Juji: Az Ádám sírján nőtt fa

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Az Ádám sírján nőtt fa

14 éve | [Törölt felhasználó] | 110 hozzászólás

Krisztus keresztjének az Édenkert fáival való összekötése későbbi eredetűnek tekinthető, a Biblia nem tesz róla említést. Nagyban befolyásolta a legenda kialakulását a kereszt mint ereklye iránt megnövekvő érdeklődés, és az olyan népek keresztény vallásra térése, melyeknek mitológiájában a szent fák szerepe igen nagy volt.

A legendák között több változata él az Ádám sírján nőtt fa eredetének. Az egyik szerint mikor Éva adott Ádámnak a gyümölcsből, mely a jó és a rossz tudásának fájáról való volt, annak csutkája megakadt Ádám torkán (innen való az ádámcsutka elnevezés), és halála után az ott lévő magok kikeltek a sírban, így nőtt ki a kereszt fája. A másik elgondolásnak jóval több variációja él a legendairodalomban, ezt a változatot dolgozták fel magyar nyelvű kódexeink is; valószínűsíthető, hogy sok kódexírónak – köztük a Karthauzi Névtelennek is – egyik fő forrásául Jacobus de Voragine Legenda Aurea című igen kedvelt műve szolgált. Eszerint a legenda így hangzik (a zárójelek az ettől eltérő kódex-variációkra utalnak): Ádám halálát érezve elküldte Káin és Ábel után született fiát, Séthet a Paradicsom kapujába, hogy kérjen számára az Élet (vagy az irgalmasság) fájának olajából. Ám az angyal nem adott neki, csupán egy (vagy három) ágat (vagy magot) a Tudás (vagy az élet) fájáról, és mellé egy jövendölést mondott. A jóslat szerint akkor fog Ádám meggyógyulni, mikor a fa gyümölcsöt hoz. (Ez a gyümölcs természetesen Krisztus lesz, és halálával Ádám bűnei is megbocsáttatnak.) Séth hazament, de apját már halva találta. A fiú eltemette Ádámot, és (a szájába, a nyelve alá helyezte a magokat, vagy) az ágat (magokat) elültette a sírnál.

Ebből nőtt ki a kereszt fája, mely lépten-nyomon felbukkant azután a történelemben. A legendák szerint a fa fennmaradt Salamon király idejéig, aki kivágatta, ám sehová sem tudta építkezései során felhasználni, mert az vagy megrövidült, vagy megnyúlt. Ezért egy patak fölé helyezte hídnak. Mikor Sába szépséges királynője eljött, hogy megcsodálhassa Salamon bölcsességét, a patakhoz érve felismerte a fát, amin a világ ura majd függeni fog, hogy megváltsa az embereket halálával. Nem is lépett rá, hanem leborult előtte és imádkozott. Amint Salamon meghallotta, hogy ez a fa fogja elveszejteni a zsidók országát, megfogta azt, és a föld mélyére temette. De Isten akaratából azon a helyen egy tó keletkezett, melynek gyógyító hatású vize volt. Majd mikor eljött Krisztus szenvedésének ideje, a föld kivetette magából a fát, a zsidók pedig kihalászták azt a tóból, hogy keresztet ácsoljanak belőle. Krisztus halálával pedig megismétlődött az Ádám koponyájából kinövő fa képe a Golgotán (Koponyák hegyén) álló kereszt képében. Ádámot és Jézust is megkísértette az ördög, de csak a „második Ádám” tudta legyőzni, és így megmenteni az emberiséget az eredendő bűntől. („Amint tehát kárhozat szállt minden emberre egynek a bűnbeesése miatt, úgy az életet adó megigazulásban is minden ember részesül egynek az igaz volta miatt.” Rm 5,18)

 

Séth Ádám nyelve alá teszi a magokat.

 

A történet változatai magyar nyelvű kódexeinkben

 

Több magyar nyelven íródott kódexben is találkozhatunk a keresztfa eredetével. Az Érdy-kódex (1526-27) a szent kereszt feltalálásának legendájában foglalkozik vele. A Debreceni Kódex (1519) az Ádám életéről szóló rövid részben említi, a Teleki-kódex (1525-31) az Ádám és Éva című fejezetben írja le a történetet. Ebben a kódexben Éva is szerepet kap a történetben. Ez jelzi azt, hogy az író ismerte az apokrif iratokat (legvalószínűbbnek tekinthetjük, hogy a Vita Adae et Evaet), melyeknek Ádámról szóló részei Évát is említik. Az Érsekújvári Kódex (1530-31) a Húsvét ünnepéről szóló részben tér ki Ádám történetére. Ez a feldolgozás teljesen elüt a többitől, mert ebben a Sátán, Lucifer kijelenti, hogy ő szerezte a keresztet, hogy elpusztítsa Jézust, aki annyit ártott neki. A négy kódex nagyjából egy időben keletkezett, mégis történeteik nagyon sok mozzanatban eltérnek egymástól. Eleve érdekes a keret, melybe az írók belehelyezik a kereszt eredetének történetét. Az Érdy-kódexben a kereszt megtalálásainak sorában Séth az, aki először találkozik a kereszt fájával, mikor a Paradicsomba megy, hogy apjának gyógyírt kérjen. A Debreceni Kódexben is ezt találjuk. Az Érsekújvári Kódexben Ádám megkéri fiát, Séthet, mesélje el a pátriárkáknak és prófétáknak, hogy miként jósolta meg az angyal neki Jézus eljövetelét. Itt, mint már említettem, a kereszt nem Ádám sírjáról származik. A Teleki-kódexben Ádám megparancsolja fiának és feleségének, hogy menjenek el, és hozzanak neki az élet fájának olajából. Ez a történet a legcselekményesebb, hiszen visszafelé Éváék elvesztik a kapott ágacskát, melyért Séthnek vissza kell majd mennie. Ez az egyetlen történet, melyben Ádám még találkozik visszatérő fiával, és itt nem az angyal parancsolja, hanem Ádám kéri meg Séthet, hogy ültesse el az ágat halála után a fejénél. Az első két kódexben Séth az Irgalmasság fájának olajáért könyörög, a Teleki-kódexben azonban Ádám az Élet fájáról kér olajat, hogy megkenjék vele, és elmúljanak fájdalmai. Az első és harmadik történetben az angyal megmondja, hogy Séth hiába könyörög, nem fogja megkapni az olajat, de jóslatot kap, hogy Ádám majd akkor gyógyul meg, hogyha a fa gyümölcsöt terem. Az angyal pontosan megmondja az évet is. Krisztus eljövetelének ideje az Érsekújvári Kódexben is megtalálható. A Debreceni Kódexben az angyal csupán annyit mond, hogy akkor fog Séth apja meggyógyulni, hogyha a fa gyümölcsöt terem. Noha a kódexek szinte egy időben keletkeztek, a megváltás eljövetelének idejéről szóló mindkét ismert variáció megtalálható bennük. Az Érdy-kódexben „ewth ezer . ewth zaaz eztend/o'/k”, a Teleki-kódexben „oet ezer eztendoec : ket zaz : eg eztendoe heian”, az Érsekújvári Kódexben „oeth ezer Es egy heyan keth zaz eztendoek„ múlva a teremtéstől számítva jön el a Megváltó a földre.

 

Az Érdy-kódexben lévő történet felépítésében igen hasonlít a Jacobus de Voragine által írt Legenda Aureában talált, megegyező című részre. Az összefüggést erősíti az az azonos szerkesztési elv is, mely a történetet a Paradicsomtól egészen Szent Ilonáig vezeti el. (Ezen túl teljesen megegyező a legenda végén leírt tanító történet a „notárius deákról”.) Magyar kódexeink között ez az egyetlen ilyen szöveg, és a külföldi legendairodalomra is inkább jellemző Ádám életének (esetleg Séth életének) és a Szent Kereszt feltalálásának különválasztása. A Legenda Aurea forrásként Nikodémusz evangéliumát jelöli meg Ádám történetével kapcsolatban, míg a Karthauzi Névtelen csupán „szent doktorokat” említ. A Catalogus Sanctorum hasonló tartalmú részénél, ahol Ádám élete Ilona legendájától külön található, a halálával kapcsolatos bekezdésnél ugyanez a hivatkozás olvasható. Nikodémusz evangéliumában a Jézus leszállása az alvilágba című rész alatt olvashatjuk az idevágó fejezetet. Ám annak szövege furcsamód az Érsekújvári Kódexszel megegyező, vagyis a Sátán ácsolja a keresztet. Igaz, Ádám elküldi fiát a Paradicsomba az irgalmasság olajáért, de az Ádám sírján nőtt fáról nincs említés... A Csodás evangéliumok kötetben megjelent Nikodémusz evangéliuma fordításához a következő jegyzetet olvashatjuk ennél a résznél: „Itt Ádám betegsége és halála legendás történetének a nyomait találjuk meg. Ádám elküldi fiát, Séthet a Paradicsomba, ahol három fát talál. Az egyikből az angyal magot ad neki, s ebből nő ki Ádám halála után az a fa, amelyet még a 11. században is mutogattak a zarándokoknak.”. A történetnek, mely az Érdy-kódexben is olvasható, tényleg csupán nyomai lelhetők fel Nikodémusz evangéliumában, mégiscsak valamiféleképpen az Ádám sírján nőtt fa legendája ehhez az evangéliumhoz kötődik. A pokolraszállás során Krisztus Ádámot hozza fel elsőként. Találtam egy magyarázatot, mely ezt írja le: Jézusnak le kell szállnia a fán, melyen megfeszítették, az alvilágba, az Ádám torkából nőtt fa gyökeréig, hogy aztán visszajöjjön a síron keresztül, magával hozva Ádámot is. Tehát látható, a kereszt fája is beépült a pokolraszállás történetébe, és ezáltal fizikailag is összekötötte Ádámot és ahogy Pál nevezi Krisztust, az ”új Ádám”-ot. A Vita Adae et Evae egyik kritikai kiadásának jegyzeteiben érdekes megjegyzés olvasható a szöveg későbbi továbbélésével kapcsolatban. A jegyzet írója szerint azt a részt, melyben Séth és Éva elküldetik a Paradicsomba az irgalom olajáért, valószínűleg közvetlenül a Vita Adae et Evae szövegéből vette át a Nikodémusz evangéliumának írója.

A Legenda Aurea – és ugyanígy a Catalogus Sanctorum – esetében azonban nem téves hivatkozásról kell beszélnünk. Az Ádám sírján nőtt kereszt történetéhez kapcsolódóan mindkét szöveg egy újabb forrást jelöl meg. A Catalogus Sanctorum egy egyszerű másutt-tal intézi ezt el, míg Jacobus de Voragine azt írja, hogy a görögöknek bizonyos kétségkívül kétes értékű (más fordításban apokrif) történetében olvashatjuk azt. És így zárja le a szöveg ezen részét: „Azt, hogy vajon bármi is igaz-e ebből a történetből, az olvasó ítéletére bízzuk, mert semmi nem található ebből meg egyetlen hitelt érdemlő krónikában és históriában sem.”

 

                                  

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Udvardy Sándor üzente 14 éve

Először mikor olvastam a hozzászólásod, nem esett le, hogy a Pistis Sophiából idézel. :)
Csak nagyon ismerős volt a szövegkörnyezet.

Valentinus Pistis Sophia evangéliuma már megjelent magyarul.
Ennek a beszerzése akár antikváriumban, akár más formában nem okozhat akadályt.
Jelenleg is láttam a Veterán eladó pld-t 2000 Ft-ért.
Kár lenne azt a tengernyi energiát belefektetni a fordításba.
Köszönöm bizalmadat.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

megleltem Pistis Sophia 1. könyvét magyarul, a 2. angolul van,
lefordítsam-e ? - gondolkozom, mert sok időbe telne, viszont megéri, ám ama magyar fordítás sem az igazi, talán azt is helyesbíteni kellene olyasvalakinek, akiben adott minden lehetőség ehhez...
Köszönöm, Sándor

Válasz

Udvardy Sándor üzente 14 éve

A Pentagram az újjászületett ember jelképe és erejének jele.

Válasz

Udvardy Sándor üzente 14 éve

A 12 archon békjói.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Ha Ön meg akar menekülni ettől a sorstól, melyet mint mikrokozmosz
már oly sok alkalommal átélt, akkor a másik útra, a tizenharmadik
eon útjára kell rátérnie. Egyedül a tizenharmadik
eontól nem vesznek el egy szemernyi erőt sem a krízis óráiban és
a világtörténelem megváltozásának elkerülhetetlen pillanataiban,
így állapítja meg a Pistis Sophia. Ezért képes folytatni a tizenharmadik
eon és mindenki, aki a rendszeréhez tartozik, a kultúrája
fejlesztését.
A Pistis Sophiában „szférákról" is beszélnek. Az archonok és
eonok eme szférái is természeterők ugyan, de nem magyarázhatók a
dialektikus világegyetem alapvető jellegéből, annak ellenére, hogy
ez utóbbi törvényeinek a segítségével keletkeznek és hatnak.
Az archonokat és eonokat az emberiség által készített elektromágneses
transzformátoroknak lehet tekinteni. Ezek mintegy kényszerítik
a dialektikus természet minden alapvető mágneses áramlatát,
hogy hagyják magukat általuk transzformálni, irányítani és
megváltoztatni.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Egész jellemét, minden biológiai ösztönét és szükségletét, akarati
megnyilvánulásait és egyéni viselkedését szintúgy az archonok
és eonok irányítják és határozzák meg, úgyhogy nemcsak azt kell
megállapítanunk, hogy „Ön a természetből való", hanem egyidejűleg
azt is le kell szögeznünk, hogy „Ön a természet eonjaiból való".
Jelenleg valóban az eonok azok, akik meghatározzák az Ön természetét.
Ezért még egyszer feltesszük a kérdést: milyenek illetve mik
azok, amiket a gnosztikus filozófia archonoknak és eonoknak nevez?
Ezek hatalomelvek és hatalomösszpontosulások, a haláltermészetben
fellépő bizonyos elektromágneses feszültségek és viszonyok,

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Elbeszélő stílusában a Pistis Sophia ezt úgy ábrázolja, hogy Jézus,
az Úr a feltámadása után az eredeti misztérium eredeti fényével
felvértezve fentről lefelé áthalad a halál univerzumának minden
szféráján és tartományán. Közben minden archont és eont - a haláltermészet
hatalomelveit - megfosztja erőik egyharmadától. Ezáltal
az archonok és eonok befolyása az agy mágneses rendszerére egyre
csökken, mígnem egy adott pillanatban e befolyásnak teljesen meg
is kell szűnnie.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Az isteni világosság
ura Jeu.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Az első fázis a legfontosabb és legdöntőbb. A sors első ura
ugyanis tizenkétszeresen befolyásolja az agyat, és ebből magyarázható
az én jellege, állapota és lénye. Az ember „sziderikus szülemény".
Ez azt jelenti, hogy élete a tizenkétszeres elvből, közvetlen
makrokozmoszunk mágneses erővonalainak tizenkét csoportjából
magyarázható.
Talán már hallottak valaha a második sziderikus születésről,
amit a misztikus újjászületésnek is nevezünk. Ez a kiemelkedés első
fázisára vonatkozik; a sors első urát fosztja meg trónjától. Megtöri
az agyban uralkodó tizenkétszeres mágneses befolyást, és kicseréli
egy másik tizenkétszeres mágneses erővonalszerkezetre.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Gnózistól egy alapvető erő indul ki. Aki erre támaszkodik, az mintha sziklán állna. Létezik egy gnosztikus irányító erő is. Aki ezzel az erővel karöltve halad az ösvényén, az sohasem tévedhet el. És létezik egy gnosztikus aktiváló erő. Aki ezzel van felvértezve, aki fényruhaként, Szigfrid-kardként
birtokolja ezt az erőt; az minden veszélytől megszabadul.
Ennek a Sigfried-kardnak végül van egy olyan fényképessége,
amely 8700 milliárdszor erősebb, mint a zarándokút kezdetén. Ez
azt jelenti, hogy minden anyagon áttör, és eloldozhatatlanul össze
van kapcsolva az isteni Mindenséggel.

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu