakat fog
ki és így a halak istene, hiszen ő dőnti el mely ‘hal-lelkek' igazából
érdemültek a megváltásra, az örök életre.
A ‘hal' ‘halász'
vallásos-mitikus
értelmezés ilyen irányú kötödése az orfeuszi hiedelemkörben csak tovább
gazdagította Orfeusz isten üdvözitő jellegét, annak misztikáját tovább
mélyitette. Ez az értelmezés – ha kissé átváltozott formában is – még
évszázadokon keresztül tovább élt, mint ahogyan azt kora középkori
[félig-meddig] misztikus tanításokban olvashatjuk: “ Az emberek, akik a
halak,
sötét, álló vízben vergődnek, míg az apostolok a halászok, akik kivetik
hálóikat, ami a szentséges imák tanítása. Azok a halak, akik arra
érdemlegesek,
kifogatnak, majd a hit üdvössége által felszabadulva örökké a
keresztség szent
vizében fognak lubickolni.”
Második, harmadik évszázad dogmamentes
keresztény
hitképzetben Orfeusz és Jézus azonosítása nem ütközött különösebb
nehézségekbe
és így nem volt szentségtörés a hívő keresztény sírján vagy a katakomba
falán az
Orfeusz ábrázolások megörökítése. Különösen fontos volt a
‘halász-isten'
karakter kiemelése, ami azt a mágikus váradalmat és óhajt tükrözte
vissza, hogy
a halott lelkét Orfeusz mielébb halássza ki. [Hiszen a halott jó, hívő
keresztény volt és ezért megérdemli a megváltást.]
Hogy mennyire
egybevágott
a korai kereszténység a már évszázadok óta virágzó Orfizmussal, arra
másik
példaként fellehet hozni a széles körben elterjedt ‘Orfeusz lantja'
ábrázolását.
Korai keresztény sírokban talált személyes és üzleti pecsetéken,
amuletteken,
áldó, segítő ‘varázs' táblácskákon, valamint más egyébb személyes
tárgyon
sokszor megtalálhatjuk a lantot, mely Orfeusz lantja.
Ugyancsak egy római múzeum [Museo di Pretestano] anyagát képezi ez a szarkofág dombormű, [Nereidi Sarcophagus] mely valamikor egy hívő keresztény sírhelyét díszítette.
A kép a halászó
Orfeuszt ábrázolja, amint az arra érdemleges lelkeket
próbálja kifogni az alvilág folyójából. Ha a képet összehasonlítanánk
az utóbbi
ezer év keresztény sírkőfaragásokról készült képeivel, bizony nem
találnánk
semmi azonos kifejezésformát, - kivéve - a jobb sarokban
mellékszereplőként
ábrázolt angyalkát. A dombormű elkészítési idejét kb. a IV.-ik évszázad
elejére
becsülik a szakemberek, ami majdnem háromszáz évvel később van, mint
Jézus
kivégzésének ideje. Még sincs a keresztény síron kereszt, Szűz Mária,
vagy éppen
szenvedő, búslakodó Jézus ábrázolás, miképpen azt az ember elvárná egy
tisztességes keresztény sírtól. Hiába dörgedeztek, erőlködtek a korai
apologéta
atyák, értelmetlen dogmatizmusuk még ebben az időszakban, csak
elszigetelten,
felületesen nyert csupán teret; mert a papírra vetett szó lehet hamis,
de a
sírok sohasem hazudnak. A kép világosan kifejezi, hogy a mitikus
Orfeusz a Sótér
[Megváltó] de, mivelhogy – a sír keresztény, így, Jézus, aki szinten
Sótér:
azonos Orfeusszal!
Görögországban talált, és az athéni Bizantin Múzeumban látható kora keresztény, márvány sírdombormű megint csak nem Jézust ábrázolja, hanem Orfeuszt. A IV.-ik évszázadból származó faragáson a mitikus Isten a lantján játszik, állatokkal körülvéve, akik a játékát csodálják. Itt is Orfeusz a megváltó, az üdvözítő, mert ha nem ő lenne, akkor nem került volna rá a keresztény sírra.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!