Juji: MANI - EPISTULA FUNDAMENTI

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

TISZTA SZÍVTUDAT

Yu Világnak Világosságóceánja
a Tiszta Fényű Szeretet

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 239 fő
  • Képek - 4511 db
  • Videók - 870 db
  • Blogbejegyzések - 2008 db
  • Fórumtémák - 26 db
  • Linkek - 18 db

Üdvözlettel,

Apokrif-iratok vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

MANI - EPISTULA FUNDAMENTI

15 éve | [Törölt felhasználó] | 11 hozzászólás

(részletek)


Manichaeus, Jézus Krisztus apostola, az Atyaisten kegyelméből.

Ezek az üdvös szavak az örök és élő forrásból, melyeket ha valaki meghallott, s először hitt bennük, majd amit tanácsolnak, megtartja, soha nem vettetik alá a halálnak, hanem örök és dicsőséges életet él. Mert bizonnyal boldognak kell ítélni azt, aki felvérteztetik ezzel az isteni ismerettel, amely által megszabadíttatva az örökkévaló életben meg fog maradni.

A láthatatlan Isten békessége és az igazság ismerete legyen a szent és igen kedves testvérekkel, akik hisznek és szolgálnak is a mennyei parancsolatoknak; ám a Fény jobbja is őrizzen benneteket, és ragadjon ki minden gonosz támadásból s a világ tőréből! A Szentlélek kegyessége pedig nyissa meg szívetek mélyeit, hogy saját szemetekkel lássátok lelketeket!

Arról tehát, drága testvérem, Patticius, amit nékem jeleztél, mondván, hogy tudni kívánod, milyen volt Ádám és Éva születése, vajon ige által jöttek a világra, avagy testből teremtettek, válaszolok néked, amint illik. Ezekről ugyanis a különböző írásokban és kinyilatkoztatásokban a legtöbben más-és másféleképpen értekeztek. Ennélfogva ennek a dolognak a valódi állását, ahogyan az ténylegesen van, szinte egyetlen nép sem ismeri, azok sem, akik ezt régóta és sokat tárgyalták. Ha ugyanis Ádám és Éva nemzéséről nyilvánvaló ismeretük talált volna lenni, soha nem vettettek volna alá a romlásnak és a halálnak. Szükségképpen tehát előbb sok dolgot meg kell említeni, hogy ehhez a misztériumhoz kétely s bizonytalanság nélkül elérkezhessünk. Ezért, ha jónak látod, hallgasd meg előbb, hogy mi volt a világ teremtése előtt, s mi módon tört ki a csata, hogy meg tudd különböztetni a Fény és a Sötétség természetét.

Tudniillik: kezdetben ez a két, egymástól elválasztott szubsztancia létezett. S a fény fölötti hatalmat az Atyaisten birtokolta, aki a maga szent gyökerében örökkévaló, erényében nagyszerű, természeténél fogva igaz, saját örökkévalóságának mindig örvendező, aki birtokolja a bölcsességet és az éltető érzékeket, melyek által magában foglalja fényének tizenkét tagját is, tudniillik saját királysága áradó gazdagságát. Tagjai mindegyikében számtalan és végtelen kincstárak ezrei vannak elrejtve. Magához az Atyához pedig, aki dicséretében előkelő, nagyságával felfoghatatlan, boldog és dicsőséges aiónok kapcsolódnak, akiket sem számban, sem bőségben nem lehet fölbecsülni, s akikkel ugyanez a szent és fényességes Atya és Nemző él, úgyhogy jeles királyságában nincs semmi szűkölködő vagy alacsonyrendű. Fényességes királysága ugyanis úgy fundáltatott a ragyogó és boldog Föld felett, hogy senki soha nem tudta sem megmozgatni, sem megrendíteni.

E jeles és szent földnek egyik része vagy oldala mellett volt a sötétség mély és roppant nagyságú földje, melyben tüzes testek lakoztak, dögletes fajzatok. Itt ugyanabból a természetből származó, felbecsülhetetlen mennyiségű végtelen sötétségek a saját fajzataikkal, ezeken túl a mocskos vizek voltak, zavarosak a saját lakosaiktól, bennük a rettentő és heves szelek, a saját fejedelmükkel és nemzőikkel. Majd pedig a tüzes és romlott vidék a saját vezéreivel és nemzetségeivel. Ugyanazon módon, befelé, köddel és füsttel teli népség, akik között mindezek Fejedelme és Vezére tartózkodott, körülötte számtalan fejedelem, akiknek mindnek ő maga volt a lelke és kezdete; ők voltak a dögletes föld öt természete. Ám ez öt fajzat, akik ezekben a természetekben laktak, kegyetlenek voltak és dögletesek. /.../

A boldogságos Fény Atyja tudván azt a nagy vészt és pusztítást, mely a sötétségből támadna szent aiónjai ellen, ha csak valami nemes és igen jeles és erényben hatalmas istenséget nem állít szembe, hogy legyőzze s egyszersmind elpusztítsa a Sötétség fajzatát, melynek kiirtása után a Fény lakóinak örök lesz a nyugalma, [...].

Tehát gonosz hazugságokkal így szól azokhoz, akik vele voltak: “Milyennek látjátok ezt az igen nagy fényt, amely feltámad előttetek? Látjátok, miképpen mozgatja meg az ég sarkát, igen sok hatalmasságot ráz; ennélfogva méltó, hogy a fénynek azt a részét, amelyet ti szereztetek meg, nekem adjátok át, így ugyanis megalkotom a képmását annak a nagynak, aki dicsőségesen jelent meg, s ezáltal uralkodni tudunk, végre-valahára megszabadulva a sötétséggel való érintkezéstől. Ezt hallván és magukban sokáig töprengvén azt gondolták a leghelyesebbnek, hogy odaadják, amit tőlük kért. Nem bíztak ugyanis abban, hogy a fényt meg tudják tartani, ezért azt gondolták a legjobbnak, hogy fejedelmüknek nyújtsák át, azt remélvén, hogy ilyen módon uralkodni fognak.

Szemügyre kell venni, mi módon adták át a fényt, amelyet birtokoltak. Mert ez is mindenfelé el van hintve a szent írásokban és az égi titkokban. A bölcsek könnyen megérthetik, hogyan játszódott le, ugyanis teljesen világosan tudja, aki igazán és hűségesen akarja látni.

Mivel, akik ott összegyűltek, tudniillik férfiak és nők, igen-igen összezsúfolódtak, s ez űzte őket arra, hogy közösüljenek. Ebben a közösülésben egyesek magot bocsátottak ki magukból, mások pedig terhesek lettek. A szülemények pedig elsőszülöttek lévén, a legtöbb esetben hasonló erővel bírtak, mint szüleik, akik őket nemzették. Ezeket mint nagyszerű ajándékot magához véve, Fejedelmük igen örült. S miként most is látjuk, hogy tudniillik a testek alkotója, a gonosz természet a testekből erőt véve teremt, így az említett Fejedelem is társainak a szüleikéhez hasonló értelmet, bölcsességet öröklő utódait magához véve egyszersmind a nemzésben teremtett fényt is megette. S igen sok erőt vévén az ilyesfajta eledelből, amelyben nemcsak erősség volt, hanem sokkal inkább ravaszságok és gonosz érzések a nemzők vad lelkéből, hívta a saját feleségét, aki ugyanabból a törzsökből áradt ki, amelyből ő volt. S miután vele közösült, a többiekhez hasonlóan magjával elhintette az általa megevett rossz dolgok bőségét, s valamit ő is hozzáadott a saját gondolkodásából és erejéből, hogy az ő értelme legyen mindazoknak tervezője és alkotója, akiket létrehozott. Hozzá hasonló társa pedig befogadta azokat, ahogyan a magot szokta a jól megművelt föld befogadni. Őbenne ugyanis egybeszerkesztődött és egybeszövődött minden mennyei és földi erő képmása, hogy ami alkottatott, azé legyen a teljes földkerekség hasonlósága. /.../

Latinból fordította Déri Balázs

 

network.hu

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

A szellemi világ megrendülése Szofia erotikus aktusával veszi kezdetét. A fentiekben szoros párhuzamokat láthattunk az isteni eredetű Szofia és Éva között. Úgy vélem, Éva története bizonyosan fontos lehetett a gnosztikus Szofia-mítosz kialakulásában, de szerepének nem tulajdonítanék kizárólagosságot. A hasonlóság a transzcendens és a teremtett világ közötti korrespondencia megértése által még inkább világossá válik. A gnosztikus gondolkodás itt a bűn eredetét az emberről az isteni szférába emeli.

A rossz megjelenése a gnosztikus gondolkodásban nem az ember vétkének köszönhető, hanem náluk alacsonyabb rendű erők mesterkedésének tulajdonítható. A rossz, nem mint erkölcsi bűn, hanem mint az eredeti állapot elvesztése, az anyagi világba bukás jelenik meg.

Amint láttuk, az általam vizsgált gnosztikus iratok pozitív előjellel illették a jól ismert bibliai bűnbeesés-mítoszt. A tudás fája, náluk nem a bűnt, hanem a szabadító tudást közvetíti az ember felé. Esetükben a kivállasztott kevesek – a tudók – csoportja áll szemben a tudatlanokkal. A démiurgosszal való ellenkezés pedig lázadás a tudatlanság ellen. A gnosztikus beavatottaknak így nem a tudás, hanem ellentéte; a tudatlanság a bűn. Mégpedig nem az első emberpárra, hanem tulajdonképpen az isteni világra visszamenőleg. Számukra a világ az amely bűnös, mégpedig eredendően.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Ádám minden élet anyjának nevezi megmentőjét, Évát. Mindkettejük bukása hasonló. Éva is erősen kötődik az élet princípiumához, az élet anyjának nevezik. Az Arkhónok létezésérőlben is egy szellemi eredetű női entitás végzi az ember felélesztését.

„S a szellemi (pneumatiké) asszony l odament hozzá, és mondta neki, mondván: » Kelj fel, Ádám «! És amikor (Ádám) látta őt, mondta:» Te vagy az, aki életet adott nekem. l Az élők anyjának neveznek majd.«

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Aki megízleli a tudás gyümölcseit, az ráébred kozmikus helyzetére, és kikerülhet a démiurgosz igájából. Az alkotó ezért tiltja el az embert a tudás fájától, irigysége mondatja vele: nem szabad tudnod! E parancs a féltékeny démiurgikus hatalom tilalma, annak áthágása pedig e hatalom fennhatósága alól való szabadulás. Miután az ember szakított és evett a tudás fájáról, a démiurgosz újabb ellenlépésre ragadtatja magát. Álmot bocsát az emberre, a tudatlanság mámorát, amely képtelenné teszi az érzékelésre. Ebben az álomban akarja az alkotó megkaparintani a benne lévő fényszikrát, de kudarcot vall. A fény elgondolása ugyanis számára megfoghatatlan.

„(Ádám) azonnal kijózanodott a sötétség mámorából. A fény elgondolása felemelte a szívét takaró fátylat.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Az Origine Mundiban is hasonló helyzettel találkozhatunk, ahol Éva Szofia leánya.

„… Szofia l elküldte lányát, Zoét, akit Évának neveznek, mint tanítót, hogy emelje fel Ádámot, akinek nem volt lelke (pszükhé), l azért, hogy akiket ő nemz majd, a fény edényeivé (aggeia) válhassanak […] Bement l a tudás (gnószisz) fájába és ott maradt.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Az Arkhónok létezésérőlben is hasonló leírással találkozhatunk, a női szellemi princípium változik szótérikus tanítóvá, ugyancsak kígyó képében: aki figyelmezteti az emberpárt a démiurgosz irigységére és alsóbbrendű voltára. Elmondja nekik, mit kell tenniük, hogy felszabadulhassanak alkotójuk uralma alól, hogyan válhatnak jó és rossz tudóivá, olyanokká, mint az istenek.

„De eljött a szellemi (pneumatiké), a kígyó, a tanító; és oktatta őket, mondván: […] »Halállal l nem fogtok halni, mert irigységből (phthonein) mondta ezt nektek; inkább megnyílnak majd a szemeitek és olyanná lesztek, mint az istenek, ismerve l rosszat és jót.«

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

A mítosz színpada ekkor megváltozik, a cselekmény a Paradicsomban folytatódik. A teremtő ide zárja az emberpárt. A paradicsomi kertben található az élet és a tudás fája.

„Gyümölcsei keserűek és szépségük bűn. Bájuk csalás. Fájuk a romlottságuk, gyümölcsük ellenszer nélküli méreg, ígéretük számára halál. Fájuk, amit ültettek, az élet fája (…) gyökérzete keserű, ágai a halál árnyéka, levelei gyűlölet és csalás, balzsama a gonoszságé, gyümölcse halálvágy, magja a sötétségből iszik (…) A fa, melyet úgy hívnak ’A Jó és Rossz megismerése’, a fény elgondolása, melyről azt parancsolták, hogy senki se ízlelje meg. Ennek nem szabad engedelmeskedni, mivel ellene adták ki ezt, hogy ne tekintsen felfelé, teljessége felé, ne tudja meg, hogy teljességéből ki lett zárva.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Szofia paráznaságában önálló teremtésre vetemedett, de párja megbocsátja ballépését és segítségére siet, hogy a hiba kiküszöböltethessék. Feladatában, amint az alább olvasható, további mennyei segítői is akadnak. Ők segítenek ráébreszteni a bűnöst, cselekedete súlyára.
„A dicsőséges Atya, a könyörületes jótevő megkönyörült az anya erején, amelyet kihoztak az Első Arkhónból, (…) óriási könyörületével elküldte a jó szellemet segítőként, aki elsőként jött le, (…) aki munkálkodik az egész teremtésen, és azon fáradozott, hogy teljes templomát visszaállítsa.* Továbbá felnyitotta szemét arra, hogyan jött le hiányossága, és felvilágosította a felfelé vezető útjáról. A fény elgondolása el volt rejtve benne, nehogy az arkhónok megtudják, de nővérünk, Szofia, aki hozzánk hasonló a fény elgondolása révén ki tudja javítani hiányosságait.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

János apokrifonban:
„Miután az anya felismerte a sötétség fattyában, hogy nem tökéletes, mivel párja nem értett vele egyet, megbánta és nagyon sírt. Párja meghallgatta bűnbánatát,(…) A Láthatatlan Szent Lélek megkönyörült rajtuk. Miután a Láthatatlan Lélek beleegyezett, lelket öntött rá a teljességből. Azért jött le párja hozzá, hogy kijavítsa hibáit.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

„Uruk (az arkhónoké) vak. l Ereje, tudatlansága és gőgössége miatt szólt, l fennhangon: » Én vagyok az, aki Isten és nincsen más (rajtam kívül)«. l Mikor ezt kimondta, vétkezett a mindenség ellen.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Az alkotó megrészegül hatalmától. A János apokrifonban ekkor hangzik el híres kijelentése, amellyel a mindenség egyeduralkodójává kiáltja ki magát.

„Meglátta a teremtést, amely körülötte volt, és az angyalok seregét akik belőle lettek. Így szólt hozzájuk: Féltékeny Isten vagyok, rajtam kívül senki sincs, aki már jelet adott volna a vele lévő angyaloknak, hogy létezik más isten.”

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu