TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Buddha egyik legfontosabb tanítása a karma törvénye, a tanítás, mely
szerint egyik életünk sincs híján az oknak, nem más lény teremtette és
nem is véletlenszerűen keletkezett, hanem saját tetteink hozták létre.
A szeretetet, a hosszú életet, az egészséget, a bőséget és a többi jó
dolgot sem mástól kapjuk; saját múltbeli helyes tetteink következménye,
hogy ma minden jót élvezhetünk. Hasonlóképpen, a létezés negatív
oldalait, például a rövid életet, a betegséget, a szegénységet és az
összes többi nemkívánatos dolgot sem valami rajtunk kívülálló dolog
okozza, hanem a múltban elkövetett helytelen tetteink váltják ki.
Ha
az ember valóban meg akar szabadulni a szenvedéstől, és boldogságot
szeretne tapasztalni, nagyon fontos, hogy az okokkal dolgozzék. Ha nem
így tesz, nem várhat el semmiféle eredményt. Minden egyes dolognak
megvan a maga oka, mégpedig teljes oka; a dolgok nem jöhetnek létre
csak úgy mindenféle ok nélkül. A dolgok nem a semmiből bukkannak elő,
és sem elégtelen, sem nem megfelelő ok nem válthatja ki őket. Tehát
minden szenvedés oka a helytelen cselekvés.
A helytelen cselekvés
alapjában véve annyit tesz, hogy nem ismerjük a valóságot, a tudat igaz
természetét. Ahelyett, hogy belátnánk a tudat valódi természetét, egy
„én”-hez ragaszkodunk, mégpedig anélkül, hogy bármiféle logikus okunk
lenne rá. Mindannyiunk természetes hajlama, hogy egy „én”-hez
ragaszkodjék, hiszen annyira hozzászoktunk már ehhez. Olyan szokás ez,
amit kezdettelen idők óta alakítgatunk.
Azonban, ha alaposan vizsgálódunk és kutatunk, nem találjuk az ént. Ha
van én, akkor szükségszerűen testnek, tudatnak vagy névnek kell lennie.
A név pedig üres, úgy, ahogy van, hiszen bárkinek adhatunk bármilyen
nevet.
Ugyanez áll a testre is. Azt mondjuk: „az én testem”, ugyanúgy, ahogy
azt emlegetjük: „az én házam, az én kocsim, az én otthonom, az én
hazám”, tehát a test és az „én” különáll egymástól. Ha megvizsgáljuk
testünk minden részét, sehol sem találunk semmit, amit „én”-nek,
„magunk”-nak nevezhetnénk. Csupán sok dologról van szó, amiből összeáll
az, amihez mint „test”-hez avagy „én”-hez ragaszkodunk. Ha a fejünk
búbjától a lábujjunk hegyéig megvizsgáljuk testünket, sehol nem
találunk semmit, amit énnek hívhatnánk. A test nem az én, hiszen több
különböző része van. Az emberek pedig akkor is életben maradnak, ha
bizonyos testrészeik hiányoznak, tehát a test nem az én.
Ugyanez vonatkozik a tudatra is. Azt gondoljuk, hogy esetleg a tudat az
én, de úgy áll a dolog, hogy a tudat pillanatról-pillanatra változik,
folytonos változásban van. És az elmúlt tudat már sehol sincs,
eltávozott. És nem nevezhetjük énnek azt, ami már elmúlt. A jövőbeli
tudat pedig még nem kelt fel. És nem nevezhetjük énnek azt sem, ami még
nem kelt fel. A jelenlegi tudat pedig folyton-folyvást, minden egyes
pillanatban változik. Csecsemőkori tudatunk és felnőttkori tudatunk
nagyon is különbözik, és e két különböző tudat nem jelenhet meg
egyidejűleg. A tudat folyamatosan, mindig, pillanatról-pillanatra
változik – és nem nevezhetjük énnek azt, ami folytonos változásban van.
Tehát, a néven, a testen és a tudaton kívül nincs semmi olyasmi, amit
énnek nevezünk, de régen rögzült szokásunk miatt mindannyiunkban ott az
énhez való ragaszkodás erős hajlama. Nem látjuk be a tudat igaz
természetét, ehelyett – mindenféle logikus indok nélkül – az énhez
kötődünk. Amíg megvan bennünk ez a hajlam, olyanok vagyunk, mint az az
ember, aki kígyónak véli a színes kötelet. Amíg nem ismerjük fel, hogy
csak kötél, nem kígyó, addig félünk és szorongunk. Amíg az énhez
kötődünk, addig szenvedésben lesz részünk. Az énhez való ragaszkodás
pedig minden szenvedés gyökere. Nem ismerjük a valóságot, nem vagyunk
tisztában a tudat igaz természetével, s ezért az énhez ragaszkodunk.
Ha
van „énünk”, akkor természetesen vannak „mások” is. Az „én és a más” az
„én”-en alapszik, éppúgy, ahogy a jobb és a bal függ egymástól: ha van
jobb, balnak is lennie kell. Ugyanígy, ha van én, mások is vannak. Ha
van énünk és vannak a mások, akkor kötődni kezdünk azokhoz, akik a mi
oldalunkon állnak, barátainkhoz és rokonainkhoz, és gyűlölet támad
bennünk a „mások” irányában, azok iránt, akikkel nem értünk egyet, azok
iránt, akik más véleményen vannak, akik másképp gondolják a dolgokat.
Ez a három fő méreg, melyek fogva tartanak minket a szamszárában, a
tévképzetek ezen hálójában. A három fő méreg a nemtudás vagyis a tudás
hiánya, az énhez való tapadás vagyis a ragaszkodás avagy vágy, és a
gyűlölet. Ezekből támad a többi szennyeződés, például az irigység és a
büszkeség. És ha ezek megvannak, cselekedeteket hajtunk végre. Ha pedig
teszünk valamit, az olyan, mintha termékeny talajba vetnénk magot, ami
a maga idejében eredményt érlel majd. Így hozunk létre karmát újra meg
újra, és így ragadunk bele a létezés birodalmaiba.
Ahhoz, hogy
teljesen megszabaduljunk a szamszárából, szükségünk van arra a
bölcsességre, mely képes elmetszeni a szamszára gyökerét – a
bölcsességre, amely felismeri az éntelenséget. Ez a bölcsesség is a
módszeren alapszik. A módszer felhalmozása nélkül nem tudjuk felkelteni
a bölcsességet, bölcsesség nélkül pedig nem lehet birtokunkban a helyes
módszer. Ahogy a madárnak is két szárny kell, hogy felröppenjen, éppúgy
van szükségünk a módszerre és a bölcsességre egyaránt ahhoz, hogy
elérjük a megvilágosodást. A legfontosabb és leghatékonyabb módszer a
szerető kedvességen, a mindent átfogó szereteten és együttérzésen
alapszik. Ebből kel fel a bódhicsitta, a megvilágosodás gondolata, ami
nem más, mint az őszinte óhaj, hogy minden érző lény javára elérjük a
tökéletes megvilágosodást. Ha megvan bennünk ez a gondolat, akkor
minden helyes és erényes cselekedet természetes módon beteljesül.
Másrészt, szükségünk van a bölcsességre, ami belátja minden jelenség
igaz természetét – legfőképpen a tudatét, hiszen a szamszára és a
nirvána, vagyis minden gyökere a tudat. Ahogy Buddha urunk mondta: „Ne
merülj el a helytelen tettekben, próbálj erényes tetteket gyakorolni, s
szelídítsd meg tudatod.” Ez a Buddha tanítása. Saját vad tudatunk a
hibás: ezért keveredünk bele a szamszárába, ezért kap fel minket a
létezés kereke. A Buddha nyolcvannégyezer tanításának egy a célja: hogy
megszelídítsük tudatunkat. Végül is minden a tudat. A tudat az, ami
szenved, a tudat az, ami boldogságot tapasztal, a tudat az, ami a
szamszárába bonyolódik és a tudat az, ami eléri a szabadulást vagy a
megvilágosodást. Tehát amikor felismerjük a tudat valódi természetét,
minden más dolgot, minden külső és belső jelenséget is természetes
módon felismerünk.
Mi
hát a tudat? Ha megkíséreled felkutatni, sehol sem találod. Nem
bökhetsz valamelyik testrészedre, mondván, hogy az a te tudatod. A
tudat nincs a testen belül, nincs a testen kívül, és a kettő között
sincs. Ha valami létezik, egy bizonyos alakúnak és színűnek kell
lennie, de a tudatot semmilyen alakban vagy színben nem találjuk. A
tudat természete tehát az üresség.
Ám amikor azt mondjuk, hogy
minden üres és nem létezik, az nem jelenti azt, hogy konvencionális
értelemben nem létezik. Végül is a tudat az, ami a helytelen tetteket
teszi, a tudat az, ami a helyes tetteket teszi, a tudat az, ami
szenvedést tapasztal és így tovább. Tehát természetesen van tudat,
hiszen nem vagyunk halottak vagy öntudatlan lények. Tudatos élőlények
vagyunk, és mindig ott van bennünk a tudatosság folytonosságának
folyama. A tudat világossága is folytonos, olyan, mint az égő
gyertyaláng. A tudat jellegzetessége a világosság. Semmilyen formában
vagy színben, sehol nem találjuk, de van egyfajta folyamatos
világosság. Ez a tudat jellegzetessége. És e kettő, a világosság és az
üresség elválaszthatatlan, éppúgy, ahogy a tűz és a forróság sem
különíthető el. A világosságot és az ürességet nem lehet elválasztani,
és ezen elválaszthatatlanság a tudat természetes, eredeti lényege.
Hogy ezt az állapotot megtapasztalhassuk, fontos, hogy először a
bevezető gyakorlatokat végezzük el. Ezen gyakorlatokkal érdemet is
felhalmozunk. A legjobb, ha a belátó bölcsességen meditálunk. Ehhez elő
kell készíteni jelenlegi tudatunkat, a közönséges tudatunkat, ami
folyamatosan elmerül a gondolatok folyamában. Az efféle elfoglalt,
izgatott tudat nem lesz a belátó bölcsesség alapja. Először tehát fel
kell építenünk az alapot az összpontosítás révén, a helyes módszer
alkalmazásával. Az összpontosítással tudatunkat stabil állapotba
próbáljuk hozni, és azután a stabil világosságra és egyhegyűségre
hagyatkozva a belátó bölcsességen meditálunk, és így felismerjük a
tudat igaz természetét. Ám az efféle felismeréshez hatalmas mennyiségű
érdemre van szükségünk, az érdem felhalmozásának leghatékonyabb
módszere pedig a bódhicsitta ápolása.
A dolgok valódi természetét tehát a módszer és a bölcsesség révén
ismerhetjük fel. És ha felismertük, ezen belátásra és a gyarapodó
bölcsességre támaszkodva végül elérkezünk a teljes felismeréshez, és
elérjük a megvilágosodást.
http://www.szakja.hu/magyar/tanitas/Tudattermeszete.html
Õszentsége Szakja Trizin( Ngavang Kunga Tekcsen Palbar Szampel Vangi Gyalpo)1945-ben született a Dél-Tibeti Cedongban. Tibet egyik legõsibb spirituális családjából, a Khön családból származik, és a negyvenegyedik tagja a lámák töretlen vonalának, melynek eredete 1073-ba nyúlik vissza. Hét éves korában, apja halálakor vált a Szakják vezetõjévé, miközben már intenzív tanulmányokat és szellemi gyakorlatokat folytatott a Szakja hagyomány tanításai alapján. Még gyerekkorában részt vett egy hét hónapos elvonuláson.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!