TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A lelki kifejlet szimbólumai
Balogh Tibor | 2006. december 26., 22:09
Gall Gábortól származik a kifejezés. Akkor hallottam tőle, amikor kiállítása címét – Misztikus rózsa – indokolta. A műtermébe invitált, hogy megnézhessem az alkalomra előkészített kollekciót.
Misztikus volt maga a kirándulás is, pedig most másodszor jártam
vendégségben nála a város délkeleti szélén. Első ízben vakmerően, abban a
tévhitben, hogy ide született emberként úgy ismerem Debrecent, mint a
tenyeremet, hogy vakon is odatalálok bárhová – hát, egyedül vágtam neki a
városszélnek. Este. Kezdetben azt konstatáltam, elvész az aszfalt az
autó kereke alól. Aztán, elfogytak a lámpaoszlopok, az útszegély, majd a
teret úttá metsző kerítések maradtak el. Hepehupás terep következett, a
végén már nem láttam a hupától a hepét. Sötétben minden ugar fekete (a
magyar is), gondoltam elébb fennkölten, de az autó alja egyre
fenyegetőbb sercenésekkel figyelmeztetett: a való ez, s nem annak égi
mása. Az égi más, is fölötte életszerűnek mutatkozott: a távolban mintha
kitépett fagyökerekre bandzsítottak volna a csillagok. A derengő
zeniten – mint délibábot – kukoricatáblát véltem lebegni. A további
víziók elkerülése végett, meghátrálásra szántam el magam. Erkölcsi
értelemben is. Újra közvilágított fertályra érve, betértem az első
ivóba; oda, ahová az előző, öntelt magamban bízásomban, még csak azért
se! – A művészhez? – kérdeztek vissza a törzsvendégek olyan hangsúllyal:
’szerencséd fiam, hogy öregapámnak szólítottál’, s onnan fogva már
helyben voltam. Kiderült, túlszaladtam egy utcával azon a keresztúton,
amelyikről az elágazás még nem a végtelenbe, csak a végtelen pitvarába
vezet.
A
végtelen pitvarában, a drótkerítés mögül Sólyom, a közép-ázsiai
ovcsarka (juhász eb) üdvözölt, majd a gazdája ajtónyitására felszólítás
nélkül visszavonult. Félelem nélkül léphettem be a kapun. A
Kerekes-telepi ház kertjében a világ számos tájáról telepített
örökzöldek. Az előszobában Ildikó asszony cirmosa, beljebb, két akvárium
népe uszonyát lengetve, ismerősként köszöntött. Így történt ez a
második vizitem során is, ezúttal azonban nem a tájékozódás
viszontagságai fejlesztették a misztikát. Valami más. Ildikó asszony,
például, éppen akkor kerítette az asztalra a sütőből a túrósbélest,
amikor befutottunk. Nem öt perccel előbb, és nem hárommal később. Pedig,
tévedhetett volna, hiszen Gábor – útiterven kívül – megállt egy szóra a
szomszéddal. Az egy szó lehetett volna kettő is. Aztán, miért éppen
túrósbéles? A gyermekkori karácsonyaim kedvenc süteménye. Az én
süteményem. Anyám – apám rendeletére – a kedvemért sütötte, hogy ne
legyek köteles vízkeresztig, az ő kedvenc bejglijét enni. A másik
misztikus a cirmos volt. Körülbelül, elmagányosodottnak vagy
kirekesztettnek érezhette már magát a hosszadalmas beszélgetésünk miatt,
mert egyszer csak feltápászkodott a szék alól, odasétált a heverő
sarkához, és elkezdte köszörülni karmait a kárpiton. Mit csinálsz –
kérdezte enyhén emelt hangon Gábor, amire a macska levette a mancsát a
heverő sarkáról, s a világ legtermészetesebb lépteivel visszabaktatott a
szék alá. Mintha Bulgakov regénye, A Mester és Margarita lapjai peregnének.
Valami sugárzik köröttünk. Titokzatos erő terel valahová, vagy a
sodrásnak magunk adjuk az energiát? Állunk, vagy lebegünk? Tér vesz-e
körül bennünket, vagy a hiányzó idő? – Harmónia és szépség, erő és
szelídség, szerénység és alázat olyan belső tulajdonságok az emberben,
amelyek gyakorlásával felismerheti az elhatározás komolyságát, hogy
szabadon, teljes lényével a mindenség forrása felé forduljon és abból
éljen, ami a szeretet, és egyben a mindenség Atyjának ösztönzése –
hirdeti Gábor. Egyik tavalyi kiállítása megnyitóján találóan fogalmazott
az átadó szónok: „Gall, egy rózsatövis hegyén egyensúlyozva fest”. Gall Gábor
nem fest a rózsáira tövist. A virág majdnem minden kultúrkörben, a
lelki kibontakozás szimbóluma. Távol-keleten a lótusz, Európában a
rózsa, amelyről egy kelta történet azt mondja, hogy a bűnbeesés előtt
tövistelen virág volt. Nem, mintha tövisfestés nagy szakmai kihívást
jelentene, csak ez által is szeretne visszautalni egyfajta aranykorra,
amikor még nem történt meg a teremtésben a kozmikus baleset (a
bűnbeesés). Csakugyan. Bárhová forduljon a tekintetünk, bimbóznak,
nyílnak, kéklenek és sárgállanak a rózsák körülöttünk; harisnyaként
kúszik a lábszárra a levelük; látjuk a bibe fölé nyúló porzók
incselkedését, de a tövis – sehol.
„Ki
vagy, honnan jössz és hova tartasz?” – Diogenész ezzel a kérdéssel
riogatta látogatóit. Az egyik rózsáján, amelynek az a címe, hogy a Misztérium,
a tojásra tekeredő kígyóra lép rá egy égből aláereszkedő női alak. Fel
van bontva három örvényre a kompozíció: a fejtető, a szív és a legalsó
övezet csakrája. Nem nagyon vannak kapcsolatban egymással. Nem mindig az
történik, ami… a harmóniát növelné. Úgy volna üdvös, ha a szív és a fej
egysége létre tudna jönni az emberben, és ez miért ne történhetnék meg…
40 cm nem nagy táv. Az evangéliumi reminiszcenciákból azonban tudjuk: a
szívtől mily fájdalmas út vezet a Golgotára. A harmónia, jellemzően
nyomorúságos körülmények között szokott megszületni, de ha létrejön,
akkor az ember képessé válik egy – az öt érzékszervi képességet
meghaladó – valóság észlelésére.
A világ-egészben a nagyobb rész az, ami az öt érzékszervi
képességen kívül van. Az, ami nem az időhöz kötött. Abban úsznak a
dolgok. Az örökkévalóság nem mese, csak alkalmasnak kell lennünk rá.
Figyelni kell a történéseket, amelyek terelik az életben az embert. A
metaforára metafora épül: a jelek, a jelzések, a kis finomságok mindig
előrevetítik a nagy történéseket. Amikor összeállnak a metaforák az
alkotóban, akkor fölsejlik a kép. Megvannak a formák, megvannak a
színek: a spirálisan egymás fölé illeszkedő szirmok, pedig a csakrák
összefonódására utalnak. A bennük lévő vágyak, akarati irányok, az öt
érzékszerven túli képesség által a hithez vezetnek, egy olyan rend
üzenetéhez, amelyre nem mindenki figyel, aminek a jelzéseit nagyon nehéz
az olyanokhoz továbbítani, akiknek nincsen hitük. Akiknek van hitük,
azok a félszavakból képesek érteni egymást.
Nemesebb normáknak megfelelni. Törekvése, nem definitív, hanem a
lényéből fakadó igény, hogy ősélményeket közvetítsen. Szellemileg
összetartoznak a képek. A számszerűség nem nagy, nem gyártó típus, de a
kisebb anyag a közös nevezőhöz kedvező alkalmat kínál. A képek címének
is jelentősége van. Amikor megszületik, egyben majdhogynem felsejlik az,
ami a tartalma lesz, végigkíséri a képet, a keretig. Olyan nincs, hogy
egy kép készen van, legfeljebb, csak olyan szintig jutott, hogy tovább
már nem lehet fokozni. Akkor, abba kell hagyni. A befejezést majdnem,
hogy kudarcként éli meg. A fölsejlő ötletek nála többféle variációs
lehetőségben jelennek meg. Kezdetben vázlatrajzok készülnek. Van olyan,
hogy úgy érzi: egyik-másik grafikaként teljes. Ha nem igazán, akkor
lehet tovább vinni olajra.
–
Az alkotás nem cél, hanem világértelmezési kísérlet – vallja az alkotó.
Minden egyes képén ugyanazt akarja kifejezni, csak, mert az előző ötlet
valamilyen szinten kudarcot vallott, kezd a következőhöz. Egy bizonyos
szint fölött mindenki ugyanarról beszél, hiába van közöttünk több ezer
év. Vannak egy adott kultúrkörön belül azonosságok: egy virág, az
egyfajta lelki kibontakozás. A madár minden kultúrkörben lélekanalógia. A
szabadság egyik szimbóluma a szárny. Mint a gravitáció leküzdése.
Szárnyalás és balett. Az emberi erőfeszítésnek egy különös neme: a
táncos állandóan a gravitációval küzd. A tétlen képesség, ami egyszer
csak kibontakozik.
Nincs elzárva tőle, minden készen van, csak olyan állapotba kell kerülni, hogy azt az ember érzékelni tudja.
A visszautalások formáit keresi, hogy az emberben felébredjen
valamiféle ősemlékezés, a baleset előtti önmagára. Az ősidentitás
leképeződése. Hogy ne szívjon be bennünket a felélő világ. Bejárta a
kontinens különleges kisugárzású pontjait. Nem tudta már ott folytatni,
mint azelőtt. Biztatást kapott tőlük. Ezeken a helyeken meg lehet
érezni, hogy az ember az Isten alkotta nagy egésznek egy része. Ennek a
tudatába lehet kerülni. Az ember felfedezi azt az áramlást, amibe
vágyik. Ütközik vele, súrolja… végül annyira eggyé lesz vele, hogy
önmaga is, a hajtóenergiájává válik.
(Gall Gábor tárlata az Izatom-Art szervezésében a DE Konzervatóriuma épületében január 15-ig látható.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!