Francesco Forgione 1887. május 25-én született Pietrelcinában. Szülei
mindjárt a születését követő napon elvitték őt a templomba, ahol fiuk a
keresztségben a Ferenc nevet kapta. Gyermekkorában sokszor volt
magányos; hallgatag és félénk természetű ifjonc, aki már fiatalon is
állandóan imádkozott, és keserves könnyekre fakadt, ha valaki a
jelenlétében káromkodott. Valószínűnek látszik, hogy Isten már e korai
időktől kezdve is működött benne, és későbbi hivatásának gyönge csírái
már ekkor bontakozni kezdtek lelkében - mindez megmagyarázhatja
tartózkodó magatartását.
Szülei hamar felismerték fiukban ezt az isteni csírát, ezért 1902-ben -
egy szép októberi napon - a fiatal Francesco egész egyszerűen elindult
az apjával Morconéba, ahol felvételt kért az ottani kapucinus
kolostorba. Amikor 1903-ban elindult a morconei noviciátusba, édesanyja
örömkönnyeket hullajtva így búcsúzott tőle:
"A szívem megszakad, de ne
gondolj most édesanyád fájdalmára. Szent Ferenc hívott, hát menj!"
Az ifjú kapucinus 23 éves volt, amikor pappá szentelték, és megkapta a
Padre Pio nevet. Hogy mit jelentett számára ez a nagy esemény és első
szentmiséje, azt jól jellemzik a rend provinciálisához írt levelének
Jézus Krisztusról szóló sorai:
"Amikor ma a szeretet misztériumában
remegő kézzel felemellek, hadd legyek Veled együtt és Teérted, ó
szentséges főpap; a világ számára út, igazság, élet és tökéletes
engesztelő áldozat."
Pio atya azonban nem sokáig élvezhette szerzetesi szolgálatait - a
háború kitörésekor, hadköteles lévén, kénytelen volt bevonulni a
seregbe. Felettesei, látván rátermettségének és gyakorlatlanságának
hiányát, a legkevésbé kívánatos munkára osztották be őt - így lett
belőle küldönc és laktanya-takarító. Ekkor volt alkalma először
megismerkedni a bűnnel; itt tanulta meg, hogyan szeresse a bűnösöket.
Későbbi tanításaiban minderről a következőket vallotta:
"A bűnt el kell
választani a bűnöstől. A bűnt lehet gyűlölni, de a bűnöst szeretni
kell!"
Fél évvel behívása után megbetegedett, ezért katonai engedéllyel
elbocsátották. 1918. szeptember 20-án feltűntek rajta Krisztus sebei,
stigmái. "Keresztre feszítése" azonban már augusztus 5-én megkezdődött,
amikor is kezein egyre csak növekvő szúró, égető fájdalom jelentkezett.
Egyik gyóntatása alkalmával látomása támadt: egy mennyei személyiség
jelent meg előtte, aki kezében egy hegyes szerszámot tartott, s ezzel
pillanatok alatt behatolt Pio atya szívébe. Úgy érezte, rögtön
kettéhasad a szíve! Ez a kínzó állapot egészen augusztus 7-e reggeléig
tartott; Pio atya a gyötrelmes napokra később így emlékezett vissza:
"El sem tudom mondani, milyen gyászosan szenvedtem! Azt gondoltam,
egész belsőm kiszakad, és szétzúzódik mindenem. A testem égett, minden
porcikám sajgott. Attól a naptól fogva lettem halálra sebzett. Lelkem
mélyén azóta is állandóan nyílt sebet érzek, amely folytonosan gyötör."
Keresztre feszített ura iránt szeretettől lángra lobbant szíve azonban
még nem volt elegendő.
Ez a hatalmas szeretet szükségszerűen ki kellett
hogy virágozzék a testén is: belső sebei szeptember 20-án külsőleg is
láthatóvá váltak. Kezein, lábain és jobb oldalán a stigmák erősen
véreztek, de a vér sosem alvadt meg, s ugyanakkor kellemes
jázminillatot árasztott. Maga Pio atya így nyilatkozott a sebeiről:
"Nagy szerencsétlenség a számomra, hogy nem tudom kifejezni annak az
állandóan működő, égető vulkánnak a tüzét, amelyet Krisztus helyezett a
bennem dobogó kicsi szívbe. Elemészt a felebaráti és az Istenszeretet -
Isten jelenléte szilárd a lelkemben, szívemben pecsétként hordozom Őt!"
Padre Pióból igazi lelki vezető vált;
átérezte hivatását arra, hogy
Krisztussal együtt az emberiség megváltója legyen. Nem ő élt többé,
hanem az Úr élt benne a maga teljességében, olyannyira, hogy Pio atya
megfeszítettnek érezte magát. A következőket mondta erről: "Amikor
Jézus tudtomra akarja hozni, hogy Ő vezet engem, megérezteti velem
sebeit, töviseit." Innentől kezdve egész élete szakadatlan
áldozatbemutatássá változott: minden nap megtapasztalhatta, miből is
áll igazi atyának lenni. Egyre nagyobb tömegek kezdték ostromolni,
mohón csipegetve őt - Pio a szó igazi értelmében "felfalt ember" lett.
Az atya szerint a testvéri szeretet legnagyobb jótette a bűntől való
megszabadítás. Ennek jegyében minden gyónása a megváltás véres
misztériumaként áll előttünk, amibe belevetette szívének és ereinek
minden csepp vérét. A bélyegek azonban csak külső jelei annak a belső
engesztelő áldozatnak, amely őt teljes egészében az emberi lelkek
szolgálatába szentelte. A misék Pio atya számára külön meditációk
voltak. Mozdulatai egyszerűek, hangja tisztán csengő; alig ért az oltár
lábához, arca máris átszellemült. Nem kellett hozzá nagy hittudomány,
hogy aki látta őt, rájöjjön: olyan világban mozog, amely számunkra
áthatolhatatlan.Pio atya előtt az emberi lelkek egy pillanat alatt
lelepleződtek. Megkülönböztető-képessége, páratlanul finom intuíciója,
érzékenysége, felelősségérzete, valamint a szent gyengédségnek egy-egy
cseppje szinte minden szavában, írott soraiban előbukkant. Olyan
tulajdonságok ezek, amelyek Padre Piónak a lelkek fölötti rendkívüli
hatalmát jelzik.
A nála gyónókat minden egyes alkalommal Krisztus
vérébe merítette, melytől az illetők egészen átalakulva, mintegy
újjászületve éledtek fel - arcukon meglepő béke, s olykor nem
titkolható öröm sugárzott.
Pio atya sokat tanított az erényekről, melyek közül külön kiemelte a
hitet, a reményt és a szeretetet, de elengedhetetlenül fontosnak
tartotta az engedelmességet, a bizalmat, a hálát és a mértékletességet
is. A legfontosabb keresztényi erények szerinte a szeretet és az
alázatosság: "Mindig arra törekedjünk, hogy szerények legyünk a
szeretet és az alázatosság erényeiben, mert ezek ;a nagy épületnek; a
vezérgerendái, amikre a többi erény épülhet. Nagy szeretettel alázzuk
meg magunkat Isten és az embertársaink előtt, mert Isten csak azokhoz
szól, akik nagy alázattal viseltetnek Vele szemben." A másik fő erény a
szeretet - amint atyja és rendjének alapítója, Assziszi Szent Ferenc,
úgy Pio atya is mindent az isteni szeretetre vezetett vissza, hiszen "a
szeretet Isten, és aki szeretetben él, az Istenben él!".
"Ha szeretni akarunk, az már szeretetünk jele. A szeretet ellen
vétkezni annyi, mint bűnt elkövetni Isten és a természet ellen. Isten
nap mint nap próbára tesz minket, hogy bebizonyítsuk iránta érzett
imádatunkat. A szeretet az a csodálatos mágnes, amely a lelkeket
kirántja a tompultságból és a középszerűségből, hogy magához vonzza
őket. Ámde ez a szeretet keresztre van feszítve; csak a keresztfán
találhatjuk meg. Ha a szeretetet akarjuk, de a szenvedést
visszautasítjuk, akkor nincs esélyünk! Jézus felénk nyújtja karjait, de
kezei át vannak szegezve. Ahhoz, hogy megölelhessük Őt, hogy szívünk
mesterévé válhasson, és mindaddig folytassa bennünk művét, míg a
szeretetben teljesen tökéletesen át nem alakulunk, át kell karolnunk
keresztjét is, s részt kell vennünk haláltusájában!"
Padre Pio példaadó módon vállalta a szenvedést - még idős korában is
éjszakákon át gyóntatta a lelkeket, pedig egészségi állapota egyre
romlott, hogy végül már csak tolószékben tudott közlekedni. 1968.
szeptember 20-án csendesen megünnepelte sebei megjelenésének 50.
évfordulóját, másnap asztmarohamot kapott és szeptember 22-én a hajnali
órákban örökre lehunyta szemeit. Örökségül azonban ránk hagyta
imacsoportjait, melyek hosszú idő óta terjednek világszerte, s
Földünket behálózva töretlenül hirdetik a szeretetet.
Pio Atya ünnepe minden év szeptember 23.-án van. Szenteljük meg ezt a napot böjttel és imádsággal Pio Atya tiszteletére.
Sarkadi Melinda
Kommentáld!