TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
TISZTA SZÍVTUDAT
Yu
Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Apokrif-iratok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Neve (Imn) szó szerint jelentése: "rejtett,
titkos". Kultuszcentruma Théba, amelynek védelmezője volt. Amon szent
állata a kos. Általában embertestű és kosfejű istennek ábrázolták két
magas tollal meg napkoronggal a fején. Kultusza Felső-Egyiptomban,
többek közt Thébában alakult kit, de később északra és egész Egyiptomra
kiterjedt. Amon felesége Mut, az ég istennője. Honszu a fia, a Hold
istene, akik vele együtt alkotják az ún. thébai istenhármasságot. Néha
Amaunet istennőt tartották a feleségének. Kezdetben közel állt
Monthuhoz, a thébai harci istenséghez, akit a Középbirodalomban (i. e.
21. század) a XII. dinasztia fáraói a panteon egyik legfőbb istenségének
tartottak. A XII. dinasztia felemelkedésével (az i. e. 20-18.
században) Amon azonosult vele (Amon-Ré-Monthu) és rövid idő alatt
elhomályosította a kultuszát. A Középbirodalom időszakában Min, a
termékenység istene is azonosult vele. Az Újbirodalom (i. e. 16-11.
század) XVII. (thébai) dinasztiájának korában Amon egész Egyiptom istene
lett, kultusza állami jelleget öltött. Azonosult Rével, a napistennel
(az Amon-Ré név először a Piramisszövegekben fordul elő) és az istenek
királyaként tisztelték (görög - Amon-Ré-Szonter, egyiptomi -
Amon-Réneszut-necser), de teremtő istennek, minden létező
megteremtőjének is tartották (és egyebek között ő volt a héliupoliszi
Enneáda és a hermupolszi Ogdoáda főistene). A himnuszok így beszélnek
róla: "szeméből származnak az emberek, szája isteneket szült", "csak
neked van számtalan karod, s azokat öleled velük, kik szeretnek téged".
Amon "a világ és az egész föld ura, kezében van az összes birtoklajstrom
és a mezők mérőszalagja". Őbenne léteztik láthatatlanul (ahogyan a
nevéből is következik) minden isten, ember és tárgy. Amon azonos lett
Hórusszal (Amon-Ré-Harahti), Hápival (Amon-Hápi), Nunnal, Ptahhal,
Heperrel, Szobekkal és Hnummal és így tovább. Vele függ össze a fáraók
istenítése, akiket véréből való fiának tekintettek (azt tartották, hogy a
fáraók Amon és az anyakirálynő frigyéből születnek; ez utóbbinak férje
képében jelenik meg az isten). Amon vezető szerepet játszott a
koronázási szertartásokban. II. Ramszeszt az ő nevében kiáltották ki
fáraóvá: "Ő az én véremből való igazi fiam, trónom védelmezője. Egyiptom
ura." Amon viszi győzelemre a fáraók seregét. A III. Tuthmószisz hódító
fáraóhoz intézett beszédében Amon a többi közt ezt mondja: "Én adok
erőt ahhoz, hogy győzelmet arass minden idegen országok felett Én
kényszerítem ellenségeidet a lábaid elé" Amon és a fárók egyek: mint
gondos kormányzók együtt uralják a világot. Ezek a képzetek a fennálló -
mintegy Amon létrehozta - rendnek és a fáraók hatalmának az erősítését
szolgálták. Amont bölcs, mindentudó istennek, égi patrónusnak, az
elnyomottak védelmezőjének is tartották. "Szegények vezírének" nevezték,
a hozzá szóló fohászokban az áll: " a hatalmasok szólítanak téged, a
gyengék keresnek téged", "Amon, hallgasd meg azokat, akik védtelenek a
bírák előtt Amon legyen a vezír, hogy felszabdítsa a szegényeket." Amon
legnagyobb és legrégibb temploma a karnaki templom (Thébában).
Amon-ünnepkor ("a szép völgy ünnepen") a hatalmas népáradat onnan hozta
ki Amon szobrát. A benne megtestesült istenség ezen a napon
nyilatkoztatta ki akaratát, közölte jóslatait és döntötte el a vitás
ügyeket.
Amon több
attribútumában is felfedezhető a teremtő funkció, de nem ez az egyetlen
szerepe. A cél az volt, hogy kultuszát minden más isten kultusza fölé
emeljék, ezért igyekeztek minél több isten szerepét beleolvasztani, és
őt tenni meg minden istenek atyjának, a teremtő istennek, akitől minden
élet ered. Így jöttek létre olyan, Amonnal azonos lényű istenek, mint
Amon-Ré, vagy Amon-Min-Kamutef. Arra is történt kísérlet, hogy Ozírisz
helyét átvegye az alvilágban, de a túlvilághit és a halotti kultusz
túlságosan mélyen gyökerezett az egyiptomi hagyományokban ahhoz, hogy ki
lehessen tépni.
Amon koronáján a díszítés általában elég
nehezen kivehető, előszeretettel stilizálták, és magának a koronának a
kiképzése sem egyértelmű. Ezért érdekes ez a kép, amelyen jól látható
minden szükséges részlet, és az is egyértelmű, hogy a koronát tollak
díszítik.
A karnakai Nagy
Ámon-templomnak látképe.
Luxor- Amon
templom
A luxori templom
(óegyiptomi nyelven Ipet reszut, "déli hárem") ókori egyiptomi
templomkomplexum a Nílus keleti partján, Luxor városában (az ókori
Thébában). A thébai háromság, Ámon, Mut
és Honszu tiszteletére épült, akárcsak a közeli karnaki
templomegyüttes. Az Újbirodalom idején az Opet-ünnep fő helyszíne volt
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!