Juji: Buddhista szómagyarázat

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Buddhista szómagyarázat

14 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás

Abhidharma: A buddhista írások ezen része filozófiai, kozmológiai és pszichológiai leírásokat tartalmaz.

Ananda: A történelmi Buddha legközelebbi barátja és segítője.

 

Arhát (szkr): 'Aki legyõzte az ellenséget', azaz 'az érzelmeket és a nemtudást, ami fogva tart a szamszárában'. Az arhátság a Kis Út célja, mivel az Arhát túljutott a szenvedésen.

Aksobia (tib. Mityöpa): A vadzsra buddhacsaládot képviselõ kék Buddha, a tükörszerû bölcsesség megtestesítõje.

Amitábha (tib. Öpame): A Határtalan Fény Buddhája.

Amitájusz (tib. Cepame): A Határtalan Élet Buddhája.

 

Bardo (tib): "köztesállapot". Általában a halál és a következõ újraszületés közötti idõszakot értjük alatta.

Beavatás (vagy meghatalmazás, tibetiül Vang): egy szertartás, melynek keretében a gyakorlót bevezetik egy buddhaaspektus erõmezejébe. Adható áldásként, vagy magának a gyakorlatnak az elkezdésekor. Ekkor szükséges a lung, a szöveges átadás, és a tri, az instrukciók a gyakorlat alkalmazásához. E módszerek hatékonyságát tudatosságunk kifejlesztésében nem lehet túlbecsülni.

Bodhiszattva (tib. Dzsangcsub Szempa): A Nagy Út gyakorlója, aki letette azt a nagy fogadalmat, hogy megment minden lényt a szenvedéstõl és a megvilágosodáshoz segíti õket.

Bodhiszattva-ígéret: ígéret arra, hogy ezentúl minden lény megvilágosodása érdekében fogunk dolgozni. Az ígéretet egy Bodhiszattva jelenlétében tesszük, és naponta érdemes megerõsítenünk a motivációt.


Cele Nacok Rangdröl: a nagy fordító, Vajrocsana testemanációja, aki a 17. században élt és rendkívül tanult volt. Egyaránt mestere volt a Dzogcsennek és Mahamudrának.

Csagcsen (tib) -> Mahamudra (szkr)

Csakraszamvara (szkr), Korlo Demcsok (tib): A Legmagasabb Öröm buddhaaspektusa. Ragyogó, személyen túli örömöt képvisel, mely a tér valós természete. Kék és haragos. Állhat egyedül vagy Gyémánt Emsével egyesülésben. A ragaszkodást alakítja át.

 

Daka (szkr): a férfi energia kifejezõdése.

Dakini (szkr): a nõi energia kifejezõdése - tudást, intelligenciát, bölcsességet fejez ki. Több értelemben is használják: nõi tantrikus istenségekre, akik a Dharmát õrzik és szolgálják, továbbá megvilágosodott nõi gyakorlókra is alkalmazzák ezt a kifejezést a Gyémánt Úton.

Dharma (szkr) / Csö (tib): Buddha tanításai.

Dharmata (szkr): minden jelenség alapvetõ természete, a valóság lényegisége.

Dzogcsen (tib) / Maha Ati (szkr) - a Nagy Tökéletesség. A Nyingma vonal legmagasabb szintû tanítása, mely lényegiségében és céljában megfelel a Kagyü átadás Mahamudrájának.

Dzsamgon Kongtrul Lodrö Tháje (1813-1899): XIX. századi kagyü meditációs mester, aki nagy hatással volt a tibeti buddhizmus egészére mûveivel (pl. a Tudás kincsestára), és a Rimé mozgalom egyik fõ figurája volt.


Egzisztencializmus: Olyan filozófiai nézet, melynek alaptétele az, hogy a megismerés kiindulópontja az egyéni lét. Minden jelenséget és problémát az elkülönült személyiség szemszögébõl vizsgál.

 

Fekete Kabát (tib. Bernakcsen): A karma kagyü vonal fõ Védelmezõje.


Gampopa: (1079-1153) Milarépa fõ tanítványa, és az elsõ Karmapa tanítója. Már Buddha megjósolta eljövetelét és kimagasló szerepét a Dharma terjesztésében Tibetben. Gampopa a szerzetesi Kagyü átadás forrása.

Gelug: A tibeti buddhizmus négy ága közül a legfiatalabb. A megreformált iskola, melyet Congkapa alapított, és amely különös hangsúlyt helyez az írások tanulmányozására és a szerzetesi hagyományra.

Gompa (tib): meditációra használatos helyiség.

Guru Rinpocse (tib) / Padmaszambhava (szkr): Lótuszszülött. Az - a talán afgán származású - jógi, aki a 8. században a teljes buddhizmust Tibetbe vitte. Guru Rinpocse Amitábha Buddha emanációja. 810-tõl 55 évet töltött Tibetben. Izgalmas életet élt, számtalan csodát mutatott be és máig nagy tisztelet övezi. Az õ nevéhez fûzõdik a tibeti buddhizmus Nyingma vonala.

Gyémánt Tudat (tib: Dordzse Szempa, szkr: Vadzsraszattva): Olyan buddhaforma, akiben minden Buddha tisztító ereje egyesül.

 

Három Fény-meditáció (tib. Lami Naldzsor, szkt. Guru Jóga): Amikor a Buddhán tanítónk formájában meditálunk. Testének, beszédének és tudatának áldását legközvetlenebbül úgy kaphatjuk meg, ha azonosulunk megvilágosodott állapotával. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy az egyben lemásoljuk õt, hanem ugyanabban a félelemnélküli térben nyugszunk.

Hevadzsra(szkr), Tye Dordzse (tib): Hevadzsra egy buddhaforma, aki az érzéki örömeket és formát alakítja örömmé a forma és üresség elválaszthatatlanságának felismerésén keresztül. Egyesülésben táncol partnernõjével, Dagmemával. Marpa fõ jidámja volt.

Hinajána (szkr): Kis Út. A hallgatók (szkr: sravakák) és a 'nem-tanító buddhák' (pratyékabuddhák) útja. Itt a saját megszabadulásunk van a középpontban.

 

Jese Cögyál: Padmaszambhava legfõbb tibeti partnernõje és tanítványa. Odaadása és példás gyakorlása révén elérte a legmagasabb megvalósítást. Padmaszambhava számos terma (spirituális kincs: átadások a késõbbi generációk számára) elrejtésével bízta meg.

Jidam (tib): a megvilágosodott tudat hatalmas gazdagsága számtalan energia és fény formában fejezi ki magát. A velük való azonosulás meditációban és a hétköznapi életben felébreszti saját buddhatermészetünket.

 

Kagyü vonal: Jógi átadási vonal. Egyaránt magába foglalja a régi (nyingma) és az új (szarma) tanításokat, melyek Tibetbe kerültek. Mivel kifejezetten gyakorlás orientált, ezért "szóbeli" iskolának nevezik. A hõs Marpa hozta Tibetbe 1050 körül, és erejét a tanító-tanítvány közti szoros kapcsolat adja. Marpa fõ tanítványa Tibet nagy jógija, Milarépa volt, akit Gampopa követett. Gampopa után 4 fõ és 8 kisebb Kagyü Vonal jött létre. Mára a nagyobbak mind a Karma Kagyü Vonalba olvadtak, melynek Õszentsége Karmapa a feje, míg a kisebbek közül a Drukpa és a Drikung Kagyünek Bhutánban és Ladakhban van népes követõtábora.

Kája (szkr): buddhatest. A teljes megvilágosodás három aspektusban nyilvánul meg. E három aspektus az Igazság-test (Dharmakája), az Öröm-test (Szambhogakája) és az Együttérzés-test (Nirmanakája).

Kalu Rinpocse (1904-1989): Kelet-Tibetben született Kagyü láma és meditációs mester, aki Karmapa kérésére Nyugaton is tanított.

Kandzsur: Buddha összes tanítása 108 kötetben.

Karma (szkr): Ok és okozat. A külsõ és belsõ világunkat a tudatunkban elültetett benyomásoktól függõen tapasztaljuk - ezeket pedig mi ültetjük el testi, szóbeli és tudati cselekedeteinkkel.

Karmapa: Tibet elsõ tudatosan újraszületett Lámája, a Karma Kagyü Vonal spirituális vezetõje. A Karmapák minden buddha aktivitását testesítik meg - eljövetelüket már a történelmi Buddha Sakjamuni és Guru Rinpocse is megjósolta. Ezidáig 17 inkarnációja ismert, az elsõtõl, Düszum Tyenpától a tizenhetedikig, aki a Táje Dorzsde nevet viseli.

Karma Paksi (1204-1283): A kelet-tibeti Csilé Caktóból származó második Karmapa - Karma Paksi - igazi csodagyerek volt. Hatéves korára magától megtanult írni és olvasni. Tízévesen elég volt egyszer látnia egy szöveget ahhoz, hogy megjegyezze. Amikor Közép-Tibetbe tartott, hogy további oktatást kapjon, Pomdragpa Szönam Dordzséval találkozott, akinek egy látomásban megjelent az elsõ Karmapa - Düszum Tyenpa - , aki közölte vele, hogy ez a fiú lesz a következõ vonaltartó. Így Karma Paksi megkapta a Kagyü átadást. Rövid idõn belül ismertté vált különleges képességei miatt - Tibetben, Kínában és Mongóliában egyaránt voltak tanítványai. A Paksi mongol eredetû szó, mestert jelent - e néven vált a második Karmapa ismertté, miután a mongol császár magas spirituális pozíciót adományozott neki.

Kenpo Csödrak: Kortárs buddhista professzor, a Karmapa Nemzetközi Buddhista Intézet dékánja.

Kis Út (tib. Tek Csung, szkt. Hinajána, mai elnevezése: Theravada): A "hallgatók" (szkr. Sravakák) és a "nem-tanító Buddhák" (szkr. Pratyeka Buddhák) útja. A hangsúly itt saját megszabadulásunkon van.

 

Laktong (tib), Vipasszana (szkr): meditáció, mely a tudat természetének felismerését célozza. Néha elemzõ meditációként írják le. A Siné mellett a másik alapvetõ meditáció, mely a buddhizmus minden ágában megtalálható.

Láma (tib): tanító. A Gyémánt Úton elengedhetetlen, hiszen nélküle nincs kulcs a legmélyebb tanításokhoz.

Lamdre (tib): Út és gyümölcs. Virupa mahasziddha tanításain alapuló meditációs rendszer - a Szakja vonal fõ tanítása.

Lodzsong (tib): A tudat képzése. A korai Kadampa vonal mahajána meditációs rendszere, mely Atisha nevéhez fûzõdik.


Madhjamaka (tib. Uma): A Pradzsnaparamita szutrák Üresség értelmezésén alapuló filozófiai iskola. A Madhjamaka az elfogadás és elvetés túlhaladását mutatja meg, és kihangsúlyozza minden dolog függõ keletkezését.

Mahajána (szkr): Nagy Út. Motivációnk és gyakorlásunk a minden lény javára történõ megvilágosodásra irányul. Ez az alapja az együttérzés és a személyen túli bölcsesség kifejlesztésének.

Mahakála (tib. Nagpo Csenpo, szó szerint: Nagy Fekete): Minden buddha védelmezõ ereje.

Mahamudra (szkr) / Csagya Csenpo (tib). A valóság Nagy Pecsétje - Buddha ígérete arra, hogy ez a legmagasabb szintû tanítás. Fõleg a Kagyü hagyományban tanítják és tudat közvetlen tapasztalatát hozza. A Mahamudra magába foglalja az alapot, az utat és a célt, így a buddhista tanítások kvintesszenciája.

Mahasziddhák (szkt.): Nagy indiai tantrikus mesterek, akik arról nevezetesek, hogy képesek voltak szellemi erejükön keresztül manipulálni a jelenségvilágot. A legkülönbözõbb életmódokat folytatták, és kifejlesztették azokat az eszközöket, amivel a Dharmát a legkülönbözõbb típusú és hajlamú emberek is hatékonyan gyakorolhatják.

Maitripa (1007-?): Marpa egy tanítója, aki Mahamudra-tanításokat adott át neki. Marpa a fõ tanítójától, Naropától is kapott Mahamudra-tanításokat.

Mandala (szkr) / Tyil khor (tib): szó szerint: a közép és ami körülötte van. Egyfelõl erõteret jelent - például a megvilágosult erõtér a Buddhák 37 tökéletes tulajdonságából jelenik meg. Másik jelentése az a tökéletes világegyetem, amit a Mandala-felajánlások keretében a Buddháknak odaajándékozunk.

Mantra: Egy buddhaaspektus természetes vibrációja. Ahogy kimondjuk, az adott Buddha jelen lesz. A mantra alapvetõ része a Gyémánt Út meditációknak.

Marpa (1012-1097): A "Nagy Fordító". Háromszor utazott Indiába, és új erõt hozott a tibeti buddhizmusba. Fõ tanítói Naropa és Maitripa voltak. Õ volt a Kagyü hagyomány elsõ tibeti vonaltartója és egyben Milarepa tanítója. A Kagyü Vonal világi és jógi átadásait gyakran nevezik Marpa Kagyünek.

Materializmus: Anyagelvûség. Olyan filozófiai nézet, mely szerint az anyag öröktõl fogva van, minden, ami van: anyagi; minden, ami történik: az anyag módosulása.

Megszabadító (szkt. Tara): Fehér Megszabadító (tib. Dölkar), Zöld Megszabadító (tib. Dölma): Minden buddha együttérzésének nõi megtestesülése. A különbözõ veszélyektõl, félelmektõl és fájdalmaktól véd meg, és segít abban, hogy társra leljünk.

Megszabadulás (szkt. Abhimukti): A tudat ürességét felismerve, elérjük a létforgatagtól való megszabadulást. Megszabadulunk minden zavaró érzelemtõl. Azonban ez még nem a teljes megvilágosodás állapota, mivel még nincs teljes megértésünk arról, "ahogy a dolgok vannak".

Megszabadulás Ékköve: Gampopa fõ filozófiai mûve. A Nagy Út látásmódját és magát az utat fejti ki. Kitûnõ bevezetést nyújt az alapvetõ tanításokba.

Megvilágosult Tudat (tib. Csang Csub Szem, szkt. Bodhicsitta): Két aspektusa van: a relatív azt jelenti, hogy a hat Megszabadító Cselekedeten keresztül minden lény javára válunk. Az abszolút a gondolatoktól és habozástól mentes spontán és erõfeszítés nélküli tevékenység. Az alanyt, tárgyat és cselekedetet egyazon teljességként tapasztalva ez az intuitív állapot automatikussá válik.

Meitripa: Marpa tanítóinak egyike, akitõl a Mahamudra átadást kapta (Marpa egyébként fo tanítójától, Naropától is kapott Mahamudra tanításokat).

Menedék: olyan értékek, melyekben bízhatunk. Menedéket veszünk a Buddhában, mint célban, a Dharmában - a tanításokban - mint az útban, és a Szanghában - a gyakorlókban - mint barátainkban az úton. Ezeket a Három Drágakõnek nevezik. A Gyémánt Úton továbbá menedéket veszünk a Három Gyökérben: a Lámában, a Jidamokban és a Védelmezõkben. Õk az áldás, az inspiráció és a védelem forrásai az úton.


Nagardzsuna: Az elsõ században élt híres indiai mester, a Madjamika filozófiai iskola alapítója.

Nagy Út (szkr. Mahajána): Az út, melynél motivációnk és gyakorlásunk a minden lény javára történõ megvilágosodásra irányul. Ez az alapja az együttérzés és a személyen túli bölcsesség kifejlesztésének.

Naropa (1016-1100): Indiai Mahasziddha, aki a Nalanda Egyetemen volt professzor. Tilopa tanítványa és Marpa tanítója.

Naropa Hat Jógája: A Kagyü Vonal rendkívül hatékony módszerei ezek. Céljuk, hogy a tudat természetét annak energia-aspektusán keresztül ismerjük fel. A következõ gyakorlatokat foglalják magukba: Belsõ Hõ, Tiszta Fény, Álom, Illuzórikus Test, Köztesállapot, Tudatosság Átvitele.

Ngöndro (tib): elõkészítõ gyakorlatok. Négy általános és négy különleges van. Elõször ki kell alakítanunk egy alapos motivációt úgy, hogy négy alapvetõ tényt értünk meg életünkkel kapcsolatban: jelenlegi létünk ritkaságát és értékességét - azt, hogy a megszabadulás és megvilágosodás elérésére használhatjuk. Aztán a mulandóságot - azt, hogy most kell használnunk. A karmát, azaz az ok és okozatot - azt, hogy mi magunk formáljuk életünket. Végül pedig azt, hogy a megvilágosodás az egyetlen tartós öröm. A különleges gyakorlatok négy, számtalan ismétlést tartalmazó gyakorlatsorból állnak, melyek rengeteg jó benyomást ültetnek el tudatalattinkban. Ezek mélyen dolgoznak tudatunkban, egyre növekvõ örömöt adnak, és eltávolítják a jövõbeli szenvedés okait. A Ngöndro az alapja annak, hogy tudatunk természetét energiaként és tudatosságként egyaránt felismerjük. A négy különleges gyakorlat a Leborulások, a Gyémánt Tudat-meditáció, a Mandala felajánlások és a Tanítón való meditáció (Guru Jóga).

Nihilizmus: A lét értelmetlenségét, a cselekvés hiábavalóságát, az ok-okozati összefüggés tagadását valló nézet.

Nirvana (szkt.): A szenvedésen való túljutás, a létforgatagban való újraszületés kényszerének megszüntetése.

Nyungne (tib): böjtöléssel egybekötött gyakorlat, mely során ezerkarú Szeretõ Szemeken meditálunk.

 

Phova (tib): A Tudatos Halál meditációja. Célja, hogy a tudatot a halál pillanatában egy buddha 'Tisztaföldjére' jutassuk.

Pradzsnaparamita (szkr): a tökélyre fejlesztett bölcsesség. A Nagy Út azon szutrái, melyek kifejtik az ürességet. A leghíresebbek a Gyémánt Szutra és a Szív Szutra. Továbbá egy nõi buddha neve, aki a tökéletes bölcsességet testesíti meg.

Pudzsa: Tibetiül énekelt meditáció - egy invokáció szertartásos felajánlásokkal.

 

Repa (tib.): Olyan megvalósító (jógi), aki mindössze egy pamutruhát visel (pl. Milarepa).

Rinpocse: tiszteletteljes megszólítás, a magasrangú lámákat illetik vele. Jelentése: értékes.

 

Samarpa: A 2. Karmapa azt a jóslatot tette, hogy a Karmapák a jövõben két nirmanakája formában fognak megjelenni. Samarpa Karmapa két nirmanakája formájának egyike, így a Karmapa után a Karma Kagyü Vonal második legfontosabb tanítója.

Siné (tib), Samata (szkr): A tudat lenyugtatására szolgáló meditáció. Egyike annak a két alapvetõ meditációnak, mely mindegyik buddhista hagyományban fellelhetõ.

Szakja: A három nem megreformált iskola egyike. A szakjáknál megtalálható a tulku-vonal, de öröklõdés útján is tovább adódik a hagyomány. A szakja iskolának számos nagyon fontos filozófiai magyarázatokat köszönhetünk.

Szamadhi (szkr): meditatív összpontosítás.

Szamszára (szkr): létforgatag - az újraszületések kezdet és vég nélküli körforgása.

Szanga (szkr): azok közössége, akik a Dharmát - azaz a buddhista tanításokat - gyakorolják.

Szaraha: A 'Nagy Brahmin'. Indiai mahasziddha, a Mahamudra vonal mestere.

Szeretõ Szemek (tib. Csenrézig, szkt. Avalokitesvara, szó szerint: akinek a szemei mindenkit látnak): Minden Buddha szeretete és együttérzése.

Sziddha (szkr): olyan gyakorló, aki spirituális megvalósításra tett szert és természetfeletti erõvel bír.

Sztúpa (szkr) / Csörten (tib): a tökéletes megvilágosodás fizikai reprezentációja. Az összes érzelem és elem transzformációját mutatja az öt megvilágosodott bölcsességgé és az öt Buddha családdá. Szimmetrikus formája általában ereklyéket, mantrákat, stb. rejt magában.

Szutra: Szutra alatt azokat a tanításokat értjük, amit Buddha Sakjamuni adott, vagy neki tulajdonítanak. Rengeteg van belõlük, és különbözõ kategóriákba csoportosítják õket. Vannak Hinajána szutrák (Páli Kánon) és Mahajána szutrák (Pradzsnaparamita, stb.)


Tantra: A Gyémánt Út gyökérírásai. Ezeket Buddha Sakjamuninak tulajdonítják, és számos formájuk van. Leírják a buddhaaspektusok erõtereit (mandala) és az ezekkel kapcsolatos gyakorlatokat. A Tantra szó szerint fonalat jelent.

Tendzsur: Buddha tanításaihoz fûzõdõ magyarázatok, melyeket indiai mesterek írtak (254 kötet).

Tilopa (988-1069): Indiai mahasziddha. Egybegyûjtötte a Gyémánt Út teljes átadásait, majd átadta ezeket fõ tanítványának, Naropának - így õt tekinthetjük a Kagyü Vonal "alapítójának".

Tisztaföld: A Tisztaföldeket megvilágosodott Buddhák jelenítik meg. Ezek nem földrajzilag behatárolható helyek, hanem a tudat terei. Emberi lényként is - itt és most - tapasztalhatjuk õket a meditáción keresztül. Azok számára, akik még nem érték el a megszabadulást, a Nagy Öröm birodalmát jelenti - a Határtalan Fény Buddhájának Tisztaföldjét. A tudatosság eme szintjét elérhetjük bizonyos meditációkat gyakorolva és erõs kívánságokat téve.

Transzcendens: a tapasztalati világon túlmutató, értelemmel fel nem fogható, a megismerés határain túli.

Tulku (szkt. Nirmanakája): Az együttérzés állapota. Olyan lény, aki tudatosan születik újra minden lény javára - olyan erõvel rendelkezik, mellyel kibontakoztatja képességeiket. Emlékezhet elõzõ életeire, de az is lehet, hogy nem. A szó "illúziótestet" jelent, olyan formát, melyet használunk, de nem függünk tõle.

A tulkuk legjobb példái a különbözo Karmapák. Többféle tulkut különböztetünk meg:

- Csöki Tulku: például Buddha Sakjamuni

- Tyeva Tulku: különbözõ tanítók és olyanok, akik másoknak a legjobbat akarják - ilyenek például a különbözõ Karmapa-inkarnációk

- Szovo Tulku: például szövegek vagy szobrok - olyan dolgok, melyet valaki készített

- Ngagcog Tulku: olyan dolgok, melyek a Buddhák kívánságaiból kifolyólag jelennek meg, például egy folyón átívelõ híd.

Tulku-rendszer: a tibeti buddhizmus tipikus jellemzõje; e "rendszer" keretében fölkutatják az egyes tulkukat (tudatosan újraszületett lények), hogy azok betölthessék elõzõ életekben elfoglalt pozíciójukat a vallási hierarchiában.

Tumo: Naropa Hat Tanításának egyike, a Belsõ Hõ gyakorlata.


Vadzsra (szkr) / Dordzse (tib): Az, ami mindent képes átvágni. Szó szerinti fordításban "mennydörgés" vagy "gyémánt". A vadzsra egyben egy Gyémánt Úton használt rituális tárgy is, ami az eszközöket szimbolizálja. Általában együtt használják a csengõvel, mivel az eszközök és a bölcsesség (ezt szimbolizálja a csengõ) elválaszthatatlan.

Vadzsrajána (szkr) / Gyémánt Út: A Nagy Út motivációján és filozófiáján alapuló eszközök, melyek gyors átalakulást hoznak. Csak azzal az eltökéltséggel párosulva gyakorolható, hogy mindent tiszta szinten lássunk.

Vadzsrajogini (szkr), Dordzse Naldzsorma (tib): vörös táncoló nõi forma, aki fiatal, gyönyörû és emberi csontdíszeket visel. A nemtudást és vágyat alakítja át.

Védelmezõk: Három fajtába sorolhatók: Egyfelõl vannak azok a megvilágosulatlan energiamezõk, akik hisznek az Énben - ezek a Dzsigtenpák. Õket jobb elkerülni, mivel nehéz "esetek" lehetnek. Az olyan jógik, mint Guru Rinpocse vagy a Karmapák, irányítása alatt Damcigpákká válnak, hiszen az ígéret köti õket, hogy nem bántják a lényeket. Gyakran kissé "furcsán" néznek ki, és fokozatosan Bodhiszattvává válnak, egy függõleges bölcsességszemre téve szert a homlokukon. A legfontosabb Védelmezõk a Buddhák közvetlen kisugárzásai: a férfi Mahakálák és a nõi Mahakálik. Õk külsõre harmonikusak, és mindig legalább a 8. bodhiszattva-szinten állnak. Miután buddhista Menedéket vettünk, õk biztosítják, hogy a gyakorlónak minden tapasztalat egy lépéssé váljék a megvilágosodás felé vezetõ úton.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu